مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

افشای جزئیات سانحه C-130 انگلیس در عراق

نتایج تحقیقات اولیه درباره سانحه منجر به انهدام یک فروند هواپیمای باربری "هرکولس" (سی ‪ (۱۳۰‬ارتش انگلیس در عراق در هفته گذشته، نشان می‌دهد که این هواپیما در حمله نیروهای متخاصم نابود شده است.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه اینترنتی پارلمان انگلیس،"لرد درایسون" از معاونان وزارت دفاع انگلیس این مطلب را روز گذشته در مجلس اعیان این کشور فاش کرد.

وی گفت: نتایج تحقیقات اولیه حاکی است، هواپیمای هرکولس سانحه دیده شده در عراق بر اثر اصابت بمب "آی.ای.دی" مشابه بمبهای جاده‌ای نابود شده است.

یک فروند هواپیمای هرکولس ارتش انگلیس در ‪ ۱۲‬فوریه (‪ ۲۳‬بهمن ماه) در در استان "میسان" عراق آسیب دید. منابع نظامی انگلیس در بصره از عمدی نبودن این حادثه خبر داده بودند.

با این وجود، درایسون ضمن افشای به احتمال هدف قرار گرفتن هواپیمای مذکور با بمب تصریح کرد، این هواپیما توسط نیروهای انگلیسی کاملا نابود شده است.

وی گفت: پس از انجام بررسی‌های دقیق مشخص شد، نمی‌توان بدون به مخاطره انداختن امنیت نیروهای انگلیسی این هواپیما را تعمیر کرد.

"به همین دلیل کارشناسان انفجاری برای جلوگیری از انتقال فناوری پیشرفته مورد استفاده در این هواپیما به نیروهای متخاصم، آنرا به صورت کامل منهدم کردند."
انگلیس پس از تهاجم نظامی و اشغال خاک عراق بیش از هفت هزار نیروی نظامی را در جنوب این کشور مستقر کرده که تاکنون ‪ ۱۳۲‬نفر از آنان کشته شده‌اند.

"تونی بلر" نخست وزیر انگلیس روز چهارشنبه از تصمیم دولت این کشور به عقب نشینی ناقص این نیروها در سالجاری میلادی از عراق و کاهش آنان تا رقم ‪ ۵‬هزار نفر خبر داد.

عکس های ناب تامکت های ایرانی





[/img]



منبع:انجمن هوافضا(بهزاد عزیز)

ایران با ایلیوشین برای خرید و اجاره هواپیما مذاکره می کند

"محمد رحمتی" وزیر راه و ترابری ایران گفت: با شرکت هواپیما سازی "ایلوشین" در زمینه خرید و اجاره هواپیما مذاکره خواهیم کرد.

رحمتی در همین حال خواستار مطالعه و بررسی بیشتر در این زمینه شد.

وی که با معاون نخست وزیر ازبکستان دیدار داشت با اشاره به موقعیت ترانزیت ایران و ازبکستان در منطقه‌ خواستار افزایش همکاری ها در بخش حمل و نقل بین دو کشور شد و گفت: ایران و ازبکستان مرز مشترک ندارند،اما ازلحاظ منطقه‌ای، فرهنگی، دینی و جغرافیایی مشترکات بسیاری را دارند.

رحمتی تاکید کرد، اراده ایران در زمینه حمل و نقل ، ایجاد شرایطی آسان، ایمن و ارزان برای اتباع و اموال ازبکستان است و در مقابل انتظاراتی را در این زمینه داریم.

وزیر راه و ترابری ادامه داد: امیدوارم قطار مسافری تاشکند به استانبول که از ایران عبور می‌کند، نویدبخش گسترش روابط در زمینه‌های مختلف باشد.

وی سپس در این دیدار پیشنهاد کرد، پروازهای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) از هفته‌ای یکبار به دوبار افزایش یابد و در مقابل نیز پرواز تاشکند به مشهد و یا تهران برقرار شود.

"نادر خانوف" معاون نخست وزیر ازبکستان نیز که در راس هیات بلندپایه‌ای به ایران سفر کرده است، در این دیدار میزان مبادلات بین دو کشور را ‪۶۵۸‬ میلیون دلار ذکر کرد و گفت: ترانزیت کالاهای ازبکی از طریق ایران سالانه حدود دو میلیون تن است که این ارقام نشان می‌دهد همکاریها در بخش حمل و نقل مهمترین زمینه گسترش روابط است.

وی با اشاره به بررسی‌های کارشناسی در زمینه حمل و نقل ریلی، هوایی و جاده‌ای خواستار افزایش همکاریهای اقتصادی میان دو کشور شد.

در این دیدار همچنین طرفین با بررسی آخرین وضعیت اجرای موافقتنامه مسیرهای حمل و نقل بین‌المللی بین ایران، ازبکستان و افغانستان بر لزوم همکاری بیشتر در جهت رفع موانع موجود و ارایه راهکارهای نوین برای عملیاتی کردن آن، تاکید کردند.

طرفین همچنین با توجه به نقش کلیدی و سازنده جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ازبکستان در سازمان همکاری اقتصادی (اکو)، اجرایی شدن پروژه راه‌آهن فرا آسیایی را گامی مهم در توسعه همکاریهای حمل و نقل بین دو کشور ارزیابی کردند.

هشتمین اجلاس کمیسیون مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ازبکستان با با هدف گسترش همکاریهای اقتصادی و تجاری بین دو کشور از ‪ ۳۰‬بهمن ماه تا اول اسفندماه ‪ ۸۵‬در تهران برگزار شد.

پرواز بالگردها بر فراز دریاچه مهارلو تا اطلاع ثانوی ممنوع شد

فرماندار و رییس شورای تامین شهرستان شیراز گفت: بر اساس تصویب شورای تامین شهرستان شیراز پرواز هر نوع بالگرد تا اطلاع ثانوی بر فراز دریاچه مهارلوی شیراز(دریاچه نمک) ممنوع است.

ابراهیم عزیزی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: این تصمیم به دنبال سقوط پی درپی دوفروند بالگرد غیر نظامی در دریاچه مهارلو در روزهای اخیر اتخاذ شده است.

وی اظهار داشت: هدف از اتخاذ این تصمیم بررسی احتمال تاثیر دریاچه ‌در سقوط بالگردها و مطالعه ژئوفیزیک و عوامل جغرافیایی و زمین شناختی دریاچه مهارلو بر سقوط بالگردها است.

فرماندار شیراز با بیان اینکه در سالهای مختلف تاکنون چهار فروند بالگرد و یک فروند هواپیما دراین دریاچه سقوط کرده‌است ‌افزود: بررسی‌های جغرافیایی روی زمین و روی سطح دریاچه توسط کارشناسان به دقت انجام می‌شود تا شرایط جغرافیایی دریاچه مهارلو و احتمال تاثیر این شرایط در سقوط بالگردها روشن تر شود.

عزیزی گفت: اگر تاثیرات جغرافیایی و فریبنده بودن دریاچه مهارلو بر سقوط بالگردها محرز شود تصمیم‌های جدید برای پرواز بالگردها بر فراز این دریاچه گرفته خواهد شد.

وی گفت: در هر حال باید برای پروازهایی که روی سطح دریاچه مهارلو انجام می شوددقیق تروبادیدگاههای علمی ترنگاه کنیم وهمه‌عوامل محیطی و جغرافیایی را در نظر گیریم.

رییس شورای تامین شهرستان شیراز با بیان اینکه موضوع سقوط بالگردها در این دریاچه از دو زاویه بررسی قضایی و بررسی فنی در حال انجام است گفت:
تا حصول نتایج این بررسی‌ها نمی‌توان اظهار نظر قطعی درباره علت سقوط پی در پی دو فروند بالگرد دراین دریاچه کرد.

وی گفت: هر نوع اظهار نظر قبل از مشخص شدن نتیجه بررسی‌ها در این‌باره و هر نوع بیان تعجیلی علت و علل سقوط ها، می‌تواند گمراه‌کننده باشد و ما را از اصل موضوع دور کند.

وی درباره تبحر و تسلط خلبانان بالگردها و وضعیت فنی بالگردها گفت:
بنا به اظهار کارشناسان مرکز خدمات هلی کوپتری شیراز، خلبان‌های دو بالگرد که‌ سقوط کردند ازجمله خلبانان ورزیده و متبحر بوده‌اند و تسلط کامل بر فنون پرواز داشته اند.

عزیزی گفت: همچنین بالگردها نیز نو و سالم بوده به بالگرد اول فقط بین ‪ ۸۰۰‬تا ‪ ۱۰۰۰‬ساعت کارکرد داشته و احتمال آنکه نقص فنی عامل سقوط آن باشد بعید به نظر می‌رسد.

وی گفت: ازدیدگاه ‌قضایی نیز دراین زمینه پرونده‌ای تشکیل شده چنانچه محرز شود که اشخاصی در اعزام بالگردها، در انتخاب بالگردها،درمسایل امدادرسانی یا موارد دیگر تقصیر داشته‌اند به پرونده آنان رسیدگی می‌شود.

براثر سقوط دو فروند بالگرد متعلق به وزارت نفت در دریاچه مهارلو در ‪۳۵‬ کیلومتری شرق شیراز پنج نفر خلبان و کادر فنی این بالگردها جان خود را از دست دادند.

نخستین بالگرد پنجشنبه هفته گذشته(بیست و ششم بهمن) و بالگرد دوم دو روز بعد در دریاچه مهارلوی شیراز سقوط کرد.

تمرین تاکتیکهای‌ مقابله‌ با تعارض‌ هوایی‌ متجاوزان در مرحله دوم

در دومین‌ مرحله‌ از رزمایش‌ بزرگ‌ اقتدار نیروی‌ زمینی‌ سپاه‌ یگانهای‌ شرکت‌ کننده‌ و واحدهای‌ پدافند ضد هوایی‌ انواع‌ تاکتیکهای‌ مقابله‌ با تعارض‌ هوایی‌ متجاوزان‌ را تمرین‌ می‌ کنند‌.

به‌ گزارش‌ خبرنگار واحدمرکزی‌ خبر, در این‌ تمرینات‌ با بکارگیری‌ ‌620‌ موشک‌ دوش پرتاب‌ و انواع‌ توپهای‌ ضد هوایی‌ از مواضع اشکار و پنهان‌ و از کمینگاه‌ ها, عملیات‌ ضد بالگرد و هواپیما و ضد موشک‌ اجرا می‌ شود‌.

در این‌ مرحله‌ همچنین‌ تاکتیک‌ دفاع‌ سیال‌ و متحرک‌ علیه‌ تازش‌ هوایی‌ و عملیات‌ هلی‌ برن‌ و هوا برد دشمن‌ فرضی‌ تمرین‌ می‌ شود‌.

از ویژگیهای‌ این‌ مرحله‌ از رزمایش‌ علاوه‌ بر گستردگی‌ و وسعت‌ منطقه‌ زیر پوشش‌ هوایی‌, برقراری‌ شبکه‌ گسترده‌ دیدبانی‌ بصری‌ از مبادی‌ ورودی‌ تا مرکز منطقه‌ با بکارگیری‌ سیستم‌ ارتباطی‌ مطمئن‌, نفوذناپذیر و غیر قابل‌ اختلال‌ اینترانت‌ داخلی‌ است‌ که‌ به‌ دست‌ متخصصان‌ توانمند نیروی‌ زمینی‌ سپاه‌ طراحی‌ و ساخته‌ شده‌ است‌‌.

هند و 35 میلیارد دلار سرمایه گذاری در زمینه هواپیماهای نظامی

 

 


 


اشاره: در طی سالهای اخیر هند به عنوان یکی از مهمترین نیروهای هوایی دنیا درآمده است. نیروی هوایی این کشور در مانورهای مشترکی که با نیروی هوایی ایالات متحده و بریتانیا برگزار کرده باعث شگفتی آنها شده و خود را به عنوان یکی از نیروهای هوایی برتر دنیا مطرح کرده است. با این وجود ناوگان این نیرو رو به فرسودگی است و برای حفظ جایگاه خود می‌باید تحولات جدی در خود ایجاد نماید. در این مقاله که توسط دو تن از کارشناسان مسائل هوایی هند نوشته شده و در نمایشگاه هوایی هند از طرف نیروی‌هوایی این کشور در اختیار بازدیدکنندگان قرار گرفت، نیازهای هوایی این کشور مورد بررسی قرار گرفته‌اند.


 


براساس تحلیلی که در مجله "استراتژی دفاعی هند" منتشر شد، این کشور برای حفظ توان دفاع هوایی خود باید طی 25 سال آینده بیش از 35 میلیارد دلار در این زمینه سرمایه‌گذاری کند. این سرمایه‌گذاری‌ها شامل جایگزینی ناوگان فرسوده کنونی و همچنین خرید هواپیماهای با تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر می‌شود.


در این گزارش ذکر شده که بجز هواپیمای Su-30MKI نیروی هوایی هند بقیه هواپیماهای این نیرو شامل میگهای 21،23، 25، 27 و 29، جگوار، میراژ 2000، هواپیمای ترابری سنگین Il-76 و هواپیمای ترابری متوسط An-32 همگی در زمان نخست‌وزیری ایندیرا گاندی و پسرش راجیو گاندی خریداری شده‌اند و هم اکنون همگی در شُرُف بازنشستگی می‌باشند.


 


هند در طی سالهای اخیر تلاش کرده با انجام تعمیرات عمر عملیاتی ناوگان فرسوده خود را بیشتر کند


 


در این گزارش ذکر شده که وضعیت ناوگان هلیکوپترهای هند هم بهتر از این نیست و هلیکوپترهای Mi-17 و Mi-8 بسیار قدیمی شده‌اند. از سویی دیگر هواپیماهای شناسایی نیروی دریایی هند که از نوع Il-38 و دورنیر می‌باشند عمر مفید خود را کرده‌اند و نیروی دریایی نه تنها هواپیماهای جدیدتری می‌خواهد بلکه نیازمند افزایش تعداد ناوگان خود نیز می‌باشد. برای مثال هم اکنون نیروی دریایی 20 فروند MiG-29K برای ناوهواپیمابر جدید خود که در روسیه در حال ساخت است سفارش داده است اما این تعداد می‌بایست به 50 فروند برسد. پیش‌بینی می‌شود طی 15 تا 20 سال آینده نیروی دریایی به تنهایی به 100 فروند هواپیما نیاز داشته باشد.


 


 


یکی از جنگنده‌هایی که نیروی دریایی هند به زودی دریافت می‌کند MiG-29K می‌باشد


 


ارتش هند به 500 فروند هلیکوپتر نیاز خواهد داشت. این نیرو تا کنون خرید 197 فروند هلیکوپتر را از بین دو گزینه قطعی کرده است و قرار است تا اواسط سال جاری میلادی این مسأله را رسماً اعلام کند. در حال حاضر بیشتر هلیکوپترهای هند بیش از 20 سال عمر دارند.


در این مقاله ذکر شده که مشکل از جایی شروع شد که درپی یک سلسله تفحص بعد راجیو گاندی حتی فرآیند متداول جایگزینی وسایل فرسوده نیز متوقف شد. این اشتباه باعث شده تا هند مجبور شود هزینه این رکود طولانی را به طور ناگهانی  و یکجا بپردازد.


توان نیروی هوایی هند به علت فرسودگی ناوگان رزمی آن رو به کاهش است و نمی‌توان عمر وسایل را بیش از حد معینی افزایش داد. خوشبختانه با خرید Su-30MKI وضعیت کمی بهتر شده است. این جنگنده نیرومند توانایی حمل سه نوع موشک راهبردی را دارد. تولید داخلی این هواپیما شروع شده و انتظار می‌رود هال (Hindustan Aerospace Ltd.) سالیانه 8 تا 12 فروند از این هواپیما تولید کند و ناوگان Su-30MKI نیروی هوایی را به بیش از 200 فروند برساند.


 


هواپیمای Su-30MKI هم اکنون به عنوان مهمترین جنگنده نیروی هوایی هند مشغول به فعالیت است.


 


با این حال هنوز فاصله بین نرخ دریافت هواپیما و بازنشسته شدن ناوگان موجود بسیار زیاد است. در حالی که دولت 45 اسکادران رزمی را همزمان آماده عملیات اعلام کرد، در عمل تنها 5/39 درصد آنها به کار گرفته شدند.


براساس گزارشهای موجود هند 800 فروند جت رزمی در اختیار دارد. از این تعداد 600 فروند انواع میگ هستند و بقیه جگوار و میراژ 2000 می‌باشند. نیروی هوایی تنها یک سوم این ناوگان را حفظ کرده، حدوداً 300 فروند میگ 21، و میگهای 23 و 27 درحال بازنشست شدن می‌باشند. میگ 25 با توانایی نفوذ بسیار بالای خود سال گذشته از رده خارج شد. هواپیماهای میگ 29، میراژ 2000 و جگوار نیازمند به روز شدن هستند و مذاکرات برای انجام این کار در جریان است.


همچنین باید به خاطر داشت که ناوگانی نظیر ناوگان نیروی هوایی هند سالانه دو اسکادران را به دلیل پایان یافتن عمر تکنیکی از دست می‌دهدTotal Technical Life . همچنین از سوانح نمی‌توان چشم پوشی کرد.


همچنین هر اسکادران می‌بایست حداقل دو هواپیمای اضافی داشته باشد تا در زمانی که یک هواپیما برای انجام سرویسهای متداول از حالت عملیاتی خارج می‌شود بتوان توان رزمی اسکادارن را به طور کامل در اختیار داشت. به این ترتیب هر اسکادران نیروی هوایی هند باید 16+2 هواپیما داشته باشد.


در هنگام جنگ که معمولاً به صورت غیر منتظره نیز حادث می‌شود، هر اسکادران باید حداقل طی دو هفته اول دست کم 75 درصد از توانایی خود را در اختیار داشته باشد. چنین کاری بدون برنامه‌ریزی درست و در اختیار داشتن هواپیماهای مناسب و همچنین هواپیماهای جانشین مناسب ممکن نیست.


در مورد هواپیماهای ترابری نیز وضع به همین ترتیب است. هواپیماهای Il-76 و An-32 در اواسط دهه هشتاد خریداری شده‌اند و عمر آنها افزایش داده شده است و هم اکنون زمان مناسب برای برنامه‌ریزی برای جایگزینی آنهاست.


 


یکی از نیازهای هوایی هند هواپیماهای چندمنظوره سنگین است؛ این کشور قصد دارد طی پروژه‌ای مشترک با روسیه این نیاز را رفع کند


 


باید یادآور شد که نیروی هوایی هند برای دریافت اولین داکوتای خود 10 سال صبر کرد و همچنین دریافت هواپیمای آموزشی پیشرفته هاوک Advanced Hawk Jet بیست سال طول کشیده است و در ماه سپتامبر امسال (2007) تحویل آنها آغاز خواهد شد.


هند هم اکنون قصد دارد 126 فروند جنگنده چند منظوره خریداری کند که بزرگترین سفارش جنگنده در قرن 21 است. بعلاوه با توجه به اینکه هواپیمای جنگنده بومی سبک LCA به احتمال زیاد تا 5 سال آینده آماده نخواهد شد، این سفارش احتمالاً به 200 فروند افزایش خواهد یافت.


به طور تقریبی هر فروند جنگنده چند منظوره 50 میلیون دلار قیمت خواهد داشت که می‌تواند شامل آموزش، تسلیحات و حس‌گرهای لازم باشد. به این ترتیب این سفارش می‌تواند تا 10 میلیارد دلار ارزش داشته باشد.


همچنین ارزش قراردادهای مختلف هند با روسیه برای جنگ‌افزارهای هوایی نظیر Su-30MKI، هلیکوپتر، توسعه هواپیمای ترابری جدید و هواپیماهای سوخت‌رسان و آواکس جدید می‌بایست به همین میزان ارزش داشته باشد.


روز پنجشنبه اعلام شد که قرار است برای رفع موقت کمبودها 40 فروند Su-30MKI جدید سفارش داده شده است. بعلاوه نیروی هوایی هند تصمیم گرفته تا 80 فروند Mi-17 خریداری کند اما احتمالاً این نیرو ناچار خواهد شد برای جایگزینی 150 هلیکوپتر فرسوده موجود خود تعداد این سفارش را افزایش دهد. نیروی هوایی هند همچنین به هلیکوپترهای رزمی سنگین با توانایی پرواز در ارتفاع بالا نیاز دارد.


 


 


ناوگان هلیکوپتر هند نیز به اندازه دیگر پرنده‌های این کشور قدیمی شده است


 


همچنین تعداد سوخت‌رسانهای هند باید از 6 به دوازده و تعداد آواکسها از 3 به 6 افزایش پیدا کند تا توانایی آنها دوبرابر شود.


نیروی دریایی در حال خرید کشتی‌های جدید شامل دو ناو هواپیمابر تازه است که طی دهه آینده تحویل خواهند شد. همچنین چند فروند زیردریایی هسته‌ای به این ناوگان اضافه خواهد شد.برای محافظت از این ناوگان هواپیماهای شناسایی دریایی، هلیکوپتر و موشک کافی نیست.


با توجه به تمامی این عوامل عجیب نیست که هند در طی دو دهه آینده پول زیادی صرف هواپیماهای جدید و سیستمهای مرتبط با آنها بکند.


 


تهیه‌کنندگان: گلشن لوتهرا، ارتشبد بازنشسته اشوک گوئل


مطلب از سرویس خبری ایندو-آسیا


www.dailyindia.com

تورنادو مجهزترین جنگنده بمب افکن جاسوسی در دنیاست


در زمان حاضر هواپیماهای "تورنادو"، مجهزترین جنگنده‌های بمب افکن‌های جاسوسی در دنیا است.


به گزارش پایگاه اینترنتی دویچه‌وله (رادیو آلمان)، تورنادو، پرسرعت ترین جنگنده ارتفاع پایین، حمل‌کننده موشکهای هوا به هوا، هوا به زمین، ضد کشتی، موشک‌های کروز، مسلسل و بمب تا هشت هزار کیلوگرم و شعاع شناسایی تا یکهزار و ۲۰۰کیلومتر هستند، بدون آنکه در صفحه رادار ظاهر شوند.


این هواپیماها با قابلیت پرواز در کمترین ارتفاع ممکن با بالاترین سرعت و در هر شرایط جوی، دارای سیستم رادار تعقیب جنگنده‌های دیگر، ظرفیت حمل سلاح و تجهیزات بیش از هشت هزار کیلوگرم، حمل و پرتاب راکت و بمب‌های مختلف از جمله موشکهای کروز، راکتهای هوا به هواو راکتهای ضد کشتی در نوع خود بی‌نظیر هستند.


سیستم شناسایی تورنادو حتی از ارتفاع دو هزار متری، کوچکترین اهداف زمینی را شناسایی می‌کند. شعاع شناسایی محدوده‌ای تا هزار و ۲۰۰کیلومتر را دربرمی‌گیرد.


این جنگنده بمب افکن‌های جاسوسی، می‌توانند تا ارتفاعی نزدیک به سطح درختان جنگلی پایین بیایند، ارتفاعی حدود ۶۰متر بالای زمین که حتی در شرایط اضطراری تا ۳۰متر هم کاهش پیدا می‌کند.


ویژگی خاص بعدی، ردیابی رادار دشمن است. سنسورهای مخصوص تورنادو این هواپیما را از صفحه رادار دشمن محو می‌کند و تورنادو بدون اینکه در صفحه رادار ظاهر شود مسیر رادار دشمن را ردیابی و منهدم می‌کنند.


طرح ساخت هواپیماهای تورنادو که در زمان حاضر جزو جنگنده‌های پیشرفته دنیا به شمار می‌آیند، ۴۰سال پیش برای اولین بار ارائه شد. طرحی که آغاز تحولی عظیم در صنعت هواپیماهاسازی بود. آن زمان شش کشور آلمان، فرانسه، ایتالیا، کانادا، هلند و بلژیک توافقنامه همکاری ساخت نوع تازه‌ای از جنگنده‌ها را امضا کردند و پس از مدتی انگلستان نیز به این جمع پیوست.


هدف از ساخت این هواپیماها، تجهیز یگان هوایی برای دفاع بهنگام بروز جنگ عنوان شد. طرحی که بعدها تنها توسط سه کشور انگستان، آلمان و ایتالیا دنبال شد.


بر اساس یک توافق مشترک، طراحی بدنه هواپیما به متخصصان آلمان، جلوی بدنه و دم هواپیما به متخصصان انگلیس و بال‌ها به متخصصان ایتالیایی سپرده شد. مدتی پس از پرواز اولین مدل این نمونه، این هواپیمای بی‌نام تورنادو به معنای گردباد نام گرفت.


اما پس از تولد تورنادو، هر کدام از کشورهای سازنده به تکمیل طرح اولیه و طراحی مدل‌های تازه‌تری پرداختند. در طراحی نمونه‌های بعد از طرح هواپیماهای "اف "۱۴نیز استفاده شد.


در آغاز دهه نود میلادی، آمریکا نیز تصمیم گرفت ناوگان هوایی خود را به تورنادو مجهز کند. تصمیمی که بعدها تغییر پیدا کرد و جنگنده‌های "اف "۱۶ جایگزین آنها شدند.


اما تورنادوها با طراحی موتورهای پیشرفته‌تر و تغییراتی در کابین هواپیما مدل به مدل قدرتمندتر شد. مدلی که ارتش آلمان در اختیار دارد با داشتن مخزن سوخت اضافی و قابلیت سوخت‌گیری هوایی قادر به پرواز تا دورترین نقاط است.


از این هواپیماها پیش از این در جنگ کوزوو، درگیری‌های اوکراین، جنگ کویت و جنگ عراق استفاده شده است. در جنگ دوم عراق به کمک سیستم‌های شناسایی و ردیابی تورنادو، قسمت اعظم ناوگان هوایی عراق در آشیانه‌ها ردیابی و منهدم شدند.


هواپیماهای تورنادو در اصل جنگده بمب افکن‌هایی هستند که به غیر از کشورهای آلمان، انگلستان، ایتالیا و عربستان سعودی نیز آنها را در اختیار دارند.


www.irna.ir

گسترش جتهای فوق سبک در خاور میانه

 


متخصصین صنایع هوایی منطقه‌ای معتقدند که جتهای فوق سبک رشد چشمگیری در خاورمیانه خواهند داشت. جتهای فوق سبک هواپیماهای کوچک با حداکثر 8 نفر ظرفیت هستند که می‌توانند به بازرگانان برای رسیدن سریعتر به مقصدشان کمک کنند. این جتها علاوه بر سرعت بالا و وزن کم، قیمت نازلی هم دارند. آقای جک اولکات از شرکت جنرال ایرو پیش‌بینی کرد که تقاضا برای این قبیل جتها در منطقه بسیار بالاتر از پیش‌بینی‌ها خواهد بود. به گفته ایشان این هواپیماها باقیمتی در حد 3 میلیون دلار جانشینان بسیار جدی برای جتهای تجاری هستند.


www.ameinfo.com

ترکیه تا ده سال دیگر هواپیمای خود را تولید می‌کند

 

آقای مراد بایر معاون صنایع دفاعی وزارت دفاع ترکیه در مصاحبه‌ای اعلام کرد که ترکیه در طی سالین اخیر رشد چشمگیری در صنایع هوایی داشته و انتظار می‌رود که تا 10 سال دیگر بتواند هواپیمای خود را تولید کند. وی با اشاره به توانمندی مهندسین و فارغ‌التحصیلان ترکیه گفت که یکی از اصلی‌ترین دلایل رشد این صنعت منابع انسانی این کشور بوده است.


وی همچنین به فعالیتهای حال حاضر اشاره کرد و گفت که هم اکنون ترکیه با پاکستان به طور مشترک بر روی طرح یک نوع پهپاد کار می‌کنند. همچنین به‌روزسازی ناوگان F-16 اردن به این کشور داده شده است و احتمال دارد که پاکستان هم برای این منظور به ترکیه مراجعه کند. بعلاوه هواپیمای ترابری A400 که محصول مشترک ترکیه و 5 کشور اروپایی دیگر است سفارشهای متعددی از مالزی، آفریقای‌جنوبی و شیلی دریافت کرده است. وی همچنین به همکاری مشترک ترکیه در جنگنده تهاجمی مشترک جی.اس.اف اشاره کرد.


www.todayzaman.com

برای اولین بار در ایران هواپیمای تمام کامپوزیت طراحی و ساخته شد

به همت محققان ایرانی و با همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر هواپیمای تمام کامپوزیت برای اولین بار در ایران طراحی و ساخته شد.


یعقوب انتصاری، نماینده این پروژه پژوهش در فناوری‌های پیشرفته، فراهم آوردن زیر ساخت لازم برای توسعه فناوری صنایع هوایی و ایجاد اشتغال را از اهداف این طرح دانست و خاطر نشان کرد: دستاوردهای این طرح بومی‌سازی دانش طراحی و تولید هواپیمای سبک در کشور، رفع نیاز کشور به این رده هواپیما، آموزش دانشجویان خلبانی کشور با این هواپیما و ایجاد زمینه لازم برای تفریح و سرگرمی مفید و موثر جوانان، در اختیار داشتن مدیریت علمی و اجرایی طرح، حفظ و توسعه کامل دانش فنی ایجاد شده در کشور و توانایی ایجاد هر گونه تغییر در طرح بر اساس نیاز است.
وی با اشاره به اینکه این هواپیما تنها هواپیمای دارای دو سامانه کنترل و صندلی قابل تنظیم در این رده در جهان است، گفت: سازه تمام کامپوزیتی با مزیت‌های استحکام و مقاوم در برابر عوامل محیطی، هزینه عملیات پایین، دارا بودن تجهیزات لازم برای آموزش خلبانی رده
PPL و CPL از ویژگی‌های این هواپیما است.
وی ادامه داد: ویژگی‌های موتور انتخاب شده شامل نسل جدید، توربور شارژ، دارای سامانه گاورنر و ملخ با گام متغیر، سامانه ضبط اطلاعات موتور و ملخ در پرواز، سوخت اتومبیل، قابل رقابت با هواپیماهای هم رده در جهان است.
این طرح موفق در کشور توانسته تمام مراحل تحقیق و توسعه، ساخت نمونه، تولید انبوه، بهره‌برداری، فارغ‌التحصیلی دانشجویان خلبانی
PPL و CPL خدمات پس از فروش، استمرار صلاحیت پرواز را با تداوم و به خصوص در بخش خصوصی با همکاری معاونت استاندارد پرواز، دفتر طراحی و ساخت مونتاژ برای اولین بار در کشور به نتیجه برساند.


www.farsnews.com