مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

متخصصین نظامی ایرانی دوره آمادگی را در روسیه گذراندند

ژنرال "نیکلای فرولوف" روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که گروهی از متخصصین ایرانی سال جاری در روسیه دوره آمادگی برای استفاده از مجموعه پدافند موشکی "تور-ام1" که از روسیه به ایران صادر شده بود را گذراندند.

وی گفت که متخصصین ایرانی طی چند ماه دوره آمادگی برای کار و بهره برداری از ایستگاه راداری مجموعه "تور-ام1" را در آکادمی نظامی نیروهای ضد هوایی در اسمالنسک گذراندند، که این ایستگاه هواپیماها، هلی کوپترها و موشک های بالدار را کشف و همراهی نموده و بدان ها شلیک می کند.

فرولوف افزود: "دوره آموزشی پایان یافته و آنان به وطن خود بازگشتند".

وی یادآور ساخت که طبق قرارداد خرید مجموعه های پدافند موشکی "تور-ام1"، چند ده متخصص موشکی ایرانی در سال 2006 در مرکز آموزشی دفاع ضد هوایی ارنبورگ دوره آمادگی را گذراندند.

عکس روز

در این پست می خواهیم عکس های منتخب مربوط به ناوگان هلی کوپتری کشور رابه شما گرامیان تقدیم داریم

جهت مشاهده تصویر واقعی کلیک کنید

نام:	1hel.jpg‎
بازدید:	0
اندازه:	183.0 کیلوبایت
شناسه:	623

اسراییل ‪ ۴‬فروند هواپیمای جاسوسی در اختیار اسپانیا قرار داد

 

نیروی زمینی اسپانیا روز جمعه چهار فروند هواپیمای بدون سرنشین جاسوسی (یو.ای. وی) برای بهبود شرایط امنیتی نیروهای این کشور در افغانستان از اسراییل دریافت کرد.


خبرگزاری رسمی اسپانیا روز جمعه گزارش داد: هیاتی از پشتیبانی لجستیکی نیروی زمینی اسپانیا به فرماندهی سرهنگ " مولانو" در مراسم تحویل این چهار فروند هواپیما در مقر لشکر مالات "اسراییل ایرکرافت ایندوستریز" شرکت کردند.


بنابر گزارش ایرنا، هواپیماهای مذکور از نوع "سیرچر ام کی ۲جی" و دارای سیستم جاسوسی معروف به" پی‌ای اس آی" هستند که یکی از پیشرفته‌ترین فناوری‌ها در این زمینه با برد ۳۰۰کیلومتری و ۱۲ساعت پرواز خود کنترل است.


بنابر این گزارش، از هواپیماهای مذکور می‌توان در طول شبانه روز برای امور حفاظتی، کسب اطلاعات و شناسایی مناطق استفاده کرد.


این روزنامه نوشت: این هواپیماها دارای چهار سکوی پرواز، یک ایستگاه کنترل زمینی و یک سیستم پرتاب و فرود، ترمینال زمینی برای بایگانی داده‌ها و یک ترمینال ویدیویی کنترل از راه دور هستند.


دولت اسپانیا در آغاز سال جاری میلادی، خرید این چهار فروند هواپیمای یوای وی را به بهای ۱۷میلیون یورو تصویب کرده بود.


وزارت دفاع اسپانیا در ماه آوریل گذشته ساخت این هواپیماها را به شرکت های "ایندرا سیستمز" اسپانیا و" ایی‌ای دی اس کاسا" و شرکت ذکر شده اسراییلی واگذار کرد.


اسپانیا ۷۰۰نیروی نظامی در افغانستان که بیشتر آنها در استان هرات به سر می‌برند، مستقر کرده است و هواپیماهای مذکور را برای حفظ امنیت نیرو های خود به کار خواهد گرفت


خشم آمریکا و اسرائیل از تصمیم جدید روس ها(بازتاب های جهانی)

تحویل سامانه موشکی S-300 روسیه به ایران: یک نفع دوجانبه
روسیه موافقت کرده که پنج مجموعه S-300PMU-1 به ارزش 800 میلیون دلار را به ایران تحویل دهد...خرید این سامانه ها برای ایران کاملا منطقی است و در راستای سیاست بروزرسانی سیستم دفاع هوایی آن صورت می گیرد... هدف روسیه مقابله با طرح های آمریکا در مورد اقدام نظامی در خاورمیانه است
 روزنامه کومرسانت در گزارشی با اشاره به اظهارات اخیر سردار مصطفی محمد نجار وزیر دفاع مبنی بر آمادگی روسیه برای تحویل سامانه موشک های ضد هوایی "اس – 300" به ایران تحت یک چارچوب زمانی معین نوشت: "فروش این سامانه به ایران قطعا تنش های جدیدی در روابط مسکو و واشنگتن ایجاد خواهد کرد."

 این روزنامه روسی اعلام کرد: "شرکت صادرات تسلیحات روسیه – روزو برون اسکپورت – درباره این اظهارات توضیحی نداده و در عین حال آن را رد نیز نکرده است."

وزیر دفاع ایران روز چهارشنبه گفت: "تحت یک قرارداد منعقده با روسیه این کشور سامانه های اس 300 را تحویل ایران خواهد داد که چارچوب زمانی تحویل این سامانه ها به زودی اعلام می شود."

این دومین قرارداد بزرگ روسیه با ایران در خصوص سامانه های دفاع هوایی – پس از تحویل سامانه های تور ام یک - در طول سال های اخیر محسوب می شود و تحلیلگران معتقدند روسیه بدین نحو در حال مقابله با طرحهای مداخله جویانه نظامی آمریکا در خاورمیانه است.

منابع آگاه در گفت و گو با کومرسانت اظهار داشتند: "روسیه موافقت کرده که پنج مجموعه S-300PMU-1 به ارزش 800 میلیون دلار را به ایران تحویل دهد."

یک مقام صنایع نظامی گزارش داد: این قرارداد تاکنون امضا نشده اما مذاکرات در مراحل نهایی قرار دارد.

وی در عین حال گفت: " سامانه S-300PMU-1ممکن است از داخل زرداخانه نیروهای مسلح روسیه پس از اصلاحات لازم به ایران فروخته شود."

تهران هفته گذشته میزبان نشست کمیسیون بین دولتی ایرن و روسیه درباره همکاری های نظامی و فنی بود که در جریان آن میخائیل دمیتریف، رییس سرویس همکاری نظامی و فنی فدرال روسیه اعلام کرد: "کشورش آماده همکاری با ایران در زمینه نظامی است" و اضافه کرد: " این مساله برای حفظ توان قوا در منطقه الزامی است."

ارتباطات بین تهران و مسکو در زمینه همکاری نظامی و فنی در اوایل 2004 رشد سریعی یافت.

در این سال ایران خواهان کمک روسیه در ایجاد یک سامانه دفاع موشکی شد و مسکو نیز استفاده از سامانه های S-300PMU-1 برای دفاع از پایتخت – تهران – و چهار منطقه دیگر شامل مرکز صنعتی اصفهان، پایگاه اصلی نیروی دریایی در بندرعباس، نیروگاه بوشهر و پایانه های نفتی آبادان و خرمشهر را به طرف ایرانی پیشنهاد داد.

به نوشته کومرسانت قرارداد تحویل S-300PMU-1 به ایران پیشتر قرار بود در مارس 2006 به امضا برسد اما مسکو در ژانویه 2006 در اعتراض به پیشرفت ایران بر برنامه هسته ای مذاکرات را رها کرد.

روسیه امیدوار بود که این مجموعه های S-300PMU-1 را به الجزایر بفروشد اما تنش های اخیر در روابط روسیه و الجزایر مانع از اجرای این قرارداد شد. بنابراین اکنون ایران محتمل ترین گزینه برای خرید این سامانه ها به شمار می رود.

واشنگتن پیشتر به سردی با تحویل سامانه های "تور ام یک" روسی به ایران برخورد کرد. این در حالی است که برد این موشک ها محدود به 12 کیلومتر و صرفا قادر به شناسایی و انهام اهدافی تا ارتفاع 6 کیلومتری است.

با این حال برد موشک های S-300PMU-1 به 300 کیلومتر می رسد و در عین حال قادر به انهدام اهدافی در ارتفاع 27 کیلومتری است. این موشک ها برخلاف موشک های "تورم ام یک" قادرند جنگنده بمب افکن های آمریکایی را به سادگی هدف قرار دهند.

برپایه این گزارش تحلیلگران مستقل بر این باورند که تحویل سامانه های اس 300 به ایران اولا نیازهای این کشور و ثانیا راهبردهای سیاست خارجی روسیه را تحقق می بخشد.

"ماکسیم پیادیشکین" سردبیر نشریه هوا و فضای "روسیه/سی آی اس آبزرور" گفت: "خرید این سامانه ها برای ایران کاملا منطقی است و در راستای سیاست بروزرسانی سیستم دفاع هوایی این کشورصورت می گیرد."

وی افزود: "از سوی دیگر این قرارداد متناسب با راهبرد شرکت صادرات تسلیحات روسیه است."

"ایوان سافرانچوک" مدیر موسسه امنیت جهانی در مرکز مسکو نیز اظهار داشت: "روسیه در ارتقای قابلیت های دفاعی ایران و سوریه ثابت قدم است و هدف از آن مقابله با طرح های آمریکا برای اقدام نظامی در خاومیانه محسوب می شود."

وی افزود: "مسکو به محض اینکه احساس کند که آمریکا ممکن است نهایتا تصمیم به حمله به ایران بگیرد سعی خواهد کرد با هدف کاهش تنش ها ایران را به ادامه همکاری با آژانس انرژی هسته ای درباره فعالیت های اتمی خود متقاعد سازد."
 
رایزنی وزیر خارجه رژیم اسرائیل با مقامات روسی درباره ایران
وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی ماه آتی میلادی به منظور گفتگو درباره تصمیم اخیر روسیه در ارسال سوخت هسته ای و فروش سامانه دفاع موشکی به ایران به مسکو سفر خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، یک مقام ارشد دیپلماتیک این رژیم که خواست نامش فاش نشود، شب گذشته در گفتگو با خبرگزاری فرانسه با بیان این مطلب افزود: پیش بینی می شود که "زیپی لیونی" در اواسط ماه ژانویه و پس از دعوت اخیر"سرگئی لاوروف" همتای روسی خود به مسکو برود.

بر پایه این گزارش، لیونی نگرانی مقامهای این رژیم را درباره تصمیم مسکو در تهیه سوخت برای تهران برای نیروگاه بوشهر مطرح خواهد کرد.

وی همچنین تلاش خواهد کرد تا نگرانی رژیم صهیونیستی را درباره تصمیم اخیر روسیه مبنی بر فروش سامانه موشکی به ایران منتقل کند و به زعم خود مدعی شود که این اقدام می تواند ایران را برای ادامه برنامه هسته ای آن تشویق کند.

روز گذشته سردار سرتیپ "مصطفی محمدنجار" وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران به حضور دراجلاس چهارم کمیسیون مشترک دفاعی بین ایران و روسیه اشاره کرد و اظهار داشت: بر اساس توافقات انجام شده سامانه S-300 به زودی به ایران تحول داده خواهد شد.

روسیه روز یکشنبه 25 آذر، نخستین محموله سوخت هسته ای نیروگاه بوشهر را پس از چندین بار تاخیر به ایران تحویل داد تا راه برای راه اندازی نیروگاه یک هزار مگاواتی بوشهر مهیا شود. مقامهای روسیه گفته اند تحویل سوخت هسته ای به ایران شش ماه قبل از راه اندازی آن صورت خواهد گرفت، اما زمان دقیقی را برای راه اندازی آن اعلام نکرده اند.

واکنش آمریکا به فروش سامانه دفاعی S-300 روسیه به ایران
کاخ سفید شب گذشته بدون دلیل از فروش سامانه دفاع موشکی S-300 روسیه به ایران ابراز نگرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، " اسکات استانزل" یکی از سخنگویان کاخ سفید از کراوفورد تگزاس که " جرج بوش" رئیس جمهوری آمریکا در مزرعه اش واقع در آنجا تعطیلات پایان سال خود را می گذارند، گفت:" ما نگران فروش چنین سلاحهایی به ایران و دیگر کشورهایی که برای ما نگران کننده هستند، هستیم."

بر پایه این گزارش، روسیه پیشتر با تحویل سامانه دفاع موشکی TOR-M1 به تهران واشنگتن را ناامید کرده بود.

آمریکا از روسیه خواسته تا فروش این سیستمها به ایران را لغو کند ، چرا که به زعم خود ادعا می کند که در حالی که شورای امنیت سازمان ملل متحد تحریمهایی را علیه صنعت موشکهای بالستیک ایران به عنوان بخشی از اقدامات علیه برنامه هسته ای آن اعمال کرده، فروش آنها یک اشتباه است.

روز گذشته سردار سرتیپ "مصطفی محمدنجار" وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران به حضور در اجلاس چهارم کمیسیون مشترک دفاعی بین ایران و روسیه اشاره کرد و اظهار داشت: بر اساس توافقات انجام شده سامانه S300 به زودی به ایران تحول داده خواهد شد.

وی همچنین به این مسئله اشاره کرد که تا کنون هیچ گونه بحثی در زمینه خرید جت های جنگی از چین نداشته ایم.

نظر وبلاگ:مسلما آمریکایی ها و اسرائیلی ها باید ناراحت باشند زیرا مانعی در جهت خواسته های استبدادی خود می بینند زیرا فضای ایران را برای جولان جنگنده ها و هواپیماهای بی سرنشین جاسوسی خود نا امن می پندارند به قول بزرگی آنها عصبانی باشند و از این عصبانی بودن خود بمیرند.مسئولان کشور نیز باید با ادامه رایزنی های خود با روسیه جلوی خرابکاری دشمنان را گرفته و فتنه ها را از دست یاوه گویان بگیرند هرچند بهتر بود وزیر دفاع کشورمان این خبر را اینگونه اعلام نمی کرد و زمانی که این سیستم ها به ایران می رسید و مثلا در یک رزمایش یا رژه به نمایش در می آمد تا چشم بیگانگان را کور و ازدخالت های آنان در مختل کردن قرار داد جلوگیری شود

مسابقه تصویری

دوستان عزیز اگر توانستید بگوئید هواپیمای فوق قدرت و نیروی حرکت خود را از کجا بدست می آورد؟(راهنمایی:از قوه تخیل خود استفاده کنید)

عکس روز

هواپیماهایی منتظر خلبان

فرود زیبای در غروبی زیبا

آنتونف های ۲ پارک شده در رمپ فرودگاه قزوین

Click here for full size photo!

توربوکوماندر های زیبای نیروی در یایی پارک شده در نمایشگاه هوایی تهران

Click here for full size photo!

آنتونف زیبای سپاه پاسداران

آرزوها به حقیقت پیوست

دوستان عزیز همانطور که میدانید مدتی است که ماهان ایر نسبت به خرید هواپیماهای پهن پیکر اقدام کرده است و تا بحال نیز تعداد شش تا هشت فروند بوئینگ ۷۴۷را نیز وارد کشور کرده ولیکن تا به امروز بدلیل تحریم و مشکلات پیشرو از نصب لوگوی ماهان و رجیستر ایرانی بروی آنها اجتناب کرده بود ولیکن امروز اتفاق تاریخی افتاد و اولین ۷۴۷ ماهان با لوگوی زیبای سبز رنگش به معرض دید همگان رسید و همه دوستاران را مشعوف نمود.عکس های زیر اولین عکس ها از این ۷۴۷ تایپ ۳۰۰ می باشد که توسط دوستانمان در انجمن هوافضا گرفته شده است.تقدیم به شما گرامیان.

آنتونف ۱۴۰ایرانی(از سیر تا پیاز)

گزارش «ایران»
از تولید هواپیماى مسافربرى در کشور

ورود «ایران ۱۴۰» به ایرلاین ها
تحریم صنعت حمل و نقل هوایى کشور باعث شده است تا در نوسازى ناوگان هوایى کشور موفقیت چندانى کسب نشود. هرچند طى چند سال اخیر در زمینه اورهال با تعمیرات اساسى هواپیما و خرید بعضى از هواپیماهاى دست دوم عملکرد مناسبى داشته ایم ولى همچنان ناوگان هوایى کشور از سن بالایى برخوردار است. از این رو یکى از راهکارهایى که این صنعت را از وضعیت فعلى خارج مى کند، ساخت و تولید هواپیما در داخل کشور است که خوشبختانه از اواخر سال ،۷۴ اولین گام هاى آن برداشته شد و در سال ،۷۹ اولین فروند «ایران ۱۴۰» از خط تولید خارج شد. مرتضى خراسانى زاده، معاون اول صنعتى شرکت صنایع هواپیماسازى ایران (هسا) در گفت وگو با «ایران» چشم انداز روشنى را براى ایران ۱۴۰ ترسیم مى کند. وى از ابراز تمایل کشورهاى دیگر براى خرید ایران ۱۴۰ خبر مى دهد و مى گوید در صورتى که با تزریق اعتبارات کافى خط تولید این هواپیما منظم شود علاوه بر نیاز داخلى مى توان به مشتریان خارجى نیز سرویس داد.
مصوبه اخیر شوراى عالى برنامه ریزى و اقتصادى کشور مبنى بر صدور مجوز خرید هواپیما تا سقف یک میلیارد دلار نیز نویدبخش توسعه بیشتر صنعت هواپیماسازى در کشور است؛ چرا که در این مصوبه تأکید شده است که وزارت راه و ترابرى نسبت به تأمین نیاز خود از هواپیماهاى ساخت داخل تا سقف ظرفیت کامل تولید داخل اقدام و در صورت نیاز مازاد بر آن، نسبت به خرید هواپیماهاى خارجى اقدام کند.
در اولویت قرار گرفتن خرید هواپیماهاى ساخت داخل که در حال حاضر «ایران ۱۴۰» تنها مصداق آن است، مى تواند با رسیدن ظرفیت تولید آن به حداکثر، زمینه هاى توانمندسازى این صنعت نوپا در کشور را فراهم کند.
معاون اول صنعتى شرکت صنایع هواپیماسازى ایران (هسا) در خصوص این که چگونه زمینه ساخت هواپیما در کشور فراهم شد مى گوید: با توجه به گذشت حدود سه دهه از پیروزى انقلاب اسلامى و تحریم صنعت هوایى کشور، ناوگان ما، ناوگانى فرسوده محسوب مى شود که براى رفع این مشکل ساخت هواپیماى داخل در دستور کار قرار گرفت.
مرتضى خراسانى زاده مى افزاید: تقویت ناوگان حمل و نقل هوایى ، انتقال تکنولوژى ساخت هواپیما، تعلیم نیروهاى متخصص در صنعت و دانشگاه، ایجاد اشتغال براى افراد با تخصص بالا (جلوگیرى از فرار مغزها) و پشتیبانى نیروهاى مسلح از دلایلى بودند که در دوران سازندگى براساس آن تصمیم گرفته شد، ساخت هواپیما در کشور کلید بخورد.
وى در ادامه مى گوید: در سال ،۷۵ با حضور کارشناسان وزارتخانه هاى راه و ترابرى، صنایع و معاون و دفاع و پشتیبانى نیروهاى مسلح و نمایندگان ایرلاین ها، هواپیماى توربوتراپ با ظرفیت حمل شش تن بار و توان جابه جا یى ۶۰ مسافر و بار همراه براى مسیرهاى تا ۷۰۰ کیلومتر و با زمان پرواز ۱‎‎/۵ ساعت انتخاب شد.
معاون اول صنعتى هسا، با اشاره به روند انتخاب نوع هواپیما اظهار مى دارد: پس از انتخاب نوع هواپیما، از تمام سازندگان هواپیماهاى توربوتراپ دعوت به مشارکت شد که با توجه به مسائل اقتصادى و روابط بین المللى، هواپیماى آنتونف ۱۴۰ از کشور اوکراین انتخاب شد. خراسانى زاده درباره علت انتخاب آنتونف تصریح مى کند: شرکت طراح آنتونف، بزرگترین طراح هواپیما در بلوک شرق است که با تجربه صد سال طراحى و تولید هواپیما تاکنون بیش از ۱۰ خانواده هواپیما تولید کرده و افتخار تولید بزرگترین هواپیماى دنیا (تا آن روز) در انحصار این شرکت است. از هواپیماهاى طراحى شده این مؤسسه در تعدادى از کارخانه هاى تولید هواپیما در سراسر جهان بیش از ده ها هزار فروند تولید شده است.وى یادآور مى شود: در زمان عقد قرارداد (سال ۷۵) این هواپیما در مرحله تکمیل طراحى و تولید اولین نمونه هاى آزمایشى قرار داشت. وى درخصوص نحوه مشارکت با طرف اوکراینى توضیح مى دهد: میزان مشارکت ایران در ساخت هواپیماى آنتونف، دریافت مدارک طراحى، تولید و امتیاز تولید به مقدار صددرصد و اجراى عملى ساخت در عمق ۷۰ درصد پیش بینى شده است.
وى علت در نظر گرفتن سهم ۷۰ درصدى براى ساخت هواپیما را صرفاً رعایت مسائل اقتصادى و صرفه و صلاح کشور اعلام مى کند.
خراسانى زاده ادامه مى دهد: هسا هر زمان اراده کند مى تواند صددرصد هواپیما را تولید کند.
وى درخصوص تولید اولین فروند ایران ۱۴۰ اظهار مى دارد: با وجود انعقاد قرارداد در اواخر سال ،۷۴ به علت تأخیر در مراحل طراحى و آزمایش نمونه هاى اولیه و دریافت گواهینامه تایپ این هواپیما توسط اوکراینى ها تا سال ۷۹ و همچنین عدم تأمین اعتبارات کافى براى آماده کردن تأسیسات و خرید تجهیزات مورد نیاز، عملاً اولین فروند هواپیماى تولیدى هسا در سال ،۷۹ از خط تولید خارج شد.
وى با اشاره به روند کند تولید به علت کاهش شدید قیمت نفت و عدم پرداخت اعتبارات مورد نیاز بین سال هاى ۷۹ تا ۸۳ مى گوید: بین این سال ها هسا نتوانست اقلام وندور هواپیما (موتور، سیستم هاى ناوبرى و اویونیک) که بیش از ۶۰ درصد قیمت هواپیما را تشکیل مى دهد، تهیه کند، به همین دلیل تولید مستمر و قابل اعتماد برقرار نشد و در نتیجه قراردادهاى قابل توجهى براى فروش منعقد نشد.معاون اول صنعتى هسا درباره مشکلات حقوقى و قانونى تولید هواپیما در ایران تصریح مى کند: به علت این که براى اولین بار در ایران تولید هواپیماى مسافربرى انجام مى شد، هیچ کدام از ساختارهاى قانونى و تجارى آن مانند نحوه بیمه کردن، نرخ بیمه، نحوه تأمین اعتبارات بانکى، سود مشارکت، نحوه ثبت هواپیما و گرفتن تضمین هاى بانکى و ده ها مسائل قانونى دیگر در ایران شکل نگرفته بود و همین موضوع باعث عدم رغبت ایرلاین ها براى خرید هواپیماى نو شده بود.
وى مى افزاید: قیمت فوق العاده پائین بلیت هواپیما نیز یکى دیگر از دلایلى است که ایرلاین ها قدرت خرید هواپیماى نو را از دست داده اند.
خراسانى زاده در مورد وضعیت فعلى اولین فروند ایران ۱۴۰ که در سال ۷۹ از خط تولید خارج شده است، اظهار مى دارد: پس از ساخت اولین فروند، یکى از ایرلاین هاى داخلى اقدام به خرید آن کرد ولى متأسفانه به علت عدم توان پرداخت قیمت هواپیما قرارداد از سوى هسا لغو و هواپیما مسترد شد که در حال حاضر در هسا پرواز مى کند.
ایران ۱۴۰ دوباره جان مى گیرد
معاون اول صنعتى هسا مى گوید: با روى کار آمدن دولت نهم عنایت بیشترى به پروژه ساخت ایران ۱۴۰ شد و بخشى از بدهى هاى معوقه آن بخشیده شد و از طرفى اعتباراتى نیز به ایرلاین ها تخصیص داده شد تا بتوانند از آن محل نسبت به خرید هواپیماى نو اقدام کنند.
خراسانى زاده مى افزاید: از سال ،۸۵ پروژه ایران ۱۴۰ مجدداً فعال شده است و در حال حاضر چهار فروند از این هواپیما تولید و آماده واگذارى به ایرلاین هاست. 5 فروند دیگر در مرحله مونتاژ نهایى است که بزودى تحویل خطوط هوایى خواهد شد.وى در خصوص ظرفیت تولید ایران ۱۴۰ توضیح مى دهد: در حال حاضر برنامه تدارک تولید ۱۵ فروند دیگر فراهم شده است که با حمایت هاى خوبى که از سوى دولت اعمال شده مى توانیم خود را براى رسیدن به ظرفیت اسمى تولید ۱۲ فروند در سال آماده کنیم.
ایده آل براى تمام شرایط جوى
معاون اول صنعتى هسا درباره مزایاى ایران۱۴۰ مى گوید: این هواپیما یک هواپیماى توربوتراپ مسافربرى با حداکثر برد پروازى ۳۰۵۰ کیلومتر است. خراسانى زاده ادامه مى دهد: این هواپیما توسط شرکت آنتونف طراحى شده و در سه کشور ایران، اوکراین و روسیه تولید مى شود که با یکدیگر همکارى دارند.
وى یادآور مى شود: استاندارد بالا، راحتى و کارآیى ایران ۱۴۰ آن را براى سرویس دهى در تمام مسیرهاى هوایى داخلى و در تمام شرایط آب و هوایى، ایده آل کرده است.
وى مزایاى ایران ۱۴۰ را این گونه توصیف مى کند: کارایى دوگانه مسافرى - باربرى، مجهز بودن به سیستم هاى APU (موتور کمکى که در زمین برق تولید کرده و در هوا کار تهویه مطبوع و نور را بر عهده دارد) و Fadec (سیستم اتوماتیک تنظیم موتورهاى هواپیما)، تجهیز به در ورودى پله دار و در مخصوص بار، مصرف سوخت پائین ، بهره بردارى و تعمیر و نگهدارى کم هزینه و بى نیاز از تجهیزات زمینى مهمترین مزایاى هواپیماى ایران۱۴۰ محسوب مى شود.
وى در مورد مشخصات ایران ۱۴۰ توضیح مى دهد: حداکثر وزن برخاست این هواپیما ۲۱‎‎/۵ تن است که قادر به حمل شش تن بار و ۵۲ مسافر است. وى مى افزاید: برد پرواز ایران ۱۴۰ با حداکثر بار ۱۴۰۰ کیلومتر و با ۵۲ مسافر ۲۴۰۰ کیلومتر است که با ۴۳ مسافر و حداکثر سوخت به ۳۰۵۰ کیلومتر افزایش مى یابد.خراسانى زاده در ادامه مى گوید: ایران۱۴۰ داراى دو خدمه پروازى و دو میهماندار است.وى تصریح مى کند: حداکثر سرعت این هواپیما ۵۳۵ کیلومتر در ساعت و حداکثر ارتفاع پرواز ۷۲۰۰ متر (۲۱ هزار و ۶۰۰ پا) است که براى نشست و برخاست به ۱۸۰۰ متر باند نیاز دارد.
مشتریان ایران ۱۴۰
معاون اول صنعتى هسا مى گوید: نخستین قرارداد فروش ایران ۱۴۰ با شرکت ایران ایرتور منعقد شده که بر اساس آن طى یک پروسه زمانى ۱۰ فروند از این هواپیما به ایرتور تحویل داده مى شود.
خراسانى زاده مى افزاید: قرارداد فروش دو فروند نیز با هواناجاى نیروى انتظامى منعقد شده است که بزودى تحویل داده خواهد شد.
وى ادامه مى دهد: کشور هاى بسیارى نظیر ونزوئلا، پاکستان، کره، سوریه و سودان نیز تمایل خود را براى خرید ایران۱۴۰ ابراز کرده اند. وى تصریح مى کند: به علت قیمت مناسب و دارا بودن استانداردهاى بالا، این هواپیما قادر خواهد بود در بازار هاى داخلى و خارجى جایگاه، مناسبى پیدا کند. وى اضافه مى کند: به دلیل اعمال تحریم هاى خارجى براى خرید هواپیماى نو، ایرلاین هاى داخلى مى توانند ایران ۱۴۰ را جایگزین نمونه هاى خارجى کنند و از این طریق نسبت به بازسازى و نوسازى ناوگان خود اقدام کنند.
خراسانى زاده یادآور مى شود: در حال حاضر پیگیر تأسیس یک ایرلاین هستیم تا از این طریق خدمات مسافربرى خود را گسترش دهیم.
وى مى افزاید: تا چند ماه آینده مسئولان سازمان هواپیمایى کشورى نظر خود را در این مورد اعلام مى کنند. هم اکنون دو فروند ایران ۱۴۰ در شرکت هسا پرواز مى کند.
توربوپراپ چیست
خراسانى زاده در خصوص موتور ایران ۱۴۰ اظهار مى دارد: موتور توربوپراپ یک موتور توربینى یا همان جت است که نیروى جلوبرندگى هواپیما (Thruot) را با چرخش پراپ ایجاد مى کند. وى مى افزاید: این نیرو در موتورهاى جت (توربوفن) توسط عکس العمل گاز خروجى از موتور تولید مى شود.
معاون اول صنعتى هسا تصریح مى کند: به طور کلى تمام اجزاى اصلى موتورهاى توربوپراپ و جت با یکدیگر مشابه است و تنها در موتور توربوپراپ انرژى گاز خروجى توسط یک یا چند مرحله توربین به شافت چرخاننده پراپ منتقل مى شود.
وى در خصوص دلیل استفاده از این موتور، مى گوید: در طراحى هواپیما پارامترهاى متنوعى وجود دارد که براساس مأموریت هواپیما مشخص مى شود.
وى مى افزاید: مسائلى همچون سرعت، قیمت و ارتفاع پروازى از جمله این پارامترها هستند.
وى اضافه مى کند: اگر پارامتر سرعت را در نظر بگیریم، این نوع موتورها در سرعت هاى زیر ۶۰۰ کیلومتر در ساعت بازدهى بیشترى نسبت به موتورهاى جت توربوفن دارند یعنى با مصرف سوخت کمتر، نیروى پیشرانه لازم را ایجاد مى کنند.
خراسانى زاده یادآور مى شود: در هواپیماهاى برد کوتاه، طراح موظف است از جدیدترین موتورهاى توربوپراپ استفاده کند، چراکه بین ۱۰ تا ۳۰ درصد هزینه ها را کاهش مى دهد
وى در ادامه مى گوید: هواپیماى ایران ۱۴۰ نیز از یک موتور توربوپراپ به نام Tv3-11TVMA-SBM1 با قدرت ۲۵۰۰ اسب بخار استفاده مى کند که توسط کامپیوترى به نام Red2000 کنترل مى شود. وى تصریح مى کند: پراپ این نوع موتورها نسبت به ملخ موتورهاى پیستونى از تکنولوژى خاص و پیچیده اى برخوردار است.
وى ادامه مى دهد: استفاده از مواد گران قیمت کامبوزیتى، تغییر زاویه پیچش با فرمان گیرى از کامپیوتر مرکزى باعث شده از نظر قابلیت اطمینان هیچ چیز از موتورهاى جت توربوفن به کار رفته در هواپیماهاى بزرگ مانند بوئینگ و ایرباس کم نداشته باشد.در دهه ۶۰ میلادى که هواپیماهاى جت وارد بازار مسافربرى شدند، پیش بینى مى شد، هواپیماهاى پراپ به طور کامل از رده خارج شوند. ولى هواپیماهاى بزرگ جت براى مسیرهاى کمتر از ۴۰۰ مایل (۷۴۰ کیلومتر) اقتصادى نبودند. بنابراین خطوط هوایى در دهه ۸۰ میلادى نسل جدید توربوپراپ ها را سفارش دادند (مانند هواپیماهاى ATR ,dash8) از طرفى در دهه ۹۰ با پیشرفت موتورهاى جت و کاهش مصرف سوخت آنها، هواپیماهاى جت منطقه اى نیز وارد عرصه شدند. در حال حاضر بین این دو نوع هواپیما رقابت سختى به وجود آمده به طورى که از حدود ۵۴۰۰ فروند هواپیماى منطقه اى در جهان بیش از نیمى از آن را هواپیماهاى توربوپراپ تشکیل مى دهند.
در حال حاضر هزینه هواپیماهاى توربوپراپ به مراتب از نوع جت کمتر است.توربوپراپ ها ۲۵ تا ۳۰ درصد کمتر سوخت مصرف مى کنند، ۲۰ درصد هزینه تعمیر و نگهدارى آنها کمتر است، ۱۵ درصد هزینه خدمات فرودگاهى کمتر دارند و بالاخره ۲۰ تا ۳۰ درصد ارزانتر از هواپیماهاى جت هستند.
به علت مزایاى یاد شده و افزایش قیمت سرسام آور سوخت در دنیا اقبال بسیار خوبى طى چند سال اخیر نسبت به این نوع هواپیما ایجاد شده است و کارخانجات هواپیماسازى سفارشات گسترده اى را دریافت کرده اند.



دو نوع هواپیماهای توپولف در ایران تولید می شود

 





روسیه با ایران درباره فروش مجوز ساخت هواپیماهای توپولف از نوع "‪ "۲۰۴-۱۰۰‬و هواپیماهای منطقه‌ای از نوع "‪ "۳۳۴‬مذاکره می‌کند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه از مسکو، یک منبع نزدیک به مذاکرات روز سه‌شنبه به خبرگزاری اینترفکس گفت: دور جدید مذاکرات در ماه فوریه میان ایران و روسیه برای توافق درباره شرایط فروش مجوز انجام خواهد شد.

این منبع افزود: روسیه حدود قیمت این مجوز را سه میلیارد دلار تخمین زده است. اگر مذاکرات به نتیجه برسد، ایران می‌تواند در سال ‪ ۲۰۱۱‬میلادی شروع به ساخت این نوع هواپیما بکند.

شرکت روسی "ایلوشین" نیز در ماه اوت قراردادی برای تحویل پنج فروند هواپیمای "توپولف -‪ "۱۰۰- ۲۰۴‬به شرکت هواپیمایی "ایران ایرتور"، امضا کرد.

این درحالی است که یک قرارداد جدید برای تحویل 30 فروند هواپیمای توپولف به ایران قرار است در هفته های آینده امضا شود.



بمب خبری

سامانه موشکی اس 300 تحویل ایران می‌شود

خبرگزاری فارس: وزیر دفاع از تحویل سامانه مدرن موشکی «اس 300 »به کشورمان خبر داد.

مصطفی محمد نجار وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حاشیه مراسم بهره‌برداری از دو طرح دفاعی در پاسخ به خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس گفت: سامانه اس 300 در قالب قراردادی که در گذشته با روسیه منعقد شده تحویل ایران خواهد شد.
وی ارتباط تحویل این سامانه مدرن موشکی با تحولات اخیر در رابطه با موضوع هسته‌ای کشورمان و گزارش 16 نهاد اطلاعاتی آمریکا مبنی بر فعالیت صلح آمیز هسته‌ای در ایران را رد کرد و افزود: زمان تحویل سامانه اس 300 بعداً اعلام خواهد شد.
به گزارش فارس، سامانه ضد موشک اس 300 از پیشرفته‌ترین سامانه‌های ضد موشک در جهان به شمار می رود و می‌تواند انواع موشکها و نیز هواپیماهای دشمن را سرنگون سازد.
سامانه بسیار مدرن و پیشرفته موشکی اس 300 بر خلاف سامانه تور ام یک که فقط می‌تواند اهداف با ارتفاع پایین را شناسایی و منهدم کند، قابلیت ره‌گیری و از بین بردن اهداف مورد نظر در ارتفاعات بالا را نیز دارد که مزیت بسیار خوبی برای کشورمان محسوب می‌شود.
این اولین بار است که خبری رسمی در مورد تحویل این سامانه به کشورمان اعلام می‌شود.

نظر وبلاگ:قابل توجه دوستان اگر فراموش نکرده باشید این خبر را مدتی پیش برای شما دوستان گرامی گفته بودیم حال وزیر دفاع نیز رسما آن را اعلام کردند .این سامانه ها در آینده نزدیک به ایران وارد شده و به تعداد محدودی از این سامانه که از قبل در کشور بود ملحق شده و سیستم دفاع موشکی کشور را بسیار ارتقاء میدهد.این خبر دل هر ایرانی وطن پرستی را شاد خواهد کرد.