مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

بازگشت افتخار آمیز پیرمردها

3 فروند هواپیمای استراتژیک 747 توسط متخصصان داخلی بازسازی شد

خبرگزاری فارس: سه فروند هواپیمای 747 نیروی هوایی ارتش که به علت تحریم ناوگان هوایی کشور از سوی دولت‌های غربی غیر عملیاتی شده بودند با تلاش و جدیت نیروهای متخصص بازسازی و به ناوگان هوایی کشور بازگشتند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی نهاجا، این نوع هواپیماها که با همکاری نهادها و متخصصان داخلی در صنایع هوایی کشور بهینه و بازسازی شده است، امروز با حضور مقامات لشگری و کشوری از باند پروازی منطقه هوایی مهرآباد به پرواز درآمدند.
احمد میقانی، فرمانده نیروی هوایی ارتش در این‌باره گفت:‌ رهبر معظم انقلاب و فرماندهی کل قوا در این راستا اوامر مؤکدی داشتند و این مسئله برای سامانه فرماندهی نهاجا و متخصصان صنایع هوایی ایجاد انگیزه مناسبی بود تا با توکل به باری تعالی و تلاش و جدیت متخصصان داخلی این هواپیماها را بازسازی و عملیاتی نماییم.
فرمانده نهاجا گفت:‌ هواپیمای 747 که توانایی‌های برجسته‌ای دارد، برای نیروی هوایی ارتش یکی از هواپیماهای راهبردی محسوب می‌شود و بهینه و بازسازی این هواپیماها و پرواز سه فروند نقطه عطفی در تاریخ زرین نیروی هوایی ارتش می‌باشد و در آستانه عید ولایت این عیدی بزرگی بود که ملت ایران از خداوند باری تعالی دریافت نمود.
میقانی افزود: این هواپیما توانای حمل 550 مسافر و 330 هزار پوند بار را دارد و در آینده نزدیک نیز چند فروند از این هواپیماها که در حال بهینه سازی می‌باشد به ناوگان پروازی افزوده می‌شود.

سفیر هم به بازارآمد

خودروی تاکتیکی موشک‌انداز «سفیر» به تولید انبوه رسید

خبرگزاری فارس: خودروی تاکتیکی «سفیر» که قابلیت نصب انواع موشک‌اندازهایی مثل تاو را دارد، به همت متخصصان وزارت دفاع به مرحله تولید انبوه رسید.

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح موفق به طراحی و ساخت خودرویی تاکتیکی با نام سفیر شده که تاکنون سه هزار دستگاه از آن تولید و قرار است سالانه 5 هزار دستگاه از آن از سال آینده ساخته شود.
«سفیر» به گونه‌ای طراحی شده که با اندک تغییراتی، امکان نصب و استفاده از انواع سلاح از جمله موشک انداز 106 میلی متری، موشک انداز تاو، راکت انداز 107 میلی متری، نارجک انداز GMG و انواع دیگر موشک انداز در این سطح برای آن فراهم است و همچنین می‌توان از آن به عنوان خودروی فرماندهی، آتلیه مخابراتی و آمبولانس، در میدان‌های رزم و عملیاتی استفاده کرد.
قطعات این خودرو کاملا در کشور تولید می‌شود و در مقایسه با خودروهای مشابه در دنیا، به علت برخورداری از موتور پرتوان، سیستم انتقال قدرت بسیار توانمند، شاسی فولادی و بدنه‌ای مستحکم، از برترین این خودروها محسوب می‌شود. استهلاک کم قطعات، مصرف کم سوخت، توان بالای موتور، تطبیق با شرایط مختلف جغرافیایی ایران، سیستم تعلیق عالی متناسب با ماموریت نظامی و داشتن اکسل‌های پرقدرت از ویژگی‌های دیگر این خودرو است.
سفیر پس از انجام آزمایش‌های مختلف در شرایط متنوع جغرافیایی ایران و مناطق متعدد عملیاتی، هم اکنون در خط تولید انبوه قرار گرفته است و با استفاده از آن، ساختار حمل و نقل نیروهای مسلح و توان رزمی این بخش افزایش یافته و از این پس جابجایی ادوات و نیروهای انسانی با سرعت بیشتری انجام می‌شود.
نظر وبلاگ:با اینکه این خبر هوایی نبود ولیکن از آنجایی که خبر مهم و در جای خود قابل توجه ای است برای شما انتخاب کردیم .در کلیپی که در تلویزیون در مورد این خودرو نشان داده شد قابلیت های زیادی به نمایش درآمد که نشان از عزم کارشناسان دفاعی کشور در بی نیاز کردن نیروهای نظامی از خودرو های تاکتیکی وارداتی می باشد.ما نیز به نوبه خود از همه این دوستان کمال تشکر دا داریم

عکس روز

مراحل پرتاب و لندینگ دیسکاوری به روایت تصویر

کنفرانس هوافضایی

هفتمین کنفرانس هوافضای ایران ‪ ۳۰‬بهمن تا دوم اسفند ماه امسال در دانشگاه صنعتی شریف برگزار می‌شود.

دبیر اجرایی این کنفرانس با بیان این مطلب گفت: این کنفرانس با هدف رشد و ارتقای دانش هوافضای ایران برگزار می‌شود.

"حسن حدادپور" روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایرنا افزود:
"آیرودینامیک"، "پیشرانش"، "سازه‌های هوافضایی"، "مکانیک پرواز"، "علوم و فناوری فضایی" و "طراحی سامانه‌ای" از جمله موضوعاتی است که در این همایش بررسی می‌شود.

برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی از دیگر برنامه‌های این کنفرانس به شمار می‌رود.

وی هدف از برگزاری این کنفرانس را پیشبرد علم و دانش و توسعه علمی در کشور با مشارکت تمام پژوهشگران دانشگاه‌ها، صنایع و مراکز تحقیقاتی که نقش موثری در ارتقای فعالیت‌های هوافضایی کشور دارند بیان کرد.

دبیر اجرایی این همایش مهمترین ویژگی این دوره را طرح گسترده‌تر مسایل مدیریتی و اجتماعی در زمینه هوافضا و توجه به زمینه‌های جدید علمی که در سال‌های اخیر مورد علاقه بوده است، ذکر کرد.

به گفته وی، همچنین در این دوره تلاش می‌شود با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های ارتباط با صنعت، نقش صنایع در همایش پررنگ‌تر شود.

علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به پایگاه اینترنتی ‪ WWW.aero2008.com‬مراجعه کنند.

سیستم پدافند کوتاه برد چاپارل

 

زنجیره پدافند هوایی شامل حلقه های بسیاری میشود که یکی از این حلقه ها پدافند در ارتفاع پایین است . ارتش آمریکا برای نیل به این هدف طی سه دهه گذشته از دو سیستم موشکی در ارتفاع پایین استفاده کرده است که شامل موشک دوش پرتاب استینگر و سیستم موشکی نیمه سنگین خود کششی MIM72 ملقب به چاپارل میباشد . MIM72 چاپارل یک سیستم پدافند هوایی کوتاه برد ساخت آمریکاست .

چاپارل شامل چهار موشک AIM9 سایدوایندر که بر روی برجک یک خودروی زرهی شنی دار سوار شده اند میباشد .موشک AIM9 در واقع موشک هوا به هوای مادون قرمز کوتاه برد نیروی هوایی و دریایی آمریکاست که از تمامی جنگنده های آمریکایی شلیک مشود و با کمی تغییر آن را به عنوان موشک پدافندی به خدمت گرفته اند . این نمونه سایدواندر در واقع مدل تغییر یافته AIM9L میباشد . این موشک دارای هدایت فروسرخ ( مادون قرمز ) است . موشک پس از قفل شدن سیستم هدایتی مادون قرمز که بر روی دماغه موشک است به سوی هدف شلیک شده و به تعقیب گرمای خروجی ( اگزوز ) هواپیما یا هلیکوپتر پرداخته و هدف خود را دنبال و آن را منهدم میکند . این موشک بعد از شلیک کاملا خود مختار بوده و نیاز به هدایت خارجی ندارد .
اگر چه چاپارل به صورت عملیاتی تا به حال بر ضد هیچ هدفی استفاده نشده است ولی به طور گسترده ای در ارتش آمریکا به خدمت گرفته شده است . همتای اروپایی چاپارل سیستم کوتاه برد موشکی راپیر ساخت انگلستان است . این موشک را میتوان بر ضد انواع هلیکوپتر و جنگنده که در ارتفاع پایین پرواز میکنند به کار گرفت . چهار موشک سایدوایندر بر روی یک برجک متحرک قرار میگیرند . همچنین یک واحد آتش بار چاپارل دارای یک کامیون پشتیبانی با 8 موشک یدکی سایدوایندر هستند . خودروی شلیک کننده موشکها از نوع M730A2 است که نمونه تغییر یافته نفر بر M113 است . رادار چاپارل از نوع مارک XII ساخت هیوز است که در باند D کار میکند و بر روی برجک موشک نصب شده است . گفته8 میشود برد کشف این رادار برابر با 30 تا 40 کیلومتر است . قیمت هر فروند موشک سیستم چاپارل هشتصد هزار دلار و قیمت هر واحد آتش 1،5 ملیون دلار است . تا سال 1990 ارتش آمریکا 596 واحد آتش و 5353 موشک را به خدمت گرفته است . در سال 1994 طی فرمانی تمامی چاپارل ها از خدمت ارتش خارج شده و به گارد ملی پیوسته اند .

مشخصات فنی موشک
طول: 2،91
قطر بئنه : 12،7
وزن : 84 کیلوگرم
حداکثر برد : 4800 متر
حداکثر ارتفاع : 500 متر
موتور شلیک : یک دستگاه موتور Mk36 مدل 5
سیستم هدایت : مادون قرمز
حداکثر سرعت : 2،5 ماخ



منبع:سایت دانشجو

القادصیه صدام

قایق تفریحی صدام ملعون بنام (القادصیه صدام).
نام قایق از پیروزی بزرگ اعراب بر ایران گرفته شده است.
اتاقهای خوابش مجلل به طلا.تمام اتاق ها تلوزیون فلت.استخر سونا جکوزی و اتاق بخار و امکانات ورزشی و تفریحی دیگه برای یک جنایت کار ....














خبر های خوش هوایی

روزنامه روسی کومرسانت نوشت: "موضوع فروش موتورهای روسی به ایران برای نصب بر روی جنگنده آذرخش در نشست اخیر کمیسیون بین دولتی ایران و روسیه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت."آذرخش

به گزارش عصر ایران  این روزنامه اعلام کرد: "مقامات ایران و روسیه در نشست اواخر هفته گذشته در تهران درباره تحویل موتورهای RD-33 برای استفاده در جنگنده آذرخش گفت و گو کردند."

به نوشته کومرسانت این قرارداد در طول سفر ماه اکتبر ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه به تهران مورد بحث قرار گرفت.

ارزش این قرارداد بالغ بر 150 میلیون دلار برآورد می شود و قرار است موتورهای روسی بر روی جنگنده های مافوق صوت آذرخش نصب شود.

کومرسانت افزود: " مقامات ایران و روسیه همچنین درباره موضوع تولید بالگرد روسی ka-32 در ایران مذاکره کردند."

مقامات ایران حدود دو سال قبل مذاکره درباره تولید انبوه این بالگرد را با طرف روسی آغاز کردند اما این گفت و گوها به دلایلی متوقف شد.

به ادعای کومرسانت مذاکره درباره تحویل سیستم های دفاع هوایی S-300V و جنگنده های MIG-29 وSu-30 به ایران نیز حدود یک سال قبل متوقف شد.

در همین حال میخائیل دمیتریف رییس سرویس همکاری نظامی و فنی فدرال روسیه که در نشست کمیسیون بین دولتی ایران و روسیه حضور داشت اظهار داشت: "همکاری با ایران به منظور دستیابی به توازن قدرت در منطقه ادامه خواهد یافت."

وی با بیان اینکه روسیه و ایران در حال تقویت ثبات در منطقه هستند خاطرنشان کرد: "ایران هرگز از روسیه سلاحی نخواسته که برای تهاجم علیه کشور ثالث مورد استفاده قرار بگیرد و روسیه نیز چنین سلاحی را به ایران نخواهد داد."
"ازسرگیری مذاکرات، پس از انتشار گزارش سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا مبنی بر نظامی نبودن برنامه هسته‌ای ایران امکان پذیر شد".
کامرسانت نوشت: روسیه تلاش می‌کند از این موقعیت استفاده کرده و بیشترین تسلیحات را به ایران بفروشد و یا برای این کشور تعمیر کند.

به نوشته روزنامه، هم اینک زیردریایی روسی "‪-۸۷۷‬ا.ک.ام" در ایران توسط کارشناسان روس در دست تعمیر است.


"دمیتریف" در پایان نشست تهران گفت: همکاری نظامی- فنی ایران و روسیه به معنای تحکیم ثبات منطقه‌ای است.

نظر وبلاگ:همانطور که قبلا نیز به شما دوستان اطلاع داده بودیم مذاکرات آرامی بین روس ها با ما در جریان است تا بتوانیم خرید های نظامی از روسیه داشته باشیم ولیکن این زمان و این شرایط بسیار ویژه است زیرا از یک سو گزارش جاسوسی آمریکا کمی از بار فشار ایران کاست و قدرت مانور روس ها را افزایش داد و از سوی دیگر با توجه به خصومت های جدی پیش آمده بین غرب و روسیه نظیر موضوع دفاع موشکی و استقلال کوزو و موج انقلاب های مخملی که به پشت درهای کرملین نیز رسیده است روس ها را واداشت که به پا بخیزند و برای حفظ منافع خود و ابراز وجود اقدام به یکسری از کار ها بکنند که نمونه آن استقرار و تحویل سیستم های دفاع موشکی اس۴۰۰ در خاک بلاروس و تحویل سوخت هسته ای به ایران و مذاکرات نظامی علنی با ایران و...میباشد.اینجا دیگر هنر مردان ایران زمین است که بتوانند کمال استفاده را از این اختلاف ها برده و سهم خود را کسب کرده و قدرت نظامی خود را افزایش دهیم بدون اینکه امتیاز ننگینی به طرف شرقی یا غربی داده شود.






 

بلاروس موشک‌های ضدهواپیما خریداری می‌کند

 

مقامات نظامی روسیه و بلاروس طی مذاکرات هفته‌ی گذشته‌ی خود چندین قرارداد برای فروش موشک‌های مختلف به امضا رساندند که مهم‌ترین آنها به در اختیار گذاشته شدن موشک‌های پیشرفته و جدید ضد هواپیمای روسیه برای بلاروسی‌ها مربوط است. این موشک‌ها که از سری S-400 بوده و از آزمایشات موفقیت‌آمیز آنها زمان زیادی نمی‌گذرد، طی قرارداد نظامی در اختیار دولت بلاروس قرار گرفتند. موشک‌های مذکور با برد حدود 600 کیلومتر در ارتفاع نه تنها توانایی مورد هدف قرار دادن تمامی هواپیماهای ناتو را دارند، توانایی مقابله با چندین موشک‌ مهاجم به طور همزمان نیز در آنها وجود دارد.

نظر وبلاگ:ما که قبلا گفته بودیم خبر هایی است و موشک های جدیدی در حال وارد شدن هستند حالا بیایید این خبر بالا نیز نشانه آن

امداد هوایی در ایران فعال نیست

 

رئیس اداره برنامه ریزی عملیات امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان تهران گفت: به دلیل نبود بالگردهای مخصوص نجات امداد هوایی در ایران فعال نیست. دکتر مهدی فرنقی زاده  افزود: به دلیل نداشتن بالگردهای نجاتی، ایران در خصوص امداد هوایی فعال نیست چرا که جمعیت هلال احمر تنها دو بالگرد سبک دارد که در بحث  امداد هوایی قابل استفاده است.


وی ادامه داد: در حال حاضر جمعیت هلال احمر بالگردهای سنگین روسی را خریداری کرده است که برای حمل چادر، غذا و امکانات برای مناطق آسیب دیده است اما برای امداد جاده ای کاربرد ندارد.


رئیس اداره برنامه ریزی عملیات امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان تهران با بیان اینکه زمان در امداد و نجات جاده ای و فوریت های پزشکی  بسیار مهم است ، اظهار کرد: اگرچه امداد هوایی با سرعت بسیار بالایی انجام می شود ولی باید امکانات جاده ای را هم در نظر گرفت به طور مثال جاده چالوس برای امداد هوایی مناسب نیست چون تنها یک سکو برای نشستن و پرواز کردن بالگرد دارد که این امر امداد هوایی را غیر ممکن می سازد.


فرنقی زاده اضافه کرد: تجهیزات امداد و نجات برای امداد جاده ای مناسب است و در حد مطلوبی می باشد و تاکنون در حوادث جاده ای کارایی خوبی داشته است.


وی ادامه داد: امداد و نجات در امر تجهیزات مشکلی ندارد که نتواند در حوادث جاده ای مصدومان را نجات دهد ولی امکانات امداد و نجات در دنیا بسیار پیشرفته است و از آنجا که حوادث در کشورما قابل پیش بینی نیست باید امداد و نجات به این نوع تجهیزات به روز نیز مجهز  شود.


رئیس اداره برنامه ریزی عملیات امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان تهران با ببان اینکه امدادگران توانسته اند با امکانات موجود برنامه ریزی مناسبی را در امر نجات جاده ای انجام دهند، گفت:  امداد و نجات  خودروهای هیدرولیکی دارد که هرمجموعه آن تقریبا 50 میلیون تومان است و  این قابلیت را دارند که خودروهایی که در دره سقوط کردند را به صورت ایمنی برش داده و افراد داخل خودرو را نجات دهند. 

نظر وبلاگ:این بنده خدا انگار بی خبر تا دوسال پیش آمبولانس زمینی هم (به تعداد کافی و کیفیت خدمات بالا)نداشتیم حالا...

تولید نخستین هواپیمای جت مسافربری چین

 

نخستین هواپیمای جت مسافربری منطقه ای (میان برد) چین روز جمعه 21 دسامبر از خط تولید کارخانه هواپیماسازی شانگهای ایرکرافت در شهر شانگهای در شرق چین خارج شد.


هواپیمای جت مسافربری ARJ21-700 که «شیانگ فنگ» (به زبان چینی – ققنوس پرنده) نام دارد ، نخستین هواپیمای جت مسافربری است که کلیه طراحی و مراحل ساخت آن توسط شرکت هواپیماسازی شانگهای ایرکرافت انجام شده است


این هواپیما با دو موتور جت بین 70 تا 90 سرنشین ظرفیت دارد و می تواند مسافت 2000 مایل دریایی را بپیماید


تاکنون شرکت های هوایی داخلی چینی سفارش خرید 171 فروند ARJ21-700را داده اند.
طرح ساخت این هواپیما با سرمایه گذاری اولیه 5 میلیارد یوان معادل 667 میلیون دلار در سال 2002 به تصویب دولت چین رسیده بود.


قرار است نخستین پرواز آزمایشی جت مسافربری ARJ21-700 در 6 ماهه نخست سال 2008 انجام شده و نخستین فروند آن در سال 2009 تحویل داده شود.

نظر وبلاگ:فکر کنم دیگر مدیران ایرباس و بوئینگ خواب راحت نداشته باشند و کابوس رسیدن چین به آنها زندگی را سخت خواهد کرد