مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

آشنایی با مقررات هواپیمایی کشوری

 

 

سید علیرضا تولیتی

 

پیمان هواپیمایی بین المللی شیکاگو در تاریخ هفتم دسامبر 1944 در شیکاگو به زبان انگلیسی تنظیم گردید.بنابر بند "ب" ماده 91 آن به مجرد اینکه 26 کشور این پیمان را تایید نمودند یا به آن ملحق گردند مقررات آن 30 روز پس از تودیع اوراق تاییدیه بیست وشش کشور مزبور به موقع اجرا گذاشته می شود. تا اینکه در تاریخ 5/3/1947 به تصویب بیست و ششمین کشور رسید و در تاریخ 4/4/1947 به موقع اجرا گذاشته شد. این پیمان همانگونه که در مقدمه آن آمده است برای برقرای و تاسیس بنیانهای صحیح بر اساس تساوی حق بهره برداری با اصول صحیح و مقرون به صرفه در هواپیمایی کشوری شکل یافته است.

قانون اجازه الحاق ایران به مقررات بین المللی هواپیمایی کشوری در جلسه 30/4/1328 مطابق با 21 جولای 1949 به تصویب مجلس رسید. در پیمان فوق هواپیماهایی که در سرویس های ارتش و گمرک و انتظامی به کار می روند جزء هواپیماهای دولتی محسوب می گردند وهیچ یک از هواپیماهای دولتی کشورهای عضو پیمان حق ندارد بدون تحصیل اجازه از طریق عقد قرارداد و غیره و با رعایت مفاد و شرایط آن بر فراز خاک کشور دیگر پرواز کند یا در آن فرود آید. همچنین تمام کشورهای عضو تعهد نموده اند که هواپیمایی کشوری را برای هر منظوری که با مقاصد پیمان منافات داشته باشد بکار نگیرند.لذا آنچه در بند (الف) ماده 3 این پیمان صراحت دارد آن است که این پیمان فقط به هواپیماهای کشوری تعلق می گیرد و ربطی به هواپیماهای دولتی ندارد. همچنین اگر یکی از سرویس های منظم هواپیمایی بخواهد بر فراز ویا داخل خاک یکی از کشورهای عضو پیمان بکار مشغول گردد باید کسب مجوز نموده و شرایط مندرج در اجازه نامه مزبور را رعایت نماید.همچنین اعضا پیمان موافقت نموده اند که کلیه هواپیماهای سایر کشورهای عضو که از روی برنامه منظم به امور هواپیمایی بین المللی اشتغال دارند ، حق دارند با رعایت این پیمان بدون کسب اجازه قبلی به داخل آن کشور پرواز نموده و بدون توقف بر فراز خاک آن عبور نماید یا بدون حق بهره برداری در آن فرود آیند اما هر کشوری می تواند آنها را مکلف به پرواز در خط مسیرهای خاص نماید یا برای تامین بی خطری پرواز، آنها را مکلف به کسب اجازه مخصوص نماید. همچنین هر کشور عضو حق دارد از صدور اجازه به هواپیماهای سایر کشورها که از نقطه داخل خاک آن کشور به نقطه دیگر خاک همان کشور قصد حمل بار ، پست و مسافر داشته باشند جلوگیری کند. به علاوه مقامات مربوط به هر کشور می توانند هواپیماهای کشورهای امضاء کننده پیمان را در موقع فرود آمدن یا عزیمت مورد تفتیش قرار داده و گواهینامه ها و سایر مدارکی که در این پیمان تعیین شده را بازررسی نمایند.در بیست و پنجمین مجمع عمومی سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری در سال 1984 (1363) دولتهای عضو این امر را به رسمیت شناختند که هر کشوری باید از توسل به استفاده از اسلحه در مقابل هواپیمایی کشوری در حال پرواز اجتناب نماید و در صورت رهگیری هواپیما جان کسانی که در هواپیما هستند و ایمنی هواپیما نباید دچار مخاطره گردد که این مقاوله نامه نیز در تاریخ 22/2/72 به تصویب مجلس شورای اسلامی و در تاریخ 12/3/72 به تایید شورای نگبان رسید. از طرفی بموجب مواد 68 و 15 قرارداد شیکاگو، هر یک از کشورهای عضو پیمان می تواند خط سیری را در داخل کشور خود تعیین نمایدکه سرویس های های هوایی بین المللی از آن پیروی نمایند و نیز فرودگاه هایی را معین کند که این قبیل سرویس ها بتوانند از آن استفاده نمایند و باید تحت شرایط مساوی بر روی هواپیماهای کلیه کشورهای عضو پیمان باز باشد.

بر اساس موارد فوق هیات وزیران ایران در جلسه مورخ 12/10/1341 مطابق با 2 زوییه 1963 آیین نامه پرواز هواپیما های کشورهای خارجی در ایران مصوب 1341 را تصویب نمود در این مصوبه آزادیهای پرواز به پنج آزادی –آزادی اول تا پنجم تقسیم گردیده است.که:

آزادی اول : حق پرواز هواپیمای خارجی بر فراز قلمرو کشور بدون فرود آمدن در آن.

آزادی دوم : حق فرود آمدن هواپیمای خارجی درقلمرو کشور به منظور غیر از حمل ونقل.

آزادی سوم: حق پیاده کردن مسافر و تخلیه بار و محمولات پستی یا یکی از آنها که مبدا حمل آن قلمرو کشوری بوده که هواپیما تابعیت آن را دارد.

آزادی چهارم : حق گرفتن مسافر و بار و محمولات پستی یا یکی از آنها که به مقصد قلمرو کشوری که هواپیما تابعیت آن را دارد.

آزادی پنجم : حق گرفتن مسافر و بار و محصولات یا یکی از آنها به مقصد قلمرو کشور دیگر و حق پیاده کردن مسافر و تخلیه بار و محصولات پستی یا یکی از آنها که مبدا حمل آن قلمرو هر یک از کشورهاست.

در همین راستا بر اساس مواد 6و5 آیین نامه پرواز هواپیماهای کشوری خارجی اخیر الذکر برقراری سرویسهای هوایی منظم بازرگانی بین ایران و هر کشور خارجی منوط بر آن است که دولت آن کشور با دولت ایران موافقت نامه هواپیمایی دو جانبه منعقد نموده باشد و تقاضای برقراری سرویس های هوایی بازرگانی منظم بین ایران و دولت مزبور برای حداکثر 6 ماه (با قابلیت تمدید اعتبار ) توسط هواپیمایی کشوری وجود دارد و نیز حق استفاده از آزادی پنجم را محدود به حدودی نموده است از جمله اینکه قبل از درخواست و اعطای آزادی پنجم، باید بین ایران و کشور در خواست کننده، آزادی سوم و چهارم وجود داشته باشد.ثانیا این حق نباید از میزانی که در آزادی سوم وچهارم استفاده می شود تجاوز کند. ثالثا حقوق سرویس های هوایی موجود که از حق آزادی پنجم در آن خط استفاده می نمایند خصوصا سرویس های هوایی ایران و کشورهای همسایه در نظر گرفته شود.

در تاریخ 6/2/1373 به موجب تصویب قانون اصلاح موادی از قانون تاسیس هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در مجلس شورای اسلامی و تایید مورخ 11/2/1373 شورای نگهبان سازمان هواپیمایی کشوری ایران به عنوان تنها مرجع انعقاد موافقت نامه ها و اجازه نامه های منعقده بین دولت جمهوری اسلامی ایران و سلیر کشورها می باشد و حق بهره برداری هوایی به منظور حمل و نقل اشخاص و اشیاء برای استفاده از حقوق مندرج در قراردادها و موافقت نامه ها و اجازه نامه های مربوط به برقراری سرویس های هوایی منعقده بین دولت جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها به شرکت های هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران واگذار می گردد. در اینجا نمی توانیم کتمان کنیم که این حق مدتی است نادیده گرفته شده و قانون بر وفق نظرات خاص تفسیر به رای گردیده و بدون استعلام نظر از مراجع ذیصلاح برای تفسیر قانون ویا تدوین یک آیین نامه اجرایی برای آن حق شرکت حامل پرچم جمهوری اسلامی ایران مورد کم توجهی قرار گرفته است امیدواریم در یک بحث جداگانه بتوانیم این موضوع را از دیدگاه های مختلف مطرح و با نقد آنها حقوقی را که قانونگذار تعیین نموده تبیین نمایو.البته ناگفته پیداست که حقی که به موجب قانون ایجاد میگرد جز از همان طریق سلب شدنی نیست.

 

20 فروند هواپیمای مسافربری جدید به ناوگان هوایی کشور

یک مسئول اعلام کرد که 20 فروند هواپیمای مسافربری جدید به ناوگان هوایی ایران افزوده خواهد شد.

به گزارش ایسنا، محمود صلاحی ـ دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ‌ گفت: هواپیماهای جدید میان خطوط هوایی کیش ایر (15 فروند) و قشم ایر (پنج فروند) تقسیم خواهد شد.

انتظار می‌رود خرید این هواپیماها به صنعت توریسم در خلیج فارس کمک کند، این در حالی است که نام کشورهای فروشنده این هواپیماها اعلام نشده است زیرا ایران در حال حاضر تحریم است و بیم آن می‌رود که کشورهای غربی که این تحریم‌ها را اعمال کرده‌اند به فروشنده‌ها فشار وارد کنند.

به گزارش پایگاه اینترنتی عربین بیزینس، چند ماه پیش دولت آمریکا خرید 22 فروند هواپیما از چین توسط شرکت ایران ایرتور را متوقف کرد

وزیر راه: نسل‌ جدید هواپیماهای‌ ساخت‌ کشور روسیه‌ وارد ایران می

وزیر راه‌ و ترابری‌ گفت‌ نسل‌ جدید هواپیماهای‌ ساخت‌ کشور روسیه‌ که‌ کاملا قابل‌ رقابت‌ با هواپیماهای‌ ساخت‌ کشورهای‌ غربی‌ است‌ وارد ناوگان‌ هوایی‌ ایران‌ می‌ شود‌.

محمد رحمتی‌ در مصاحبه‌ با خبرنگار اقتصادی‌ واحد مرکزی‌ خبر با اشاره‌ به‌ اینکه‌ محصول‌ شرکت‌ های‌ توپولف‌ ‌ ایلوشین‌ و انتونوف‌ روسیه‌ پس‌ از ‌10‌ سال‌ رکود و توقف‌ ‌ به‌ روز و قابل‌ رقابت‌ با شرکت‌ های‌ ایرباس‌ و بویینگ‌ شده‌ است‌, افزود:‌ اخیرا قراردادی‌ برای‌ خرید ‌5‌ فروند هواپیمای‌ توپولف‌ ‌204‌ میان‌ شرکت‌ ایران‌ ایرتور و شرکت‌ توپولف‌ منعقد شد‌.

وی‌ تصریح‌ کرد:‌ این‌ هواپیماها متناسب‌ با شرایط اب‌ و هوایی‌ و مشخصات‌ مورد نیاز شرکت‌ ایرانی‌ ساخته‌ و با نام‌ توپولف‌ ‌219‌ تحویل‌ ایران‌ خواهد شد‌.

وزیر راه‌ و ترابری‌ اضافه‌ کرد ‌ وزرات‌ دفاع‌ نیز مذاکراتی‌ با شرکت‌ توپولف‌ برای‌ مشارکت‌ در تولید یا خرید هواپیمای‌ توپولف‌ ‌218‌ داشته‌ است‌‌.

رحمتی‌ از مذاکره‌ با مسئولان‌ شرکت‌ ایلوشین‌ روسیه‌ برای‌ خرید هواپیما خبر داد و تصریح‌ کرد:‌ در تامین‌ ناوگان‌ هوایی‌ خود را محدود به‌ یک‌ روش‌ نمی‌ کنیم‌ و از راههای‌ مختلف‌ ناوگان‌ مورد نیاز کشور تامین‌ می‌ شود‌.

وی‌ با بیان‌ اینکه‌ البته‌ وزرات‌ راه‌ و ترابری‌ مسئول‌ خرید هواپیما نیست‌ و این‌ کار به‌ عهده‌ شرکت‌ های‌ هواپیمایی‌ است‌‌ گفت‌:‌ به‌ علت‌ تحریم‌ غیر قانونی‌ این‌ صنعت‌ از سوی‌ امریکا ‌ قادر به‌ خرید هواپیمای‌ نو غربی‌ نیستیم‌ و باید هواپیمای‌ دست‌ دوم‌ غربی‌ برای‌ ناوگان‌ خریداری‌ کرد و با تعمیر و نگهداری‌ این‌ ناوگان‌ را ایمن‌ و سرپا نگه‌ داشت‌‌.

وزیر راه‌ و ترابری‌ افزود:‌ خرید هواپیماهای‌ ساخت‌ داخل‌ مانند هواپیمای‌ ایران‌ ‌140‌ نیز از برنامه‌ های‌ شرکت‌ های‌ هواپیمایی‌ است‌‌.

رحمتی‌ گفت‌ ‌ شرکت‌ هواپیماسازی‌ ‌‌ هسا ‌‌ وابسته‌ به‌ وزارت‌ دفاع‌ اخیرا اصلاحاتی‌ روی‌ هواپیمای‌ ایران‌ ‌140‌ انجام‌ داده‌ و قرارداد خرید ‌10‌ فروند از این‌ هواپیما نیز برای‌ شرکت‌ ایران‌ ایرتور در حال‌ اجراست‌‌.

با مصوبه دولت: صنعت هوانوردی ایران یک گام به جلو برداشت

هیئت‌ وزیران‌ با تدوین‌ ایین‌ نامه‌ ای‌ تفصیلی‌‌ نحوه‌ ایجاد موسسات‌ هوانوردی‌ خصوصی‌ و ضوابط مدیریت‌ وسایل‌ پرنده‌ سبک‌ و غیر نظامی‌ را تعیین‌ کرد.

به‌ گزارش‌ دبیرخانه‌ شورای‌ اطلاع‌ رسانی‌ دولت‌ ‌ هیئت‌ وزیران‌ ایین‌ نامه‌ مدیریت‌ و ساماندهی‌ وسایل‌ پرنده‌ فوق‌ سبک‌ غیرنظامی‌ بتازگی‌ را تصویب‌ وبرای‌ اجرا به‌ وزارت‌ را و ترابری‌ ابلاغ‌ کرد.

بر اساس‌ این‌ ایین‌ نامه‌ ‌65‌ ماده‌ ای‌ ضوابط ایجاد‌ وظایف‌‌ مسئولیتها و نحوه‌ صدور پروانه‌ برای‌ موسسات‌ اموزشی‌ و یا تفریحی‌ ‌ ورزشی‌ و گردشگری‌‌ موسسات‌ خدمات‌ خاص‌ هوایی‌‌ کارگاه‌ های‌ نگهداری‌ و تعمیر وسایل‌ پرنده‌ و مجتمعهای‌ تفریحی‌ ‌ ورزشی‌ هوایی‌ بر اساس‌ دستورالعملی‌ که‌ به‌ تصویب‌ سازمان‌ هواپیمایی‌ کشوری‌ میرسد و با موافقت‌ شورای‌ تامین‌ استان‌ محل‌ فعالیت‌ این‌ موسسات‌ تعیین‌ خواهد شد.

اشخاص‌ حقیقی‌ که‌ مالک‌ وسایل‌ پرنده‌ سبک‌ و غیر نظامی‌ از قبیل‌ وسایل‌ پرنده‌ موتور دار یا بدون‌ موتور یک‌ نفره‌ یا دو نفره‌ و یا بدون‌ سرنشین‌ مانند هواپیما و بالگرد فوق‌ سبک‌ ‌ جایرو وپتر فوق‌ سبک‌ ‌ کایت‌ موتوردار ‌پاراموتور ‌ کایت‌ ‌پاراگلایدر ‌ پاراموتور ‌ چتر و هواپیمای‌ مدل‌ و مانند انها هستند باید در مجتمع های‌ تفریحی‌ ‌ ورزشی‌ مجاز پرواز کنند.

مقررات‌ این‌ ایین‌ نامه‌ اجازه‌ پرواز شخصی‌ تفریحی‌ با وسایل‌ پرنده‌ مجاز را به‌ مالکان‌ انها می‌ دهد اما تمامی‌ دارندگان‌ وسایل‌ پرنده‌ باید وسیله‌ پرنده‌ را حسب‌ نوع‌ بهره برداری‌ از ان‌‌ بیمه‌ شخص‌ ثالث‌ و یا بیمه‌ مسئولیت‌ کنند‌.

بر این‌ اساس‌ مالکان‌ وسیله‌ پرنده‌ می‌ توانند شخصا یا از طریق‌ نماینده‌ قانونی‌ خود به‌ سازمان‌ هواپیمایی‌ کشوری‌ مراجعه‌ کنند و وسیله‌ پرنده‌ را به‌ ثبت‌ برسانند و گواهینامه‌ ثبت‌ دریافت‌ دارند و سازندگان‌ و فروشندگان‌ وسیله‌ پرنده‌ نیز موظف‌ هستند به‌ منظور عرضه‌ و انتقال‌ و انجام‌ ازمایش‌ وسیله‌ پرنده‌ از سازمان‌ گواهینامه‌ ثبت‌ موقت‌ دریافت‌ دارند‌.

این‌ ایین‌ نامه‌ می‌ افزاید دارندگان‌ وسیله‌ پرنده‌ صرفا باید وسیله‌ پرندهای‌ را که‌ لوازم‌ و تجهیزات‌ مندرج‌ در اسناد کارخانه‌ ساخت‌ ان‌ و یا مقررات‌ عملیات‌ پرواز سازمان‌ را دارد به‌ پرواز دراورند‌ در غیر این‌ صورت‌ مسئول‌ سوانح‌ و حوادث‌ احتمالی‌ خواهند بود‌.

بر اساس‌ این‌ مصوبه‌ ضوابط ایجاد ‌ وظایف‌‌ مسئولیتها و نحوه‌ صدور پروانه‌ برای‌ موسسات‌ اموزشی‌ و یا تفریحی‌ ‌ ورزشی‌ و گردشگری‌‌ موسسات‌ خدمات‌ خاص‌ هوایی‌‌ کارگاه‌ های‌ نگهداری‌ و تعمیر‌ مجتمعهای‌ تفریحی‌ ‌ ورزشی‌ هوایی‌ بر اساس‌ تورالعملی‌ است‌ که‌ به‌ تصویب‌ سازمان‌ میرسد و صدور مجوز تاسیس‌ موسسه‌ و انجام‌ فعالیت‌ منوط به‌ موافقت‌ شورای‌ تامین‌ استان‌ محل‌ فعالیت‌ موسسه‌ است.

به‌ همین‌ منظور شورای‌ امنیت‌ کشور دستورالعمل‌ مربوط را تدوین‌ و به‌ شورای‌ تامین‌ استانها اعلام‌ می‌ کند‌.

بر اساس‌ این‌ ایین‌ نامه‌ انجام‌ هرگونه‌ نمایش‌ هوایی‌‌ مسابقه‌‌ اکروباسی‌ عملیات‌ پرش‌ چترباز‌ کشیدن‌ پارچه‌ تبلیغاتی‌‌ پرتاب‌ هرگونه‌ شیئی‌ و ارایه‌ دیگر خدمات‌ هوایی‌ پس‌ از کسب‌ مجوز از سازمان‌ مجاز خواهد بود‌.

این‌ مصوبه‌ را معاون‌ اول‌ رئیس‌ جمهور برای‌ اجرا ابلاغ‌ کرده‌ است‌‌.

تعداد صندلی‌های ناوگان هوایی "هما" ‪ ۶۰‬درصد افزایش یافته است

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) گفت:طی دو سال گذشته تعداد صندلی‌های ناوگان هوایی این شرکت با ‪ ۶۰‬درصد افزایش به حدود ‪ ۱۰‬هزار صندلی رسیده است.

"سعید حسامی" روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این تعداد صندلی، حدود هشت هزار و ‪ ۳۴۰‬صندلی مربوط به "هما" و بقیه مربوط به شرکت هواپیمایی "ایران ایرتور" می‌باشد.

وی، مجموع هواپیماهای هما و ایران ایرتور را حدود ‪ ۵۹‬فروند ذکر کرد و گفت: از این تعداد حدود ‪ ۱۱‬فروند هواپیما استیجاری و مابقی هواپیماهای تحت مالکیت این شرکت است.

حسامی این میزان افزایش در ناوگان هوایی هما در دو دهه اخیر را بی‌نظیر توصیف کرد و اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا پایان شهریور ماه ‪ ۸۴‬شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در مجموع دارای ‪ ۳۳‬فروند هواپیما بود که طی این سال‌ها به طور متوسط سالی ‪ ۱/۲‬فروند هواپیما و ‪ ۲۳۶‬صندلی به ناوگان هوایی هما اضافه شده است.

وی در ادامه افزود: این در حالی است که در دو سال اخیر حدود هشت فروند هواپیما یعنی به طور متوسط سالی چهار فروند و ‪ ۸۵۰‬صندلی به ناوگان هوایی هما اضافه شده که این در تاریخ هما بی‌نظیر است.

حسامی ادامه داد: حدود ‪ ۱۰‬میلیون مسافر سال گذشته توسط ناوگان هوایی هما جابجا شدند که نسبت به سال ‪ ۸۴‬حدود ‪ ۱۱‬درصد افزایش داشت .

مدیرعامل هما همچنین تعداد پروازهای این شرکت در سال گذشته را حدود ‪۷۰‬ هزار و ‪ ۵۳۴‬پرواز ذکر کرد و گفت: این میزان پروازها در مجموع قابل قیاس با سایر شرکت‌های هواپیمایی داخلی نیست.

وی سپس در خصوص تعداد صندلی‌های ارایه شده به مسافران در سال گذشته گفت:
در سال ‪ ۸۵‬حدود ‪ ۱۱‬میلیون و ‪ ۳۵۶‬هزار صندلی به منظور جابه جایی مسافران عرضه شده که این میزان دو برابر رشد پیش بینی شده در برنامه چهارم بوده است.

جنگ سرد در راه است

در واکنش به سپر موشکی آمریکا؛

روسیه طرح سایت‌های اتمی در بلاروس را بررسی می‌کند

خبرگزاری فارس: سفیر روسیه در مینسک از احتمال استقرار سایت‌های اتمی در بلاروس به منظور مقابله با سپر موشکی آمریکا در اروپای شرقی خبر داد.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، "الکساندر سوریکوف"، سفیر روسیه در بلاروس، به خبرگزاری اینترفکس گفت که این طرح به سطح همبستگی سیاسی بین دو کشور بستگی دارد.
سوریکوف همچنین اظهار داشت: «این طرح به نظرات متخصصان، دیپلمات‌ها و ارتش بستگی دارد. من از سایت‌های مربوط به سلاح اتمی سخن می‌گویم.»
"الکساندر لوکاشنکو"، رئیس جمهور بلاروس، که مخالف سرسخت سیاست خارجی آمریکاست، بارها اتخاذ اقدامات تلافی‌جویانه برای مقابله با سپر موشکی را به کرملین پیشنهاد داده است.
وزیر خارجه بلاروس خاطر نشان کرد که این کشور میزبان برخی تأسیسات روس‌هاست اما مقامات مینسک و مسکو تاکنون درباره استقرار تأسیسات اتمی اظهار نظر نکرده بودند.
"ماریا وانشینا"، سخنگوی وزارت خارجه، گفت‌: «زمان تعیین می‌کند که آیا چنین بحثی واقعاً اتفاق می‌افتد یا خیر.»
"آناتولی لبدکو"، رهبر حزب مدنی متحد بلاروس، گفت: «فقط شخصیتی که می‌خواهد خودکشی سیاسی کند درباره استقرار تسلیحات اتمی گفتگو خواهد کرد زیرا اکثریت مردم بلاروس در پی مشکلات ناشی از حادثه چرنوبیل مخالف این اقدام هستند.»
روسیه طرح آمریکا برای استقرار سپر موشکی در لهستان و جمهوری چک را محکوم کرده و آن را تهدیدی برای موشک‌های خود در اروپا می‌داند.
واشنگتن ادعا می‌کند که این سپر به منظور محافظت کشورهای اروپایی از خطر حمله کشورهایی نظیر ایران و کره شمالی طراحی شده است اما مسکو آن را به منزله تهدیدی نسبت به خود می‌داند.

اخبار نظامی داخلی

 

نسل دوم جنگنده‌های آذرخش به زودی پرواز می‌کند
وزیر دفاع به خبرگزاری مهر گفت: نسل دوم جنگنده‌های آذرخش که کار مشترک وزارت دفاع و نیرو هوایی ارتش است، در راستای هماهنگی و همدلی هر چه بیشتر و تامین نیازهای نیروهای مسلح به زودی به پرواز در خواهد آمد.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار سرتیپ مصطفی محمد نجار وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح پیش از ظهر امروز در حاشیه مراسم بهره برداری از بمب 2000 پوندی قاصد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از مشخصات بارز این بمب می توان به در تیررس قرار دادن موقعیت ها ، اهداف و مواضع خاص دشمن در موقعیت های پدافندی خاص اشاره کرد که با دقتی بالا به هدف اصابت می کند .

وی با بیان اینکه این بمب کاملا بومی و خط تولید صنعتی آن امروز به طور رسمی راه اندازی شده است، افزود : با این کار مقوله جدیدی به تسلیحات هوایی کشور وارد شد و توانمندی ما را در موشک های هوا به زمین افزایش داد .

سردار نجار با تاکید بر اینکه سلاح ساخته شده تنها بر اساس اعلام نیاز نیروی هوایی به انواع تسلیحات هوایی و مهمات های خاص ساخته شده است ،تصریح کرد : یکی از مهمات های خاص و استراتژیک  مورد نظر نیروی هوایی بمب 2500 پوندی قاصد که از ارتفاع بالا و با برد خیلی طولانی رها می شود .

وی دستیابی به این تکنولوژی را تضمین کننده راه اندازی خط تولید صنعتی بمب 2000 پوندی قاصد خاطرنشان کرد : تمامی ماشین آلات مورد نیاز ساخت این بمب توسط متخصصین وزارت دفاع در صنایع دفاعی ایجاد شده است که کاری بسیار ارزشمند و گامی بلند در جهت ورود به تولید تسلیحات هوایی ، تسلیحات تکنولوژی بر و ایجاد توانمندی جدید برای تیزپروازان نیروی هوایی است .

وزیر دفاع تاکید کرد: تمامی ابزار و ادواتی که توسط نیروهای مسلح و صنایع دفاعی جمهوری اسلامی ایران ساخته می شود، تنها در جهت صلح ، ثبات ، پایداری و امنیت منطقه است و تنها این ادوات بر سر کسانی فرود خواهد آمد که خیال حمله به این مملکت را در سر بپرورانند .

وی در تشریح جزئیات افتتاح خط تولید فشنگ کالیبر کوچک ثاقب یا نفوذ کننده گفت : این فشنگی با نفوذ بالاست که در واقع با توجه به دکترین دفاعی ما که بر اساس اصل بازدارندگی و دفاع همه جانبه تنظیم شده است برای دفاع همه جانبه تمامی نیروهای مسلح و تنها با توجه به تهدیداتی که تعریف شده است ساخته می شود .

سردار نجار تصریح کرد مهمات ثاقب نفوذ کننده که از آن برای استفاده در نیروهای زمینی سپاه ، ارتش ، نیروی انتظامی و نیروی مقاومت بسیج به کار می رود و ساخت آن بر اساس اعلام نیاز این نیروها بوده است .

وی افزود : امروز چهار خط تولید فشنگ کالیبر کوچک افتتاح شد که تمامی ماشین های آن به صورت صد در صد بومی می باشد و این حرکت تحولی اساسی در صنایع دفاعی کشور است .

سردار نجار ادامه داد : 75 درصد تمامی ماشین آلات تولید فشنگ کالیبر کوچک توسط نیروهای وزارت دفاع و 25 درصد دیگر به وسیله بخش خصوصی ساخته شده است .

وزیر دفاع  با بیان اینکه در ساخت بسیاری از صنایع دفاعی توسط دشمنان تحریم جدی شده ایم، گفت : این تحریم ها باعث شد تا نیروهای صنایع دفاعی کشور و همچنین بخش خصوصی با کمک یکدیگر تمامی ادوات مورد تحریم را به وسیله نیروها و توانمندی های داخلی تولید کنیم .

وی تصریح کرد : با توجه به فناوری های کسب شده ما هم اکنون قادریم که انواع مهمات کالیبر کوچک 9 ثاقب را با سایزهای مختلف 67 در 39 ، 51 ،شرقی و غربی  و انواع موارد مصرفی نوع 7/12  در داخل و با توجه به توانمندیها و ظرفیت های کشورمان تهیه و تولید کنیم .

سردار نجار دستیابی به این تکنولوژی ها را توسط نیروهای داخلی پاسخی دندان شکن به تحریم های استکبار جهانی عنوان کرد و افزود : این تحریم ها نه تنها برای ما محدودیت ایجاد نکرد بلکه متخصصین کشور را مجاب و مصمم ساخت تا از طریق ساخت داخلی این تجهیزات علاوه بر رشد و بالندگی در صنایع دفاعی دندان وابستگی را برای همیشه بکنیم .

وی از دیگر محاسن دستیابی به تکنولوژی های یاد شده را ارتقاء توان رزم و ظرفیت تولید چندین میلیون فشنگ کالیبر کوچک و  صدها بمب هوشمند خواند و خاطر نشان کرد : ایجاد اشتغال ، رونق صنایع دفاعی ، افزایش دانش دفاعی و مهم تر از همه صرفه جویی چندین میلیون یورویی از مهمترین دستاوردهای بومی کردن ساخت سلاح های یاد شده است .

وزیر دفاع در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه رزمایش مشترک وزارت دفاع و ارتش چه زمانی برگزارخواهد شد ، گفت : در این زمینه اشتباهی روی داده،  چرا که اصلا رزمایشی در کار نبوده بلکه منظورما انجام یک سری پروژه های مشترک بین ارتش ، وزارت دفاع و سایر نیروهای مسلح است .

سردار نجار انجام پروژه های مشترک در زمینه موشکی ، زمینه های هوایی ، تسلیحاتی و مهماتی را از جمله تعاملات مشترک میان وزارت دفاع و نیروهای مسلح دانست و افزود : ساخت بمب 2000 پوندی قاصد ، تولید فشنگ کالیبر کوچک و ساخت جنگنده آذرخش از مهمترین این تعاملات بوده است .

وی با بیان اینکه تمام تلاش استکبار جهانی بر این است تا وحدت میان مسلمانان را از بین ببرد، گفت : آنها نمی توانند رشد و بالندگی ایران را تحمل کنند و از سویی دستیابی ایران به این گونه سلاح ها را خطری برای خود و رقیبی برای فروش محصولات دفاعی شان به کشورهای منطقه می بینند چرا که ما اعلام کرده ایم حاضریم علاوه بر صادر کردن سلاح ، تکنولوژی آن را به کشورهای منطقه و جهان صادر کنیم .

وزیر دفاع مطرح شدن ایران به عنوان خطری برای منطقه از سوی مستکبرین را عملیات روانی ای با عنوان ایران هراسی دانست و اظهار داشت : آنها این پروژه را به عنوان یک عملیات روانی دنبال می کنند تا مانع از رشد و پیشرفت تکنولوژی در ایران بشوند ؛ اما ما نیز بارها اعلام کرده ایم که تمامی سلاح هایی که در ایران تولید می شود تنها در جهت پاسداری از صلح و ثبات منطقه است .

وی در پایان تاکید کرد که نیروهای بین منطقه ای و خارجی باید هر چه زودتر از منطقه خارج شوند چرا که عامل اصلی تمامی نا امنی ها آنها هستند که سعی می کنند اقدامات خود را به دیگران نسبت دهند .

افتتاح خط تولید بمب هوشمند 2 هزار پوندی در وزارت دفاع
در سومین روز هفته دولت، خط تولید بمب هوشمند 2 هزار پوندی قاصد و خطوط چهارگانه تولید مهمات کالیبر کوچک نفوذ کننده ثاقب با حضور سردار نجار وزیر دفاع در سازمان صنایع دفاع افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار مهر، بمب 2 هزار پوندی قاصد بمبی است هوا به زمین، هوشمند، هدایت شونده و دوربرد که با بهره گیری  از پیشرفته ترین فناوری های روز جهان طراحی شده و نیاز نیروی هوایی کشورمان را به یک سلاح توانمند هدایت گستر و دور ایستا تامین می کند.

همچنین با راه اندازی خطوط 4 گانه تولید مهمات کالیبر کوچک نفوذ کننده که به نام ثاقب نامگذاری شده، علاوه بر بومی سازی تولید مهمات کالیبرکوچک تامین نیاز داخلی نیروهای مسلح ، صرفه جویی ارزی حدود 7 میلیون یورویی را به دنبال داشته است.

وزیر دفاع در آیین افتتاح این خطوط مهم تولیدی با تشریح دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران که بر اساس دفاع همه جانبه و اصل بازدارندگی طراحی شده ، تاکید کرد: کلیه مراحل تحقیق طراحی و تولید بمب 2 هزار پوندی قاصد توسط متخصصان هوشمند و اقتدار آفرین وزارت دفاع انجام شده است.

وی افزود: تولید انبوه بمب هوشمند قاصد ضمن نشان دادن قدرت طراحی و تولید صنایع دفاعی وزارت دفاع، توان دفاعی ایران را به نحو چشمگیری افزایش خواهد داد.

نجار اظهار داشت: کلیه تجهیزات و تسلیحات ساخت وزارت دفاع در حوزه موشکی ، هوایی ، دریایی ، زمینی ، مخابرات و الکترونیک مهمات و سلاح های سنگین صرفا در راستای تحقق اصل بازدارندگی و تقویت بنیه دفاعی ایران تولید می شود.

وزیر دفاع با بیان اینکه امپریالیزم خبری بویژه رسانه های اسرائیلی و آمریکایی تلاش می کنند توانمندی های دفاعی ایران را به عنوان تهدید برای سایر کشورها بویژه کشورهای منطقه معرفی کنند، تصریح کرد: این تجهیزات و تسلیحات پیشرفته که نمادی از خود اتکایی  و بومی بودن صنایع دفاعی ایران است، در خدمت صلح، ثبات و امنیت پایدار در منطقه است و هیچ یک از کشورهای پیرامونی منطقه و جهان را تهدید نمی کند.

وی تاکید کرد: بمب قاصد و سایر موشک ها، فشنگ ها و مهمات ایرانی بر سر کسانی فرود خواهد آمد که بخواهند به این سرزمین مقدس ایران تعرض و حمله کنند.

نجار خاطر نشان کرد: ملت بزرگ ایران و نیروهای مسلح مقتدر و توانمند ایران با عمل به آیه شریفه " نه به کسی ستم می کند و نه زیر بار ستم و ذلت کسی خواهند رفت ، نه حمله خواهد نه حمله کسی را تحمل می کند"، مصمم است تا با استفاده از تجارب هشت سال دفاع مقدس با اقتدار کامل از حریم دین و میهن عزیز  خود دفاع کنند.

لینک جهت دیدن عکس های بیشتر:

http://www.mehrnews.com/fa/NewsDetail.aspx?NewsID=541631

http://www.mehrnews.com/fa/NewsDetail.aspx?NewsID=541616

http://www.farsnews.com/imgrep.php?nn=8606040499

صاعقه یا آذرخش!؟!

با پرواز موفقیت‌آمیز جنگنده آذرخش

وزیر دفاع: جنگنده صاعقه به ناوگان دفاع هوایی کشور می‌پیوندد

خبرگزاری فارس: وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: با توجه به پرواز موفقیت آمیز جنگنده آذرخش بزدوی نسل دوم این جنگنده با عنوان صاعقه به پرواز در خواهد آمد.

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، مصطفی محمدنجار که به عنوان نماینده هیئت دولت به منظور بررسی وضعیت مصوبات سفر رئیس جمهوری به استان بوشهر سفر کرده بود شب گذشته در گفت وگو با خبرنگاران از طراحی جهت ساخت بالگرد ملی در وزارت دفاع خبرداد اظهار داشت: در هفته دولت پروژه‌های دیگری مربوط به وزارت دفاع از جمله بهره‌برداری از اولین خط تولید بمب قاصد، خط تولید فشنگ کالیبر کوچک، طرح توسعه ظرفیت باطری سازی، خط تولید نقشه یک ده هزارم با کاربردهای نظامی و غیرنظامی برای نخستین بار در خاورمیانه و موزه ملی جغرافیایی ایران آغاز می‌شود.
وی اظهار داشت: فعالیتهای وسیعی در حوزه فضایی در حال انجام است که در آینده نزدیک مردم ایران اسلامی اخبار خوش آن را از طریق رسانه ها خواهند شنید.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح خاطر نشان کرد : هم اینک توانمندی فرزندان ملت در وزارت دفاع به گونه ای است که نه تنها هرگونه نیاز نیروهای مسلح را تولید می کنند بلکه به بیش از 50 کشور نیز محصولات نظامی و انتقال تکنولوژی آن صادر می شود.
نجار اظهار داشت: در حال حاضر نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در اوج اقتدار و آمادگی هرگونه تهدیدی از جانب دشمنان را پاسخ می‌دهند.

ایران و روسیه برای تولید مشترک هواپیما مذاکره می‌کنند

به گزارش ایسنا، رسانه‌های خبری جهان در گزارش‌هایی به بررسی ابعاد این قرارداد پرداخته‌اند. در این میان شبکه خبری بی‌بی‌سی در گزارشی نوشته است: شرکت ایران ایر تور و شرکت ایلوشین فاینانس قرارداد خرید این هواپیماهای مسافربری را در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی هوا ـ فضای مسکو امضا کردند. در مراسم امضای این قرارداد، وزیر راه و ترابری ایران و وزیر حمل و نقل روسیه نیز شرکت داشتند.

به نظر می‌رسد خرید هواپیماهای جدید در راستای نوسازی ناوگان هواپیمایی ایران باشد. ایران برای بیش از 20 سال به علت تحریم‌های آمریکا قادر به خرید هواپیماهای بوئینگ و قطعات یدکی آنها و همچنین هواپیمای اروپایی ایرباس که قطعات مهم آنها آمریکایی هستند، نبوده است.

خبرگزاری رویترز در گزارشی ارزش این قرارداد را فراتر از 100 میلیون دلار دانسته و گفته است که ارزش هر هواپیما بین 30 تا 35 میلیون دلار است.

ایگور شوچوک ـ رئیس شرکت توپولوف ـ به خبرنگاران گفت که دو طرف برای مدت طولانی با همدیگر همکاری داشته‌اند. وی همچنین از مذاکرات ایران و روسیه برای تولید مشترک هواپیما خبر داده است.

بی‌بی‌سی می‌افزاید: ناوگان هواپیماهای مسافربری ایران به علت تحریم طولانی آمریکا به شدت فرسوده است و هواپیماهای ساخت روسیه نیز که ایران برای جبران کمبود ناشی از تحریم آمریکا مبادرت به خریداری یا کرایه تعدادی از آنها کرده، کارنامه ایمنی خوبی ندارند.

ایران برای غلبه بر تحریم‌های آمریکا و بازسازی ناوگان هوایی خود مجبور به تامین نیازهای هواپیمایی خود از روسیه است. این در حالی است که برخی از نمایندگان مجلس و کارشناسان هوایی، پیش از این خواهان توقف خرید هواپیماهای توپولوف از روسیه شده بودند.

جلال یحیی زاده ـ‌ نماینده تفت و میبد ـ سال گذشته در تذکری به وزیر راه و ترابری، خواهان خودداری از خرید هواپیماهای روسی به علت تجربه تلخ گذشته و عدم اعتماد مردم در استفاده از این نوع هواپیماها شده بود.

هم اکنون چند شرکت هواپیمایی در ایران از هواپیماهای توپولوف استفاده می‌کنند ولی به دلیل سوانح هوایی مکرر طی سال‌های اخیر، استفاده از این هواپیماها همواره با نگرانی‌هایی همراه بوده است.

اصغر گرانمایه پور ـ نماینده شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل در مجلس ـ نیز به دنبال سقوط هواپیمای مسافربری توپولوف در فرودگاه مشهد، خواهان خارج کردن هواپیماهای فرسوده توپولوف از ناوگان هوایی ایران شده بود.

در یک دهه گذشته بخشی از نیازهای هوایی از طریق هواپیماهای اجاره‌ای تامین شده اما سقوط چند فروند از این هواپیماها و زمین گیر شدن هواپیماهای دست دوم خریداری شده از ترکیه و امارات، ظاهرا ادامه این روند را غیرممکن ساخته است.


از دیگر رسانه‌هایی که به این موضوع پرداخته بود شبکه دویچه وله آلمان بود. این شبکه نوشت که نخستین هواپیمای مسافربری توپولوف 204 در 18 ماه آینده به ایران تحویل داده می‌شود. این مدل جدید توپولوف که 180 صندلی دارد، برای مسافت‌های نه‌چندان دور ساخته شده و می‌تواند با یک بار سوخت‌گیری چهار هزار کیلومتر را بپیماید. در ضمن نسبت به مدل‌های پیشین بنزین کمتری مصرف می‌کند.

هم‌زمان با عقد این قرارداد، محمد رحمتی ـ وزیر راه و ترابری ایران ـ و ایگور لویتین ـ وزیر حمل ونقل روسیه ـ پیرامون گسترش همکاری‌های دو کشور به گفت‌وگو نشستند.

ایگور شوچاک ـ رئیس شرکت توپولوف ـ اظهار کرد که گفت‌وگوهای مقامات ایرانی و روسی مثبت بوده‌اند و در مراحل تخصصی قرار دارند.

بر اساس این گزارش، احتمال می‌رود که ایران و روسیه مشترکاً به کار تولید این مدل توپولوف و مدل‌های دیگر بپردازند.

اوایل آبان ماه، مقامات هواپیمایی جمهوری ا‌سلامی به همراه پرویز داودی ـ معاون اول رئیس جمهور ت برای شرکت در اجلاس نخست‌وزیران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به مسکو رفتند.

نمایندگان ایران در حاشیه‌ این اجلاس با مقامات روسی در رابطه با گسترش همکاری دو کشوردر صنعت هوایی مذاکراتی داشتند. در این مذاکرات تقاضای خرید توپولوف نیزاز جانب مقامات ایرانی مطرح شده بود.