مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

پیشنهاد روسیه برای فروش سیستمهای پدافندی جدید به ایران

منابع خبری از پیشنهاد روسیه برای فروش سیستم‌های موشکی به ایران بمنظور حفاظت از نیروگاه اتمی بوشهر خبر می‌دهند
پایگاه خبری «میدل ایست نیوز لاین»، روسیه که به دنبال تکمیل نیروگاه بوشهر در ایران است، به تهران پیشنهاد کرده است برای دفاع از تاسیسات هسته‌ای ایران، به آنها موشک‌های زمین به هوا بدهد
 گزارش به نقل از منابع دیپلماتیک و صنعتی روسیه که نامی از آنها نبرده حاکی است: «مسکو در حال مذاکره برای فروختن چند سیستم ضدهوایی بمنظوز حمایت از بوشهر در مقابل حملات احتمالی آمریکا و اسرائیل است.»
به گفته این منابع قراردادهای مربوط به این تسلیحات قرار است پس از آماده شدن نیروگاه برای عملیات، امضا شود. انتظار می‌رود این نیروگاه در اواخر سال 2007 آماده فعالیت شود.

 از این منابع دیپلماتیک در گفتگو با این پایگاه خبری گفت: «روسیه هم اکنون سیستم‌ های SAM را در اطراف بوشهر نصب و تجهیز کرده است. مذاکرات کنونی درباره یک چتر ضدهوایی است که می‌تواند تمامی مکان‌های راهبردی در ایران را پوشش دهد.»
در نوامبر 2005 روسیه برای فروش 29 سیستم ضدهوایی کوتاه‌برد TOR-M1 به ایران در قراردادی به ارزش بیش از 700 میلیون دلار به توافق رسید.

به گفته این منابع، ایران همچنین خواهان به دست آوردن سیستم‌های راهبردی S-300PMU SAM است که می‌تواند هواپیماهای دشمن را در 300 و 150 کیلومتری شناسایی و ردیابی کند.

نگاهی دیگر بسوی نیروی هوایی ایران

            

 

با سلام دوستان در مورد توان نیروی هوایی کشور ما بحث های زیادی صورت پذیرفته و کارشناسان داخلی و خارجی در این مورد بسیار صحبت کرده اند و قصد ما در این وبلاگ بر این است که تنها به نقل قول نظرات این کارشناسان بپردازیم که یک نمونه از این نظرات را در این زمان برای شما ارائه خواهیم داد. 

 در شماره 277 مجله صنایع نظامی اسراییل به تاریخ 1 دسامبر 2005 خلاصه ای از گزارش دوسالانه واحد اطلاعات ارتش اسراییل درباره ایران منتشر شده است . البته بر طبق عرف معمول این نمونه گزارشها در سه ماهه نخست سال آینده میلادی (2006) منتشر میگردد و در اختیار رسانه های عمومی قرار میگیرد ولی مجله صنایع نظامی اسراییل وابسته به وزارت دفاع اسراییل به انتشار قسمتهایی از این گزارش اقدام نموده است و با توجه به اینکه این نشریه ماهیانه( مجله صنایع دفاعی اسراییل) از نشریات معتبرمیباشد و زیر نظر وزارت دفاع اسراییل منتشر میگردد در صحت مطالبی که منتسب به "واحد اطلاعات ارتش اسراییل "نموده تردید نمیباشد . صاحب امتیاز این نشریه وزارت دفاع اسراییل میباشد و در مقابل عنوان زمینه فعالیت این نشریه عبارت:" بولتن خبری وزارت دفاع اسراییل" درج شده است و در گذشته نیز اینچنین مواردی توسط این نشریه پیش از اعلام رسمی منتشر گشته است .تمام مطالبی که در این مبحث عنوان میشود و بدان استناد میگردد ازصفحات 64 الی 72 شماره277 این نشریه(مجله صنایع نظامی اسراییل) به تاریخ 1 دسامبر2005 که به صورت ویژه نامه در آخرین شماره این نشریه در سال2005 منتشر شده است نقل میگردد..

البته این نمونه گزارش ها از سوی مراجع رسمی و غیر رسمی بسیاری منتشر میگردند ولی گزارش واحد اطلاعات ارتش اسراییل با همه آنها بسیار متفاوت میباشد .این واحد اطلاعاتی از بهترین و قدرتمند ترین واحدهای اطلاعاتی (= جاسوسی)در جهان میباشد تا آنجا که گزارشهای این واحد مورد استناد و استفاده سازمانهایی از قبیل سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده (CIA) و ارتش ایالات متحده و ... و مراجع و سازمانهای کشورهای مختلف جهان قرار میگیرد .



این نشریه (مجله صنایع نظامی اسراییل )به نقل از گزارش واحد اطلاعات ارتش اسراییل آمار هواپیماهای در اختیار نیروی هوایی ایران (Iriaf & Irgc ) را اینگونه اعلام مینماید :


نام هواپیما
نوع
تعداد موجود
تعداد قادر به عملیات
درصد آمادگی
توضیحات

H-6D
بمب افکن سنگین
6
6
85%
Iriaf

Tu-22M
بمب افکن سنگین
4
4
90%
Iriaf

F-7M
ضربتی
65
30

 80%

 Irgc
مدرنیزه شده توسط ایران

میراژ F1EQ
چند منظوره
24
24
75%
Iriaf
هواپیماهای عراقی پناهنده به ایران

اف14 ای
شکاری و رهگیر
30
30
75%

 Iriaf
مدرنیزه شده توسط ایران وروسیه

فانتوم F-4D/E
چند منظوره
76
70
70%

 Iriaf
مدرنیزه شده توسط ایران

میگ 23 BN
جنگنده
24
24
80%

 Iriaf
شامل هواپیماهای پناهنده عراق

میگ 27
ضربتی
24
24
90%
Iriaf

میگ 29 ای و یوبی
جنگنده و ...
48
48
90%

 Iriaf
مدرنیزه شده توسط ایران و روسیه

سوخو27
جنگنده
26
26
90%
Iriaf

اف 5E/F
جنگنده
73
60
70%
Iriaf

اف 5 A/B
آموزشی و جنگنده
33
؟
60%
Iriaf

اف 7 M
جنگنده و بمب افکن
33
؟
50%

 Irgc
مدرنیزه شده توسط ایران


اف تی 7 = FT-7
؟
5
5
70%
؟

اف 6
جنگنده و بمب افکن
20
16
60%
Irgc


سوخو 20
جنگنده و بمب افکن
2
؟
؟
؟

سوخو22 M
جنگنده وبمب افکن
35
30
70%
؟
مدرنیزه شده توسط روسیه

سوخو 24 MK

ضربتی
33
30
85%

 Iriaf
همراه با هواپیماهای پناهنده عراق

سوخو 25
ضربتی
30
30
85%

 Irgc
همراه با هواپیماهای پناهند عراقی

آذرخش
بمب افکن
4
4
90%

 Iriaf
تا 18 ماه آینده به 30 فروند بالغ میشود

میگ 31
رهیگر و شکاری
24
24
90%

 Iriaf


ایلوشیون76
شناسایی و آواکس
1
1
80%

 Iriaf
هواپیماهای پناهنده عراق

فانتوم RF-4E
شناسایی
15
7
70%

 Iriaf


بویینگ 707-3J9C
سوخت رسان

4
4
**** Iriaf


بویینگ 707-3J9C

حمل و نقل
10
10
**** Iriaf


بویینگ
747F-125/131
حمل و نقل
7
7
**** Iriaf
تعدادی به سوخت رسان تبدیل شده اند

بویینگ
747-2J9F
حمل ونقل
4
4
**** Iriaf
تعدادی به سوخت رسان تبدیل شده اند

آنتونوف 74 TK200 حمل و نقل 10 10
**** Iriaf & Irgc
اف27 400M/600 حمل و نقل
10
10
**** Iriaf & Irgc


ایلوشیون 76 MD
حمل و نقل
15
15
**** Iriaf & Irgc
شامل هواپیماهای پناهنده عراقی

وای 12 = Y-12
حمل و نقل
9
9
*****
Iriaf & Irgc

سی 130E/F
حمل و نقل
34
23
***** Iriaf

ایران 140
حمل و نقل
45
45
***** Iriaf & Irgc

بویینگ 737-286
ارتباطات
1
1
***** Iriaf

اف 28
ارتباطات
1
1
***** Iriaf

فالکون20 E
ارتباطات
1
1
***** Iriaf

جت استار L-1329
ارتباطات
2
0
*****
*****
هواپیمای
فرماندهی
681B
ارتباطات
3
3
***** Iriaf

پی سی 6 بی= PC-6/B

امداد رسان
15
15
***** Iriaf

اف33 آ/ سی
حمل و نقل
26
20
***** Iriaf & Irgc

توکانو EMB-312
حمل و نقل
22
15
***** Irgc


پی سی 7
حمل و نقل

45
45
***** Iriaf & Irgc
MFI-17
موشاک
حمل و نقل
22
22
***** Iriaf & Irgc
وای 7 =Y 7
حمل و نقل

14
14
***** Iriaf & Irgc
سفارش داده شده است

پرستو
حمل و نقل

7
7
***** Iriaf & Irgc


درنا
حمل و نقل
4
4
*****
؟

توضیحات تکمیلی :
این گزارش فاقد هرگونه تصویر و یا توضیحاتی درباره نوع و کاربرد هواپیماهای مختلف و ... سلاحهای مختلف میباشد و تصاویر و توضیحات این مطلب توسط برادر خوبم برای کاملتر شدن مطلب بدان افزوده شده است .
در این گزارش به سفارش خرید دو فروند آواکس A-50 از سوی ایران اشاره شده است که به نظر میرسد تا سال آینده میلادی به ایران تحویل گردند .
در این گزارش برای اولین است که از سوی یک نهاد و ارگان رسمی(= دولتی) در اختیار داشتن هواپیماهای سوخو27 و میگ 31 و توپولف 22 ام توسط ایران تایید میشود وتا پیش از این از سوی ایران و روسیه هیچگاه سخنی درباره این هواپیماها عنوان نشده است و گرچه منابع گوناگون و معتبر و ... نیز در اختیار داشتن این هواپیماها را توسط ایران را گزارش نموده بودند ولی واحد اطلاعات ارتش اسراییل به عنوان اولین مرجع رسمی (= دولتی) میباشد که این موضوع را تایید مینماید . البته در این گزارش آمده است ایران تا سال 2004 تعداد 24 فروند میگ 27 را از روسیه دریافت نموده است و همچنین با خرید تعدادی میگ23 از روسیه و اضافه نمودن هواپیماهای میگ 23 پناهنده عراقی به ان ایران یک اسکادران ازهر کدام از این هواپیماها(میگ 23 و میگ27) را تشکیل داده است . .
در این گزارش اعلام شده است ایران در زمینه نیروی هوایی خود از سال 2003 تا 2005 قراردادهایی با مبلغ 1.5 ملیارد دلار با روسیه انعقاد نموده است که شامل خرید هواپیماهای میگ 27 و میگ 23 و آواکسهای A-50 و مدرنیزه نمودن انواع هواپیماهای سوخو 20/22/24/25 و هواپیماهای میگ 23/27/29 بوده است .
در گزارش سال 2003 این واحد نامی از هواپیماهای میراژ اف1 فرانسوی برده نشده است که این دلیل عدم تایید در اختیار داشتن این هواپیما از سوی ایران نبوده است بلکه عدم تایید توانایی استفاده ایران از این هواپیماها بوده است که پس از تایید توانایی استفاده ایران از این هواپیماها این هواپیما در آمار هواپیماهای ایران قرار گرفته است .
درصد کارایی اعلام شده برای هر هواپیما در این گزارش توسط کارشناسان مجله صنایع نظامی اسراییل تعیین شده است و در گزارش واحد اطلاعات ارتش اسراییل درصدی برای کارایی هواپیماهای مختلف تعیین نشده است .
در این گزارش همانگونه که مشاهده نموده اید تعداد هواپیماهای اف14 در اختیار ایران 30 فروند و تعداد قابل عملیات ان نیز 30 فروند ذکر شده است در گزارش سال 2003 این واحد اطلاعاتی تعداد هواپیماهای اف14 تحت اختیار ایران 60 فروند و تعداد قابل عملیات 20 فروند ذکر شده است ولی در گزارش سال2005 آمده است ایران با کمک روسیه هواپیماهای اف14 خود را مدرنیزه نموده است و در حال حاضر 30 فروند از این هواپیماهای مدرنیزه شده که قابلیت بسیاری بدان ها افزوده شده است از جمله قابلیت استفاده از انواع سلاح و موشکهای ساخت روسیه را در اختیار دارد و ایران از 30 فروند اف14 باقیمانده میتواند تعداد 17 فروند دیگر این هواپیما را مدرنیزه نماید .در مجموع 47 فروند اف14 مدرنیزه شده را در اختیار داشته باشد و از 13 فروند هواپیمای باقیمانده دیگر(که به احتمال قریب به یقین برای استفاده از قطعات آنان اوراق شده اند) میتواند10 فروند دیگر را برای شناسایی و هدایت سایر پرندگان خود ( به مانند آواکس) استفاده نماید و از 3 فروند باقیمانده نیز میتواند برای آموزش استفاده نماید .
در مورد میگ های29 نیز به نظر میرسد در قرارداد های سال 2003 تا 2005 نیز مدرنیزه شده اند یا در حال مدرنازسیون هستند و قابلیتهای بیشتری را دارا شده باشند .
در این گزارش عنوان شده است نیروی هوایی ایران از سایه محصولات ساخت ایالات متحده بیرون آمده است و باید این نیروی هوایی را دیگر متاثر از روسیه دانست که این سخن دور از ذهن نمیباشد زیرا با ورود هواپیماهای سوخو27 و میگ 27 و میگ 31 و پیش از آن هواپیماهای میگ 29 و 23 و هواپیماهای سوخو 22/24/25 به نیروی هوایی ایران بار بیشتر وظایف را بر عهده گرفته اند .
نیروی هوایی ایران نسبت از سال 2000 میلادی تا سال 2005 از نظر کمیت 25% رشد داشته است و از نظر کیفی 30% درصد رشد داشته است و از نظر کارایی رشد بیش از 50% را نسبت به سال 2000 و قبل ازآن داشته است . که این موضوع به واقعیت بسیار نزدیک است زیرا با افزوده شدن هواپیماهای سوخو27(26 فروند) و میگ 27 (24 فروند) و میگ 31(24فروند) و میگ 23 ( 16فروند) به تعداد هواپیماهای تحت اختیار ایران 90 فروند افزوده شده و از نظر کیفی با افزودن هواپیماهای جدید نامبرده شده و مدرنیزه شده هوایماهای میگ 29 و هواپیماهای پناهنده عراقی به مانند میگ 23 و سوخو20/22/25 نیز کارایی آنان ارتقا یافته است . و از نظر کارایی نیز همانگونه که خرید و مدرنیزه شدن هواپیماهای نیروی هوایی ایران در افزایش کارایی آن نقش دارد عامل دیگری نیز در این افزایش کارایی نقش دارد و آن رهایی از سایه محصولات ساخت غرب هستند که با توجه به تحریمهای موجود تاثیر بسیار بدی بروی کارایی نیروی هوایی گذاشته بود و در حال حاضر با توجه به استفاده از محصولات ساخت روسیه و عدم مشکل تحریم و اینگونه مسایل و دسترسی آسان به قطعات یدکی و سایر لوازم موارد مورد نیاز و امکان خرید نامحدود سلاح و ... برای استفاده در نیروی هوایی و امکان به روزی رسانی مداوم توسط شرکت سازنده و.... نیروی هوایی ایران به سطح بالای اطمینان و کارایی نزدیک شده است . البته مدرنیزه شدن هواپیماهای اف14 و دست یابی به کارایی 75% را نباید از ذهن دور داشت .
دور از ذهن نمیباشد که با توجه به پنهانکاری ایران که حتی وجود سوخوهای 27 خود را تکذیب مینماید توانایی استفاده هواپیماهای اف14 خود را در استفاده از سلاح های ساخت روسیه را نیز مخفی نماید و ما همچنان این هواپیماها(اف14) را که با موشکهای HAWK و AIM-54 به پرواز در میآیند را خواهیم دید و این موضوع( استفاده از سلاحهای ساخت روسیه) تا زمان بروز درگیری واقعی(آن روز بدور باد) نیز قابل مشاهده نخواهند بود . که صد البته این امر (پنهانکاری) برای استفاده از اصل غافلگیری (که بسیار مهم است) و عدم توانایی دشمن از ارزیابی صحیح توان نظامی ایران میباشد .
متاسفانه به علت حادثه ناگوار سقوط هواپیمای C-130نیروی هوایی ارتش باید از تعداد اعلام شده این هواپیما یک فروند کسر نمود . من نیز برای شادی روح عزیزان دست از دنیای فانی کوتاه شده دعا مینمایم و آمرزش آنان را از درگاه یگانه خواستارم .
در گزارش سال 2003 مطالبی درباره اف16 و ایران عنوان شد که بسیار جالب و قابل توجه بوده است و متاسفانه نتوانستم آن را به اطلاع شما دوستان برسانم در اینجا به نکاتی کوتاه در این مورد اشاره مینمایم . در گزارش سال 2003 واحد اطلاعات ارتش اسراییل که پیش از این سخن از آن برای شما گفته شد و آنرا مشاهده نمودید . اگر شما به بالای این صفحه نگاه بیندازید عبارت::: (1) 90::: را مشاهده مینمایید که نشان از ان دارد که این صفحه اول از گزارش 90 صفحه ای میباشد در میانه این گزارش شما این مطالب را مشاهده مینمایید :
نقل قول:

הכפלת עלויות התפעול השנתיות של הטייסות במספרים שנמסרו על-ידי חיל האוויר, תוך הכרה בכך שעלויות התפעול האמיתיות לטייסת אינן עולות על 50% מהוצאות התפעול של טייסת מודרנית של מטוסי F16 או AH64, מעלה כי עלות האחזקה השנתית הכוללת של חיל האוויר היא כ- 347.6 מיליון דולר (למעט עלויות כוח-אדם וציוד בממוצע שנתי) .


که تنها عباراتی به مانندF16 و AH60 برای شما قابل شناسایی میباشد پیش از این مطالب و نامهایی از قبیل (AIO و SANAM) و .... را مشاهده مینمایید که مربوط به معرفی صنایع و مراکز نظامی ایران میباشد . در مطالب نقل قول شده امده است ایران به تعداد بسیارمحدودی ( حداکثر 5 فروند) از این هواپیما دست یافته است و تلاش دارد به تکنولوژی ساخت آن یابد و ایران تا سال 2003 تا 50% در این زمینه پیشرفت داشته است که شما میتوانید عبارت50% را در مطلب مشاهده نمایید البته هدف ایران از دست یابی به تکنولوژی ساخت این هواپیما برای ساخت و یا استفاده از این هواپیما نمیباشد بلکه با دست یافتن به این فن آوری از آن برای ساخت و مدرنیزه سایر وسایل خود استفاده نماید البته این مطالب در مورد هلیکوپتر AH-60 نیز صادق میباشد و مطالبی دیگر ....
در خلاصه گزارش منتشر شده منتسب به واحد اطلاعات ارتش اسراییل در سال 2005 نامی از اف 16 و... برده نشده است ولی بدون شک در گزارش نهایی و کامل به این نکته اشاره خواهد شد و باید تا زمان انتشار متن کامل این گزارش درباره این موضوع ( اف16 های ایران) صبر نمود .
گزارش واحد اطلاعات ارتش اسراییل درباره نیروی های زمینی و دریایی ایران نیز میباشد ولی با توجه به موضوع این انجمن ( هوافضا) به درج قسمتهایی از این گزارش اکتفا شده است . گزارش سال 2003 این واحد درباره ارزیابی توان نیروهای نظامی ایران بالغ بر 90 صفحه میشد ولی به نظر میرسد با توجه به مسایل عنوان شده گزارش سال2005 این واحد بالغ بر 104 صفحه باشد و خلاصه ای از این گزارش(8 صفحه) در این نشریه درج شده است .
در این گزارش به موضوعاتی از قبیل موشک شهاب 3 و ضد موشک پیکان(ARROW) نیز اشاره شده. نکته دیگر اینکه پروژه موشک پیکان (ARROW) پروزه مشترک بین ارتش اسراییل و صنایع مختلف نظامی اسراییل میباشد هدایت این پروژه در یک ستاد مشترک که از همه فعالان این پروزه تشکیل شده است انجام میشود و یکی از مسولین این پروژه ( سیمون باویدس) میباشد که ایشان متولد ایران میباشد و نام ایرانی ایشان( جلال ... پور) بوده است و پسر عموهای ایشان (=یا پسر عموهای پدر ایشان) در حال حاضر در تهران ساکن میباشند . مجله صنایع نظامی اسراییل در دو شماره پیش از این (شماره275) خود درباره ضد موشک پیکان و موشک شهاب 3 با ایشان مصاحبه نمودند است که مطالب مربوط به آن را در آینده در اختیار شما دوستان خوبم قرار خواهم داد .
نکته ای که بد نمیبینم بدان اشاره نمایم و با توجه به رزمایش دریایی اخیر برگزار شده جالب میباشد این است که در این گزارش عنوان شده است ایران اقدام به تربیت دلفین ها برای شناسایی و نابودی وسایل شناور دشمن( از قبیل ناو و ناوچه و ....)کرده است. این دلفین ها که به روی بدن آنها وسایل منفجره نصب شده است وسایل شناور دشمن را در دریا را شناسایی مینمایند و بدان ها حمله مینمایند . ایران ابتدا در پوشش پارک دلفین ها در جزیره کیش اقدام به جذب مربیان و تربیت کنندگان خارجی ( فرانسوی و ایتالیایی) نمود و با استفاده از دانش انها اقدام به تربیت دلفین ها در تحت عنوان پارک نمایشی دلفین ها نموده و بعد ازآن با دست یافتن به امکان آموزش دلفین ها که توسط این مربیان خارجی بدان دست یافته خود اقدام به تربیت دلفین ها برای استفاده در مقاصد نظامی نموده است .
با نگاهی به آمار سیستمهای موشکی ایران عنوان شده در گزارش سال 2003 و گزیده منتشر شده گزارش سال2005 میتوان به افزایش کارایی آن به مانند نیروی هوایی ایران پی برد به آمار اعلام شده ایران در سال 2003 توجه نمایید:
SA-2 10 60
SA-7 250
SA-14 200
SA-16 100
SA-18 1,000
در سال1998( این امار مربوط به سال1998 میباشد که بدون تا کنون بسیار افزایش یافته است
SA-10
در سال 1998 ( اولین واحد عملیاتی این سیستم در سال 1998 راه اندازی شده است

 

  منبع :www.military.blogfa.com

(لازم به یاد آوری است مطالب بالا صرفا ترجمه منبع اصلی این مقاله بوده و در بر گیرنده نظرات اعضای این وبلاگ نمی باشد)

موشکهای پدافند هوایی روسیه (قسمت اول)


SA.1(گیلد)

سامانه ی SA.1 یا آنطور که رو سها می نامند R.113 یا S.25 در سال 1950 تکمیل شد و کمتر از 2 سال بعد وارد خدمت گردید این سامانه یک سامانه ی موشکی میانبرد تا دور برد است اما براستی این طرح از کجا آمد طرح اولیه ی موشک سام1 طرحی برگرفته از موشک دفاع هوایی آلمانی R.101 بود که پس از پایان جنگ جهانی از آلمان غنیمت گرفته شد(المان نازی هیچگاه فرصت تکمیل آنرا نیافت) موشک سام یک از یک مجموعه ی هدایتی و راداری شامل رادار پیش اخطار P.14 تال کینگ با برد بیشینه ی 600 کیلومتر(باند a) و رادار مراقبت R.113 گیج با برد 300 کیلومتر (باند E/F ) و یک رادار ارتفاع یاب PVR.9 با برد 200 کیلومتر(باند E/F) و در نهایت رادار درگیری یویو با برد 150 کیلومتر و فعال در باند E/F این رادار همزمان می تواند تا 30 هدف را ردگیری کند و تا سه موشک را برای یک هدف بصورت همزمان قفل نماید تاریخچه ی چندان موفقی ندارد (این اولین نسل سام بود)
مشخصات:
طول:12 متر
قطر:0.71 متر
برد: از حداقل 45
سر جنگی: 250 کیلوگرم ترکش شونده
لانچر: گروه های شش تایی پرتابگر


SA.2 (گایدلین)

این سامانه ی موشکی که نام روسی آن  V.75 یا S.75 (سام-2)  است در سال 1953 توسط دفتر طراحی لاوچکین طراحی گردید سامانه ی SA.2 یک سامانه ی زمین به هوای میانبرد تا دور برد است که بیشترین کارایی آن در برابر اهداف غیر مانور پذیر همچون بمب افکن های بزرگ است و در برابر جنگنده های مدرن کارایی چندانی ندارد  این سامانه در سال 1957 عملیاتی گردید (یک نکته ی جالب در سالهای اولیه ی خدمت این پدافند یکی از واحد های آن بر ضد یک هواپیمای شناسایی َU.2 وارد عمل گردید که نتیجه ی آن یک فاجعه بود نه تنها  U.2 هداف قرار نگرفت بلکه یک جنگنده ی Mig.19 هدف قرار گرفت آن هم با شلیک 12 موشک البته این اشتباه تکرار نشد و بر فراز کوبا نهایتا یک U.2 هدف گایدلین قرار گرفت)رادار کنترل کننده ی گایدلین یک رادار باند E با نام فن سانگ (البته این رادار درگیری موشک بود باید توجه کنید این سامانه شامل یک مجموعه ی راداری است رادار مراقبت یک رادار از نوع P.12 اسپون رست(در برخی موارد P.15 فلت فیس)  با بردی در حدود 275 کیلومتر رادار ارتفع یاب آن از نوع PRV-11  سایدنت با برد 180 کیلومتر و درنهایت رادار فن سانگ A/BC/E/F با بردی از 60 تا 75 کیلومتر ) این موشک در جنگ ویتنام برای آمریکا جهنمی بپاکرد حداقل شکار چند فروند فانتوم و بمب افکن های سنگین B.52 و  جنگنده های F.105 را به نام خود ثبت کرد(11 تا 20 جنگنده را در طی یک سال شکار کرد) این موشک از یک موتور راکتی سوخت جامد برای اوج گیری بهره میبرد سپس از موتور اصلی آن که یک موتور سوخت جامد است استفاده می کند  لازم بذکر است این سامانه ی موشکی در جنگ تحمیلی توسط عراق بکار گرفته شد و تلفات زیادی را نیز به ما وارد نمود (این موشک در یک سامانه ی کامل دارای 50 لانچر می باشد که گاها بشکل جدا نیز استفاده شده اند) در ضمن این موشک توسط چین و کره ی شمالی بصورت تحت امتیاز تولید گردید
مشخصات:
طول:10.6 تا 10.8
قطر:0.5
برد: از حداقل 7 تا حداکثر 30 تا 43
شعاع تخریب کلاهک: 65 متر مربع ( 195 کیلوگرم ترکش شونده)
زمان مورد نیاز جهت ریشارژ لانچر: 10 دقیقه
کشور های کاربر:
روسیه,ایران,عراق,گرجستان,آلمان,چین,هند,مجارستان اتیوپی,لیبی,کره شمالی,سومالی,سودان,رومانی,پاکستان,مصر,افغانستان,بلاروس,آذربایجان و.......


SA.3(گوا)

سامانه ی موشکی SA.3 (روسها آن را S.125 می نامند) در اواخر دهمه ی 50 در حدود سال 1956 طراحی گردید این سامانه یک سامانه ی پدافند برای رهگیری اهداف در ارتفاع پایین و میانی است موشک SA.3 یک موشک دومرحله ای با سوخت جامد است که موتور کمکی آن ارتفاع اولیه را به موشک می بخشد و سپس موشک مسیر خود را با موتور خود ادامه می دهد این سامانه از یک مجموعه ی راداری شامل رادار مراقبت باند C از نوع P.15 فلت فیس با بردی در حدود 250 کیلومتر و رادار ارتفاع یاب PRV.11 سایدنت با بردی در حدود 180 کیلومتر (باند E) و درنهایت رادار درگیری  لوبلو فعال در باند I با برد درگیری 80 کیلومتر بسیاری این سامانه را رقیب سامانه ی آمریکایی هاوک میدانند این سامانه در جریان جنگ ویتنام هم ضرات سنگینی به جنگنده های آمریکایی وارد نمود  سرجنگی ترکش شونده ی شدید آن هرگونه تحرک را از هدف خود می گیرد و برای جنگنده های که در ارتفاع پایین پرواز میکنند رهگیری توسط این موشک هولناک خواهد بود این موشک در جنگ تحمیلی ایران نیز توسط عراق بکار گرفته شد و شعاع مخرب آن بسیاری از فانتوم های ما را در بر گرفت در جنگ اعراب و اسرائپل هم در عرض  چهار روز سه جنگنده ی اسرائیلی را هدف قرار داد اصولا این موشک برای دفاع از رزم ناوها و فرودگاه ها بصورت دفاع مکمل بکار میرود
مشخصات:
طول:6.1 متر
قطر:0.37 متر
برد: 18 تا 22 کیلومتر
شعاع تخریب کلاهک: 60 کیلوگرم ترکش شونده شدید
زمان مورد نیاز جهت ریشارژ لانچر: 50 دقیقه
لانچر: 4 تایی
کشور های کاربر:
روسیه,عراق,گرجستان,آلمان,چین,هند,مجارستان اتیوپی,لیبی,کره شمالی,لائوس,سومالی,قزاقستان,اوکراین,مصر,بلاروس,آذربایجان ,فنلاند,یمن,افغانستان.......


SA.4(گانف)

سامانه ی موشکی SA.4 تکمیل آن از 1957 تا 1964 بطول انجامید و در نهایت در 1967 وارد خدمت گردید  البته تا 1969 عملا فعال نبود چون هنوز ایرادات  سامانه رفع نشده بود کلا مدت زیادی برای ورود به خدمت آن صرف شد این سامانه یک سامانه ی موشکی میانبرد برای درگیری با اهدافی در ارتفاع بالا تا متوسط به عنوان مکمل SA.2 تکمیل شد که البته بعدا برای ارتفاع پایین هم بهینه سازی شد این اولین سامانه موشکی متحرکی بود که بخدمت در آمد موشک های SA.4  از چهار موتور راکتی و یک موتور رمجت بهره میبرد این سامانه از یک مجموعه ی راداری شامل رادار مراقبت لانگ ترک IS-12 با برد 150 کیلومتر فعال در باند E  و یک رادار ارتفاع یاب تین اسکین با برد 240 کیلومتر و در نهایت رادار درگیری پت هند IS-32 (باند H) هدایت موشک بصورت نیمه فعال راداری آشیانه یاب انجام میگیرد و حد اکثر تا دو موشک به سمت هدف شلیک می گردد
سامانه ی موشکی  SA.4 برای استفاده در محیط های آلوده به تدابیر الکترونیکی(ECM) به یک سامانه ی کنترول آتش الکتروپتیکی نیز مجهز بود سر جنگی 135 کیلوگرمی ترکش شونده ی آن بخصوص برای اهدافی که در ارتفاع بالا پرواز می کنند شرایط هولناکی بوجود می آورد
سامانه ی  SA.4 بطور محدود وارد خدمت گردید ولی هیچگاه شرایط واقعی نبرد را تجربه نکرد یا اینطور فرض می شود بهر صورت تمام کشور های دارند از آن بصورت دفاع مکمل استفاده می نمودند
طول:8.8 متر
قطر:0.86 متر
برد: از حداقل 8 تا حداکثر3
شعاع تخریب کلاهک: ( 135 کیلوگرم ترکش شونده)
 لانچر: 1 یا حد اکثر 2
کشور های کاربر:
روسیه,روسیه سفید,آلمان,جمهوری چک,اوکراین,مجارستان ,آذربایجان,اسلواکی و.......


SA.5 (گامون)[S-200]

سامانه ی موشکی SA.5 یا آن طور که همه جا رایج است S.200 در اواخر 1950 تکمیل آن بعنوان یک پدافند ارتفاع بالا ی موثر و پدافند موشکی بالستیک طراحی گردید این سامانه در اصل برای رهگیری هواپیماهایی همچون SR.71 و XB-70  و موشکهای بالستیک آمریکا طراحی گردید که قوقایی به پا نمود این موشک بطور کلی در سه نمونه طراحی گردید  نمونه متعارف نمونه ی باسرجنگی هسته ای و نمونه ی با سرجنگی متعارف وسامانه های کنترلی ارتقاع یافته که بمنظور مقابله با هواپیماهای اخلاگر همچون E-3 ارتقاع یافت از نظر سیستم کنترل راداری S.200 از یک رادار مراقبت P.50 بارلاک B (باند E/F) با برد 390 کیلومتر و رادار ارتفاع یاب متداول PRV-11 سایدنت با برد 180 کیلومتر و رادار درگیری اسکویر پیر با برد 160 کیلومتر
 SA.5 اصولا در برابر اهداف ارتفاع پایین ناتوان است این سلاح در برابر اسرائیل حضوری فعال داشت و خلبانان جنگنده های اسرائیلی را کلافه نمود کشور های دارند
مشخصات:
طول:10.6 متر
قطر:0.86
برد: بین 150 تا 300
 کلاهک:سر جنگی 217 کیلوگرم یا سرجنگی هسته ای کوچک
 لانچر:10 (1 پرتابگر در گروه های گروه های 10 تایی پدافندی )
کشور های کاربر:
روسیه,ایران,روسیه سفید,گرجستان,آلمان,هند,مجارستان,لهستان, بلغارستان,لیبی,کره شمالی,سومالی,سوریه,اسلواکی و.......

منبع:www.military.blogfa.com

جزئیات نفوذ موشک های قاره پیمای روسی به حریم دفاعی ایالات متحده

با آزمایش موفق موشک‌های Topol-M، روس‌ها که از سیستم دفاع ضدموشکی آمریکا جا مانده بودند، اکنون راه نفوذ به این سیستم را یافته‌اند و اکنون این جنگ‌افزارها می‌تواند از سیستم‌های بالستیک فرار کند و خاک آمریکا را مورد تهدید قرار دهد.

به گزارش سرویس بین‌الملل «بازتاب» به نقل از سایت معتبر «اسکاتزمن»، «ولادیمیر پوتین» با اعلام سیستم موشکی اتمی بالستیک خود در آستانه سال نو، باعث ایجاد نگرانی‌های جدیدی در غرب شد. بنا بر گفته مقامات روس، این موشک‌ها توانایی نفوذ به سیستم‌های دفاعی ضدموشک آمریکا را دارند.

ارتش روسیه نوع جدیدی از موشک‌های Topol-M را فعال کرده که توانایی حمل کلاهک هسته‌ای طی مسافتی بیش از 6000 مایل و تغییر مسیر برای فرار از موانع دشمن را دارند.

موضع‌گیری‌های فرماندهان نظامی روس و واکنش خشمگینانه ارتش آمریکا، نگرانی‌هایی را در مورد آغاز تدریجی جنگ سرد سابق در مورد تسلیحات به وجود آورده است.

ژنرال «سولوفتسوف»، فرمانده نیروهای موشکی روسیه، گردان جدیدی را برای موشک‌های «Topol-M» ایجاد کرده که ظرفیت تحمل یک میلیون تن فشار را دارند (75 بار بیشتر از قدرت بمب هیروشیما در سال 1945) وی که یکی از منتقدان تکنولوژی دفاع موشکی آمریکاست، گفت: این موشک‌ها توانایی شناسایی هرگونه موشک دفاعی را داشته و نسبت به انفجارهای الکترومغناطیسی سیستم‌‌های کنونی دفاع موشکی آمریکا ایمن هستند.

روسیه در حالی که سال گذشته دو گردان موشکی جدید را به وجود آورد، هم‌اکنون بیش از 20 واحد موشکی را از بعد از بحران موشکی Cuban به وجود آورد. ماه گذشته، ارتش آمریکا هم سیستم دفاع موشکی جدیدی را با موشک‌های کروز در اقیانوس آرام با موفقیت آزمایش کرد. یک موشک شلیک‌شده دارای کلاهک در فاصله 100 مایلی سطح دریا نابود شد. این نخستین بار بود که موشک‌های شلیک‌شده از کشتی‌های آمریکایی به این موفقیت دست می‌یافتند.

«دونکلن لامونت»، تحلیلگر دفاعی انگلیس و از مسئولان مجله سیستم‌های تسلیحاتی استراتژیک می‌گوید: موشک‌های Topol جدید می‌توانند از سیستم‌های بالستیک موشکی کنونی که در آلاسکا و کالیفرنیا وجود دارند، فرار کند.

تولید موشک‌های «Topol-M» و موضع‌گیری‌های قوی در مورد آن، سریع‌ترین گسترش موشک‌های اتمی از زمان تولید «SS-18» و «pershing II» در نسل قبل است.

از زمان آخرین معاهده تسلیحاتی آمریکا و روسیه در سال 1993، روسیه به شدت به دنبال یافتن تکنولوژی‌های جایگزین برای سیستم‌های دفاعی قدیمی‌اش بوده است. اما به علت اقتصاد بیمار روسیه در طول آن سال‌ها، این امر ممکن نبود. اما هم‌اکنون اقتصاد این کشور سرشار از سود حاصل از افزایش قیمت نفت است که در ماه گذشته نیز یک میلیارد دلار بودجه توسط کرملین به این کار اختصاص داده شد. این امر باعث افزایش محبوبیت پوتین شده است.

ژاپن نیز با نگرانی از سیستم‌های موشکی کره شمالی، با برنامه دفاع موشکی آمریکا قراردادی را امضا کرد و چهارده میلیون پوند را صرف تحقیقات در این زمینه کرده است. دولت اوکراین نیز که سال گذشته روی کار آمد، خواستار بازگشتن به زیر چتر نظامی شوروی سابق برای حفاظت با موشک‌های «Topol-M» در حوزه رودخانه ولگا شده است.

در سپتامبر نیز روسیه موفق شد موشک‌های «Bulava» را آزمایش کند. موشک‌های زیردریایی همسان با «Topol-M» که از دریای سفید شلیک شد، سی دقیقه بعد در نقطه‌ای مقابل در شرق روسیه در کامچاتکا به هدف برخورد کرد.

این رقابت در زمینه دفاع موشکی سؤالات سختی را برای بلر به وجود خواهد آورد که باید به زودی تصمیم گیرد که سیستم‌های دفاع اتمی انگلیس را بازسازی کند یا خیر. تصمیم‌گیری در این مورد، به شدت وابسته به آرامش روسیه بعد از شوروی است.

روابط آنان با پوتین با انتقادهای آنان از سبک پوتین و روند کند دمکراسی‌سازی در کشورش به شدت نامناسب شده است.

اتحادیه اروپا نیز از تصمیم پوتین برای فروش موشک‌های ضدهواپیما به ایران، انتقاد کرده که باعث صحبت‌های اخیر احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران، برای حذف اسرائیل از نقشه شده است. ایران گفته که مرحله بعدی، خرید انرژی اتمی از روسیه است.

روسیه در ژانویه ریاست گروه 8 را بر عهده گرفت. پوتین در مورد امنیت منابع انرژی صحبت‌هایی کرد که در کنار نگرانی‌های کرملین در مورد عراق و کنترل منابع نفتی دریای خزر قرار می‌گیرد.

 

اخبار آخرین روز رزمایش پیامبر

سر لشگر صفوی:

ایران به توانایی مقابله با پیشرفته‌ترین تانکهای دشمنان فرامنطقه‌ای رسید

خبرگزاری فارس:فرمانده کل سپاه تاکید کرد:جمهوری اسلامی ایران به توانایی مقابله با پیشرفته‌ترین تانکهای دشمنان فرامنطقه‌ای رسیده‌ است.

-

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، سردار سرلشگر رحیم صفوی صبح امروز یکشنبه در نشستی خبری به تشریح دستاوردهای دومین رزمایش بزرگ پیامبر اعظم(ص) پرداخت و با تقدیر از تلاش های اهالی رسانه‌ها اظهار داشت:ایران هوشمندانه بر اساس راهبرد سیاست خارجی خود، جهت نشان دادن اقتدار و عزم ملی برای دفاع از تمامیت و منافع ملی و در مقابل تهدیدات احتمالی،این رزمایش را برگزار کرد.
صفوی افزود: تقویت و تمرین قدرت دفاعی و بازدارندگی سپاه برای مقابله با هرگونه تهدید احتمالی،آزمایش قسمتی از تجهیزات و فناوری‌های ساخته شده در کشور توسط نیروهای چهارگانه به معرض تمرین عملی و اطمینان از کاربرد آنها در مواضع و دریا از اهداف این رزمایش بود.
فرمانده کل سپاه با اشاره به مشخصات منحصر به فرد این رزمایش، با بیان این که رزمایش پیامبر اعظم با رزمایش‌های دیگر تفاوت‌های اساسی داشت و تخصصی بود، تصریح کرد: از آن جمله سرعت‌ آمادگی و ابعاد فشرده و گسترده این رزمایش بی‌سابقه بود.
صفوی افزود: چهار نیروی سپاه و قرارگاه ثارالله تهران فقط طی سه روز برای این رزمایش بزرگ آماده شدند و توانستند این رزمایش بزرگ را در مقیاس 730 هزار کیلومتر مربع در 14 استان و در عمق 1400 کیلو متر را به معرض عملیات قرار دهند.
وی تاثیرگذاری بین‌المللی و منطقه‌ای این رزمایش را مثبت خواند و گفت:پیام آن را نیز دشمنان و دوستان جمهوری اسلامی دریافت کردند و بازتاب آن بیان کننده تاثیر آن در محیط منطقه‌ای است.
فرمانده کل سپاه با بیان این که به نمایش گذاشتن توانمندی جدید، هماهنگی عملیات 4 نیروی سپاه و قرارگاه ثار الله، بکارگیری تاکتیک‌های نبرد نامتقارن و نبرد علوی از مشخصات دیگر رزمایش بود،اظهار داشت: چگونگی این عملیات مشترک در راستای استراتژی دفاعی و بازدارنده سپاه است و بیان کننده قدرت مدیریت سپاه در جنگهای احتمالی دریاپایه و هواپایه و احتمالاً زمین پایه بود.
صفوی خاطرنشان کرد: عملیات تازش هوایی با عمق حدود 1400 کیلومتر از مرکزیت سپاه به وسیله یگانهای ویژه صابرین که ترکیب هلی برن و هوابرد به جزایر و سواحل خلیج فارس بود،در رزمایش به نمایش گذاشته شد.
وی در تشریح دیگر ویژگی‌های رزمایش بزرگ پیامبر اعظم بیان داشت: بکارگیری 1800 تیم عملیاتی برای نفوذ در مواضع دشمن فرضی و انجام عملیات چریکی و بازگشت به پایگاه اصلی از سوی نیروی زمینی سپاه، رزم کوهستان، صحرا، شهری و ارتباطات کامل و پشتیبانی‌هایی که خود اتکا باشد، از دیگر ویژگی‌های آن بود.
وی ادامه داد:توانایی استفاده از تجهیزات مدرن ضد بالگرد، ضد تانک و ضد نفر و هواپیمای بدون سرنشین و تمرکز آتش‌های سنگین ده‌ها اراده توپخانه و ده‌ها راکت انداز با برد بلند برای کنترل یک منطقه خاص نیز از مهمترین تجهیزات بکار گرفته شده در رزمایش بود.
صفوی با تاکید بر این که به توانایی مقابله با پیشرفته‌ترین تانکهای دشمنان فرامنطقه‌ای رسیدیم، گفت: موشک‌های دو مرحله ای ما ابتدا زره تانک را از بین می‌برد و بعد خود تانک، بنابراین هیچ تانکی در مقابل موشک های ضد زره سپاه و بالگردها و نفرات مجهز به جلیقه ضد گلوله در امان نخواهد بود.
وی طراحی و تمرین جنگ مین در دریا به صورت مین ریزی وسیع و در حجم گسترده به وسیله راکت‌های پرتاب کننده با تاکتیک‌های جدید و با صدها فروند قایق رزمی ، محاصره و انهدام شناورهای دشمن فرضی با شناورهای تندروی سپاه و همچنین تمرین و آزمایش شلیک موشک‌های جدید ساحل به دریا با برد 170 کیلومتر هدایت شونده است و با تشخیص هدف به آن اصابت می‌کند.همچنین موشک سطح به سطح با برد 130 کیلومتر و شلیک توپخانه با حجم بالا از جمله توانایی‌های به نمایش درامده در این رزمایش بود.
فرمانده کل سپاه عملیات دریا رزمی در عمق دریای‌ عمان و خلیج فارس ، تمرین مقابله با بالگردها، ضد هلی برن و هوابرد گردانهای عاشورای بسیج در 14 استان توسط نیروی مقاومت بسیج را نیز از مهمترین اقدامات در رزمایش پیامبر اعظم دانست و گفت: اجرای عملیات دفاع از کوی و برزن، جنگ شهری در مقابل یگانهای متجاوز، تمرین عملیات امداد و نجات توسط گردانهای عاشورا والزهرا، پدافند در مقابل جنگ‌های نوین و همچنین قرارگاه ثار الله در جهت ماموریت اصلی خود که دفاع سرزمین از استان تهران است با 4 تیپ از لشگر مکانیزه 27 محمد رسول الله و تیپ سید الشهدا و با 45 گردان عاشورا از منطقه تهران بزرگ و منطقه بسیج استان تهران، امروز تمرینات خود را خواهند داشت.
وی در پایان گفت:استعداد نیروهایی که امروز در آخرین روز با تجمع باشکوه رزمندگان و نیروهای پاسدار لشگر 27 به استعداد 20 هزار نفر مشاهده خواهید کرد که با انجام این مرحله، دومین رزمایش پیامبر اعظم (ص) به پایان می‌رسد.
فرمانده کل سپاه در پایان از بیست هزار نیروی بسیجی حاضر در رزمایش سان دید.

سیستم موشکی S-300(روایت اول)

 

 

S-300 یک سیستم دفاع هوایی با توان کار بالا و در هر نوع شرایط آب وهوایی قابل عملیاتی می باشد . و توانایی حمله به هواپیما با مانور بالا و همانطور که گفته شد به موشکهای کروز و موشکهای بالستیک و هر هدفی که دارای سرعت بالا باشد می باشد این سیستم دارای ماکزمیم برد 200 کیلومتر می باشد که بردی بالغ بر 90 کیلومتر برای اهداف ایرودینامیکی و 40 کیلومتر برای موشکهای بالستیکی می باشد .


این سیستم می تواند ارتفاعی بین حداقل 10 متر وحداکثر 27000 متر را پوشش دهد و از دیگر خصوصیات این سیستم عکس العمل سریع می باشد . این سیستم دارای آتش زیاد و همزمان شش هدف را مورد حمله قرار می دهد که برای هر هدف 2 موشک می فرستد اجزای اصلی آن سیستم رادار چند منظوره 30NoE می باشد که درناتو به نام ( SLAP LIP ) معروف است . بخشهای دیگر آن حمل و نقل توسط لودر لانچر ، تلفن می باشد و شامل چهار موشک عمود پرتاب درکانتینرپوشیده و لانچر و ایستگاه کنترل آتش رادار بر روی شاسی سوار هستند.قسمت
تهیه نیرو مربوط به آنها نیز در این شاسی جایگزین شده است .
 
یک رادار چند منظوره جهت یابی و هدایت موشک و برای مقابله با ECM  های سنگین در این سیستم تعبیه شده است که می تواند به راحتی ECM رااز بین ببرد که  با علائم رادیویی دیجیتالی ( DATA ) بالا می رود و در وضعیت 58 درجه کاری قرار می گیرد و موقع حاضر به راه پایین روی سقف شیلتر جمع می شود .

برای استفاده از این رادار در مناطق جنگی و مناطق ناهموار آن را روی دکلی سوار می کنند که توسط آن می توان رادار را برای پرتاب عمودی موشک تراز کرد .
 بطور کلی هر آتشبار شامل رادار ، ماشین ، پست کنترل فرماندهی و بالغ بر 12 تا TZL خودرو و در مجموع 48 موشک آماده دراستاندارد آتشبارروسی قرار دارد. بعلاوه دراستاندارد آتشبار روسی هر لشگر یا هنگ از سه آتشبار بعلاوه یک پست فرماندهی S3M6E و یک سیستم کنترل که توسط اداره ALMAZ ساخته شده است و قادر است بالغ بر 6 آتشبار S-300 PMU1 را کنترل کند که این سیستم همچنین برای استفاده از تلفیق با گروه آتشبار یا توپخانه موثر است .
یک سایت راداری زا این سیستم توانایی دنبال کردن همزمان 100 هدف را بالغ بر 300 کیلومتر را دارد . ومی تواند هدف هایی که تا سقف 10000 کیلومتر برساعت پرواز می کنند بطورخود کار نشانه گیری کند و روی هدف خطرناک تر لاک کند . دو نوع TEL  در دسترس اپراتور می باشد که با نامهای 5PS5TE , 5PS5SE می باشد . نوع اول توسط کامیون 6.6 KRAZ-260B بکسل می شود . درحالیکه نوع دوم توسط کامیون تحرک بالا MAZ-54SM8 بکسل می شود .
موشک S-300 توسط اداره فاکل ساخته می شود که با سوخت جامد و یک مرحله ای کار می کند و قادر به حرکت با سرعت حداکثر 6 ماخ می باشد . کلاهک ترکشی  آن 143 کیلو وزن دارد و از لانچرهایی که بر روی کانتینر سوار می شوند  برای پرتاب موشک استفاده می شود .
این لانچرها دوره تعمیراتی 10 ساله دارند.
موشک S-300 متشکل از پست فرماندهی و نهایتا 6 قبضه موشک و پست فرماندهی آن شامل ایستگاه کنترل منطقه نبرد و یک رادار تحصیل هدف می باشد . یک واحد موشک شامل رادار آشکار ساز هدایتی هدف چند منظوره و نهایتا 12 تریلر لانچر که هر کدام از آنها 4 موشک آماده به آتش را نگهداری می کنند .
این سیستم ممکن است پست فرمانـدهی را به طـور اتـوماتـیک پارامـترهایی از قبیل سرعت ،
فاصله ،ارتفاع و جهت را مشخص کند . و دوست و دشمن را ارزیابی محیط جنگ و هدفهای را که باید مورد اصابت قرار گیرد در میان واحدها توزیع می کند .
در این سیستم موشکها به صورت عمودی پرتاب می شوند بنابراین هر هدفی را در هر جهتی که حمله ور شود درگیر می شود . این سیستم بردی نزدیک به 200 کیلومتر دارد و از 10 متر تاسقف هواپیماهای جنگی را پوشش آتش می دهد . توان عملیات خودمختار سیستم S-300 ممکن است از پست فرماندهی فرمانده هان رده بالایی را برای بکار گیری این سیستم تقاضا کند .
S-300 زمان پرتاب موشک ، عملیات اتوماتیک بالا ، درصد آتش راکاهش می دهد . این سیستم می تواند به طور همزمان با 6 هدف که با فرستادن 2 موشک به هر هدف درگیر شود .
موشکهای S-300 روی کانتینرهای مخصوص رها ، حمل و نگهداری می شوند که اینها به مدت 10 سال هیچگونه سرویس یا تنظیم یا بازرسی ندارد . موشکی به هر جهتی از جایگاه ی روی کانتینرها تعبیه شده است پرتاب می شوند .


زمانی که سیستم در جنگل یا جای ناهموار بکار گرفته می شود آنتن آن ممکن است روی یک دکل مخصوص مستقر گردد . رادار ابتدا هدف توسط آنتن Serch  و تحصیل و سپس آنرا رهگیری می کند و هدایت موشک را از کلاتر های سخت زمینی و از محیط Jaming با دقت بسیار بالایی بر عهده می گیرد . در عملیات همزمان S-300 هدفها را توسط رادار مراقبت  آرایه فازی دریافت می کند .

مشخصات فنی S-300

Targets type      theatre ballistic missiles, aeroballistic missiles,
cruise missiles, strategic, tactical and ECM aircraft
  Engagement range, km:     
    aerodynamic targets     up to 100
    ballistic targets     up to 40
  Target hit altitude, km     0.025 ... 30
  Single shoot kill probability:     
    aerodynamic targets     0.7 ... 0.9
    ballistic targets     0.4 ... 0.7
  Max. target speed, m/s     3,000
  Number of targets engaged at a time     up to 24
  Number of missiles guided at a time     up to 48
  Deployment out/in time, min     5
  Missile allowance (depending on
  launcher number), pcs     96 ... 192

منبع:www.aerospacetalk.com

پیشنهاد روسیه برای فروش سیستمهای پدافندی جدید به ایران

 

منابع خبری از پیشنهاد روسیه برای فروش سیستم‌های موشکی به ایران بمنظور حفاظت از نیروگاه اتمی بوشهر خبر می‌دهند
پایگاه خبری «میدل ایست نیوز لاین»، روسیه که به دنبال تکمیل نیروگاه بوشهر در ایران است، به تهران پیشنهاد کرده است برای دفاع از تاسیسات هسته‌ای ایران، به آنها موشک‌های زمین به هوا بدهد
 گزارش به نقل از منابع دیپلماتیک و صنعتی روسیه که نامی از آنها نبرده حاکی است: «مسکو در حال مذاکره برای فروختن چند سیستم ضدهوایی بمنظوز حمایت از بوشهر در مقابل حملات احتمالی آمریکا و اسرائیل است.»
به گفته این منابع قراردادهای مربوط به این تسلیحات قرار است پس از آماده شدن نیروگاه برای عملیات، امضا شود. انتظار می‌رود این نیروگاه در اواخر سال 2007 آماده فعالیت شود.

 از این منابع دیپلماتیک در گفتگو با این پایگاه خبری گفت: «روسیه هم اکنون سیستم‌ های SAM را در اطراف بوشهر نصب و تجهیز کرده است. مذاکرات کنونی درباره یک چتر ضدهوایی است که می‌تواند تمامی مکان‌های راهبردی در ایران را پوشش دهد.»
در نوامبر 2005 روسیه برای فروش 29 سیستم ضدهوایی کوتاه‌برد TOR-M1 به ایران در قراردادی به ارزش بیش از 700 میلیون دلار به توافق رسید.

به گفته این منابع، ایران همچنین خواهان به دست آوردن سیستم‌های راهبردی S-300PMU SAM است که می‌تواند هواپیماهای دشمن را در 300 و 150 کیلومتری شناسایی و ردیابی کند.

توان هوایی ایران در سال 2006 (بخش دوم )

با سلام خدمت تمامی دوستان
در این قسمت بیشتر به بررسی آمارهای غیر رسمی و حدس وگمان هایی  که در مورد نیروی هوایی مطرح است می پردازیم
تصاویر این قسمت بیشتر طراحی  است اما در بیشتر موارد بدلیل نبود تصویر واقعی از جنگنده ها از ذکر سریال خود داری شده لطفا دوستانی که مطلع هستند یا تصاویر واقعی دارند اون رو ارائه کنند


SU-20/22
------------------------------------------



این جنگنده ها که تماما از جنگنده های فراری عراقی تشکیل شده اند مدتها در حال سپری کردن دوران مرخصی در فرودگاه های مختلف بودند تا  سپاه با کمک روسیه اقدام به بازسازی آنها نمود و وارد خدمت شدند البته بهر صورت مدتها از دوران بازنشستگی این حلبی های پرنده گذشته هیچ گون اطلاعی از شرایط عملیاتی آنها در دست نیست ولی گفته میشود در شرایط متعارف پروازی نگاه داشته می شوند با این وجود بار عملیاتی بیشتر بردوش فراگ فوت های سپاه است تا فیتر ها جنگنده های هجومی فیتر احتمالا بزودی با ورود جنگنده های جدید عملا از خدمت مرخص خواهند شد چرا که نگاه داری جنگنده های بدون شماره ی ثبت و با قدمت عمر نوح و فرسودگی شدید بدنه و سازه به صرفه نیست
(در اوایل جنگ اول خلیج فارس 44 فروند سوخوی 20/22 به ایران ارسال گردید)

پایگاه:نامعــــلوم

MIG.23/27
---------------------------------------------



گمان میرود بتازگی جنگنده بمب افکن های فلاگر  بصورت عملیاتی در آمده اند و در قالب دو اسکادران عملیاتی فعال گردیده اند البته گفته میشود در بین جنگنده ها میگ27 نیز وجود داشته باشد که در صورت واقعیت این امر میتوانند نقش بسزایی در عملیات ضربتی و همراهی با سوخو24 های این نیرو انجام دهند
البته هنوز عملیاتی شدن جنگنده های فلاگر در حاله ای از ابهام است و هیچ مرجع رسمی این امر را تایید ننموده و تصویری هم منتشر نگردیده ولی شواهد امر نشان از وجود 23 فروند از این جنگنده ها حکایت میکند که البته در بین آنها قطعا میگ 27 هم وجود دارد چرا که در میان جنگنده های عراقی چند فروند میگ 27 هم وجود داشت
(در اواخر دهه ی 80 و اولین جنگ خلیج 23 فروند میگ23  از عراق به ایران پرواز کرد)

پایگاه:نامعــــلوم



F.6
-------------------------------------------------
(تصویر در دسترس نیست)

تعداد زیادی جنگندهی شینیانگ اف6 در نیروهای سپاه در شرایطی نامعلوم عملیاتی است تعدادی از این جنگنده ها خریداری شده از چین و تعدادی از عراق هستند گفته میشوند بین 60 تا 100 فروند از این جنگنده ها در ایران موجود باشد که بیشتر آنها بدلیل مشکلات فنی و فرسودگی زمینگیر هستند


MIG.31 روباه شکاری
-----------------------------------------------



شاید پر سروصدا ترین و پر بحث ترین جنگنده ی این چند ساله را بتوان فاکس هاند دانست بیش از 4 سال است که در مجامع نظامی گمانه زنی در مورد وجود فاکس هاند در نیروی هوایی ایران انجام میشود با وجود اینکه هیچ اعلام رسمی بجز قرار داد 2001 که با سفر آقای خاتمی برای خرید 24 فروند فاکس هاند و جنگنده های SU.30  بسته شد اعلام نگردیده شواهدی دال بر وجود این جنگنده ی بزرگ در فرودگاه های جنوبی کشور وجود دارد
در صورت حقیقت این امر با پیوستن MIG.31 به شبکه ی دفاع هوایی ایران این نیرو به یکی از پیچیده ترین شبکه های واکنش سریع مجهز خواهد شد که تر کیبی از تامکت و فاکس هاند (رقبای قدیمی در کنار هم) بهمرا دفاع میان برد و واکنش سریع MIG.29 .SU.30 است البته تمام این موارد به حقیقت بودن خرید این جنگنده از سوی ایران و میزان آمادگی عملیاتی آنها بستگی دارد چراکه در سالهای اخیر تعداد صورتی پرواز های ایران با وجود رشد بسیار زیاد آن هنوز از استاندارد کشورهای همسایه کمتر است
(ایران در سال 2001 اقدام به خرید 24 فروند MIG.31 نمود)

پایگاه:نامعلوم


TU.16/H.6....TU.22
------------------------------------------------
(در دسترس نیست)

گفته میشود 2 تا 4 فروند بمب افکن سنگین H.6 و تعدادی TU.22 در میان جنگنده های فراری بوده است اما از عملیاتی بودن آنها خبری در دست نیست بخصوص که روسیه چندان علاقه ای به کمک در زمینه ی پشتیبانی این بمب افکن ها ندارد بخصوص با مخالفت های شدیدی که با فروش آنها به هند مینماید
بر همین اساس گمان نمیرود این بمب افکن های سنگین در خدمت نیروی هوایی ایران باشند(در برخی منابع شمار آنها تا 12 فروند نیز ذکر شده)

سوپر اتندارد
----------------------------------------------------
(تصویر بزودی)

برخی گفته ها حاکی از وجود 2 فروند سوپر اتندارد در میان جنگنده های فراری است البته در این گفته ها نیز شک وجود دارد اما در هر صورت مسلما این جنگنده ها عملیاتی نیستند
(این تصور در حالی شکلی واقعی تر میابد که هیچگونه لاشه ای از این جنگنده در میان آهن ژاره های باقی مانده در عراق یافت نشده)

P-3F
---------------------------------------------------



همچنان 3 فروند هواپیماهای گشت دریایی اوریون در خدمت عملیاتی نیروی هوایی ایران است از شرایط آنها اطلاعات چندانی در دست نیست
ایران پیش از انقلاب تعداد 6 فروند از این مدل را سفارش داد و دریافت نمود البته مدارک رسمی حکایت از دریافت تنها 3 فروند دارند با این وجود هر 6 فروند تحویل شد شایان ذکر است مدل اف مدل طراحی شده اختصاصا برای ایران است


KC707/707
----------------------------------------------------



ایران دارای یکی از بزرگترین ناوگانهای سوخت رسان است البته در حال حاضر نیمی از این نیرو در شرایط آمادگی کامل نیست بخصوص جمبوجت های 747 که مشکلات زیادی در زمینه ی قطعات مواجه هستند اکن.ن بیشتر موارد سوخت رسانی با 707 ها که در آمادگی بیشتر هستند انجام میشود با این وجود ایران همچنان توان بالقوه ای در سوختگیری هوایی دارد بخصوص با تجربه های جنگی قبلی
ایران در حال حاضر از 4 فروند 707 سوخترسان به همراه 10 فروند نوع ترابری استفاده میکند که این هواپیماها از فرسودگی رنج میبرند و همواره مدتی از سال را مشغول باز سازی بدنه و سیستم های ناوبری هستند حادثه ی چند وقت پیش ساها ایمنی آنها را زیر سوال برده است

KC747/747
---------------------------------------------------------
(بزودی)

B737
---------------------------------------------------------
(بزودی)

Y-7/AN-26
---------------------------------------------------------


نیروی هوایی سپاه اقدام به سفارش 10 فروند وای7 یا همان آنتونف26 ساخت چین نموده که هنوز تحویل نشده اند

Falcon 20
--------------------------------------------------------
(بزودی)

AN-74T 200
----------------------------------------------------





هواپیماهای ترابری میانوزن آنتونف74 یکی از جوانترین اجزای هواپیماهای تزابری نظامی نیرو های مسلح و بخصوص سپاه است سپاه اکنون دارای 12 فروند با رنگ آمیزی دوگانه ساده و خاکی است
تفاوت این مدل با مدل پایه در آن است که در این مدل موتور ها تغییر کرده و سازه ی بدنه و ارابه های فرود تقویت شده و امکان حمل و رها کردن تجهیزات نیز دارد این مدل اختصاصا برای ترابری نظامی طراحی گردیده و توانایی حمل بار بیشتری نسبت به انواع دیگر دارد

F.27
-----------------------------------------------



هواپیماهای ترابری سبک و میانوزن فرند شیپ در شرایطی دوگانه در خدمت نیروی هوایی هستند از یک سو تداد زیادی از این مدل هواپیماها بازنشسته شده اند و از سوی دیگر تعدادی همچنان به خدمت ادامه میدهند البته در سالهای اخیر تعدادی هم خریداری شد از سایر موارد پیرامون آنها اطلاعی در دست نیست جز آنکه 10 فروند همچنان عملیاتیست


جمع بندی:
در حال حاضر نیروی هوایی دارای استعدادی در حدود 250 تا 300 جنگنده است اما تمام نیرو های آن در شرایط آمادگی به سر نمیبرند و این ضربات سختی بر بدنه خسته ی iriaf وارد میکند
در سالهای اخیر مهمترین مشکل نیروی هوایی که حتی بیش از مشکل جنگنده های عملیاتی در حال رشد بوده کمبود خلبان جنگنده است چرا که شمار داوطلبان خلبانی و پیرو آن ورودی ها رو به کاهش بوده بطور مثال امسال تعدا ورودی ها در تهران بیش از تعدا انگشتان دست نبودند و با این رویه تعدا جنگنده های عملیاتی بیش از تعدا خلبانان میشود(شاید این طوری راحت تر بشه برای عملیاتی نبودن جنگنده ها دلیل جور کنن)
مشکل دیگری که نیروی هوایی با آن مواجه است تنواع بسیار زیاد پرنده های این نیروست بشکلی که ناوگان آن از جنگنده های غربی و شرقی تشکیل شده که حتی در صورتی که فقط جنگنده های غربی بود نگهداری آنها مشکل بود در حالی که در حال حاضر مشکلات بسیار زیاد است بطور مثال ترکیه برای رفع این مشکل اقدام به خرید گسترده ی فالکن نمود تا از خرج های اضافی بکاهد یا یونان هم به همچنین
در نهایت ایران بیشتر به سوی پدافند هوایی منسجم و یکپارچه روی آورده تا دفاع هوایی زود هنگام

نویسنده:محمد حسین جهان پناه