مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

Y-7 هواپیمای ترابری تاکتیکی نظامی



هواپیمای چینی Yun-7 یا همان Y-7 نمونه ی ساخته شده بر اساس An-24/26 توسط شرکت چینی Xi’an (اکنون تغییر نام داده است نام کنونی XAC)میباشد
این هواپیما اصولا بر اساس هواپیمای An-24 ساخت شوری گسترش یافت و تولید شد البته مدل های بعدی همچون Y-7H بر اساس An-26 طراحی و اطلاح گردیدند
این هواپیما در حال حاضر وظیفه ی ترابری تاکتیکی کوتاه برد نیرو های نظامی چین و بسیاری از کشورهای همپیمان آن بحساب می آید

برنامه:
کارخانه ی هواپیما سازی Xi’an در  آپریل سال 1966 برنامه ی را برای یک هواپیمای دوموتوره ی  توربوپراپ تحت عنوان Y-7 آغاز نمود این هواپیما بمانند بسیاری از هواپیما های چین کپی بو از An-24(نام ناتو Coke)
اولین نمونه در 19 دسامر 1970 پرواز نمود با این وجود تا 1977 الی 1979 گواهینامه ی پرواز به آن داده نشد تا سر انجام در 1980 رسما نخستین پرواز خود را با گرفتن گواهی و رضایت انجام داد



Y-7 از دو موتور تور بو پراپ WJ-5A-1 استفاده مینمود سر انجام با تامین بودجه هایی که شد مقرر شد 20 نمونه بصورت آزمایشی تولید گردد
در 1984 نمونه هایی از Y-7  به هنگ کنگ فرستاده شد تا در پایگاه HAECO مورد بهینه سازی و بازنگری قرار گیرد در طی بهینه سازی های انجام شده سیستم ایونیک بطور کامل مورد بازنگری قرار گرفت همچنین با تغییراتی که در ساختمان هواپیما بوجود آمد Y-7 توانایی پرواز در هر نوع شرایط آب و هوایی را پیدا کرد سرانجام اولین نمونه ی تولیدی تحت عنوان Y-7-100  در 1986 تولید و وارد خدمت شد
پس از آن XAC اقدام به توسعه ی مدل های ترابری Y-7 از روی بستر An-26 نمود که نمونه ی نظامی آن تحت عنوان Y-7H پرواز نمود همچنین نمونه ی تجاری آن نیز تحت عنوان Y-7H500 تکمیل شد و اولین پرواز خود را در 1989 به انجام رساند
بعدها Y-7H  مورد بهینه سازی قرار گرفت که از جمله ی بهینه سازی ها میتوان به اضافه شدن سیستم تنظیم فشار داخل کابین و موتور های توربوپراپ WJ-5E با توان 3,050hp و موتور کمکی توربوجت در سمت چپ موتوها و بهینه سازی سیستم ایونیک کابین خلبان و بهینه سازی درب حمل و نقل
همچنین محفظه ی حمل بار مجهز به درب الکترونیکی و سیستم حمل و نقل هیدرولیک
در 1990 PLAAF  اقدام به جایگزینی An-26 با Y-7H نمود
تا کنون بیش از 100 تا 120 فروند از این هواپیما وارد خدمت در هوانیروز و هواپیمایی نیروی دریاییی چندین کشور گردیده
مدلها:
Y-7  نوع ساخته شده از روی An-24 که از موتور WJ-5A-1 استفاده میکرد و کابین آن ضرفیت 5 نفر را داشت
Y-7-100  مجهز به ایونیک غربی و کابین تا ضرفیت 3 نفر
Y-7H  نمونه ی ساخته شده از روی An-26 تحت عنوان Y-7H-500
Y-7-200A/B  نمونه ی ساخته شده با ایونیک غربی و کابین تا 2 نفر ضرفیت



مشخصات:
خدمه:  5 (prototype), 3 (Y-7-100/Y-7H), 2 (Y-7-200A/B)
طول:23.71 متر
ارتفاع:8.55 متر
وزن محموله: 5700 کیلوگرم یا 24 سرباز
سرعت:540 کیلومتر بر ساعت
برد:2400 کیلومتر
پیشران: Y-7 از دو موتور WJ-5A-1 با توان 2,900hp و Y-7H از دو موتور WJ-5E با توان 3,050hp و موتور کمکی PY19A-300  

نویسنده:محمد حسین جهان پناه

تسلیت

حادثه ناگوار سقوط هواپیما آنتونف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شهادت تعدادی از جان بر کفان ایران اسلامی را به همه شما دوستان عزیز تسلیت عرض می نماییم 

 مدیریت وبلاگ

گزارش تصویری سقوط یک فروند هواپیمای آنتونوف سپاه در فرودگاه

یک فروند هواپیمای آنتونوف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح امروز در فرودگاه مهرآباد تهران دچار سانحه شد و تمامی سرنشینان آن به شهادت رسیدند.

جهت دیدن عکس های بیشتر از این رویداد درد ناک:

http://www.farsnews.com/imgrep.php?nn=8509060284

اخبار سقوط هواپیمای سپاه

بیانیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی:

36 نیروی سپاه در حادثه سقوط آنتونف شهید شدند

خبرگزاری فارس: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد: در حادثه سقوط هواپیمای آنتونف در مهرآباد 36 تن به شهادت رسیدند.

به گزارش خبرگزاری فارس، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پی سقوط هواپیمای آنتونف با صدور بیانیه‌ای ضمن عرض تسلیت به پیشگاه حضرت ولی عصر(عج)، فرمانده کل قوا و امت شهیدپرور، می‌افزاید: در حادثه سقوط هواپیمای آنتونف که صبح امروز در فرودگاه مهرآباد سقوط کرد، متاسفانه 30 نفر از پاسداران به همراه 6 خدمه که عازم مأموریت به مناطق جنوب کشور بودند، شهید و دو تن نیز زخمی شدند که تحت مداوا هستند.
در ادامه این بیانیه آمده است: ستاد مشترک سپاه با تشکیل تیم فنی اقدام به بررسی حادثه کرده است.

صفوی احتمال هرگونه خرابکاری در سقوط هواپیمای آنتونف را ضعیف دانست

خبرگزاری فارس: فرمانده کل سپاه پاسداران اظهار داشت: من احتمال هر نوع خرابکاری را در این سانحه ضعیف می‌دانم و اگر صحبتی از جانب من در این خصوص نقل شده تکذیب می‌کنم.

 
-----

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، رحیم صفوی امروز دوشنبه در حاشیه حضور خود در دانشگاه تربیت مدرس در جمع خبرنگاران با اشاره به این که بررسی دقیق و کارشناسی این حادثه دلخراش و تاسف انگیز احتیاج به زمان دارد، افزود: اطلاعات اولیه و بررسی متخصصان نیروی هوایی سپاه نشان می‌دهد هواپیما در دقایق اولیه پرواز یکی از موتورهای خود را به علت از کار افتادن از دست می‌دهد و به علت عدم تعادل و برخورد احتمالی بال هواپیما که حامل سوخت بوده باعث انفجار می‌شود که تمامی این اطلاعات اولیه است.
صفوی با اشاره به اعزام گروهی از متخصصان برای بررسی دقیق این حادثه تاکید کرد: سپاه پاسداران همواره تمامی استانداردهای پروازی و ایمنی را رعایت کرده است.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر حضور فرماندهان سپاه در این پرواز خاطرنشان کرد: جان تمامی پاسداران برای ما ارزشمند بوده و تمام تمهیدات لازم برای حفاظت از جان آنها به کار گرفته می‌شود.

سقوط هواپیمای آنتونف سپاه در فرودگاه

هواپیمای آنتونف 74 روسی متعلق به نیروی هوایی سپاه که به مقصد شیراز و بندر عباس در حال پرواز بود ساعت 20/7 صبح امروز در فرودگاه مهرآباد تهران سقوط کرد.

به گزارش خبرنگار «بازتاب»، این هواپیمای نظامی که حامل ‪ ۳۲‬تن از پرسنل سپاه و ‪ ۶‬خدمه بوده و بنا بر اظهارات مقامات مسئول ماموریت نظامی نداشته، هنگام تیک‌آف کردن در انتهای باند آتش گرفته و سقوط کرد. که بر پایه آخرین گزارش ها و اعلام رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سی وشش تن از سرنشینان آن کشته شده اند.

بنا بر این گزارش، هواپیمای آنتونف به مقصد شیراز ـ بندرعباس حوالی ساعت7:30 بامداد امروز ، به علت از کار افتادن یکی از دو موتور هواپیما، در منطقه مسیل رودخانه کن واقع در انتهای باند فرودگاه سقوط کرد. هم چنین، سردار سرلشکر صفوی که صبح امروز به مناسبت هفته‌ی بسیج در جمع کارکنان سازمان بازرسی کل کشور سخنرانی می کرد، اظهار داشت: این امر طبیعی است، هم بعد از رزمایش بزرگ پیامبر اعظم(س) و هم در هفته‌ی بسیج دشمنان باید کاری انجام دهند. دور تا دور ما را دشمنان کینه‌توز و عنود (گرفته) و در درون‌مان نیز بعضا منافقین وجود دارند.

وی اظهار داشت: طبیعی است. در هر صورت ایران در محیط خطر سیر می‌کند. در این هواپیما 32 پاسدار و 6 خدمه‌ی پروازی بودند و هنگامی که هواپیما از باند فرودگاه بلند می‌شود، منفجر می‌شود.

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: این انفجار از نظر امنیتی و اطلاعاتی شواهدی را نشان می‌دهد و چون در هفته‌ی بسیج نیز بوده، معنا و مفهومی را در بر دارد.

پرواز آزمایشی هواپیماهای توپولف 214 و 334 با موفقیت انجام شد

قابلیت های هواپیماهای توپولف 214 و 334 صبح امروز در مراسمی در محل شرکت مهندسی تعمیرات هوایی فجرآشیان با حضور وزیر دفاع، راه وترابری و سفیر روسیه و جمعی از مقامات مسئول ارائه شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در این مراسم سردار سرتیپ مصطفی نجار در جمع خبرنگاران با اشاره به توانمندیهای داخلی در مورد این برنامه گفت: ما از شرکت های صنایع هوایی روسیه و تاتارستان برای تامین نیازمندی های هوایی خود دعوت کردیم، آنها دو نوع هواپیمای توپولف 334 و 214 را برای نمایش به ایران آورده اند و قرار است اگر به توافق رسیدیم در مورد انتقال تکنولوژی و انجام تعمیرات اساسی این هواپیما به عنوان شریک با یکدیگر همکاری کینم.

وزیر دفاع با تاکید بر تلاش کشور برای خارج کردن صنعت هوایی از وضعیت تک قطبی و وابستگی به غرب گفت: ما برای بومی کردن صنعت هواپیمایی تلاش می کنیم.

در ادامه این مراسم نوری قربان اف نماینده رسمی شرکت هواپیماسازی کازا در جمع خبرنگاران به بیان خصوصیات و برتری های هواپیماهای ارائه شده روسی پرداخت.

وی گفت: ارابه فرود و بال های هواپیما مستحکم تر شده است و قابلیت حمل مسافر و بار بیشتری را دارد و مصرف سوخت آن نیز نسبت به ایرباس و بوئینگ کمتر است.

نماینده رسمی شرکت هواپیماسازی کازا با بیان اینکه توپولف 214 هواپیمای اختصصای پوتین رئیس جمهور روسیه است گفت: تا کنون کشورهایی مثل سوریه، سودان، بلغارستان، مجارستان وچین خواهان خریداری این هواپیما شده اند.

قربان اف تاکید کرد: قیمت هواپیماهای ارائه شده نسبت به بوینگ و ایرباس های همکلاس آن بسیار ارزان تر است بوئینگ 787 ، 157 میلیون دلار قیمت دارد و ایرباس 321، هشتاد میلیون دلار ولی قیمت توپولف ارائه شده 40 میلیون دلار است.

نماینده رسمی شرکت هواپیماسازی کازا با بیان اینکه هواپیماهای ارائه شده دارای استانداردهای جهانی هستند گفت: این هواپیماها می تواند در همه فرودگاه های جهان بنشیند.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر امکان تحریم صنعت هوایی ایران توسط روسیه تحت فشارهای آمریکا گفت: امکان دارد که آنها از ما چنین درخواستی را بکنند ولی ما هر قراردادی را امضا بکنیم حتما انجام می دهیم.

در این مراسم همچنین پرواز آزمایشی هواپیماهای توپولف 214 و 334 با موفقیت انجام شد.

گزارش تصویری/ پرواز آزمایشی هواپیمای توپولف 334

پرواز آزمایشی هواپیماهای توپولف 214 و 334 صبح امروز در مراسمی در محل شرکت مهندسی تعمیرات هوایی فجرآشیان با حضور وزیر دفاع، راه وترابری و سفیر روسیه و جمعی از مقامات مسئول انجام شد.

گزارش تصویری/ پرواز آزمایشی هواپیمای توپولف 214

پرواز آزمایشی هواپیماهای توپولف 214 و 334 صبح امروز در مراسمی در محل شرکت مهندسی تعمیرات هوایی فجرآشیان با حضور وزیر دفاع، راه وترابری و سفیر روسیه و جمعی از مقامات مسئول انجام شد.

جنگنده چند منظوره JAS 39 Gripen

جنگنده چند منظوره گرپین توسط کمپانی ساب سوءد طراحی و ساخته شده است. این پرنده پرواز خود را در سال 1988 به انجام رسانیده و بالاخره در سال 1997 در نیروی هوایی سوءد وارد خدمت عملیاتی خود شد. طبق برنامه ریزی ، گرپین به تدریج جایگزین تمام هواپیماهای ویگن و دراکن شده است. JAS به معنی Jakt (جنگنده) ، attack (تهاجمی) و Spaning (شناسایی) در زبان سوءدی می باشد که نشان دهنده این است که هر فروند گرپین، توانایی به انجام رسانیدن تمام این ماموریت ها را دارد. ناگفته نماند نام گرپین نیز برگرفته از موجود افسانه ای با سر عقاب و بدن شیر است.



گرپین توسط کنسرسیوم صنعتی متشکل از ساب، اریکسون مایکروویو سیستمز، ولوایرو کورپریشن ، ساب اویونیکز و FFV ایروتک ساخته شده است. یک شرکت بین المللی متشکل از مناقصه کار اصلی یعنی ساب و کمپانی بریتانیایی BAE Systems با نام Gripen International کار بازاریابی را برای صادرات این جنگنده برعهده گرفته است و ناگفته نماند طرف بریتانیایی ارابه فرود اصلی و قسمت هایی از بال را نیز تولید کرده است.



JAS 39A گونه تک سرنشینه گرپین بوده و گونه آموزشی/عملیاتی این جنگنده با نام JAS 39B شناخته می شود که دارای تمام اویونیک و تسلیحات گونه تک سرنشینه البته بدون توپ می باشد.JAS 39C شامل هواپیماهای گروه سوم و نوع استاندارد صادراتی است که برای اولین بار در سال 2002 به نیروی هوایی سوءد تحویل داده شد. این هواپیما به نمایشگر رنگی کاکپیت، دستگاه تعبیه شده مولد اکسیژن (OBOGS) و قابلیت سوختگیری هوایی مجهز شده است. JAS 39D نوع دو سرنشینه گونه C می باشد که آن نیز مورد بهسازی های ذکر شده قرار گرفته است.



قابل ذکر است که نیروی هوایی سوءد 204 فروند از هواپیمای گرپین را سفارش داده است که 28 فروند آنها از نوع دو سرنشینه می باشند. تحویل این جنگنده ها تا سال 2007 ادامه خواهد یافت. در نوامبر سال 1998 نیروی هوایی آفریقای جنوبی 28 فروند گرپین که 9 فروند آن دو سرنشینه بود سفارش داد. قرار است کمپانی دنل ایویشن از آفریقای جنوبی قسمت هایی از بدنه مرکزی را تولید کند. اولین پرواز گرپین های آفریقای جنوبی در سال 2005 انجام گرفته و تحویل سفارش نیز از سال 2008 آغاز خواهد شد.
بعد از آفریقای جنوبی مجارستان در نوامبر سال 2001 تفاهم نامه ای را جهت اجاره کردن 14 فروند گرپین A و B به شرط تملیک به امضا رسانید که دو فروند آنها از نوع دو سرنشینه بود. البته در سال 2003 متمم این قرار داد مبنی بر تحویل هواپیماهای بهسازی شده و ارتقا یافته C و D به جای گو نه های قدیمی به قرارداد قبلی اضافه شد که این هواپیما ها از سال جاری میلادی تحویل داده خواهند شد. در ژوءن سال 2004 جمهوری چک قرارداد مشابهی را به امضا رسانید که چهارده جنگنده نیروی هوایی جمهوری چک در سال گذشته میلادی تحویل داده شدند.



کاکپیت



کاکپیت گریپن مجهز به مجموعه نمایشگر الکترونیکی EP-17 ساخت ساب اویونیکز می باشد که شامل سه نمایشگر چد منظوره و یک نمایشگر سر بالا است. نمایشگر سر پایین وسط اطلاعات تاکتیکی و نقشه کامپیوتری را نمایش داده و دو نمایشگرهای راست و چپ داده های پروازی و اطلاعات هدف دریافتی از مجموعه حساسه را نمایش می دهند. قابل ذکر است که ساب ایرواسپیس و BAE Systems با همکاری دنل کمولوس از آفریقای جنوبی یک سیستم نمایشگر یکپارچه نصب شده ذوی کلاه خلبان را برای جنگنده گرپین توسعه داده اند که بر پایه سیستم مشابه جنگنده یوروفایتر تایفون طراحی شده و به نام کبرا معروف می باشد.کبرا در جنگنده های گرپین آفریقای جنوبی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
کنترل سیستم هایی که از نظر زمانی حساس می باشند مانند تسلیحات و ارتباطات به صورت گروهی روی دسته گاز و اهرم هدایت قرار گرفته اند. سیستم کنترل پرواز نیز به صورت دیجیتالی پرواز با سیستم سه گانه سازی شده می باشد که توسط BAE Astronics و لاکهید مارتین تامین شده است.



تسلیحات

گرپین دارای هفت آویزگاه خارجی تسلیحات و بار می باشد که دو آویزگاه در نوک بال ها چهار تا زیر بالها در زیر بدنه قرار گرفته است. موشک های هوا به هوا شامل میکا ، آمرام و سایدواندر می باشد که با کد RB74 در نیروی هوایی سوءد شناخته می شود. موشک AIM-9L سایدواندر موشکی کوتاه برد می باشد که برای افزایش قابلیت های Dogfight طراحی شده است.موشک های هوا به زمین نیز شامل موشک های ضد کشتی هدایت شونده راداری Saab RBS 15 F و موشک ماوریک ساخت ریتءون است. به گونه ای جدیدتراین جنگنده در آینده مجهز به موشک های کوتاه برد هوا به هوای IRIS-T و نیز موشک های هوا به هوای فراتر از میدان دید متءور خواهند شد.علاوه بر این پرتاب موشک دورایستای KEPD 350 نیز از این جنگنده با موفقیت همراه بوده است.
توپ 27 میلیمتری ماءوزر نصب شده در داخل بدنه به صورت خودکار دارای هدایت راداری می باشد. ضمنآ نوعی غلاف شلیک راکت تیز با موفقیت روی گرپین آزمایش شده و به صورت عملیاتی روی این جنگنده مورد استفاده قرار گرفته است.



پادکارها

ساب اویونیکنز مسوول تولید مجموعه الکترونیک EWS 39 برای نصب روی جنگنده های گرپین سوءد شده است. EWS 39 یک سیستم یکپارچه جنگ الکترونیک است که هشدارهای راداری، فاصله یابی الکترونیکی و پخش تله های راداری و حرارتی را در این پرنده امکانپذیر می سازد.


رادار دوربرد پالس داپلر اریکسون


حساسه ها

رادار پالس داپلر چند منظوره اریکسون PS-05 دارای حالتهای دوربرد هوا به هوا، ردیابی در حین کاوش، ردیابی هدف چند حالته، حالت های تجسس سریع رزم هوایی و ارزیابی حمله و نو کردن داده های فراتر از میدان دید نیمه مسیر موشک است.
حالت های هوا به سطح نیز سامل تجسس و شناسایی هدف دوربرد، ردیابی هدف چند حالته ، نقشه یابی با تفکیک بالا ، مسافت یابی هوا به سطح و در نهایت متمرکز کردن پرتوی رادیویی داپلر(DBS) می باشد.
گرپین مجهز به حساسه جلونگر فروسرخ (FLIR) و سیستم جستجو و ردگیری فروسرخ ساخت IR-Otis می باشد. همچنین نه فروند از گرپین های نیروی هوایی سوءد مجهز به غلاف شناسایی ساب تک مدولار شده اند که شامل حساسه فروسرخ CA270 Optical/Recon است. البته این سیستم در سال جاری میلادی وارد خدمت خواهد شد.



ارتباطات

این هواپیما مجهز به گیرنده / فرستنده رادیویی VHF/UHF از ساب تک و کترونیکز و نیز سیستم شناسایی دوست از دشمن (IFF) تالس TSC2000 می باشد. یک خط ارتباط داده ای هوا به هوا امکان مبادله بدون تاخیر داده ها را با دیگر واحد های هوایی امکانپذیر می سازد. در نقش تهاجمی و شناسایی می توان اطلاعات کسب شده از رادار را از طریق این خط ارتباط به دیگر واحد های هوایی که در سکوت راداری در حال پرواز می باشند انتقال داد.



پیشرانه

پیشرانه RM12 از کمپاتی ولووایرو نمونه توسعه یافته پیشرانه GE F404 کمپانی جنرال الکتریک می باشد. یک سیستم کنترل دیجیتال پارامترهای موتور را تحت نظارت خود داشته و به صورت خودکار در صورت نیاز سیستم پشتیبان را فعال می سازد. همچنین یک سیستم ناظر وضعیت داده های پروازی را نشان می دهد.
برای افزایش برد یک لوله سوخت گیری هوایی نیز در این هواپیما به چشم می خورد که برای حفظ شکل آیرودینامیکی به داخل بدنه جمع می شود.


بعد از فرود از پیش بالها به عنوان سطوح ترمز کننده برای کاهش مسافت ترمز استفاده می شود


**مشخصات هواپیما**



فاصله دو نوک بال از هم : 4/8 متر
طول هواپیما شامل لوله پینو : 1/14 متر
ارتفاع : 5/4 متر
حداکثر وزن برخاست : 14 تن
حداکثر سرعت : مافوق صوت در تمامی ارتفاعات

منبع:www.aerospacetalk.com

معرفی سیستم پدافند موشکی هاک MIM-23 Hawk Missile



نمایی کلی از موشک هاک :
موشک سطح به هوای میانبرد هاک (MIM-23 HAWK) ساخت شرکت آمریکایی(Raytheon) هست و  Hawk مخفف Homing All the Way Killer هستش . هدف ابتدایی از طراحی این موشک نابود کردن  هواپیماهای دشمن بود که با توسعه این موشک از آن در نابود موشکهای دیگر هم استفاده میشد . این موشک در سال 1960 وارد خدمت شد و برنامه های مختلف و متنوع بهینه سازی و توسعه باعث شده این موشک تا زمان حاضر هم قادر خدمت باشه .توسعه  و بهینه سازی های مختلف روی موشک هاک  عاقبت به ساخت سیستم دفاع موشکی پاتریوت (‌MIM-104 Patriot ) منجر شد . از سال 1994 جایگزینی موشک هاک با نمونه های دیگر با توجه یگان عملیاتی و ماموریت های آن یگانها  در ارتش آمریکا شروع شد و در سال 2002 موشک موفق هاک در سال 2002 رسما از خدمت در ارتش آمریکا بازنشسته شد . آخرین یگان استفاده کننده از موشک هاک یگان تفگداران دریایی آمریکا(US Marine Corps ) بودند که موشک دوش پرتاب FIM-92 Stinger رو جایگزین موشک هاک کردند و موشک هاک هیچگاه از سوی سازنده یعنی آمریکا مورد استفاده قرار نگرفت ! این موشک همچنان در خارج از آمریکا و در کشورهای اروپای غربی و ژاپن تولید میشه . موشک هاک در جنگهای مختلفی شرکت کرده و بنا بر امار اعلام شده تا حال حاضر 40000 هزار از این موشک ساخته شده که درصد اطمینان از کارایی این موشک در نمونه های ابتدایی 56% و در آخرین نمونه ها 85% هستش .

تاریخچه طراحی و ساخت موشک هاک :
کار طراحی و ساخت سیستم موشکی هاک از سال1952 شروع شد و جزیی از طرح ارتش آمریکا برای ساخت یک موشک میانبرد سطح به هوا با سیستم هدایت نیمه فعال راداری بود. در سال1954 قرارداد ساخت لانچر این موشک با شرکت نورثروپ (Northrop) و قرارداد ساخت رادار و سیستم کنترل آتش و موشک با شرکت (Raytheon) پیمانکار اصلی پروژه  بسته شد . اولین نمونه موشک ساخته شده این طرح به اسم  (XSAM-A-18 ) با موتور((XM3 در ژوئن 1956 ساخته شد . جولای1957 این طرح کامل شد و در نمونه کامل  شده از موتور (XM3E1) در موشک این سیستم استفاده شد  اما فقط برای مدت کمی  با روشن شدن معایب این مدل ازموتورها از موتورهای آیروجت (Aerojet M22E7) بجای مدل قبلی استفاده شد که این مدل  هم نا مطمئن نشان داد و با موتورهای اصلاح شده آیروجت (M22E8 ) عوض شد . نمونه ابتدایی موشک هاک در سال1959 در اختیار ارتش آمریکا قرار گرفت و از سال1960 به طور رسمی در اختیار تفنگداران نیروی دریایی آمریکا(US Marine Corps) قرار گرفت و وارد خدمت شد . پیچیدگی زیاد سیستم پدافند موشکی هاک و استفاده از سامانه های الکتریکی در این سیستم باعث شد این سیستم پدافندی قادر به فعالیت مستمر بیش از 43 ساعت نباشه اما این مدت در نمونه های بهینه سازی شده موشک هاک به 130الی170 ساعت و در آخرین نمونه ها به 300 الی400 ساعت افزایش داده شده  .

اجزای تشکیل دهنده سیستم پدافندموشکی هاک :

•    PAR: مخفف Pulse Acquisition Radar به معنای رادار هدفیاب پالسی (ضربانی و چرخشی) هستش که آنتن گیرنده این رادار با سیکل 20 دور در دقیقه میچرخه و برای شناسایی اهداف در ارتفاع زیاد و متوسط استفاده میشه.
•    CWAR: مخفف Continuous Wave Acquisition Radar به معنای رادار هدفیابی با امواج پیوسته و از نوع رادارهای جستجو گر داپلر Doppler)) هست و از سیستم پالسی استفاده میکنه که آنتن گیرنده اون رادار سیکل چرخش 20 دور در دقیقه داره و برای شناسایی اهداف در ارتفاع کم استفاده میشه.
•    HPI : مخفف High Power Illuminator doppler Radar رادار قدرتمند ایلومینیشن داپلر هستش و برای ردگیری اهداف و موشکهای هدایت شونده مورد استفاده میشه ( این رادار پالسی یا همان چرخشی نیستش )
•    ROR: مخفف Range Only Radar است و این سیستم از رادار پالس داپلر با استفاده از طول موج کی (K-band) برای تعیین برد و مسافت و ارتفاع استفاده میکنه و وقتی که دیگر سیستمها به دلیل جنگ الکترونیک و یا انجام وظایف دیگه قابل استفاده نیستند مورد استفاده قرار میگیره.
•    ICC : مخفف Information Coordination Central به معنای مرکز هماهنگی اطلاعات هستش که وظیفه جمع آوری  اطلاعات قسمتهای مختلف سیستم رو بر عهده داره و این اطلاعات رو  در اختیار مرکز کنترل خودکار(BCC) قرار میده* .
•    BCC  : مخفف Battery Control Central به معنای مرکز کنترل خودکار است . وظیفه پردازش اطلاعات ارسالی قسمتهای مختلف سیستم رو بر عهده داره .
•    AFCC : مخفف Assault Fire Command Console به معنای یگان فرماندهی آتش است و برای هدایت مرکز BCC از راه دور مورد استفاده قرار میگیره و به وسیله آن میتوان با یک سیستم CWAR ویک سیستم HPI  و سه لانچر پرتاب کننده موشک( 9 موشک در مجموع) رو کنترل و هدایت کرد .
•    PCP  : مخفف Platoon Command Post است .
•    LCS  : مخفف Launcher Section Controls به معنای بخش کنترل کننده پرتاب کننده موشک هست .
•    SEA : جنراتور 56 کیلووات که معمولا از 6 عدد از آن در یک سیستم برای تولید انرژی استفاده میشه .
•    موشک هاک : مدلهای مختلف موشک هاک در ادامه خدمتتون معرفی میشه  .


توضیح ضروری:

•    کلمه پالس (Pulse) به معنای چرخش و ضربان هست و کلمه داپلر (doppler) هم به معنای تعیین کننده ثابت و متحرک بودن اشیا هستش و شما هر جا کلمه رادار پالس داپلر که نمونه سیستم کلی تقریبا اکثر رادارها هستش رو شنیدین بدونین اون راداره رادار شناسایی اهداف هستش که گیرنده اون مثله اکثر گیرنده رادارها میچرخه .


مراحل مختلف گسترش و بهینه سازی موشک هاک :

اولین طرح بهینه سازی موشک هاک (‌ HAWK/HIP) و ساخت نمونه(I-Hawk) :

موشک هاک مدل I-Hawk که مخفف (‌Improved Hawk) هست به معنای موشک هاک بهینه سازی و اصلاح شده هستش و به دلیل مشکلات سیستم هاک در شناسایی اهداف در هنگام وجود اهداف زیاد و شناسایی اهداف در ارتفاع کم در کنار مشکلات موشک هاک در نبود کردن  اهدافی که در نزدیکی زمین و ارتفاع خیلی پایین حرکت میکنند طرح بهینه سازی موشک هاک یا همان (I-Hawk ) رو شروع کردن.این طرح بخشی از برنامه های بهینه سازی موشک هاک به اسم طرح (‌ HAWK/HIP) بود که همه ی موشکهای هاک تولید شده باید با این برنامه بهینه سازی میشدند تا معایب قبلی آنان برطرف بشه . HIP در ( HAWK/HIP) مخفف Hawk Improvement Program هستش .

تغییرات اعمال شده در این طرح به روی موشک هاک شامل این موارد بود  :

*افزودن یک مرکز پردازشگر دیجیتال برای پردازش اطلاعات دریافت شده از اهداف و رهگیری بهتر اهداف که با آن ناکارامدی و اشتباه سیستم هاک در برابر وجود اهداف زیاد برطرف شد این پردازشگر امکان تحلیل و ارزیابی میزان خطر هر هدف رو به سیستم هاک میداد .
* موشک بهینه سازی شده جدید که با کد (MIM-23B) و سر جنگی بزرگتر و موتورهای کوچکتر و قدرتمند تر به همراه سیستم هدایتی پیشرفته بودش.
*سیستمهای PAR/CWAR/HPI/ROR هم با نمونه های بهینه سازی شده و پیشرفته تر جایگزین شدند .
اولین نمونه بهینه سازی شده از موشک هاک (I-Hawk) در اکتبر سال 1972 وارد خدمت شد و تمامی سیستمهای هاک موجود در ارتش آمریکا تا سال 1978 با این طرح بهینه سازی شدند .



دومین طرح بهینه سازی موشک هاک(‌ HAWK/PIP) وساخت نمونه های مختلف از موشک هاک :

درسال1973 آمریکا طرح گسترده (‌ HAWK/PIP) رو برای ساخت نمونه های جدیدتر و پیشرفته تر موشک هاک که دارای قابلیتهای بیشتری باشه  رو در چندین فاز و مرحله شروع کرد . عبارت (PIP) مخفف  Product Improvement Plan  هست . اصولا این طرح  برای گسترش قابلیتهای موشک هاک با تاکید به روی تجهیزات زمینی این سیستم بود .

*فاز اول طرح (‌ HAWK/PIP) :این مرحله در سال 1973 شروع شد و شامل استفاده از رادار پالس داپلرAN/MPQ-55  در سیستم CWAR بود  و سیستم CWAR به ICWAR تغییر نام داده شد و عبارت I  اضافه شده  به CWAR به معنای Improved (بهینه و اصلاح شده) هستش  . همچنین رادار AN/MPQ-50 در سیستم PAR هم  بهینه سازی شد که شامل افزودن (MTI) که یک صفحه نمایشگر دیجیتال برای نشان دادن و ثبت کردن  حرکت اهداف هستش و این سیستم هم به IPAR تغییر نام داد عبارت(MTI) مخففMoving Target Indicator هست و  سیستمهای هاک بهینه سازی شده فاز اول مابین سالهای 1979 تا 1981 وارد خدمت شدند .

*فاز دوم طرح (‌ HAWK/PIP) :
این مرحله از سال 1978 شروع ش و شامل جایگزینی رادار AN/MPQ-57  در سیستم HPI به جای رادار قدیمی AN/MPQ-46 بود اما مهمترین تغییر صورت گرفته در این فاز حذف لامپهای خلا در سیستمهای الکترونیکی و جایگزینی مدارات جامد مدرن به جای آن بود . از دیگر تغییرات اضافه کردن یک سیستم چشمی(اپتیکی) ردگیری هدف به سیستم پدافنی موشکی هاک بودش سیستم جدید ردگیری هدف با چشم یا optical TAS از یک سیستم الکترو-اپتیکی (تلویزیونی) مدل OD-179/TVY برای قرار دادن یک سیستم شناسایی و ردگیری جدید هدف برای اپراتور سیستم پدافندی هاک بود در موقعی که سیستمهای دیگر به علت جنگ الکترونیک قابل استفاده نیستند . موشکهای هاک این نمونه مابین سالهای 1983 تا 1986 وارد خدمت شدند .

* فاز سوم طرح (‌ HAWK/PIP) :
این از مرحله از سال1983 شروع  شد و تاکید بیشتر اون به روی بهینه سازی سیستم های موجود با استفاده از سیستمهای سخت افزاری و نرم افزاری کامپیوتری بود . رادار سیستم CWAR با نمونه قدرتمند AN/MPQ-62 با توانایی جستجوی تک سیگنال اهداف عوض شد از دیگر تغییرات بهینه سازی رادار AN/MPQ-61 سیستم HPI برای افزایش قدرت درگیری همزمان سیستم پدافند موشکی با اهداف در ارتفاع پایین بودش و امکان فعالیت مطمئن سیستم هاک  رو وقتی  که هدفهای زیادی در ارتفاع کم وجود دارد رو فراهم کرد . سیستم ROR در این مرحله از بهینه سازی به علت عدم نیاز حذف شد . موشکهای هاک این نمونه از سال 1989 وارد خدمت شدند .

طرحهای موازی 3 فاز اولیه طرح (‌ HAWK/PIP) برای توسعه و بهینه سازی موشک هاک :

طرحهایی دیگر هم موازی این 3 مرحله برای بهینه سازی و گسترش موشک هاک وجود داشتندکه به علت اینکه بیشتر جنبه تحقیقاتی داشتن و زمان بر هم بودن اصراری زیادی برای عملی شدن انان در کوتاه مدت در بین این 3 فاز نبود این طرحها شامل این موارد بودند :

•    طرح افزایش اطمینان از کارایی موشک هاک(MRR):
این طرح در سالهای 1982 تا 1984 در دست تحقیق بود و با موفقیت تمام شد . عبارت(MRR) مخفف Missile Restore Reliability هستش .
•    طرح مقاوم سازی موشک هاک در برابر جنگ الکترونیک( HAWK ECCM) :
این طرح که جزیی از طرح افزایش اطمینان از کارایی موشک هاک (MRR) بود و امکاناتی رو برای مقابله با جنگ الکترونیک (ECM) به سیستم پدافندی هاک اضافه کرد دلیل اصلی این طرح ساخت سیستم جنگ الکترونیک (ECM) توسط شوروی در مدلهای مختلف و نصب بروی هواپیماهای این کشور و نصب مدل مدل SPS-141 بروی هواپیماهای سوخو22 عراق بودش که باعث انحراف و بی استفاده شدن سیستم های پدافندی هاک مدل بی(MIM-23 B) ایران شده بود.در موشکهای هاک مدل C و E این مشکل برطرف شد .

فاز چهارم طرح (‌ HAWK/PIP) :
این طرح در میانه های راه توسط ارتش آمریکا و تفگنداران نیروی دریایی آمریکا رها شد و هیچ وقت هم کامل نشد این فاز شامل این مراحل بودش :

•    ساخت رادار بسیار قدرتمند و دقیق برای سیستم CWAR برای شناسایی اهداف بسیار کوچک و هواپیماهای بدون سرنشین ( UAV)
•    سیستم ضد تششعات اتمی(Anti-radiation)
•    موتورهای پیشرفته تر برای موشک  هاک
•    بهینه سازی سیستم ردگیری الکترواپتیکال (تلویزیونی)
•    بهینه سازی سیستم کنترل آتش و فرماندهی
•    بهینه سازی سیستم حمل و نقل موشک هاک

فاز چهارم طرح با نام هاک21 (HAWK 21) :
این مرحله از بهینه سازی موشک هاک بوسیله  کشورهای هم پیمان آمریکا یا همان ناتو انجام گرفت . سیستم پدافندی فوق پیشرفته هاک21 یک سیستم مدرن و با کارایی خیلی بیشتر از موشکهای هاک ساخته شده درفاز سوم طرح بهینه سازی موشک هاک بودش که در سیستم هاک 21 سیستمهای راداری PAR  و CWAR  حذف و به جای اون از راداراهای مراقبت 3 بعدی
MPQ-64 استفاده کردن این رادار فوق پیشرفته ساخت شرکت نروژی کانگزبرگ(Kongsberg )  برای سیستم کنترل آتش موشک هاک که با سفارش نروژ طراحی و ساخته شده بود    . موشک هاک هم بهینه سازی شد و با کد (MIM-23K) شناخته میشه این  مدل از موشک هاک یک سر جنگی چند تکه با قدرت انفجاری زیاد داره  که میتونه با انفجار خود اهداف موجود در نزدیکی خودش رو نابود کنه این مدل موشک هاک امکان رهگیری و نابود کردن موشکهای بالستیک کوتاه برد رو هم داره . رادار MPQ-61 مورد استفاده در سیستم HIP این نمونه از موشک هاک امکان پوشش دادن مناطق راداری زیر منطقه دید رادار رو داره  .

مشخصات اجزای تشکیل سیستم پدافندی هاک :



مشخصات عمومی موشک هاک(Hawk Missile) :
موشک هاک به شکل استوانه باریک و کشیده با چهار بال دلتایی شکل هستش که از انتها تا میانه های موشک امتداد دارند . موشک هاک ای (MIM-23A) 5.08 متر طول و قطر 37 سانتی متر داره و طول بالها هم 1.21 متر و وزن نمونه ابتدایی موشک هاک 548 کیلوگرم شامل یک سر جنگی54 کیلوگرمی هست  و حداقل برد آن 2 کیلومتر و حداکثر برد عملیاتی آن هم 25 کیلومتره که قابلیت نابود کردن اهدافی با ارتفاع 60 متر تا 11 کیلوکتر از سطح زمین رو داره . موشکهای هاک بی تا ام (MIM-23 B/C/D/E/F/G/H/J/K/L/M) طول5.03 متر و قطر 37 سانتی متر دارند  و وزن ان هم 638 کیلوگرم شامل سر جنگی 75 کیلوگرمی هست  و میتوانند  اهدافی را در محدوده 1.5 تا 35 کیلومتری در ارتفاع60 متر تا 18 کیلومتر مورد حمله قرار دهند . موشکهای هاک مدل بی تا ام سرعتی در 500 متر در ثانیه دارند و قابلیت انفجار سر جنگی به وسیله هدایت رادیویی را دارند  و مجهز به جستجو گر نیمه فعال هستند و تا 15 جی هم میتوانند فشار رو تحمل کنند .

مشخصات موشک هاک ای(MIM-23A):
این مدل نمونه اصلی موشک هاک هست با سر جنگی54 کیلوگرمی که به دلیل کارایی کم خیلی زود از خدمت خارج شد .

مشخصات موشک هاک بی(MIM-23B):
در این نمونه از سر جنگی74 کیلوگرمی و سیستمهای هدایتی کوچکتر و پیشرفته تر  به همراه موتور جدید M112 استفاده شده و موتورهای  M112 در زمان 5 ثانیه به حداکثر سرعت خود میرسیدند(500 متر بر ثانیه)  و تا 21 ثانیه میتونن به این سرعت ادامه بدن وزن این موتور395 کیلوگرم بود که 295 کیوگرم آن مربوط به وزن سوخت هستش این موشک امکان حمله به اهدافی در محدوده1.5 تا 40 کیلومتر و در ارتفاع 60 متر تا 20 کیلومتر را دارد این نمونه از موشک هاک از سال1971 وارد خدمت شد و تا سال1978 تمامی نمونه های موشک هاک مورد استفاده در ارتش امریکا با این نمونه بهینه سازی شده بودند و تقریبا همه موشکهای هاک ایران از این نمونه (MIM-23B) هستند.

مشخصات موشک هاک سی(MIM-23C):
در سال 1982 معرفی شد و همان نمونه موشک هاک بی (MIM-23B)هست که به امکانات مقابله با جنگ االکترونیک (ECCM) مجهز شده بود .

مشخصات موشک هاک دی(MIM-23D):
این مدل همان موشک هاک سی (MIM-23C) هستش که تغییرات و بهینه سازی های اعلام نشده ای روی اون انجام دادن و نکته مبهم در مورد نمونه های C و D خدمت و خروج از خدمت همزمان هر دو نمونه با هم هست که اگر نمونه D  پیشرفته تر بود یاید جایگزین نمونه C  میشد ولی احتمالا موشک هاک نمونه دی(MIM-23C) به سیستمهای هدایتی دقیق تر با قابلیت مقابله بیشتر با جنگ الکترونیک و شگردهای جدید جنگ الکترونیک شوروی بود که توسط عراق در جنگ ایران مورد استقاده قرار گرفته بود .

مشخصات موشک هاک یی/اف (MIM-23E/F):
این نمونه از موشک هاک رونمونه تخصصی موشک هاک برای نابودی اهداف در ارتفاع کم میدانند که از بهینه سازی موشکهای هاک مدل C  و D ساخته شده و از سیستمهای جدیدتر هدایتی استفاده میکنه البته از توانایی های حمله به اهداف در ارتفاع متوسط و زیاد این نمونه از موشک  چیزی کم نشده این نمونه از موشک هاک در سال1990 وارد خدمت شد .

مشخصات موشک هاک جی/اچ(MIM-23G/H)  :
در این نمونه از بدنه جدید برای موشک هاک استفاده شد و از سال1995 وارد خدمت شد .

مشخصات موشک هاک کی/جی (MIM-23K/J):
نمونه تخصصی موشک هاک برای مقابله با موشکهای بالستیک است تفاوت این نمونه از موشک هاک با نمونه های قبلی در استفاده از سر جنگی و چاشنی جدید (Anti-TBM) برای این مدل از موشک هاک هست و این نمونه از موشک هاک قابلیت حمله به اهدافی در ارتفاع 20 کیلومتری در محدوده 45 کیلومتری رو داره  و این نمونه از موشک هاک بیشتر برای مقابله با موشکهای بالستیک مورد استفاده قرار میگیرد و ( TBM) مخفف Tactical Ballistic Missile است. این نمونه از سال1994 وارد خدمت شد .

مشخصات موشک هاک ال/ام(MIM-23L/M):
در این نمونه از چاشنهای جدیدتر برای موشک هاک استفاده شد .

مشخصات عمومی سیتمهای راداری  مورد استفاده در سیستم پدافندی هاک:
نمونه های اصلی سیستم هاک از 4 رادار استفاده میکنند که دو سیستم برای شناسایی(PAR / CWAR) و دو سیستم دیگر برای رهگیری (CWAR/HPI) و دو سیستم هم برای درگیر شدن (HPI / ROR) هست  . در نمونه های بهینه سازی شده تعدادی از سیستمها در هم ادغام شده اند و آخرین نمونه ها ی سیستم هاک تنها از دو رادار استفاده میکنند یک رادار آرایه فازی برای جستجو و یک رادار دیگر برای درگیری (HPI) .

مشخصات سیستم رادار PAR در سیستم موشکی هاک :



رادار هدفیاب پالسی برای شناسایی اهداف در ارتفاع زیاد و متوسط  است . آنتن گیرنده این رادار بیضی شکل با ابعاد 6.7 متر طول و 1.8 متر است و سطح گیرنده رادار مشبک هستش و  سیکل چرخش آنتن گیرنده 20آن  دور در دقیقه است . این رادار به روی یک حمل کننده دو چرخ سوار شده و اطلاعات این رادار به مرکز کنترل خودکار(BCC ) منتقل میشود .


•    رادار AN/MPQ-35 :
رادار نمونه ابتدای سیستم هاک است یک رادار پالسی با قدرت450 کیلووات (450 kW) و ضربان هر پالس ان  تقریبا 667تا800 هرتز (800 / 667 Hz) است  .

•    رادار AN/MPQ-50 :
این نمونه از رادار  بهینه سازی شده در  فاز سوم طرح (‌ HAWK/PIP)  است و  در نمونه (I-HAWK) مورد استفاده قرار گرفتش  و شامل یک  سیستم  دیجیتال MTI هست که به اپراتور در شناسایی عوارض زمین از اهداف کمک میکند از محوده باند C (500 تا 1000 مگا هرتز)  استفاده میکند و قدرت ان 1000 وات است .
برد  این نمونه رادار:
•    در مقابل اهدافی با مساحت3 متر معکب در ارتفاع زیاد 104 کیلومتر و در ارتفاع کم 96 کیلومتر است
•    در مقابل اهدافی با مساحت2.4 متر مکعب در ارتفاع زیاد 98 کیلومتر و در ارتفاع کم 90 کیلومتر است
•    در مقابل اهدافی با مساحت 1 متر مکعب در ارتفاع زیاد 79 کیلومتر و در ارتفاع کم 72 کیلومتر است


•    رادار AN/MPQ-64  مورد استفاده در هاک 21 :
رادار داپلر 3 بعدی که در سیستم هاک21 مورد استفاده قرار گرفته و همزمان جایگزین رادارهای سیستمهای CWAR و  PAR شده و میتونه به تنهایی کار این سیستم را انجام دهد . برد این رادار بیش از75 کیلومتر است و آنتن آن 30 دور در دقیقه میچرخد . و قادر به انجام فعالیت مستمر و بدون توقف تا 600 است و توانایی رهگیری همزمان 60 هدف را دارد .

مشخصات رادار سیستم CWAR در سیستم موشکی هاک  :



رادار هدفیابی با امواج پیوسته و از نوع رادارهای جستجو گر داپلر doppler)) است و از سیستم پالسی استفاده میکند و برای شناسایی اهداف در ارتفاع کم مورد استفاده میگیرد .

•    رادار AN/MPQ-34 :
رادار نمونه ابتدایی سیستم هاک هستش با قدرت200وات(200 W).

*                            رادار AN/MPQ-48 :
از این رادار در نمونه های بهینه سازی شده در اولین طرح بهینه سازی سیستم هاک استفاده شده .
برد این نمونه رادار :
•    در مقابل اهدافی با مساحت 3 متر مکعب در حالات مختلف حداقل 63 و حداکثر 69 کیلومتر است .
•    در مقابل اهدافی با مساحت2.4 متر مکعب در حالات مختلف حداقل 60 و حداکثر65 کیلومتر است.
•    در مقابل اهدافی با مساحت 1 متر مکعب در حالات مختلف حداقل 48 و حداکثر52 کیلومتر است .

* رادار AN/MPQ-55( بهینه سازی شده در فاز اول و دوم طرح توسعه هاک) :
رادار بهینه سازی شده  ردیابی هدف به وسیله امواج پیوسته  یا ICWAR با قدرت 400 وات هستش  و بردی در حدود70 کیلومتر دارد و از محدود فرکانسی 10 تا 20 گیگاهرتز(10-20 GHz) یا همان باند جی(J-band) استفاده میکند .

•    رادار AN/MPQ-62 (بهینه سازی شده در فاز سوم طرح توسعه هاک):
در این نمونه نسبت به نمونه های قبلی تغییراتی در جستجوگر تک سیگنال  ایجاد شده رادار بهتر بتواند در  سرعت و برد هدف را جستجو کند . یک نمایشگر دیجیتال به این هم اضافه شده است .

•    مشخصات عمومی رادار HPI  در سیستم موشکی هاک:



رادار قدرتمند ایلومینیشن داپلر است و برای ردگیری اهداف و موشکهای هدایت شونده مورد استفاده قرار میگیره  . این رادار تنها از دو  گیرنده مقعر شکل  در کنار هم تشکیل شده   که یکی فرستنده و دیگری گیرنده است . رادار سیستم HPI به صورت اتوماتیک  اهداف را پیدا میکند و به سمت ان میچرخد و هدف را رهگیری میکند و چون امکان اتصال به مرکز هماهنگی اطلاعات را دارد  میتواند همزمان برای 3 لانچر مورد استفاده قرار گیرد  .  رادار سیستم HPI امواجی را فرکانس باند جی(j-Band) به سوی هدف میفرستد که بازتاب این امواج را هم موشک هاک و سیستم هدایت زمینی میگیرند و به وسیله اون هدف رو رهیگیری و نابود میکنند

*رادارAN/MPQ-33/39 :
این نمونه رادار در نمونه های اولیه سیستم هاک مورد استفاده قرار گرفت که به صورت خودکار هدف رو شناسایی میکند و به سوی آن میچرخد و قدرت آن120 وات هستش و از فرکانس محدود 10 تا 10.25 گیگا هرتز استفاده میکند.

•    رادار AN/MPQ-46  :
بهینه سازی شده درفاز اول طرح ((I- Hawk) هستش از محدوده فرکانسی 10 تا20 گیگاهرتز(J-band) استفاده میکند و  تفاوت عمده این رادار با نمونه قبلی در حذف لامپهای خلا هستش .

برد این نمونه رادار :
•    در مقابل اهدافی با مساحت 3 متر مکعب در حالات مختلف حداقل 93 و حداکثر 99 کیلومتر است
•    در مقابل اهدافی با مساحت2.4 متر مکعب در حالات مختلف حداقل 89 و حداکثر93 کیلومتر است
*            در مقابل اهدافی با مساحت 1 متر مکعب در حالات مختلف حداقل 72 و حداکثر75 کیلومتر است

*رادار AN/MPQ-57 :
در ابن نمونه از رادار تمامی سیستمهای رادار دیجیتالی شدند و سیستم ردگیری الکترو-اپتیکی(تلویزیونی)   TASمدل OD-179/TVY TAS  به آن اضافه شد . سیستم TAS به وسیله شرکت معظم نوروثروپ  توسعه داده شد و سیستم جدیدتر TISEO یا همان I-TAS ساخته شد که میتونست تا 10 برابر روی هدف زوم کنه سیستم TISEO از سال 1982 به سیستم جستجوگر فروسرخ(Infra Red) هم اضافه شد. TISEO مخفف Target Identification System Electro-Optical هستش .
•    HEOS: این رادار هم همون بالایی هستش که  به وسیله المان/هلند و نروژ سفارشی  شده است .

* رادار AN/MPQ-61 :
نمونه بهینه سازی شده در فاز سوم طرح (Hawk PIP)  با سیستم LASHE برای تشخیص بهتر عوارض زمین از اهدافی که در ارتفاع کم حرکت میکنند است .  این رادار در تشخیص و رهیگیری اهداف در  وقتی که هدفهای زیادی وجود دارد بهتر عمل میکند  و آنتن آن بر خلاف نمونه های قبلی که دایره شکل بود مستطیل شکل هستش و میتواند 12 هدف رو همزمان زیر نظر داشته باشد و از سیستم تلویزویونی فروسرخ (TV/IR)بر علیه موشکهای هدایت شونده استفاده میکند

•    مسخصات عمومی رادار ROR  در سیستم موشکی هاک :


مخفف Range Only Radar است و این سیستم از رادار پالس داپلر با استفاده از طول موج  کی (K-band) و  برای تعیین برد و مسافت و ارتفاع استفاده میکنه و وقتی  که دیگر سیستمها به دلیل جنگ الکترونیک و یا انجام وظایف دیگه قابل استفاده نیستند مورد استفاده قرار میگیره  .

*رادار AN/MPQ-37 :
نمونه ابتدایی این رادار که اطلاعاتی از آن منتشر نشد

*رادار AN/MPQ-51 :
این نمونه از رادار از محدوده فرکانسی 15.5 تا17.5 گیگا هرتز استفاده میکنه و طول آنتن گیرنده آن1.2 متر هستش.

برد این نمونه رادار :
•    در مقابل اهدافی با مساحت 3 متر مکعب 83 کیلومتر است
•    در مقابل اهدافی با مساحت 2.4 متر مکعب 78 کیلومتر است
•    در مقابل اهدافی با مساحت 1 متر مکعب 63 کیلومتر است

نمونه های دیگر سیستم پدافندی هاک :
نمونه تغییر یافته ایرانی:نیروی هوایی ایران  اعلام کرده با انجام تغییراتی در موشک هاک این موشک میتواند توسط هواپیماهای اف 14 این کشور به عنوان یک موشک هوا به هوا  شلیک شود ! البته ابتکارات ایران هنوز تموم نشده  و ایران با انجام تغییرات در سامانه زمینی موشک هاک  در قسمت لانچر و سایر قسمتها اعلام کرده که  از سیستم موشکی هاک برای شلیک همزمان موشکهای RIM-66 و  AGM-78به همراه  موشک هاک  استفاده کنه  ( ایرانیه دیگه !!!!!  کاریش نمیشه کرد )

نمونه مورد استفاده اسراییل:
اسراییل از نمونه بهینه سازی شده موشک هاک در فاز دوم طرح توسعه استفاده میکند  و این نمونه را با یک دوربین ردگیری تلویزیونی مدرنیزه کرده  که این سیستم میتونه هواپیماهای رو از فاصله 30 تا 40 کیلومتری و هدفهای کوچکتر رو از فاصله 17 تا 25 کیلومتری  شناسایی کنه و تا ارتفاع 24000 متری کارایی داره  .

نمونه اسپارو / هاک (Sparrow/ Hawk) :
این نمونه توسط چین پیگیری میشد و چین از موشک هوا به هوای آیم7 اسپارو  میخواست در سیستم پدافند موشکی هاک استفاده کند ( بر عکس ایران ) سال تولید این نمونه 1985 بود و هیچوقت از ان استفاده نشد .

نمونه آمرام/هاک(HAWK/ AMRAAM):
هدف از این نمونه هم نصب  و استفاده از موشک آیم120 آمرام بجای موشک هاک در سیستم پدافندی هاک بودش  که این طرح هم منتفی شد .

نمونه NOAH :
این نمونه به سفارش نروژ بهینه سازی شده و توسط این کشور استفاده میشود .

نمونه ACWAR :
در این نمونه رادار سیستم CWAR بهینه سازی شد ولی این طرح لغو شد .

تاریخچه استفاده از سیستم پدافند موشکی هاک :



*21مارچ1969: در اولین نبرد موشک هاک  این موشک یک هواپیمای میگ21 مصری را در صحرای سینا نابود کرد
*اکتبر1973: در جریان جنگ یوم کیپور از 75 موشک هاک شلیک  24 تای آنان به هدف اصابت کردند
* در سال1980 : کویت با موشک هاک یک هواپیماF/5 ایران رو  هدف قرار داد
1980تا1988 در جریان جنگ ایران و عراق : ایران  40 فروند هواپیمای عراقی رو با موشک هاک  هدف قرار داد
*31اگوست1980:اسراییل یک هواپیمای میگ25 سوریه رو  با موشک هاک نابود کرد
*7سپتامبر1987: نیروهای فرانسوی در چاد یک بمب افکن توپولف22 رو هدف قرار دادند
*12 آگوست1990: در جریان حمله عراق به کویت و قبل از اشغال کویت  با 12 موشک هاک 7 فروند هواپیما و هلیکوپتر عراق را مورد هدف قرار داد

کشورهای دارنده سیستم پدافند موشکی هاک:
آلبانی/بحرین/بلژیک/دانمارک/مصر/فرانسه/آلمان/یونان/اندونزی/ایران/عراق/اسراییل/ایتالیا/ژاپن/کره جنوبی/کویت/هلند/نروژ/رتغال/رومانی/عربستان/اسپانیا/سنگاپور/سوئد/تایوان/امارت /فرانسه/بلژیک و کشور سازنده آمریکا

لینک مطالبی درباره موشک هاک :

http://www.designation-systems.net/dusrm/m-23.html
http://www.madracki.com/usarmyhawk/generalorders.html
http://www.fas.org/spp/starwars/program/hawk.htm
http://www.new-factoria.ru/missile/wobb/ihawk/ihawk.shtml

پایان
دایره المعارف ویکی پدیای انگلیسی

ترجمه:امینwww.aerospacetalk.com