مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

گزارشی از نمایشگاه هوایی دبی

 

نمایشگاه هوایی دبی که پس از نمایشگاه‌های هوایی برگت فرانسه و فارن‌برو انگلستان به عنوان سومین نمایشگاه هوایی مطرح جهان شناخته می‌شود، یازدهم اکتبر سال ۲۰۰۷ با حضور مقامات بلند‌پایه‌ی هوافضای امارات متحده‌ی عربی و کمپانی هوافضایی دبی و با شرکت بسیاری از کمپانی‌های هوافضایی جهان آغاز به کار کرد. این نمایشگاه که دهمین دوره‌ی خود را پشت سر گذاشت، معمولا به عنوان یکی از بزرگترین بازارهای فروش هواپیما و سیستم‌های دفاعی و هوافضایی و انعقاد قراردادهای همکاری بزرگ به شمار می‌رود. از این‌رو بسیاری از کمپانی‌های مشهور غربی و شرقی تمام تلاش خود را می‌کنند تا به نحو احسن در آن شرکت نمایند.


دوره‌ی اخیر، دوره‌ی دهم، که در همان ابتدا نشان داد از باقی دوره‌ها برتر بوده و به طور واضح یک سر و گردن بالاتر است، با گذری بر دوره‌های گذشته و انتشار کتاب مخصوص آن در 5 جلد آغاز گردید. نمایشگاه امسال با حدود 10 درصد افزایش در تعداد شرکت‌کنندگان همراه بود که این امر معادل با حضور 130 شرکت‌کننده‌ی جدید از 24 کشور مختلف جهان بوده است. یکی از نکات مثبت و قابل توجه در این نمایشگاه ایجاد 11 غرفه‌ی ملی از سوی اماراتی‌ها بوده است.



در نمایشگاه سال جاری بیش از 140 مدل هواپیما حاضر بودند که بسیاری از آنها تنها برای نمایش به میدان آمده بوده و پروازی نداشتند. در این میان حضور اکثریت جت‌های تجاری با قیمت‌های مناسب و نمایش پروازی برخی از آنها بازار مناسبی برای تبلیغات مستقیم و فروش مناسب آنها به وجود آورده بود. هواپیماهای نظامی حاضر در این نمایشگاه تغییر چندانی نسبت به دوره‌ی قبل در خود نمی‌دید و تنها دو جنگنده‌ی روسی جدید از کمپانی‌های میگویان (مدل جدید Mig-29) و سوخو (Su-35) پروازهایی نمایشی اجرا کردند. ذکر اجرای نمایش هوایی توسط ناوگان جنگنده‌های اروپا نیز لازم به نظر می‌رسد. ضمنا هواپیمای ترابری نظامی C-130 با حضور مجدد در نمایشگاه یک رکورد در زمینه شرکت در نمایشگاه هوایی دبی به نام خود ثبت نمود.


                                                                  


بسیاری از بالگردهای حاضر در نمایشگاه چه از نظامی و از غیر نظامی گرفته پرواز نمایشی انجام داده و قابلیت‌های خود را به نمایش گذاشتند. نمایشگاه دهم هم از نظر تعداد و هم از نظر حجم معاملات در بخش بالگرد رکورد ثبت نمود.


نمایش یک جت خصوصی مافوق صوت از دیگر جاذبه‌های این نمایشگاه به شمار می‌آمد. این جت که در کمپانی ایریون طراحی و در حال ساخت می‌باشد، اگزوجت نام دارد. کمپانی سازنده در نمایشگاه هوایی دبی علاوه بر نمایش تصاویری گرافیکی زیبا و تبلیغات گسترده‌ای که برای هواپیمای خود نمود، پیش‌فروش این هواپیما را با قیمت حراجی در حدود 80 میلیون دلار آغاز کرده و تا پایان نمایشگاه 40 فروند سفارش دریافت نمود.


در ادامه به حضور هر یک از کشورها در این نمایشگاه اشاره‌‌ای شده و برخی از رخدادهای مربوط به هر کدام را در ذیل آنها بیان گردیده است:


امارات:


بار دیگر کشور برگزارکننده‌ی نمایشگاه هوایی دبی، حجم معاملات بیشینه را به خود اختصاص داد. اماراتی‌ها با حجم معاملاتی در حدود 35 میلیارد دلار بار دیگر بیشترین داد و ستد را در نمایشگاه دبی به خود اختصاص دادند. این در حالی است که حجم کل معاملات نمایشگاه طی 5 روز برگزاری به حدود 50 میلیارد دلار رسید. برخی منتقدان معتقدند نمایشگاه دبی یک بازار حضوری برای خرید‌ و فروش‌های کمپانی‌های اماراتی است که دسته‌ای دیگر از کمپانی‌ها نیز به طور جانبی در آن به خرید و فروش می‌پردازند. در میان خرید‌های انجام شده توسط اماراتی تقریبا نام تمام کمپانی‌های معروف حاضر در نمایشگاه که چیزی برای عرضه داشته‌اند، دیده می‌شود.


سفارش 120 فروند هواپیمای ایرباس A350XWB که تحویل آنها از اوایل سال 2014 آغاز خواهد شد، در همین راستا رخ داده است. در کنار این، اماراتی‌ها با افزودن 11 فروند به سفارشات پیشین خود برای سوپرجامبو A380 تعداد سفارشات خود را به 58 فروند رساندند! اولین فروند از این هواپیما آگوست سال آینده به خطوط هوایی این کشور تحویل داده می‌شود. این امر در حالی رخ می‌دهد که به طور همزمان نماینده‌ی اماراتی‌ها تعداد سفارشات خود برای هواپیمای بوئینگ 777 را از 45 فروند به 57 فروند افزایش می‌دهد. با این سفارش که حدود 2/3 میلیارد دلار ارزش داشت، اماراتی‌ها به عنوان بزرگترین کاربر هواپیمای B-777 در جهان معرفی خواهند شد. مقامات نیروهای هوایی و دریایی این کشور نیز به خرید چندین فروند موشک و سیستم‌های دفاعی و تهاجمی مربوطه پرداختند که جزئیات این معاملات در نمایشگاه ذکر نشد.


                    


 


اما جدا از این، اماراتی‌ها توسط کمپانی DAE که کمپانی هوافضایی اصلی این کشور بوده و در دبی واقع است، یک هواپیما به بازار معرفی کردند. سیروس-3 یک هواپیمای آموزشی است که در دانشکده‌ی پرواز دانشگاهی که توسط DAE در دبی افتتاح شده است، طراحی و ساخته شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. گرچه این هواپیما یک طراحی مجدد و کپی است، اما همین حرکت نیز در میان اماراتی‌ها نو و جالب‌توجه بوده است! 


                                         


از دیگر رخدادهایی که در این نمایشگاه شاهد آن بودیم، سرمایه‌گذاری کمپانی هوافضایی گالف در برج جبل علی دبی بوده که به همین مناسبت یک یادبود از این کمپانی در این برج قرار خواهد گرفت. مقامات گالف ایرواسپیس این حرکت را یک نوع تبلیغ جدید و موثر دانسته‌اند.


راه‌اندازی یک خط هوایی جدید در امارات همزمان با نمایشگاه هوایی دبی نیز از وقایع مهم و قابل ذکر این دوره بود. این خط هوایی که میدکس نام دارد با همکاری انگلستان راه‌اندازی شده و برای اواخر سال جاری و اوایل سال آینده آماده‌ی پرواز به 6 مقصد بین‌المللی خواهد بود.


ایرباس:


دریافت سفارش 792 میلیون دلاری از خط هوایی نایل‌ایر مصر یک امید تازه در فروش برای ایرباس به شمار می‌رفت. این مبلغ برای دریافت 9 فروند هواپیما از سریهای مختلف ایرباس به این کمپانی تحویل داده شده تا هواپیماها از سال 2010 تحویل داده شوند.


                                     


در قراردادی دیگر خط هوایی یمن 10 فروند هواپیمای A350XWB نیز خریداری کرد. قیمت کل این هواپیماها که از سال 2013 تحویل داده خواهند شد، به صورت ویژه در نمایشگاه تنها 2 میلیون دلار شده است.


بزرگترین سفارش ایرباس را کمپانی DAE امارات با 100 فروند رقم زد. این سفارش که برای تامین هواپیماهای مورد نیاز برای لیزینگ صورت می‌پذیرد، بدون محدودیت زمانی و برای ارتقای بخش مالی ایرباس ارائه شده است، اما هواپیماها در اولین فرصت به DAE تحویل داده خواهند شد.


                


یکی از رویدادهای دیگر که بر کمپانی ایرباس گذشت، مذاکرات مقامات قطری برای خرید سهام این کمپانی بود که در ادامه توضیحات مفصل‌تری در این مورد ذکر شده است.


قطر:


خط هوایی دولتی این کشور سفارش بالقوه‌ی پیشین خود برای خرید 30 فروند هواپیمای بوئینگ 787 و 27 فروند هواپیمای بوئینگ 777 تصدیق کرده و قرارداد آن را به امضا رساند. طی این قرارداد که ارزش حدودی آن 5/13 میلیارد دلار اعلام شده است، تحویل هواپیماها از ژولای سال آینده آغاز خواهد شد. اما نکته‌ی جالب توجه آنست که قطری‌ها در قرارداد مدل هواپیماهای خریداری شده را اعلام نکرده و از کمپانی بوئینگ درخواست کرده‌اند هر زمان مدل جدیدی از هر یک از این دو هواپیما به بازار آمد، نسبت به تحویل آن اقدام نمایند. قطری‌ها پرداخت مابه‌التفاوت را پذیرفته‌اند.


در بخشی دیگر مقامات قطری به مذاکرات با مقامات EADS و در کنار آن ایرباس پرداختند تا بار دیگر برای در اختیار گرفتن سهام مدیریتی انجمن هوافضایی اروپا تلاش کنند. مذاکرات قطری‌ها با مقامات ایرباس به جایی نرسید، اما مقامات EADS این کشور را ملزوم به صبر کرده و در انتظار جواب باقی گذاشتند. این چندمین بار است که مقامات قطری برای به دست گرفتن سهام مدیریتی EADS و ایرباس به بهانه‌ی کمک به این کمپانی تلاش می‌کنند.


هند:


مقامات بلند‌پایه‌ی هوانوردی و نظامی هند نیز بارها به حضور گسترده و پررنگ در نمایشگاه هوایی دبی اشاره کرده‌اند. بر اساس آمار منتشر شده از سوی مقامات هندی 13 کمپانی هوافضایی با حضور کمپانی HAL که اصلی‌ترین کمپانی هوافضایی این کشور به شمار می‌رود، بر اساس آنچه از پیش تعیین شده بود، در نمایشگاه هوایی دبی شرکت کردند. این کمپانی‌ها که در بخش‌های مختلف هوایی، فضایی و دفاعی مشغول به کارند به ارائه‌ی آخرین فناوری‌های خود در زمینه‌ی کاری مطلوبشان خواهند پرداخت. با نمایش بخش وسیع‌تری از محصولات، هندی‌ها به دنبال آنند که رکورد فروش خود در سال گذشته را کنار بگذارند.


انگلستان:


یکی از نکته‌های قابل توجه در این نمایشگاه، پرواز پهپاد هرتی کمپانی BAE برای اولین بار بود. این پهپاد که با توجه به مداوت پروازی بالا و به طور کامل در کمپانی BAE طراحی شده است، برای اولین بار پرواز موفقیت‌آمیز خود را در مقابل چشمان همگان انجام داد. این پهپاد اولین پهپاد کاملا خودکار جهان به شمار می‌رود که با توجه به شرایطی که در آن قرار گرفته است به اصلاح ماموریت خود می‌پردازد.


                  


کمپانی هاوکر بیچ‌کرفت نیز همزمان با هفتادوپنجمین سالگرد تاسیس خود، در این نمایشگاه با معرفی 4 هواپیما شرکت نمود. این کمپانی تقریبا امریکایی هواپیماهای جدید خود را به بازار آسیای میانه معرفی کرده است. این هواپیماها که همگی در زمره‌ی هواپیماهای شخصی و با ظرفیت پایین بودند بیشتر در بخش امکانات درونی پیشرفت کرده و قابلیت‌های متفاوتی را به صاحبان خود ارائه می‌کردند. معمولا این گونه هواپیماها در نمایشگاه هوایی دبی فروش مناسبی دارند. در انتهای این دوره فروش کمپانی هاوکر بیچ‌کرفت حدود 6 درصد رشد را نسبت به دوره‌ی قبلی که در آن شرکت کرده بود، نشان داد.


ترکیه:


ترکیه نیز در نمایشگاه بی‌نصیب نمانده و دو قرارداد بزرگ به امضا رساند. این دو قرارداد که توسط مقامات کمپانی TAI این کشور بررسی شده و به امضا رسید برای خرید چند فروند هواپیمای مسافربری ایرباس و چند فروند هواپیمای جنگنده‌ی F-16 منعقد شده است. قرارداد خرید هواپیماهای مسافربری A350XWB چندین ماه پیش به امضا رسیده بود و تنها در این نمایشگاه به طور رسمی به رسانه‌ها اعلام شد. دولت این کشور 30 میلیون دلار برای خرید این هواپیماها سرمایه‌گذاری کرده بوده است. از طرفی مقامات نظامی ترکیه از سال 2004 به دنبال خرید هواپیماهای جنگنده‌ی F-16 هستند که در مراحلی به خرید دست دوم آنها از اردن نیز رضایت داده بودند. 12 فروند از این هواپیما به زودی تحویل نیروی هوایی ترکیه خواهد شد. این کمپانی ضمنا به دنبال استخدام 2000 نیروی مهندس برای سازمان‌های هوافضایی خود است که اعلانیه‌ی استخدام آن را در این نمایشگاه منتشر نمود.


عربستان سعودی:


عربستان سعودی نیز در این نمایشگاه فعال نشان داده و تعداد 40 فروند بالگرد از کمپانی سیروسکی خریداری کرد. این بالگردها شامل 16 فروند بالگرد چندماموریته‌ی S-92 و 15 فروند بالگرد S-76 و نه فروند بالگرد آموزشی شوآیزر-434 هستند که هر یک از گروه‌ها در بخشی خاص به کار گرفته خواهند شد. بر اساس قرارداد منعقد شده که اشاره‌ای به مبلغ آن نشده است، تحویل این سفارشات از مارس سال آینده آغاز خواهد شد.


               


یکی از خبرهای جالب این نمایشگاه فروش اولین فروند مدل جت‌شخصی بزرگترین هواپیمای جهان، ایرباس A380، بود. یک شاهزاده‌ی عربستانی به نام ولید بن تلال اولین جت شخصی سوپر جامبوی جهان را به خود اختصاص داد تا بار دیگر ثروت عرب‌ها در نمایشگاه دبی به رخ دیگر ملل کشیده شود!


کره جنوبی:


مقامات ارتش کره‌جنوبی برای اولین بار هواپیمای آموزشی خود را در این نمایشگاه به جهانیان معرفی کردند. عقاب طلایی T50 یک هواپیمای آموزشی پایدار است که به کاربران خود اجازه می‌دهد مانورهای بسیار پیچیده را با آرامش انجام دهند.


پروازهای نمایشی هواپیماهای آکروباتیک و نمادین مقامات کمپانی‌های هوافضایی مختلف و کشورهای عربی از نکاتی تفریحی کنار این نمایشگاه بوده‌اند. بسیاری از خطوط هوایی و شرکت‌های هوافضایی نیز برنامه‌های آتی خود را در این نمایشگاه طی ارائه‌هایی به معرض دید شرکت‌کنندگان گذاشتند.


در مجموع این نمایشگاه توانست در حدود 5 روز برگزاری خود حجم معاملاتی را تقریبا 2 برابر آنچه سال گذشته داشته است، در بر گیرد و از بیش از 3 برابر بازدیدکننده نسبت به دوره‌ی پیشین میزبانی نماید. تمامی مقامات برگزارکننده و شرکت‌کننده در این نمایشگاه آن را به عنوان برترین دوره دانسته و ابراز رضایت نمودند. پیش از این دوره‌ی سال 2003 به عنوان برترین دوره از نظر بازدیدکنندگان و شرکت‌کنندگان برگزیده شده بود.

عکس روز

دوستان گرامی از این به بعد در پست های مربوط به عکس روز  می خواهیم علاوه بر عکس های زیبای داخلی یک عکس نیز از هواپیماهای ایرلاین های خارجی یا نیروهای هوایی کشورهای دیگر قرار داده تا شما عزیزان را بیشتر با آنها آشنا سازیم.در صورتی که عکس زیبای مرتبطی در نظر دارید برای ما ارسال کرده تا در وبلاگ قرار داده و دوستان عزیز را مستفیض نماییم.

Click here for full size photo!

عکس زیبایی از میل ۲۴ عراقی معروف به ارابه آتش که سال های زیادی است مهمان موزه سعدآباد است

Click here for full size photo!

اف۱۴ امید ایران و ایرانی در حال اورهال و تعمیر

Click here for full size photo!

اف ۱۶کوچک ولی بسیار کارآمد

فوکر ۵۰شرکت نفت

کمبود بالگرد های امدادی

رئیس امداد و نجات جمعیت هلال احمر کل کشور گفت: دولت هنوز اعتبار خرید10 بالگرد امدادی را که در بودجه 86 پیش بینی شده بود، تامین نکرده است.
منصور آقا نصیر در گفت و گو با خبرنگار مهر افزود: رقم مورد نیاز برای خرید این بالگردها 50 میلیارد تومان است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر جمعیت هلال احمر به 6 بالگرد MI17 روسی و BEL آمریکایی مجهز است.

رئیس امداد و نجات جمعیت هلال احمر کل کشور در خصوص نوع 10 بالگردهای جدید، گفت: نوع این بالگردها هنوز مشخص نشده است و جمعیت هلال احمر کل کشور در حال بررسی کارشناسی برای خرید این بالگردها است.

وی عنوان کرد: امیدواریم با تامین اعتبار دولت بتوانیم واحد های امدادی کل کشور را تا پایان سال به این بالگردها مجهز کنیم.

نظر وبلاگ:ضرورت است تجهیز یگان امداد هوایی و هلی کوپتری سازمان های امدادی و هلال احمر زیرا نقش بسیار زیادی در زمان های وقوع حوادث طبیعی و تصادفت و غیره بازی می کنند و از دولتمردان تقاضا داریم به سرعت به آن رسیدگی کنند زیرا امروزه در زمان های بروز حادثه از هلی کوپتر های نظامی و هوانیروز استفاده می شود که دارای معایب و کمبود تجهیزات لازم می باشند.

علت سقوط دو بالگرد در سال گذشته شیراز اعلام شد

فرماندار شهرستان شیراز علت سقوط دو فروند بالگرد که بهمن ماه سال گذشته در دریاچه مهارلو (نمک) شیراز سقوط کردند را در نشستی خبری تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار مهر در شیراز، ابراهیم عزیزی بعد از ظهر امروز در نشستی خبری افزود: بر اساس بررسی های فنی و اظهار نظرهای کارشناسی سازمان هواپیمایی و دستگاه های بررسی کنده این سوانح سقوط دو فروند بالگرد مذکور متعلق به وزارت نفت عدم تشخیص موقعیت توسط خلبان به خاطر وضعیت جوی خاص دریاچه نمک اعلام شد.

وی ادامه داد: البته در همان روز حادثه نیز بررسی های اولیه حاکی از خطای دید خلبانان بود اما برای اظهار نظر دقیق تر بررسیهای بیشتری در این مورد صورت گرفت.

فرماندار شهرستان شیراز خاطرنشان کرد: از آن پس پرواز هر گونه بالگرد بر فراز دریاچه مهارلو ممنوع شده است و این امر به تمام دستگاه ها نیز ابلاغ شد.

سال گذشته بر اثر سقوط دو فروند بالگرد در دریاچه مهارلو پنج نفر کشته شدند.
 

روش های مختلف جنگ روانی

دوستان عزیز بارها و در رسانه های مختلف بخصوص غربی و عربی شنیده اید که آمریکا و اسرائیل را آماده حمله و جنگ با ایران می دانند و هر لحظه در تلاشند تا بذر بیم و تردید را در دل ایران و ایرانی برویانند.ازجمله مصاحبه اخیر خبرنگار یک شبکه معلوم الحال است با خلبانان اسرائیلی که در ادامه این مقاله را برای شما دوستان قرار خواهیم داد اما قبل از آن باید این نکته را خدمتتان بگوییم که هیچ کس در خصومت آمریکا و اسرائیل نسبت به ایران وایرانی شک ندارد و همه ما می دانیم آنها از هر راهی برای ضربه زدن به ما استفاده کرده و خواهند کرد.پس مطمئن باشید اگر می توانستند و یقین داشتند با حمله نظامی ما را سرکوب خواهند کرد سالها پیش این کار را کرده بودند چون نمی توانند دائما به جنگ روانی می پردازند .ما نمی توانیم به آنها بگوییم دست از این کار خود بردارند ولیکن می توانیم به خودمان بگوییم هوشیار باشیم و در دام های نامرئی آنها نیفتیم

گرچه دولتمردان رژیم نامشروع اسرائیل در اظهارات رسمی خود همواره تلاش می‌کنند از هرگونه اشاره به طرح‌های احتمالی این رژیم برای اقدام نظامی علیه برنامه هسته‌ای کشورمان پرهیز کنند اما اخبار و گزارش‌های جسته و گریخته‌ای که در مطبوعات و رسانه‌های غربی منتشر می‌شود برخی تحلیل‌گران را به این نتیجه رسانده است که تل‌آویو به احتمال قریب به یقین طرحی سری برای جلوگیری از آنچه «رسیدن ایران به نقطه بی‌بازگشت» خوانده می‌شود آماده کرده است.

این در حالی است که تهران به صراحت این نکته را روشن ساخته است که هرگونه تعرض به ایران بی‌درنگ با پاسخی قاطع و کوبنده روبرو خواهد شد. آنچه در پی می‌آید گزارشی است که دان ویلیامز خبرنگار رویترز در این‌باره نوشته‌ است. او در این گزارش از تمرین خلبان‌های اسرائیلی برای حمله به ایران خبر می‌دهد و از دیدگاه اغراق‌آمیز غربی‌ها به رژیم صهیونیستی، به بررسی این موضوع پرداخته است:



--------------------------------------------------------------------------------

آنها بهترین‌های نیروی هوایی اسرائیل هستند، بهترین خلبان‌ها و بهترین هواپیماها، خلبان‌هایی که به نظر می‌‌رسد برای انجام ماموریت‌های عادی پروازی بیش‌از اندازه شجاع و ماهر باشند و هواپیماهایی که ایالات متحده آنها را منحصرا برای اسرائیل مدرن‌سازی کرده‌ است.

اکنون چند هفته است که سه اسکادران از شکاری‌بمب‌افکن های F-16 ارتش اسرائیل در حال تمرین برای انجام کاری هستند که فرماندهان نیروی هوایی آن را «ماموریت استراتژیک احتمالی» می‌نامند، یک اسم رمز برای رویارویی با دشمن قدرتمند اسرائیل یعنی ایران.

تحلیلگران نظامی غربی بر این باورند که از نگاه اسرائیلی‌ها حمله هوایی به تاسیسات اتمی ایران یک الزام است، اگر سایر ابزارها قادر به توقف برنامه هسته‌ای آن کشور نباشند. «ماموریت ایران» اگر قرار باشد که روزی انجام شود، توسط همین خلبان‌ها و همین هواپیماها صورت خواهد گرفت.

سرهنگ‌دوم «K» که فرماندهی یکی از این سه‌اسکادران را برعهده دارد می‌گوید: «ما کاملا آماده هستیم، در هر ساعتی از شبانه‌روز، برای انجام هر ماموریتی که دولت انجام آن را لازم بداند، ما حاضریم تا هر جا که بتوانیم برای انجام ماموریت پرواز کنیم».

اسرائیل طی سال های گذشته از افشای توانایی‌هایش برای انجام ماموریت‌های نظامی دوربرد خودداری کرده ‌است، شاید پرهیز از افزایش تنشهای منطقه‌ای و بازگذاشتن راه دیپلماسی جهت یافتن یک راه‌حل صلح‌آمیز پرونده هسته‌ای ایران انگیزه اصلی این رازداری بوده باشد، اما نبرد بی‌نتیجه تابستان گذشته با چریک‌های مورد حمایت ایران در لبنان فشار افکار عمومی را برای نشان دادن عزم دفاع از خود به فرماندهان نظامی کشور بیشتر کرده‌است.

ستوان دوم «G»، یک خلبان 23 ساله که به‌تازگی به این گروه ویژه پیوسته ‌است درباره تمرین‌های روزانه‌اش می‌گوید: «ما آن قدر تمرین می‌کنیم که انجام هر ماموریتی در مسافت‌های دور و یا نزدیک برای‌مان حالتی کاملا غریزی پیدا کند». به نظر می‌رسد وی به اندازه کافی نسبت به ماموریتی که ممکن است انجام دهد توجیه شده‌‌است: «ما برای ادامه داشتن حق زندگی در این کشور می جنگیم و انتخاب دیگری نیز نداریم، ما چاره‌ای جز این نداریم که هر آن‌چه می توانیم انجام دهیم».

اسرائیل تاکنون 102 فروند از شکاری‌بمب افکن‌های F-16 را از ایالات متحده خریداری کرده‌است، اقدامی که «بزرگ‌ترین معامله تسلیحاتی تاریخ» خوانده می‌شود. ممکن است برخی دیگر از متحدین سابق و کنونی آمریکا نیز به‌این هواپیما دسترسی پیدا کرده‌باشند، اما «لاکهید مارتین» کارخانه سازنده این هواپیماها در تگزاس نمونه‌های سفارشی و انحصاری آن را فقط برای اسرائیل تولید می کند.

متخصصان هواپیماهای جنگی معتقدند که F-16 از قابلیت‌های لازم برای انجام ماموریت‌های دشوار برخوردار است؛ مخزن‌های سوخت آیرودینامیک و حس‌گرهای بی‌نظیری که به خلبان قابلیت کنترل هواپیما را در حداکثر سرعت و در ارتفاع بسیار کم می‌دهد و این امکان یعنی اینکه هواپیما تا پیش از رسیدن به هدف از دید رادارهای زمینی مخفی بوده و با آتش دشمن مواجه نخواهد شد.

اولین نسل از F-16 های ارتش اسرائیل 26 سال قبل ماموریت ویران ساختن نیروگاه اتمی اوسیراک عراق را را با موفقیت به انجام رساندند و فرماندهان اسرائیلی ابراز اطمینان می‌کنند که F-16 های سفارشی آنان بهترین هواپیماهای جنگی موجود در خاورمیاتنه هستند.

کارشناسان نظامی غربی نگاهی بسیار تردید‌آمیز نسبت به توان اسرائیل برای وارد ساختن یک ضربه موثر به برنامه هسته‌ای ایران دارند، آنها معتقدند که تاسیسات اتمی ایران بسیار پراکنده و دور هستند و ایران نیز بهترین سلاح‌هایش را برای دفاع از آنان آماده‌کرده است. با این حال سرهنگ K می‌گوید نیروی هوایی اسرائیل برای بمباران اوسیراک از تاکتیک‌های منحصر به‌فردی استفاده کرد که غیر از خلبانان «گروه ویژه» هیچ‌کس درباره آن چیزی نمی‌داند».


منبع
http://www.aftabnews.ir

خطری از دم گوشمان گذشت

IMG_0722_filtered.jpg

مدتی بود که اخبار مربوط به سقوط و سانحه هوایی در آسمان کشورمان به فراموشی سپرده شده بود که باز صبح امروز تن ما لرزید ولیکن با مشخص شدن این نکته که به کسی آسیبی نرسیده و خسارت زیادی وارد نشده کمی آرام گردیدم

اما اصل خبر

مرکز کنترل ترافیک هوایی فرودگاه مهر اباد تهران گفت: هواپیمای فوکر 100 ایران ایر ساعت 7 و سی دقیقه صبح امروز هنگام برخاستن از باند 29
چپ فرودگاه مهراباد دچار حادثه شد.

رسولی نژاد در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر افزود: خوشبختانه همه مسافران سالم هستند اما هواپیما به شدت آسیب دیده است.
وی افزود : این هواپیما که حدود 100 مسافر داشت ، قرار بود از تهران به مقصد شیراز پرواز کند اما چرخ های هواپیما هنگام برخاستن به علت انحراف از باند فرودگاه کنده شد و قسمت بال هواپیما آتش گرفت.
وی گفت: هوای سرد و حضور بموقع نیروهای امداد زمینی فرودگاه مهر اباد به کنترل سریع اتش سوزی کمک کرد.
مدیر مرکز کنترل ترافیک هوایی فرودگاه مهر اباد گفت : مسافران پرواز 235 فوکر 100 ایران ایر در سالن انتظار فرودگاه مهر اباد منتظر هستند تا با یک فروند هواپیمای جایگزین به مقصد خود پرواز کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، به گفته شاهدان این حادثه، هنگامی که هواپیما در حال بلند شدن از روی باند فرودگاه بود‌، چرخ آن شکسته و بر اثر برخورد با زمین آتش گرفت.
بر اساس این گزارش، مأموران آتش‌نشانی فرودگاه حریق را خاموش کردند.
یکی از مسافران زن این هواپیما نیز از ناحیه دنده‌ دچار آسیب شد و چند نفر دیگر جراحت سطحی دیده و تعدادی نیز دچار دود گرفتگی شدند.
‌تمامی مسافران این هواپیما در سلامت کامل به سر می‌برند.‌
در عین حال سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور درباره این حادثه گفت: به مسافران این هواپیما آسیب جدی نرسیده است.
رضا جعفرزاده افزود: علت این سانحه توسط کارشناسان این سازمان در حال بررسی است

با دستور حسین خانلری رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، تیم بررسی سانحه این سازمان به محض وقوع سانحه هواپیمای مسافری فوکر 100 در فرودگاه مهرآباد کار خود را آغاز کرد.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در گفتگو با مهر با اعلام این خبر گفت: یک فروند هواپیمای مسافری فوکر 100 متعلق به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ساعت 7 و 30 دقیقه صبح امروز در فرودگاه مهرآباد به هنگام "تیک آف" از باند فرودگاه مهرآباد خارج و دچار سانحه شد.

رضا جعفرزاده افزود: خوشبختانه این سانحه تلفات جانی در پی نداشته است. وی در ادامه تصریح کرد: به محض وقوع سانحه هواپیمای فوکر 100 در فرودگاه مهرآباد، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری دستور بررسی این سانحه را صادر کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که علت وقوع سانحه هواپیمای فوکر 100 چه بوده است؟ گفت: این بستگی به نتیجه کار تیم بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری دارد.

تحلیلی بر خبر فروش اس ۳۰۰ روسی به ایران

سامانه موشکی S-300 روسیه از جمله پیشرفته‌ترین سیستم‌های دفاع موشکی جهان است که چندی پیش بحث تحویل آن به کشورمان از سوی روسیه مطرح شد، اما اخیرا برخی مقامات روس اظهارنظر‌های متناقضی در این زمینه داشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سیستم پیشرفته موشکی S-300 که S-300PMUI نام دارد با بردی بیش از ‌١٥٠ کیلومتر می‌تواند موشک‌ها و هواپیماهایی را که ارتفاع کم یا متوسط دارند تشخیص دهد. این سیستم به عنوان ابزاری موثر برای دفاع از حریم هوایی کاربرد دارد.

چندی پیش محمد مصطفی نجار، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کشورمان، در جمع خبرنگاران در مورد تحویل این سامانه موشکی به کشورمان گفته بود:« تحت یک قرارداد منعقده با روسیه این کشور سامانه‌های S-300 را تحویل ایران خواهد داد که چارچوب زمانی تحویل این سامانه‌ها به زودی اعلام می‌شود.»

اما پس از اعلام این خبر، آژانس فدرال همکاری‌های فنی و نظامی روسیه اعلام کرد:« مسکو در حال حاضر مساله صدور سیستم‌های پدافند موشکی S-300 به ایران را که خبر آن را وزیر دفاع ایران اعلام کرده بود، بررسی نمی‌کند.»

این آژانس در عین حال تاکید کرد:« همکاری‌های فنی و نظامی میان ایران و روسیه کاملا مطابق با قوانین صادراتی و تعهدات بین‌المللی ادامه خواهد داشت.»

از سوی وزیر دفاع بلاروس( که متحد نظامی روسیه محسوب می‌شود) نیز این سوال را که آیا این نوع موشک نیز به ایران فروخته خواهد شد بی‌پاسخ گذارد و درباره اخبار منتشر شده از سوی رسانه‌های غربی مبنی بر اینکه بلاروس نسلی از این موشک‌ها را به ایران انتقال داده، اظهار داشت:« علاقه‌ای به پاسخ‌گویی به این سخنان بی‌محابای رسانه‌ای ندارم.»

اما درهمین حال، الکساندر لوسیوکف، معاون وزیر خارجه روسیه اظهارداشت:« روسیه درحال کمک به ایران در زمینه قابلیت‌های سیستم دفاعی تهران است.»

همچنین اخیرا وزیردفاع کشورمان مجددا بحث گفت‌وگو با روسیه درباره سیستم موشکی «تور ام یک» را مورد اشاره قرار داد و ‌گفت:« در جریان برگزاری چهارمین کمیسیون دفاعی ایران و روسیه که با حضور وحیدی جانشین وزارت دفاع و دیمیتراف از کشور روسیه صورت گرفت، در زمینه های مختلف با این هیات بلندپایه روسی مذاکره شد و مواردی مورد توافق قرار گرفت که از جمله آن بحث در مورد سیستم موشکی تور ام یک و گفت‌وگوی کارشناسان دو کشور در مورد آن بود.»

وزیر دفاع در شرایطی این بحث را مطرح کرد که مقامات روسیه درباره بحث تحویل سامانه موشکی S-300 به ایران اظهاراتی متناقض داشته‌اند.

به گزارش ایسنا، روزنامه کومرسانت چاپ مسکو در گزارشی با اشاره به اظهارات اخیر سردار مصطفی محمد نجار وزیر دفاع مبنی بر آمادگی روسیه برای تحویل سامانه موشک‌های ضد هوایی "اس – ‌٣٠٠" به ایران تحت یک چارچوب زمانی معین نوشت: "فروش این سامانه به ایران قطعا تنش های جدیدی در روابط مسکو و واشنگتن ایجاد خواهد کرد."

تحویل سامانه موشکی S-300 به ایران دومین قرارداد بزرگ روسیه با ایران در خصوص سامانه های دفاع هوایی – پس از تحویل سامانه های تور ام یک - در طول سال های اخیر محسوب می شود و تحلیلگران معتقدند روسیه بدین نحو درحال مقابله با طرحهای مداخله جویانه نظامی آمریکا در خاورمیانه است.

منابع آگاه در گفت‌وگو با کومرسانت اظهار داشته‌اند: "روسیه موافقت کرده که پنج مجموعه S-300PMU-1 به ارزش ‌٨٠٠ میلیون دلار را به ایران تحویل دهد."

به نوشته این روزنامه روسی یک مقام صنایع نظامی روسی گزارش داد:« این قرارداد تاکنون امضا نشده اما مذاکرات در مراحل نهایی قرار دارد.»

وی در عین حال گفت: " سامانه S-300PMU-1 ممکن است از داخل زرداخانه نیروهای مسلح روسیه پس از اصلاحات لازم به ایران فروخته شود."

ارتباطات بین تهران و مسکو در زمینه همکاری نظامی و فنی در اوایل ‌٢٠٠٤ رشد سریعی یافت. در این سال ایران خواهان کمک روسیه در ایجاد یک سامانه دفاع موشکی شد و مسکو نیز استفاده از سامانه های S-300PMU-1 برای دفاع از پایتخت – تهران – و چهار منطقه دیگر شامل مرکز صنعتی اصفهان، پایگاه اصلی نیروی دریایی در بندرعباس، نیروگاه بوشهر و پایانه‌های نفتی آبادان و خرمشهر را به طرف ایرانی پیشنهاد داد.

قرارداد تحویل S-300PMU-1 به ایران پیشتر قرار بود در مارس ‌٢٠٠٦ به امضا برسد اما مسکو در ژانویه ‌٢٠٠٦ در اعتراض به پیشرفت ایران بر برنامه هسته‌یی مذاکرات را رها کرد.

روسیه امیدوار بود که این مجموعه‌های S-300PMU-1 را به الجزایر بفروشد اما تنش های اخیر در روابط روسیه و الجزایر مانع از اجرای این قرارداد شد. بنابراین اکنون ایران محتمل‌ترین گزینه برای خرید این سامانه‌ها به شمار می‌رود.

واشنگتن پیشتر به سردی با تحویل سامانه‌های "تور ام یک" روسی به ایران برخورد کرد. این در حالی است که برد این موشک‌ها محدود به ‌١٢ کیلومتر و صرفا قادر به شناسایی و انهدام اهدافی تا ارتفاع شش کیلومتری است.

با این حال برد موشک های S-300PMU-1 به ‌٣٠٠ کیلومتر می رسد و در عین حال قادر به انهدام اهدافی در ارتفاع ‌٢٧ کیلومتری است. این موشک ها برخلاف موشک های "تورم ام یک" قادرند جنگنده بمب افکن‌های آمریکایی را به سادگی هدف قرار دهند.

برپایه این گزارش تحلیلگران مستقل بر این باورند که تحویل سامانه های اس ‌٣٠٠ به ایران اولا نیازهای این کشور و ثانیا راهبردهای سیاست خارجی روسیه را تحقق می بخشد.

"ماکسیم پیادیشکین" سردبیر نشریه هوا و فضای "روسیه/سی آی اس آبزرور" گفت: "خرید این سامانه‌ها برای ایران کاملا منطقی است و در راستای سیاست به روز رسانی سیستم دفاع هوایی این کشور صورت می گیرد."

وی افزود: "از سوی دیگر این قرارداد متناسب با راهبرد شرکت صادرات تسلیحات روسیه است."

"ایوان سافرانچوک" مدیر موسسه امنیت جهانی در مرکز مسکو نیز اظهار داشت: "روسیه در ارتقای قابلیت‌های دفاعی ایران و سوریه ثابت قدم است و هدف از آن مقابله با طرح های آمریکا برای اقدام نظامی در خاورمیانه محسوب می شود."

وی افزود: "مسکو به محض اینکه احساس کند که آمریکا ممکن است نهایتا تصمیم به حمله به ایران بگیرد سعی خواهد کرد با هدف کاهش تنش‌ها ایران را به ادامه همکاری با آژانس انرژی هسته‌یی درباره فعالیت‌های اتمی خود متقاعد سازد."

مقامات آمریکایی بارها از روسیه خواسته‌اند از تحویل تسلیحات به کشورهایی که واشنگتن از دولت‌های آنها ناراضی است از جمله ایران خودداری کند. اما ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه در ماه اکتبر گفت که مسکو به واسطه ارزیابی‌های یک جانبه و سیاسی حاضر نیست اعمال محدودیت‌های تسلیحاتی را در نظر بگیرد.

وی تاکیدکرد که تحویل تسلیحات روسیه تنها با هدف افزایش توانایی دفاعی کشورهای دریافت کننده و حفظ ثبات آنها انجام می‌گیرد.

تمامی این بحث‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که سید محمدعلی حسینی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در تازه ترین اظهاراتش در خصوص خرید سامانه‌ی موشکی S -300 از روسیه، گفت: گفت‌وگوهایی که ما با روس‌ها داریم جنبه‌ی دفاعی دارد و در چارچوب مقررات بین‌المللی است. این گفت‌وگوها از گذشته وجود داشته است و در آینده نیز در این چارچوب ادامه می‌یابد.

حسینی تصریح کرد: در سفری که اخیرا طرف روسی به تهران داشت گفت‌وگویی در این خصوص صورت نگرفته است.

در همین راستا منوچهر متکی، وزیر امور خارجه کشورمان با خوب توصیف کردن مناسبات نظامی ایران و روسیه علی‌رغم اعلام مقامات روس مبنی بر عدم تحویل سامانه موشکی S-300 به ایران یادآور شد: مسوولین نظامی کشور در مناسبت‌های مختلف این مساله را بیان داشتند و ما مشکلی در راه این همکاری‌ها با روسیه نمی‌بینیم.

روابط ایران و روسیه در دولت دکتر محمود احمدی‌نژاد با چشم‌اندازهای جدید و ابعاد استراتژیک جدی‌تری مواجه بوده است که سفر بی‌سابقه ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه ، به تهران در همین راستا قابل ارزیابی است.

ازسوی دیگر با توجه به بلند‌تر شدن زمزمه‌های آغاز فصل تازه‌ای از جنگ سرد و افزایش رقابت‌های تسلیحاتی و سیاسی بین روسیه و آمریکا که در موضوع چالش‌برانگیز سپر دفاعی موشکی تجلی یافت، می‌توان افزایش توان رقابت روسیه با آمریکا در منطقه ژئواستراتژیک خاورمیانه را یکی از اهداف روسیه در ارتقاء سطح مناسبات نظامی با کشورهای منطقه به ویژه ایران ارزیابی کرد.

دراین شرایط از دستگاه سیاست خارجی انتظار می‌رود با رصد کردن دقیق این تحولات به تدوین راهبردهای نوینی در پیشبرد اهداف دیپلماتیک کشور در راستای منافع ملی بپردازد.

منتظر نظرات شما دوستان در مورد مقاله فوق خواهیم ماند

منبع:انجمن هوافضا (کاپلو عزیز)

عکس روز

عکس زیبا و استثنایی از سیکورسکی آر اچ۵۳ (این کمیاب دوست داشتنی)

سمپاش های لهستانی با این موتور های قوی هیکل

بیداری در اعماق تاریکی

به امید پرواز مجدد این پیرمرد

تعداد زیادی هواپیما خریده‌ایم

مدیرعامل هما گفت: در حال حاضر 95 درصد تاییدیه از IOSA برای گرفتن گواهی‌نامه دریافت کردیم که بزودی پنج درصد مشکلات باقی مانده نیز حل خواهد شد و این گواهی‌نامه را دریافت خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار راه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سعید حسامی صبح امروز در یک نشست خبری اظهار کرد: ایران‌ایر بعد از انقلاب توسط هیچ سازمان رسمی خارج از کشور ممیزی نشده بود به غیر از زمینه‌ مهندسی که طی سه سال گذشته توسط کارشناسان مربوطه مورد ممیزی قرار گرفت و خوشبختانه تا به امروز هیچ‌گونه ممیزی نداشته‌ایم.

وی گفت: در چند سال گذشته ایکائو و یاتا در جهت جهانی کردن ایرلاین‌ها زمینه را فراهم کردند تا تمامی ایرلاین‌های عضو تحت رعایت الزامات مربوطه قرار گیرند. یکی از این الزامات اخذ گواهینامه‌ی IOSA است که ممیزی ایمنی ایرلاین به شمار می‌آید. در واقع از سال 2008 شرکت‌هایی که به عضو این سازمان درمی‌آیند باید حتما گواهی IOSA را کسب کرده باشند و از الزامات ایمنی برخوردار باشند.

مدیر عامل هما تصریح کرد: ‌طی یک سال گذشته در این زمینه تلاش‌های بسیاری انجام دادیم تا بتوانیم این گواهی‌نامه را اخذ کنیم و در حال حاضر نیز نزدیک به 23 دستورالعمل تهیه کردیم که هر کدام از این دستورالعمل‌ها به زبان انگلیسی تهیه شده است و در حال حاضر می‌توانیم ادعا کنیم ریزترین‌ کاری که در ایران‌ایر انجام می شود دستورالعمل بین‌المللی دارد.

وی خاطرنشان کرد‌: اخذ گواهی‌نامه IOSA یکی از موفقیت آمیزترین و پر افتخارترین کارهایی است که در تاریخ هما انجام شده چراکه توانسته‌ایم توسط یک سازمان بین‌المللی 95 درصد نمره‌ی قبولی بگیریم و این نشان می‌دهد با توجه به شرایطی که در تحریم قرار داریم و فشارهایی که در این زمینه بر ما تحمیل می‌شود توانسته‌ایم در این زمینه موفق عمل کنیم.

حسامی با اشاره به اینکه اداره کردن ایران‌ایر و کلا ایرلاین‌های داخلی مانند معجزه می‌ماند، گفت: در تلاش هستیم این پنج درصد مشکلات را برطرف کنیم تا بزودی گواهی‌نامه IOSA را دریافت کنیم. البته گرفتن این گواهی‌نامه از آن جهت برای هما ارزشمند است که تحول بزرگی در نزدیک شدن به سیستم‌های جهانی هواپیمایی برای هماست.

وی همچنین به فعالیت‌های جدید در هواپیمایی هما اشاره کرد و گفت: در تلاش هستیم تا ارائه بلیت کاغذی را کنار بگذاریم و به سمت فروش اینترنتی بلیت هواپیما حرکت کنیم که در حال حاضر کارهای خوبی در این زمینه شروع شده و از چند ماه قبل این زمینه فراهم شده، همچنین فرودگاه‌های کشور به سیستم کنترل اتوماتیک مجهز شده‌اند و در آینده نزدیک کنترل در فرودگاه از این طریق انجام می‌گیرد. البته در حال حاضر نیز بیشتر فرودگاه به این سیستم مجهز هستند.

مدیر عامل هما با اشاره به اینکه در زمینه تامین ناوگان با مشکل مواجه هستیم، اظهار کرد: در حال حاضر هما 52 فروند هواپیما در اختیار دارد که از این تعداد 43 فروند آن هواپیمای ملکی هستند. همچنین تعداد صندلی‌های پرواز ایران‌ایر و ایران ایرتور نیز 10 هزار 500 صندلی است.

وی گفت: طی دو سال گذشته 11 فروند هواپیما خریداری کردیم که میانگین 5/5 فروند هواپیما در سال است که بعد از انقلاب رشد آن پنج برابر شده است. همچنین میانگین صندلی پرواز نیز سالانه هزار و 200 صندلی بوده است.

حسامی با اشاره به اینکه در زمینه تعمیرات نیز گام‌های بسیار خوبی برداشته‌ایم، خاطرنشان کرد: سه فروند بوئینگ را تعمیر کرده‌ایم و در حال حاضر شرکت هما هشت فروند بوئینگ در اختیار دارد.

حسامی عنوان کرد: ‌از نظر کیفی راضی نیستیم و نتوانستیم هواپیماهای نو وارد کشور کنیم اما با تمام این شرایط توانسته‌ایم با مشکلات دست و پنجه نرم کنیم و به طور موفق در این زمینه عمل کرده‌ایم.

وی گفت: در حال حاضر در دنیا در برنامه‌های مدیران ایرلاین‌ها تجهیز ناوگان وجود ندارد اما وقت بنده به عنوان مدیرعامل هما 40 درصد صرف رسیدگی به این مساله می‌شود.

مدیر عامل هما درخصوص تجهیز ناوگان و خرید هواپیماهای جدید اظهار کرد: در حال حاضر پروژه‌های زیادی را دنبال می‌کنیم و تعداد زیادی هواپیما خریده‌ایم که به تدریج وارد کشور می‌شوند که از جمله می‌توان به ورود یک فروند فوکر در ماه آینده اشاره کرد.

مدیر عامل هما در خصوص تمهیدات انجام شده برای سفرهای نوروزی اظهار کرد: با تلاشی که در هما انجام شده در نوروز گذشته حتی یک مسافر هم در روی زمین باقی نماند و برای امسال نیز همین رویه را طی می‌کنیم.

وی افزود: در نوروز گذشته نزدیک به 20 هزار صندلی پرواز اضافه کردیم و امسال نیز با برنامه‌ریزی‌هایی که وزارت راه و سازمان‌ هواپیمای کشوری انجام می‌دهد برای عید میزان صندلی‌های پرواز به ویژه در مسیرهای پر تقاضا افزایش خواهد یافت و در ایام عید ایران‌ایر با ظرفیت کامل اقدام به جابه‌جایی مسافران خواهد کرد.

حسامی در خصوص قیمت بلیت گفت:‌ در حال حاضر از قیمت بلیت راضی نیستیم و هزینه‌های ما را جبران نمی‌کند اما تابع هزینه‌های دولت هستیم و تا الان قیمت بلیت ایران‌ایر براساس قیمت مصوب ارائه شده و هیچ بلیتی خارج از این چارچوب فروخته نشده است.

وی گفت: ‌امسال نیز تا به امروز برنامه‌ بر همین روال است و در ایام نوروز افزایش قیمت نداریم.

مدیر عامل هما با اشاره به اینکه حق جذب مهمانداران شرکت هواپیمایی هما در حال رفع شدن است، گفت: ما تسهیلات خوبی برای مهمانداران فراهم کردیم اما آنها مقداری کم لطفی می‌کنند و به جای آنکه مسائل خود را با ما مطرح کنند در رسانه‌ها عنوان می‌کنند که این مساله درست نیست.

وی درباره‌ی عملیات پروازهای حج امسال گفت: میان عملیات پروازهای رفت و برگشت تفاوت وجود دارد چراکه در عملیات رفت برنامه‌ریزی با خود ما است و امسال توانسته‌ایم این عملیات را به بهترین شکل انجام دهیم و میانگین تاخیر 9 دقیقه بوده که این رکوردی بی‌سابقه در هما به شمار می‌آید که البته بیشتر این تاخیرات هم به مشکلات آب و هوا برمی‌گردد.

حسامی خاطرنشان کرد: در مجموع توانستیم در زمینه‌ی عملیات رفت به خوبی عمل کنیم و رضایت زائران، ‌مسوولان امر و نماینده‌ی مقام معظم رهبری را جلب کردیم.

وی همچنین افزود: علاوه بر جابه جایی هشت هزار زائر نیجریه‌ای توسط ایران ایر انجام گرفت و سه هزار حجاج امریکایی و اروپایی نیز به شکل ترانزیت جا به جا شدند که ابتدا وارد کشور شدند و از این جا عملیات حج آنها صورت گرفت.

مدیرعامل هما در پایان درباره عملیات برگشت زائران گفت: باتوجه به اینکه فرودگاه جده محدود است و تعداد سالن‌های آنها نیز بسیار کم است به خاطر همین در روزهای اول با مشکلات زیادی مواجه بودیم و حتی برخی هواپیماها 7 تا 8 ساعت تاخیر داشتند اما ایران‌ایر توانسته بود باتوجه به تمهیداتی که در نظر گرفته بود بتواند این میزان تاخیرها را کاهش داده و تا این لحظه عملیات برگشت را بی‌نظیر انجام داده و به غیر از یک یا دو هواپیما که تاخیری بیش از 4 ساعت داشتند سایر پروازها کمتر از 40 دقیقه تا یک ساعت تاخیر داشتند.

منبع:انجمن هوافضا

نظر وبلاگ:همگان معترفند در سال های اخیر با وجود مشکلات عدیده کارهای زیادی برای تجهیر ناوگان صورت گرفته که بیشترین نقش را شرکت های هواپیمایی ماهان و ایران ایر و آسمان بر عهده داشته اند ولیکن با توجه به وجود تعداد کافی هواپیماهای باریک پیکر و مسافت کوتاه  (فارغ ازنوع و کیفیت آنها)لزوم بکارگیری هواپیماهای پهن پیکر در مسیر های طولانی از سوی هما ضروری به نظر می رسد که تلاش مسئولان ذیربط را برای جذب هواپیماهای دوربرد خواهان است

فضانورد روسی شنبه به ایران می‌آید

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از مرکز علوم ستاره‌شناسی تهران، «گئوگی گرچکو» از سال 1966 به عنوان فضانورد انتخاب شده است.
وی که از سال 1975 عضو فعال آکادمی بین‌المللی آستروناتیک (فضانوردی) است و در سال 1984 کتاب «در کادر سیاره» را منتشر کرد و بیش از 28 مقاله منتشر شده علمی دارد.
از جمله فعالیت‌های «گئوگی گرچکو» که از 18 می 1978 به عنوان مربی فضانورد آزمایشگر انتخاب شده است می‌توان به فعالیت در گروه‌های مختلف فضانوردان، سه پرواز به عنوان مهندس سفینه سویوز و سالیوت و راهپیمایی به فضا برای کنترل کارگروه اتصالی سالیوت اشاره کرد.
«گئوگی گرچکو» در 25 می سال 1931 در لینگراد به دنیا آمد. 1949 در دبیرستان متوسطه لینگراد را به پایان رساند 1955 دانشکده مکانیک نظامی لنینگراد را با درجه مهندس مکانیک به اتمام رساند. در 1967 از دکترای علوم فنی با رساله‌ای در مورد محاسبه سامانه فرود «لونا ـ 9» و «لونا 16» در ماه دفاع کرد. در سال 1975 عضو فعال آکادمی بین‌المللی آستروناتیک (فضانوردی)در سال 1975 عضو افتخاری آکادمی علوم چکسلواکی، 17 فبریه 1984 دکترای علوم فیزیک ـ ریاضی عضو آکادمی علم و تجارت بین‌المللی دریافت کرده و بیش از 28 مقاله منتشر شده علمی دارد. در سال 1984 کتاب «در کادر سیاره» را نوشت.
در سال 1959 عنوان مهندس ارشد از سال 1961 رئیس گروه بخش 17 دفتر شماره یک طراحی و ساخت سامانه‌های فضایی و بالاخره در سال 1966 به عنوان رئیس گروه آزمایشگر دستگاه‌های کیهانی انتخاب شد.
از 21 فبریه 1975 مربی درجه 3 فضانوردان آزمایشی، از 18 می 1978 مربی درجه 2 فضانوردان آزمایشی، از 1 ژوئن 1983 مربی درجه 1 و معاون بخش شد.
از 22 می 1986 دانشکده فیزیک جو فعالیت داشت. 6 ژوئیه 1986 تا 1 مارس 1992 سرپرست آزمایشگاه «تحقیقات جو زمین از رطیق وسایل فضایی» انتخاب شد.
نخستین پرواز فضایی او در 11 ژانویه تا 9 فبریه 1975 به عنوان مهندس سفینه سویوز 17 در ایستگاه مداری «سالوت4» صورت گرفت و 29 شبانه روز و 13 ساعت و 19 دقیقه طول کشید.
دومین پرواز فضایی را از 10 دسامبر 1977 به همراه «یوری راماننکو» با «سویوز 26» در ایستگاه مداری «سالوت6» انجام داد که پروازی رکورد شکن بود و تا 16 مارس 1978 به مدت 96 شبانه روز 10 ساعت و 7 ثانیه ادامه داشت.
پرواز سوم و آخرین سفرش به فضا را در 17تا 26 سپتامبر 85 به عنوان مهندس سفینه «سویوز تی 14» در ایستگاه «سالوت ـ 7» انجام داد و 8 شبانه‌روز و 21 ساعت و 13 دقیقه در فضا به سر برد.
از 1 مارس 92 و پس از خارج شدن از گروه فضانوردان، به عنوان پژوهشگر ارشد دانشکده فیزیک جو آکادمی علوم روسیه فعالیت داشت.