مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

از سوپر جت روسی چه میدانیم؟(کوتاه و مختصر)

Super Jet 100

شرکت سوخوی در روز 26 سپتامبر به طور رسمی از هواپیمای سوپرجت 100 پرده‌برداری کرد . در جریان این مراسم که در پایگاه هواپیماسازی کامسامولسک آن‌‌ آمور و با حضور نمایندگانی از کشورهای حاضر در این برنامه یعنی روسیه،ایتالیا و فرانسه انجام گردید،میخاییل پوگوسیان ،مدیر اجرایی شرکت سوخوی گفت:«سوپرجت 100 در واقع ماحصل تلاش هزاران نفر از کارشناسان،کارگران و مهندسانی است که نه تنها با نیروی جسمانی،بلکه با قلب و روح خود به پیشرفت این برنامه کمک کردند . ما برای رسیدن به این روز،بیش از شش سال و نیم برنامه ریزی کردیم و در این راه با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کردیم،اما من فکر می‌کنم سوپرجت 100 ارزش این همه تلاش را داشته است .»
به گفته مقام های شرکت سوخوی،مرحله بعدی این برنامه،آغاز آزمایش های پروازی هواپیما است و هواپیمایی که در جریان این مراسم رونمایی شد،در طول دو ماه و نیم آینده این آزمایش ها را آغاز خواهد کرد . شرکت سوخوی قصد دارد همزمان با انجام آزمایش ها،برای تکمیل و گسترش تاسیسات تولیدی خود نیز برنامه ریزی کند تا بتواند تا سال 2010 به نرخ تولید 5 تا 6 فروند در ماه دست یابد . به گفته مقام های روسی این شرکت،سوپرجت 100 تاکنون توانسته 73 فروند سفارش دریافت کند و طبق جدول زمانی،نخستین فروند از این هواپیما در نوامبر 2008 به خط هوایی ارفلوت تحویل داده خواهد شد .
برنامه سوپرجت 100 در ابتدا تحت عنوان جت منطقه‌ای روسیه (RRJ) شناخته می‌شد و قرار بود 3 نمونه از آن با گنجایش های 60 ،75 و 95 نفره ساخته شود که بعدها برنامه ساخت نمونه 60 نفره لغو گردید و یک نمونه 110 نفره جایگزین آن شد .

منبع:صنایع هوایی

هلفایر آتش جهنمی/ AGM-114 HELLFIRE

 

1-مقدمه


ساعت یک بامداد 17 ژانویه سال 1991 هشت فروند بالگرد آپاچی از یگان هوانیروز آمریکا واقع در غرب عربستان سعودی رهسپار ماموریت"نورمادی"شدند.هدف اصلی عملیات انهدام دو ایستگاه راداری مهم عراق در فاصله 56 کیلومتری بود.گروه به دو تیم چهار تایی تقسیم شد و به مدت 90 دقیقه در سکوت کامل رادیویی در ارتفاع پایین به پرواز در آمد.درست در ساعت 2:38 بامداد بالگردهای آپاچی 28 موشک هلفایر به سمت دو ایستگاه راداری شلیک کردند و به انهدام آن منجر شد و کریدوری به پهنای 32 کیلومتر ایجاد کرد.5/4 ساعت بعد عملیات"توفان صحرا"شروع شد و بیش از صد فروند هواپیما شروع به حرکت بر فراز عراق کرد.این عملیات را نخستین کاربرد موشک هلفایر می دانند.
هلفایر سامانه ی موشکی هوا به زمین است که دقت و توانایی تخریب بالایی داشته و می تواند برای انهدام اهداف بزرگ و سنگین در حملات هوایی مورد استفاده قرار گیرد.این موشک می تواند از بالگردهای مختلفی همچون
AH-64,AH1W,OH-58,UH-60 شلیک شود.


2-معرفی سامانه ی موشک هلفایر

اگر چه سامانه موشکی هلفایر در ابتدا برای استفاده در عملیات ضد تانک طراحی شد اما ادعا شده که برای اهداف دیگر هم کاربرد موفقیت آمیزی داشته است.سامانه ی یاد شده می تواند اهدافی همچون انبار مهمات,رادارها,تجهیزات ارتباطی,ساختمان ها و حتی ناوها کوچکی که با سرعت بالا در حرکتند را به گونه ای موثر از کار انداخته و نابود کند.حتی در صورت نیاز ی تواند نقش موشک هوا به هوا را در بالگردی با سرعت کم یا نزدیک سطح زمین بازی کند.
هلفایر از ترکیب حرف اول کلمات هلی برن و آتش و رها تشکیل شده است که می تواند این برداشت را به وجود آورد که موشک پس از شلیک به طور خودکار و بدون نیاز به هدایت توسط انسان به سمت هدف پرواز می کند.در صورتی که این برداشت حداقل برای نمونه های اولیه این سامانه نادرست است.نمونه های اولیه موشک هلفایر دارای هدایت نیمه فعال لیزری است.این موشک به یک پرتو لیزری کد گذاری شده نیاز دارد تا روی هدف قفل کند و موشک از این طریق موقعیت هدف را تشخیص داده و به آن اصابت کند.بنابراین موشک هدف را پیدا نمی کند در واقع پرتو لیزر منعکس شده از هدف را می یابد.ساختار کلی موشک هلفایر در انواع مختلف مشتمل بر پنج بخش اصلی به صورت پیشران,جستجوگر لیزری,بخش هدایت,بخش کنترل و سرجنگی است.
بخش پیشران بین بخش های هدایت و کنترل در نزدیکی انتهای موشک واقع است.این بخش دارای پیشران سوخت جامد است که بسته به دمای هوای بیرون کم و بیش 2 تا 3 ثانیه می شوزد.هدف از بخش پیشران تولید نیروی پیشران کافی بریا جدا شدن موشک اغز پرتاب گر است تا به شتاب 10
g دست بافته و تا رسیدن به هدف در بیشینه برد 8 کیلومتر نیروی رانش را فراهم کند.موشک می تواند اهداف واقع در فاصله ی بیش از 8 کیلومتر را در هم تخریب کند ولی با افزایش فاصله برخورد کم می شود.
ردیاب لیزری که در دماغه ی موشک قرار دارد از داخل بالگرد برنامه ریزی می شود تا کد لیزری ویژه ای را دریافت کند.از آن جایی که لیزر تابانده شده توسط علامت گذار و آنجه موشک جستجو می کند یکسان است احتمال خطای موشک در تشخیص پرتو لیزر به صفر می رسد.موشک پس از شلیک شروع به جستجو در محیط کرده و لیزر کد شده مورد نظر که از هدف منعکس می شود را می یابد.با تشخیص آن روی هدف قفل می کند.پس از قفل ردیاب اطلاعات مورد نیاز را به بخش هدایت می رساند تا موشک به سمت هدف هدایت شود.بعد از دریافت اطلاعات از جستجوگر لیزری مغز موشک یا بخش هدایت اطلاعات سامانه ای فرمان را برای پایداری موشک محاسبه کرده و این داده ها را به بخش کنتل می فرستد.بخش کنترل در انتهای موشک قرار گرفته و شامل یک سامانه عملگر نیوماتیکی است که دستورات سامانه ی فرمان را به حرکت بالک های کنترلی تبدیل می کند.این بالک ها به بال های هواپیما شباهت داشته و به موشک این امکان را میدهد که به سمت انرژی لیزری که از هدف انعکاس یافته مانور دهد.
سرجنگی آخرین بخش موشک است که در فرایند شلیک دخالت دارد.زمانی که موشک با هدف برخورد کند یک حس گر فعال سیگنال الکتریکی را به فیوزی که در عقب خرج سوخت قرار دارد فرستاده و باعث انفجار می گردد.خرج شوخت نیروی لازم جهت نفوذ و انفجار هدف را فراهم می آورد.


3-نمونه های مختلف سامانه هلفایر
AGM-114
سامانه موشکی هلفایر که با کد
AGM-114 شناخته می شود دارای نمونه های مختلف است.مدل AGM-114A نخستین موشک هلفایر است.پس از آن AGM-114B ارایه شد که در ارتفاع پایین تری نسبت به AGM-114A پرواز می کند.این موشک دارای موتور راکت با کمترین میزان دود نسبت به AGM-114A است و در ناوگان نیروی دریایی آمریکا مورد استفاده قرار می گیرد.نمونه های AGM-114F و AGM-114C هم در خط سیر پایین با کمترین میزان دود موتور راکت پرواز می کنند.در نمونه ی AGM-114K اگر بخش لیزری موشک پس از هدف یابی درونی از کار بیفتد موشک با کمک بخش رادار تجسسی تا رسیدن به هدف ببه حرکت خود ادامه می دهد.نمونه های AGM-114F و AGM-114K دارای سرجنگی دو مرحله ای است.این ویژگی بریا بهبود بخشیدن به عملکرد سرجنگی در مقابل زره های واکنشی است.نمونه های AGM-114M به جای سرجنگی خرج گود که کاربرد ضد زره دارد به سرجنگی ترکش زا مجهز است.که دارای کاربرد تخریب اهداف نرم است.


4-روش به کار گیری موشک هلفایر
به دو روش می توان موشک هلفایر را در میدان نبرد به سمت هدف شلیک نمود روش خودکار و کنترل از راه دور.در روش خودکار سرنشینان بالگرد هدف را شناسایی کرده و سپس موشک را شلیک می کند و تا زمان تخریب موشک را به کمک علامت گذاری لیزری (مستقر روی همان بالگرد) هدایت می کنند.در روش کنترل از راه دور بالگرد تنها موشک را شلیک می کند و علامت گذاری لیزری که در جایی غیر از بالگرد شلیک کننده موشک به عنوان مثال روی زمین یا بالگرد دیگر قرار دارد نقش هدایت موشک تا برخورد به هدف را بر عهده دارد.از آن جایی که در این روش بالگرد شلیک کننده موشک پس از شلیک نیازی به هدایت موشک ندارد می تواند از صحنه نبرد خارج شود که در نتیجه باعث افزایش حفاظت بالگرد و تیرانداز در صنحنه نبرد می شود.
افزون بر دو روش به کارگیری فوق موشک هلفایر را به دو روش می توان روی هدف قفل نمود.روش قفل شدن روی هدف قبل از شلیک و روش قفل شدن روی هدف بعد از شلیک.در روش اول علامت گذار لیزری قبل از شلیک موشک هدف را با پرتو لیزر روشن می کند.مزیت استفاده از این شیوه اطمینان خلبان بالگرد از قفل کردن موشک روی هدف در مرحله قبل پرتاب است.در این روش احتمال از دست رفتن کنترل موشک کاهش می یابد.عیب این روش احتمال احتمال هوشیاری هدف و نشانه دادن واکنش همچون پرتاب نارنجک های دود زا است که عامل مهمی در ایجاد اختلال در فرایند هدایت موشک هلفایر است.
در روش دوم علامت گذار پس از شلیک موشک هدف را روشن می کند.در این روش پیش از هدف یابی لیزری بالگرد موشک را به سمت مسیر هدف شلیک می کند در نتیجه موشک ابتدا بدون دید حرکت می کند.موشک به اندازه ی خیلی کمی در اوج می گیرد ولی تا بعد از زمان از پیش تعیین شده برای به کار افتادن لیزر در ارتفاع نسبتا پایین می ماند.مزیت این روش در آن است که علامت گذار در زمان مناسب هدف را با پرتو لیزر روشن می کند.از آن جایی که در این روش هدف مدت زمان زیادی تحت پرتو لیزر قرار نمی گیرد امکان نشان دادن واکنش مناسب ندارد.معمولا در این روش در مواجه با تانک های پیشرفته امروزی که به تشخیص دهنده های تهدید لیزر مجهز هستند استفاده می شود.اگر چه به طور مشخص روش"قفل روی هدف پس از شلیک"از روش"قفل روی هدف قبل از شلیک"پیچیده تر است.

 


منبع:فناوری موشکی

امیلیا ار هارت که بود؟

 

xljcexdr3daxjx9j01sb.jpg

املیا ارهارت کی بود ؟  

امیلیا در تاریخ بیست و چهارم جولای ۱۸۹۷ در یکی از شهر های کوچک ایالت کانزاس به نام " آتچیون " دیده به جهان گشود . او از همان کودکی دختری افسرده و غمگین بود که با هیچ یک از هم سن و سال های خود نمی جوشید . والدین او خیلی سعی نمودند املیای کوچک را از انزوا گری نجات داده و به دوران با طراوات کودکی برگردانند . آن ها با وجود دست تنگی و سخت بودن شرایط زندگی ، مهمانی های پی در پی به راه انداخته و از پیک نیک و کلیسا و حضور در اماکن عمومی غفلت نورزیده تا به این وسیله لبخندی بر لب های پژمرده دختر خود بر افشانند . ولی اغلب تلاش آن ها بی فایده بود . و املیا با این وضعیت رشد نمود .

او در سن بیست و یک سالگی با ثبت نام در یکی از آموزشگاه های خلبانی ، این حرفه را به خوبی آموخت . جسارت و نبوغ او در پرواز شگفتی همگان را بر انگیخته بود . در سال ۱۹۲۲ وی موفق شد در ارتفاع ۱۴ هزار پایی پرواز نماید . این پرواز او رکورد تازه ای برای بانوان به جا گذاشت . و همین امر سبب گردید تا کودک غمگین گذشته برای ثبت موفقیت های جدید تلاش نماید . تا این که در سال ۱۹۲۸ تصمیم می گیرد بر فراز اقیانوس اطلس پرواز نماید . کاری که پیش از او هیچ زنی این مسیر مخاطره آمیز را طی نکرده بود ! او با جسارت از عهده این پرواز بر آمده و نام خود را در تاریخ هوانوردی جهان به ثبت رساند . و یک سال بعد از این ماجرا ، این بار موفق شد رکورد سرعت بیش از ۱۸۴ مایل در ساعت را بین بانوان به جا بگذارد .

xtat5c007rs98fph6i78.jpg

ازدواج و پرواز خطرناک ..

امیلیا که تبدیل به زنی قهرمان شده بود . در سال ۱۹۳۱ دل به  یک ناشر سرشناس با نام جرج پاتنم سپرده و با او ازدواج می نماید . بعد از گذشت دو ماه از زندگی مشترکشان او توانست از ساحل شرقی تا غربی آمریکا را با هواپیمای شخصی خویش پرواز نماید . کاری که پیش از او هیچ زنی انجام نداده بود . او همچنین در سال ۱۹۳۲ به تنهایی بر فرار اقیانوس اطلس به پرواز در آمد . و در سال ۱۹۳۴ نخستین فردی بود که از روی اقیانوس خروشان اطلس پرواز کرد . وقتی او  به آمریکا رسید با کمال تعجب مشاهده کرد که جمعیت کثیری در فرودگاه به استقبال او آمده اند . در میان خیل مشتاقان دیدار با بانوی قهرمان ، عکاسان و خبرنگاران متعددی با دوربین هایی از شبکه های خبری تلویزیون انتظار او را می کشیدند . در این روز پیغام تبریک روزولت رئیس جمهور ایالت متحده هم بوسیله  یکی از شبکه های تلویزیونی محلی به خانم امیلیا ارهارت ابلاغ شد .

امیلیا که تبدیل به چهره ای مشهور گردیده بود برای حفظ ارتباط با هموطنان خویش به حرفه روزنامه نگاری روی آورده و با نشریات فراوانی همکاری می نمود . وی حتی در مجالسی که از او دعوت می شد به سخنرانی می پرداخت . حضور در مجامع و محافل گوناگون و فعالیت های ژورنالیستی  سبب گردید تا رابطه اش با همسر و خانواده به سردی گراید . دیگر کار به جایی کشید که خیلی دیر به دیر با آن ها ملاقات می نمود . این نوع برخورد های بانوی قهرمان شایعاتی را بوجود آورد . مردم کوچه و بازار هر روز مطالبی مبنی بر تنش های او و همسرش منتشر می نمودند . این مسایل باعث شد تا امیلیا همانند دوران کودکی به انزوا درونی کشیده شود .

zpmzmw8s71uiazx686un.jpg

پرواز در طول خط استوا ..

امیلیا ارهارت برای گریز از شایعات متعددی که پیرامون زندگی خصوصی اش منتشر شده بود ، تصمیم می گیرد پروازی در طول خط استوا انجام دهد .  نخستین تلاش او در سال ۱۹۳۷ منجر به ثبت رکورد جدیدی در پرواز بر فراز اقیانوس آرام شد . ولی متآسفانه زمانی که قصد بلند شدن از شهر هونولولو را داشت سقوط می نماید . وی در این سانحه آسیب جدی نمی بیند . ولی او را برای پروازهای خطرناک دیگر مصمم تر می نماید . در همین ایام بود که وی خود را بازنشسته نموده و از تمام فعالیت های اجتمایی اش دست می کشد .

 60jg4w4xce2rdmtsx6sf.jpg

پرواز به دور دنیا ...

بعد از گذشت دو ماه از این حادثه ، امیلیا بار دیگر تصمیم می گیرد سفر به دور دنیا را انجام دهد . از طرفی وی قادر به تآمین هزینه های کلان این پرواز نبود . زیرا این گونه پرواز ها هزینه زیادی را در بر داشت . اما به هر حال او در تاریخ دوم جولای ۱۹۳۷ به اتفاق کمک خلبان خویش اقدام به سفر به دور دنیا می نماید . ولی هیچ کس از این تاریخ به بعد خبری از آن ها نمی شنود ! و آن ها بر روی اقیانوس ناپدید می گردند . کارشناسان بر این عقیده بودند که آن ها به دلیل کمبود سوخت به دریا سقوط کرده اند . جالب این که نیروی دریایی آمریکا چهار روز بعد از ناپدید شدن آن ها پیام های کمک ( اس . او . اس ) را از امیلیا دریافت می نمایند .

akjvunuj3ktn1exya5s2.jpg

امیلیا در ژاپن ...!!

اما بر خلاف شایعات فراوان مبنی بر مرگ این بانوی قهرمان ، عده ای بر این عقیده بودند که  دولت ژاپن آن ها را دستگیر  و به سی پون منتقل نموده است . جایی که خیلی ازآمریکایی ها آن دو را در این مکان دیده بودند . همچنین شواهدی وجود داشت که امیلیا در چند تبلیغ بازرگانی در توکیو دیده شده است ! عده دیگری نیز معتقدند وی در پرواز اقیانوس آرام زنده مانده و به  آمریکا برگشته است . و تحت کنترل دولت قرار گرفته است تا باقی عمر خویش را در سکوت و تنهایی گذارند . شاید روزی پرده های حقیقت برون افتاده و راز یکی از مشهور ترین ناپدید شدگان تاریخ بر ملا شود . در حال حاضر سوالات فراوانی در باره زندگی و مرگ او وجود دارد . مردم می پرسند آیا او یک جاسوس آمریکایی بود که به دست ژاپنی ها دستگیر شد ؟ آیا واقعآ او سقوط کرده است ؟

2dpi112j9kj925ft8rdf.jpg

 5yuhb3da3s53zhijy5iq.jpg

منبع:یادداشت های یک خبرنگار

فرمانده کل ارتش: تهدیدات فرقی نکرده‌اند، ما قوی تر شده‌ ایم

امیر سرلشکر "عطاالله صالحی" فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران بر آمادگی کامل نیروهای سه‌گانه ارتش در پاسخ به هرگونه تهدید احتمالی دشمن گفت: در ‪ ۲۷‬سال گذشته تهدیدات علیه ایران فرقی نکرده است، بلکه ما قویتر شده‌ایم.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی ارتش جمهوری اسلامی ایران، وی در مراسم بهره‌برداری از ساختمان مسجدالنبی مرکز آموزش دژبان ارتش افزود: ارتش در زمینه تولید و بهره‌گیری از تسلیحات متعارف و مدرن به تناسب تهدیدات موجود آماده‌تر شده است.

صالحی در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص توان پدافندی کشوراظهار داشت:
توانمندی ارتش در عرصه پدافند به گونه‌ای است که همه‌نوع هواپیمای جنگنده و دور پرواز دشمن را به راحتی می‌توانیم مورد هدف قرار دهیم.

براساس این گزارش، دراین مراسم که حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سید "محمود علوی"، نماینده ولی فقیه و رییس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش نیز حضور داشت، نخستین نماز جماعت مسجدالنبی این مرکز به امامت ایشان اقامه شد.

این گزارش می‌افزاید: مسجدالنبی مرکز آموزش دژبان ارتش، درمنطقه کهریزک تهران در مساحتی بالغ بر پنج هزار متر مربع و با ظرفیت ‪ ۲۵۰۰‬نمازگزار به همت سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و با مشارکت سامانه فرماندهی آجا به بهره‌برداری رسیده است.

265هزار و 609 سورتی پرواز در فرودگاه های کشور انجام شد

مدیر روابط عمومی شرکت فرودگاه های کشور گفت.. در 9 ماهه امسال 265 هزار و 609 سورتی پرواز در فرودگاههای کشور انجام شده است.
اقایی افزود: براساس آمار اداره کنترل فضای کشور پروازهای داخلی، عبوری و نشست و برخاست بین المللی نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.
وی گفت: پروازهای داخلی با 785 سورتی افزایش و رشد 8 دهم درصدی به 93 هزار و 187، پروازهای عبوری با 6642 سورتی افزایش و رشد 6،1 دهم درصدی به 114 هزار و 775 و پروازهای نشست و برخاست بین المللی با 2942 سورتی افزایش و رشد 6،4 دهم درصدی به 48 هزار و 789 سورتی پرواز ارتقا یافته است.

عکس روز

فالکن ۲۰ هواپیمایی کشوری

فکر می کنید کسی تو این هواپیمای ۷۴۷ هما خواهد نشست

صعودی زیبا در غروبی دل انگیز

هواپیماهای ماهان در انتظار موتور

خوابگاه زمستانی هواپیماها

و در پایان عکس استثنایی از اوریون نیروی هوایی در یک نمایشگاه هوایی خارج از کشور

سامانه‌ هوایی اس300 قدرت پدافند هوایی ایران را چند برابر می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس، به نقل از رادیو بی بی سی، هوشنگ حسن یاری ،‌استاد دانشگاه نظامی سلطنتی کانادا ، درباره این که چرا کاخ سفید از برخورداری ایران از این سیستم ضدهوایی ابراز نگرانی کرده است؛ گفت: این سیستم از آنجایی که قدرت پدافند هوایی ایران را چند برابر قدرت فعلی می کند و به خصوص قرار است که در مناطق حساس و آنجایی که تأسیسات حساس ایرانی قرار دارند به کار گرفته شود در نتیجه مشکلاتی را به طور قطع برای کشورهایی که خواهان حمله احتمالی به این تأسیسات هستند به وجود خواهد آورد. یعنی دو کشوری که از آنها اسم برده می شود معمولا آمریکا هستند و اسرائیل و بالتبع (نگرانی هایی) را در این کشور افزایش خواهد داد.
هوشنگ حسن یاری ، درباره این که چرا روسیه تصمیم به اجرای این قرارداد گرفته است ؟ گفت: شکی نیست که این معامله هم جنبه سیاسی دارد و هم جنبه اقتصادی هم جنبه نظامی. در بعد سیاسی روسیه، پوتین درحال تبدیل شدن به یک قدرت منطقه ای است. روسیه می خواهد از وضعیتی که بعداز فروپاشی شوروی درآن وجود داشته به تدریج خارج بشود و بتواند حداقل بر محیط اطراف خود و به تدریج در صحنه جهانی کشور با وزنه ای به حساب بیاید در بعد اقتصادی اش خب بالتبع هر سیستمی را که روسیه بفروشد نه تنها بابت فروش سیستم پولی را بدست می آورد که خدمات بعد از فروش هم به خصوص در مورد تسلیحات پیشرفته این وابستگی را ادامه خواهد داد تا چندین سال.
اسکات استنزل از سخنگویان دفتر رئیس جمهور آمریکا گفته است که دولت وی چشم انداز فروش اسلحه روسی به ایران و سایر کشورها را نگران کننده تلقی می‌کند. اشاره این سخنگو البته به فروش سیستم پدافند هوشمند موشکی اس سیصد پی ام یو یک توسط روسیه به ایران است.
* ‌تصمیم روسیه به تحویل سامانه‌های دفاع هوایی اس 300 به ایران‌،‌بخشی از فضای تبلیغی رادیوهای بیگانه را به خود معطوف کرده است. این رسانه‌ها در فضاسازی در این زمینه به دنبال پاسخ به این پرسش هستند که چرا روسیه تصمیم به اجرای قرارداد فروش سامانه‌ها دفاع هوایی اس 300 گرفته است؟تحلیلگران رسانه‌ای در پاسخ به این پرسش، ابعاد سیاسی ،‌اقتصادی و نظامی تصمیم روسیه به اجرای این قرارداد را مورد توجه قرار دادند و در بعد سیاسی تاکید کردند که روسیه در حال تبدیل شدن به قدرت منطقه‌ای است و می‌خواهد از دوران افول پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی خارج شود.رسانه‌های بیگانه با نگاه تردید‌آمیز به تحقق تصمیم روسیه به فروش سامانه‌های دفاع هوایی اس 300 می‌نگرند و در توجیه این گزاره تبلیغی به طور مشخص به بازی پیچیده و به تعبیر دیگر سیاست یک بام و دو هوای روسیه در زمینه فروش فن‌آوری اتمی و نظامی به ایران اشاره می‌کنند و می‌گویند روسیه سال ها در یک بازی پیچیده با ایران درگیر بوده است قول می دهد تکنولوژی اتمی تحویل دهد اما آن را به تأخیر می اندازد و چنین حالتی در سیستم پدافند هوایی نیز وجود دارد.به عبارت دیگر در فضای رسانه‌ای موضوع همکارهای نظامی و اتمی ایران و روسیه به مثابه کارت بازی در دست مسکو به تصویر کشیده می‌شود که روسیه با بازی ماهرانه و پیچیده با آن به دنبال چانه‌زنی و امتیازگیری از آمریکا است

عراق اولین فروند از شش هواپیمای نظامی خود را تحویل گرفت

 

ارتش عراق طبق قرارداد وزارت دفاع این کشور با وزارت دفاع امریکا ، نخستین هواپیما از شش هواپیمای نظامی ساخت این کشور را دریافت کرد.
به گزارش خبرگزاری شین هوا از بغداد ، محمد العسکری سخنگوی وزارت دفاع عراق اعلام کرد یک فروند هواپیما را از امریکا دریافت کرده است. سخنگوی وزارت دفاع عراق با اشاره به اینکه این وزارت خانه در صدد تجهیز ارتش به جنگنده های جدید و هلیکوپترهای مجهز با توانمندی بسیار بالا در حملات نظامی است ، گفت این نوع هواپیما با سرعت بسیار زیاد قادر است در شرایط مختلف جوی عملیات پروازی انجام دهد.

A-50 Mainstay هواپیمای هشدار زودهنگام

 
A-50 Mainstay هواپیمای هشدار زودهنگام و کنترل هوابرد


یادآوری:دوستان عزیز قبلا از این وبلاگ مقاله هایی در مورد آواکس روسی یاA-50 قرار داده بودیم ولیکن با توجه به اینکه آواکس های عراقی پناهنده به ایران به وضعیت عملیاتی خود بازگشتند و هم اکنون هر دو آنها در پایگاه ششم شکاری مستقرند برآن شدیم بار دیگر شما را با این هواپیما و قابلیت های آن آشنا سازیم

هواپیمای هشدار زودهنگام و کنترل هوابرد(AWACS) A-50 توسط مجموعه تحقیقات و مهندسی کمپانی بریف(Beriev) واقع در شهر تانگروگ(Tangrog) استان روستوف(Rostov) توسعه و تولید شده است .هواپیمای A-50 از روی هواپیمای باربری نظامی ایلیوشین IL-76MD (ساخت مجموعه هوانوردی کمپانی ایلیوشین واقع در مسکو) توسعه و ساخته شده است

A-50 در غرب با کد ناتوی Mainstay شناخته می شود. برای هواپیماهای بریف معمولا از نام گذاری روسی Be- (با شماره های مختلف) استفاده می شود، ولی در هر صورت هواپیمای A-50 شناسه مشهور A- را-که کمپانی بریف برای نمونه ای اولیه آزمایشی هواپیماهایش در نظر گرفته- پس از تولیدش نیز حفظ کرد. A-50 از سال 1984 وارد خدمت در نیروی هوایی روسیه شد و گمان می رود که 16 فروند از این هواپیما در خدمت این نیرو باشد . جدیدترین گونه این هواپیما، A-50U، در سال 1995 به نمایش گذاشته شد.

هواپیمای A-50 برای کشف و شناسایی اشیاء پرنده ، تشخیص دسته پروازی آنها و اطلاعات مربوط به مسیر پروازی آنها و انتقال این اطلاعات به پست های فرماندهی در نظر گرفته شده است ؛ همچنین این هواپیما می تواند به عنوان یک مرکز کنترل و فرماندهی در هدایت جنگنده/رهگیرها و هواپیماهای تاکتیکی به مناطق رزمی -برای حمله به اهداف زمینی در ارتفاع پایین- عمل می کند. وظیفه A-50 با نمونه مشابه آمریکای خود –یعنی هواپیمای هشدار زودهنام بویینگ E-3 قابل مقایسه است ..



نیروی هوایی هند A-50/IL76 را به عنوان پایه ای برای نصب سامانه AEW (airborn Early Warning) فالکن -که برای خرید از صنایع هوافضای اسراییل (IAI) برنامه ریزی شده- در نظر گرفته است ؛ بر اساس این قرارداد که در مارس 2004 بسته شد، صنایع التا (Elta) اسراییل موظف به به تامین سامانه های AEW برای هند شده و اولین هواپیمای IL-76 با سامانه AEW اسرایلی نصب شده بر روی آن در سال 2006 میلادی به نیروی هوایی هند تحویل داده شد. صنایع هوای هند (IAI) هواپیماها را که به عنوان پایه ای برای رادار اسراییل به کار گرفته خواهند شد را از کمپانی ایلیوشین و TAPC خریداری خواهد کرد. همچنین طبق گزارش ها، چین، 4 فروند هواپیمای A-50/A-50M/A-50U را به روسیه سفارش داده است .

عملکرد پرواز

A-50 ماموریت های گشتی را در ارتفاع 5000 تا 10000 متری به انجام می رساند. حداثر ارتفاع عملیاتی قابل پرواز A-50، 10 کیلومتر می باشد. بیشینه برد A-50 5000 کیلومتر و مداومت پروازی آن 7 ساعت و 40 دقیقه است. در برد 2000 کیلومتر A-50 می تواند به مدت 1 ساعت و 25 دقیقه در مسیر گشتی بماند.

A-50 دارای 15 خدمه می باشد که شامل 5 خدمه پرواز و 10 خدمه ماموریت می باشد .



رادار

سامانه هشدار راداری و هدایت هواپیمای A-50U از نو اشنل-ام (Schnel-M) است که ساخت کمپانی وگا (Vega) می باشد؛ این سامانه شامل موارد زیر می شود :

- ایستگاه راداری

- سامانه پرسش ساز و پاسخ دهنده و سامانه انتقال سیگنال

- مجموعه کامپیوتر دیجیتال

- تجهیزات تشخیس دوست از دشمن (IFF)

- سامانه رمز کننده ارتباط

- تجهیزات کد/تلمتری

- و تجهیزات سفارشی به انتخاب خریدار

سامانه راداری و هدایتی این هواپیما ظرفیت آن دارد که به صورت همزمان50 تا 60 هواپیما را ردیابی کند و 10 تا 12 هواپیما را هدایت کند .

اقدامات متقابل

هواپیمای A-50 با سامانه خوددفاع گر برای پرواز در مسیر بر فراز مناطق گشتی یکپارچه شده است. سامانه خوددفاع گر ، از دفاع از هواپیما ، در برابر جنگ افزارهای هدایت پذیر و هدایت ناپذیر جنگنده های دشمن از جلو، عقب و اطراف اطمینان حاصل می کند. سامانه خوددفاع گر شامل یک سیستم اقدامات متقابل می شود .

A-50 همچنین می تواند با هدایت جنگنده های خودی، در مقابل هواپیماهای دشمن از خود دفاع کند.

سامانه های الکترونیکی و رادیویی این هواپیما در برابر اخلالگری های دشمن مقاوم هستند و از عملکرد رزمی خوبی در محیط های مملو ار اقدامات متقابل الکترونیکی برخوردار است.



کنترل پرواز

A-50 با سامانه کنترل پرواز و ناوبری NPK-T یکپارچه شده است که از آن برای اطمینان حاصل کردن از ناوبری هوایی برای انجام عملیات در تمامی مراحل پرواز، تمامی شرایط آب و هوایی، روز و شب و در هر شرایط جغرافیایی استفاده می شود. این سامانه همچنین داده های کنترل پرواز و ناوبری را تامین می کند که این اطلاعات برای تجهیزات و سامانه های مخصوص ماموریت در نظر گرفته شده است .

برخی خصوصیات A-50 :

خدمه

خدمه پرواز .................................................. ................5

خدمه عملیات...................................... ...........................10

وزن

بیشینه وزن برخاست...................................... ...................190000Kg

وزن سوخت.......................................... .........................64820Kg

بیشینه وزن به هنگام نشست.......................................... ........151500Kg

موتور

تعداد و نوع موتورها.................................... ......................4 موتور از نوع D-30KP

نیروی رانش به هنگام برخاست...................................... ........4 در 12300 Kgf

عملکرد

سقف پرواز عملیاتی.................................... .......................10200 متر

بیشینه برد............................................ ...........................5000 کیلومتر

مداومت پرواز........................................ ..........................7.7 ساعت

محدوده فشار جی قابل تحمل.......................................... ........2 g

سرعت گشت زنی............................................ ..................600 Km/h

مداومت گشت رنی در برد 2000 کیلومتر..................................1. 4 ساعت

ارتفاع گشت زنی............................................ ...................5000 تا 10000 متر

تعداد هدف های ردیابی شده به صورت همزمان............................50 تا 60

تعداد هواپیماهایی که به صورت همزمان می توانند هدایت شوند..........10 تا 12

فاصله ردیابی جنگنده های با سطح مقط راداری 3متر مربع...............220 تا 240 کیلومتر

ارتباطات

برد از کانال hf................................................ .................2000 کیلومتر

برد از کانال Uhf............................................... ................400 کیلومتر

برد از لینک رادیویی باند پهن............................................ .....400 کیلومتر

برد از لینک رادیویی ماهواره ای.............................................ؠ ?ه اندازه محدوده قابل پوشش ماهواره

رادار........................................ .....................................امواج باند سانتی متری

امکانات پایگاهی.................................... ........................باند پرواز

منبـــــــــــع

عاشقان عیدتان مبارک باد

واقعه غدیر حادثه اى تاریخى نیست که در کنار دیگر وقایع بدان نگریسته شود. غدیر تنها نام یک سرزمین نیست. یک تفکر است، نشانه و رمزى است که از تداوم خط نبوّت حکایت مى کند. غدیر نقطه تلاقى کاروان رسالت با طلایه داران امامت است.

آرى غدیر یک سرزمین نیست، چشمه اى است که تا پایان هستى مى جوشد، کوثرى است که فنا برنمى دارد، افقى است بى کرانه و خورشیدى است عالمتاب.

 

  داستان غدیر خم

سال دهم هجرت بود و پیامبر از آخرین سفر حج خود باز می گشت، گروه انبوهی که تعدادشان را تا صد و بیست هزار رقم زده اند او را بدرقه می کردند تا این که به پهنه بی آبی به نام غدیر خم رسیدند.

نیم روز هیجدهم ذی الحجه بود که ناگهان پیک وحی بر رسول خدا صلی الله علیه و آله  نازل شد و از جانب خدا پیام آورده که: ?ای رسول آنچه از جانب پروردگارت بر تو نازل شده به گوش مردم برسان و اگر چنین نکنی رسالت او را ابلاغ نکرده ای و خداوند تو را از گزند مردمان حفظ خواهد کرد? پیامبر دستور توقف دادند و همگان در آن بیابان بی آب و در زیر آفتاب سوزان صحرا فرود آمدند و منبری از جهاز شتران برای پیامبر ساختند و رسول خدا بر فراز آن رفته و روی به مردم کردند. ابتدا خدای را سپاس فرموده و از بدیهای نفس اماره به او پناه جست و فرمود: ای مردم بزودی من از میان شما رخت بر می بندم، آنگاه می افزاید چه کسی بر مومنین در ارزیابی مصلحت ها و شناخت و تصرف در امور سزاوارتر است همه یک سخن می گویند خدا و پیامبر داناترند.

 رسول گرامی می فرماید: آیا من به شما از خودتان اولی و سزاوارتر نیستم و همگان یک صدا جواب می دهند که چرا چنین است. آنگاه فرمود: من دو چیز گرانبها در میان شما می گذارم یکی ثقل اکبر  که کتاب خداست و دیگری ثقل اصغر که اهل بیت منند. مردم، بر آنان پیشی نگیرید و از آنان عقب نمانید. آنگاه دست علی (ع) را در دست گرفت و آن قدر بالا برد که همگان او را در کنار رسول خدا دیدند و شناختند.  سپس فرمود: خداوند مولای من و من مولای مومنان هستم و بر آنها از خودشان سزاوارترم. ای مردم هر کس که من مولا و رهبر اویم این علی هم مولا و رهبر اوست و این جمله را سه بار تکرار کرد و چنین ادامه داد: پروردگارا، دوستان علی را دوست بدار و دشمنان او را خوار. خدایا علی را محور حق قرار ده و سپس فرمود: لازم است حاضران این خبر را به غایبان برسانند. هنوز اجتماع به حال خود باقی بود که دوباره آهنگ روح بخش وحی گوش جان محمد صلی الله علیه و آله را نواخت که:‌ ?امروز دینتان را برایتان کامل نمودم و نعمت خود را بر شما به پایان رساندم و اسلام را به عنوان دین برایتان پسندیدم? و بدین سان علی (ع) از جانب خداوند برای جانشینی پیامبر (ص) برگزیده شد

هیجدهم ذی الحجه روز غدیر خم را مسلمین خصوصا شیعیان عید شمرده اند.  لغویون عید را از مشتقات ماده "ع و د" به معنای بازگشت می دانند و در  نوروز بازگشت حیات را به پیکر سرد گرامی می دارند، حیاتی که در هجوم خزان به سردی می گراید و در بیداد سرمای زمستان تا مرز نیستی پیش می رود تا آنجا که  گویی هرگز نبوده است. 

در مقام تطبیق این نکته با موازین مکتبی و مذهبی باید گفت عید آدمی بزرگداشت بازگشت حیات معنوی انسان است. در چنین باوری نوروز انسان روزی است که وی به خویشتن باز گردد و گمشده اش را دریابد. مثلا در ماه مبارک رمضان آدمی بعد از سی روز جهاد و مجاهده با نفس سرکش تمام ناخالصی های وجودش را ذوب می کند تا عبودیت ناب در آن تجلی کند و آنگاه عید فطر است. پس عید  اسلامی بازگشت حیات است و تعیین آن بر عهده شرع اقدس. غدیر بنا بر این تفسیر هر دو شرط را دارد یعنی هم بازگشت به خویشتن است و هم از طرف شرع مشخص شده است. غدیر بازگشت حیات دوباره اسلام است، علاوه اینکه عید غدیر تشریع هم شده است.

در زیر به نمونه هایی از روایاتی که غدیر را عید شمرده اند اشاره می شود  :

فرات بن ابراهیم کوفی از امام صادق علیه السلام نقل می کند که ایشان به نقل از پیامبر اکرم فرمودند :یوم غدیر خم افضل اعیاد امتی ؛روز غدیر بزرگترین عید امت من است .حسن بن راشد می گوید از امام صادق علیه السلام پرسیدم: غیر از عید فطر و قربان برای مسلمانان عید دیگری هم هست؟ فرمودند: بلی و این عید از آن دو عید  دیگر با فضیلت تر است  .گفتم کدام روز است ؟فرمود: روز هیجدهم ماه ذی حجه عید غدیر خم .عرض کردم: قربانت شوم در آن روز چه اعمالی انجام دهیم؟ فرمودند: روزه بگیرید بر محمد و آلش صلوات بفرستید ...... یقین بدانید انبیا علیهم السلام روزی که وصی خود را نصب می کردند امر می کردند که آن روز  را جشن بگیرند.

 وقتی به سیره ائمه و پیامبر اکرم مراجعه می شود در می یابیم که پیامبر و  امیر مومنان و سایر ائمه با روز غدیر به عنوان یک عید برخورد کرده و  مسلمانان را به تبریک و تهنیت گفتن به هم دعوت کرده اند. امام حسن علیه السلام روز عید غدیر در کوفه مهمانی بزرگی برپا می داشتند.

 امام علی با فرزندان و گروهی از پیروانش بعد از نماز برای شرکت در مجلس  به منزل امام حسن علیه السلام می رفتند .و پس از اتمام مهمانی امام حسن علیه السلام  هدایایی به مردم اعطا می فرمود .لذا این حرکت امام حسن علیه السلام موجب شد مردم به روز عید غدیر عادت کنند.