رییس سازمان هواپیمایی کشور که در مراسم افتتاحیه همایش «ایمنی هوانوردی» سخنرانی میکرد، استاندارد گریزی و فرار از ایمنی را عامل بروز حوادث و سوانحهوایی و پایین بودن ایمنی پروازها خواند.
به گزارش «فردا» در گزارشی که روزنامه دنیای اقتصاد از این جلسه داده؛ آمده است: «آیه الکرسی» دعای هر روز و شب رییس سازمان هواپیمایی کشور است تا سانحه یا حادثهای در حوزه هوایی اتفاق نیفتد. حسین خانلری دلیل «آیه الکرسی» خواندنش را در چهارمین همایش «ایمنی هوانوردی» جلوگیری از حوادث و سوانح هوایی مطرح کرد.
خانلری عوامل موثر بر این استانداردگریزیها «ضعف مقررات دستورالعملهای موجود»، «ضعف در کنترل واحدهای نظارتی»، «رعایت نکردن آینده نگری در شرکتهای هواپیمایی»، «نبود نظارت عالی»، «ملاحظات سیاسی»، «بخشینگری مجموعههای دولت» و «رقابت ناسالم شرکتهای هواپیمایی» است. خانلری گفت: در نتیجه با این شرایط نباید مقصر هر حادثه و سانحه هوایی را ریاست سازمان خواند و گریبان او را در پس هر ماجرا گرفت.»
در همایش دیروز عمده تاکید رییس سازمان هواپیمایی کشوری در سخنرانیاش مقصر نخواندن او به عنوان متولی صنعت در جریان حوادث و سوانح هوایی بود. خانلری گفت: در چند ماه اخیر هر حادثه یا سانحه هوایی اتفاق میافتد همه نگاهها روی ریاست سازمان است، در حالی که شرایط فعلی ناشی از فرار از ایمنی و استانداردگریزی است، اگرچه همه ما مدعی هستیم خواهان ایمنی هستیم ولی به دلیل «شرایط سیاسی و ملاحظات سیاسی»، همچون «رقابت ناسالم شرکتهای هواپیمایی و نداشتن آیندهنگری آنها»، «ضعف کنترل واحدهای نظارتی»، «ضعف مقررات و قوانین»، «نبود نظارت عالی»، «شرایط عملیاتی»، «ضعف در آموزش» و «بخشینگری» فعالان صنعت از ایمنی فرار میکنند.
او در ادامه راهکار حل مشکل فعلی را تولید ایمنی خواند و گفت: بدون تولید ایمنی نمیتوان با فرهنگ سازی مشکلات را حل کرد. به گفته خانلری، کمیته ایمنی هوانوردی باید به طور جدیتر آییننامهها را تدوین کند و در مقابل ایرلاینها برای پیشرفت صنعت هوایی کشور هزینه کنند.
به اعتقاد او، اگر سرمایهگذاری ویژه در حوزه حملونقل هوایی صورت گیرد حوادث هوایی به این شدت نخواهد بود.
مدیر عامل شرکت فرودگاه های کشور اعلام کرد: اولین فرودگاه کشور به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی شرکت فرودگاه های کشور، اصغر کتابچی گفت: مذاکرات در خصوص واگذاری یکی از فرودگاه های کشور به بخش خصوصی در جریان بوده و نهایی خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: به جز بخشهای مراقبت پرواز، ایمنی زمینی ، امنیت و حفاظت به عنوان بخش های حاکمیتی ، بقیه امور فرودگاه به بخش خصوصی طرف قرارداد واگذار خواهد شد.
کتابچی تصریح کرد: اداره امور فرودگاه ترمینالها، تاسیسات، خدمات هلدینگ درون ترمینال ، نظارت و ... از جمله بخشهای واگذاری به بخش خصوصی خواهد بود.
روزنامه صهیونیستی " یدیعوت آحرونوت " روز شنبه مدعی شد ، جنبش "حماس" تجربه موفقی روی موشک جدید در غزه کسب کرد که برد آن ۱۶کیلومتر است و میتواند شمال منطقه عسقلان در جنوب اسراییل را هدف قرار دهد.
به گزارش ایرنا از بیروت ، این روزنامه اسراییلی افزود : موشکهای کاتیوشا و موشکهایی با برد ۱۲کیلومتر نمیتوانند عسقلان را هدف قرار دهند.
یدیعوت آحرونوت نوشت ، جنبش حماس در آزمایش موشک جدید خود این موشک را از شمال به جنوب شلیک کرد که در منطقه وسیعی نزدیک رفح و در فاصله ۱۶و نیم کیلومتری فرود آمد.
منابع اسراییلی گفتند، جنبش حماس با ساخت موشک جدید با برد بیشتر در آینده ، نیازی به وارد کردن موشک از خارج از غزه نخواهد داشت.
همایش یک روزه بالگردها و عمودپروازهای بدون سرنشین امروز - چهارشنبه- دردانشگاه امام حسین(ع) وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برگزار شد.
"آشنایی با پهبادهای عمود پرواز"، "طراحی موتور توربوشفت برای بالگرد بدون سرنشین"، "افزایش قابلیت اعتماد در پرندههای بدون سرنشین"، "بازار و فناوری وسایل پرنده بدون سرنشین عمود پرواز " ، " طراحی و ساخت ریزپرنده بالگرد"، پرنده دیدهبان عمود پرواز" و "سیستم هدایت ادوات نظامی هوشمند " از مقالات ارایه شده در این همایش است.
دبیر همایش بالگردها و عمود پروازهای بدون سرنشین ، پیشرفت سیستمهای کنترل و ناوبری و کوچکترشدن این بالگردها را عامل گسترش کاربردهای نظامی و غیرنظامی پرندههای بدون سرنشین از جمله بالگردها و عمودپروازها دانست.
دکتر "حسامالدینابنالدین حمیدی" روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، بررسیکاربردهایآتی ونیازهای نیروهای نظامی وغیرنظامی را ازمحورهای مقالات این همایش اعلام کرد.
وی گفت : بررسی طرحهای در دست اجرا در کشور و معرفی قابلیتها بررسی کاربردهایآتی و نیازهای نیروهای نظامی و غیرنظامی به این پرندهها از دیگر محورهای این همایش یک روزه است.
این همایش با اهداف تبادل نظر وتجربه ، هماندیشی موسسات درگیر طراحی و ساخت این نوع پرندهها، ارتباط میان کاربران و مجموعههای عملیاتی با سازندگان و فراهمکردن بستری برای تبادل افکار و نظرات کارشناسان، محققان و خبرگان علمی و صنعتی برگزار شد.
دبیر همایش بالگردها و عمود پروازهای بدون سرنشین، آشنایی پژوهشگران با آخرین دستاوردهای تحقیقاتی کشور وجهان در زمینههای مختلف سیستمهای RPH و ، UnmannedVTOLارائهراهکار جهت بومیسازی فناوریهای مورد نیاز این صنعت و بسط و گسترش شناخت نقش این پرندهها و معرفی این فناوری به کاربران و آشنایی بیشتر با عملکرد و امکانات را از دیگر اهداف همایش ذکر کرد.
وی گفت که بالگردهای بدون سرنشین عمودپرواز قابلیتهای زیادی دارند و میبایستی این قابلیتها شناخته شده و به موسسات و ارگانهای مربوطه معرفی شود.
اشتباه نکنید عکس های زیر مربوط به ۷۴۷ نیست بلکه این هواپیما بسیار شبیه به آن است و با موتور های توربو پراپ خود روزگاری اسب باری کار آمدی بوده است.
اسم این کوچولو ATL-98 Carvair است .ساخت Douglas DC-4 در June 1961
و در کل 21 فروند از آن ساخته شده
سایر مشخصات :
General characteristics
* Crew: 2
* Length: 102 ft 7 in (31.27 m)
* Wingspan: 117 ft 6 in (35.81 m)
* Height: 29 ft 10 in (9.09 m)
* Wing area: 1,462 ft² (135.8 m²)
* Empty weight: 41,885 lb (18,999 kg)
* Loaded weight: 73,800 lb (33,475 kg)
* Powerplant: 4× Pratt & Whitney R-2000-7M2 Twin Wasp radial engine, 1,450 hp (1,081 kW) each
Performance
* Maximum speed: 250 mph (400 km/h)
* Range: 2,300 miles (3,700 km)
* Service ceiling 18,700 ft (5,700 m)
* Rate of climb: 650 ft/min (3.3 m/s)
------------
Type Cargo aircraft
Manufacturer Aviation Traders
Maiden flight 21 June 1961
Number built 21
Developed from Douglas DC-4
منبع:انجمن هوافضا
داگلاس و مک دانل هر دو استکاتلندی تبار بوده و از دانشگاه ماساچوست فارغ التحصیل شده بودند، آنان مدتی از زندگی شغلی خود را به عنوان سرپرست مهندسی در شرکت هواپیماسازی Glenn L.Martin سپری کردند.
داگلاس در ۲۲ جولای ۱۹۲۰ شرکت خود را راه اندازی نمود و در شهر سانتامونیکای کالیفرنیا نخستین هواپیمای مسافربری و هواپیمای جنگی سبک خود را طراحی کرد و به مرحله ساخت رساند.
مک دانل نیز در ۶ جولای ۱۹۳۹ شرکت خود را در ایالت میسوری راه اندازی و اقدام به ساخت نخستین جت جنگی نمود.
در اوایل سال ۱۹۶۶ شرکت هواپیماسازی داگلاس یکی از شرکت های هواپیماسازی در کالیفرنیا به شمار می آمد که سفارشات زیادی جهت ساخت قبول کرده بود و همزمان شرکت مک دانل نیز میرفت تا به یک غول تولید کننده در این صنعت تبدیل شود، تا اینکه هزینه های راه اندازی و تولید هواپیماهای مدل DC-۸ و DC-۹ منجر به کاهش منابع مالی شرکت داگلاس گردید.
هنگامی که در دسامبر سال ۱۹۶۶ مدیران شرکت داگلاس اقدام به مزایده برای این شرکت کردند مک دانل دربهترین وضعیت این پیشنهاد را برنده شد.
ادغام این دو شرکت در ۲۸ آوریل ۱۹۶۷ رسمیت یافت و جیمز اسمیت مک دانل به مدیریت عامل شرکت منصوب گردید.
در ۲۹ آگوست ۱۹۷۰ هواپیمای DC۱۰ از سری آخرین هواپیماهای مسافری شرکت داگلاس نخستین پرواز خود را به انجام رساند و در ۱۸ اکتبر ۱۹۷۹ نیز این شرکت موفق شد DC-۹ ملقب به سوپر ۸۰ را با طراحی و ساخت بال ها، موتورها و بدنه ای جدید نسبت به خانواده DC-۹ به پرواز در آورد.
پس از مدتی تکامل یافته DC-۹ تحت نام MD-۸۰ تولید شد که جدیدترین عضو خانواده جت های دوموتوره بود. تولید انواع جت های MD-۸۰ سنگ بنایی برای ساخت سری جدید هواپیماهای پیشرفته MD-۹۰ به شمار می آمد.
به علت رشد روز افزون درخواست سفر با هواپیما، نیاز به هواپیماهای مسافربری هر روز بیشتر احساس میشد، از طرفی رشد سریع شرکت های هواپیماسازی اروپا، فشار زیادی به کارخانجات هواپیماسازی آمریکا وارد می ساخت.
دراوایل دهه ۱۹۹۰ کارخانجات هواپیماسازی آمریکا به منظور توسعه بازار و حفظ رهبری جهانی خود در صنعت هواپیمایی، مصمم به ادغام برخی شرکت ها و کارخانجات این صنعت شدند.
اقدامات اجرایی این تصمیم در اول آگوست ۱۹۹۷ به صورت نهایی در آمد و با ادغام شرکت های سود آور North American و McDonnell Douglas و Boeing، عظیم ترین شرکت صنعت هواپیمایی توانست جایگاه رهبری جهانی خود را تحکیم بخشد.
این ادغام در حالی صورت گرفت که در بازار بورس ارزش هر سهم از سهام شرکت مک دانل داگلاس برابر با ۳/۱ سهم از سهام شرکت Boeing بود و لازم به توضیح است مدیر عامل مک دانل داگلاس نیز به عنوان مدیر عامل جدید بویینگ انتخاب گردید.
شرکت مک دانل داگلاس در زمان ادغام با بویینگ در نوع هواپیمای باریک پیکر کوتاه برد، دارای یک پروژه کامل طراحی و آزمایش شده در سال ۱۹۹۴ تحت عنوان MD-۹۵ و یک هواپیمای میان برد در خط تولید به نام MD-۹۰ بود که از اوایل ۱۹۹۵ در مرحله تحویل به خریداران قرار داشت.
مدیران بویینگ بر این باور بودند که با توجه به ادغام صورت گرفته و هزینه بسیار کلان خرید سهام مک دانل داگلاس که از طرف بویینگ پرداخت شده الزاماً میباید تغییر نام طرح اجرایی MD-۹۵و هواپیمای در حال تولید MD-۹۰ صورت بگیرد و بدین خاطر علیرغم وجود تقاضای فراوان برای خرید هواپیمای MD-۹۵ و MD-۹۰این تصمیم اتخاذ گردید که هواپیما MD-۹۵ از این پس به نام بوئینگ ۷۱۷ تولید و روانه بازار شود.
با گذشت کمتر از دو سال از زمان ادغام در اول سپتامبر سال ۱۹۹۹، هواپیمای MD-۹۵ در حالی به خریداران تحویل داده میشد که نام بویینگ ۷۱۷ را با خود یدک می کشید.
مطالعه و بررسی مدیران ارشد بویینگ در خصوص ادامه ساخت MD-۹۰ و یا توقف تولید آن، بیشتر متوجه توقف تولید بود، زیرا طراحان قبلی خانواده MD آخرین حلقه از زنجیره طراحی شده از خانواده MD را MD-۹۰ قرار داده بودند، در حالی که طراحان بوئینگ ۷۳۷ یک زنجیره طولانی و دامنه دار برای ساخت مدل های جدید طراحی کرده بودند.
لذا توقف تولید در سال ۲۰۰۰ صورت گرفت. در حالی که ۷۰ درصد تولیدات MD-۹۰ در بوئینگ جدید(بعد ازادغام) انجام پذیرفته است.
اولین پرواز MD-۹۰ در بیست و دوم فوریه ۱۹۹۳ صورت گرفت و پس از دریافت گواهینامه هواپیمایی کشوری آمریکا (FAA) دراواخر سال ۱۹۹۴، اولین نمونه ساخته شده تحویل خطوط هوایی دلتا شد.
این هواپیما در فوریه ۱۹۹۵ برای ارائه خدمات به مشتریان به پرواز در آمد و رسماً در آوریل ۱۹۹۵ وارد عرصه حمل و نقل هوایی گردید.
این هواپیما دارای گنجایش ۱۷۲ صندلی جهت مسافرین و محفظه بار به گنجایش ۳۷ متر مربع و ظرفیت حدود چهار تن بار است و با حداکثر بار مجاز و مسافر و سوخت در کلیه شرایط آب و هوایی دنیا قابلیت نشستن و برخاستن دارد.
این هواپیما در هنگام برخاستن از نیروی جلوبرنده موتورهای V-۲۵۲۵ یا V-۲۵۲۸ ( با قدرتی معادل ۲۵۰۰۰ تا ۲۸۰۰۰پوند) بهره میگیرد( از خانواده موتورهایی که در خانواده ایرباس ۳۲۰ به کار رفته است) و با شرایط Hot & HIGH جغرافیایی کشورهای جهان تطابق دارد.
علاوه بر این ، پس از بررسی مشخص گردید این هواپیما تا تاریخ انتشار گزارش سال ۲۰۰۴ هیچ سانحه هوایی نداشته است.
از سری هواپیماهای MD-۹۰ هم اکنون ۱۱۸ فروند در خطوط هوایی دلتا ایرلاین،آمریکن ایر لاین، چاینا ایرلاین، ژاپن ایرلاین، اسکاندیناوین ایرلاین، سعودی ایرلاین، چاینا نورترن ایرلاین، AIR ARABIA،AMC AVATION، پاسفیک ایرلاینز و UNI AIR به حمل و نقل مسافرین در اقصی نقاط جهان مشغولند.
مشخصات فنی هواپیما:
نیروی محرکه International Aero Engines V۲۵۲۵ دو موتوره
گنجایش ( تعداد صندلی) ۱۷۲
تعداد کادر پروازی (نفر) ۷
میانگین سرعت ۸۱۲ (Km/h)
ماکزیمم گنجایش سوخت(لیتر) ۲۲۱۰۴
مصرف سوخت در هر ساعت(تن) ۷/۲
برد عادی (Km) ۳۸۶۰ و یا Nautical Miles ۲۰۸۵
مدت عمر طراحی شده(سال) ۳۰-۲۵۰
ماکزیمم نیروی موتور (پوند) ۲۸۰۰۰-۲۵۰۰۰
طول بالها (متر) ۳۲
طول بدنه (متر) ۵/۴۶
ارتفاع دم(متر)۵/۹
فاصله بین صندلی ها (سانتیمتر)۸۰
شرکت International Aero Engines )I.A.E) سازنده موتور هواپیمای MD۹۰ یک شرکت چند ملیتی است که از چهار شرکت بزرگ موتورسازی هواپیما شامل شرکت آمریکایی Patt & Whitney(۵/۳۲درصد سهام)، شرکت انگلیسی Rolly Royce(۵/۳۲ درصد سهام)، شرکت ژاپنی Japanese Aero engines (۵/۱۹ درصد سهام) و شرکت آلمانی MTU Aero engines (۵/۱۱ درصد سهام) تشکیل شده است.
شرکت IAE در سال ۱۹۸۳ قراردادی مبنی بر ساخت موتورهای خانواده V۲۵۰۰ با نیروی جلوبرنده ۲۲۰۰۰ تا ۳۳۰۰۰ پوند (برای هواپیماهای دارای ۱۲۰ تا ۲۰۰ صندلی) را مورد موافقت قرار داد. در سال ۱۹۸۹ اولین موتور از سری V۲۵۰۰ توسط شرکت IAE ساخته شد و سفارش هایی در حدود ۲۵ میلیارد دلار جهت ساخت این نوع موتور توسط شرکت IAE دریافت گردید.
بیش از ۷۱ درصد از موتورهای نصب شده روی هواپیماهای ایرباس A-۳۱۹ ، A-۳۲۰، A-۳۲۱ و همچنین ۱۰۰ درصد موتورهای نصب شده بر روی MD-۹۰ از نوع موتور V۲۵۰۰ است.
ساعت پرواز با این موتورها تا پایان سال ۲۰۰۳ بالغ بر ۲۵ میلیون ساعت بوده است.
موتورهای V۲۵۰۰ در سه سریال نزدیک به هم و با قابلیت تغییر به یکدیگر تولید شده است.
حدود ۸۰ شرکت هوایی از ۳۵ شرکت دنیا مصرف کننده این نوع موتور بوده و سفارش این موتورها ادامه دارد.
موتورهای V۲۵۰۰ به خاطر انتشار صدای کمتر در stage چهار(STAGE چهار بیانگر مقدار صدای موتوری است که در مطلوب ترین محدوده استاندارد جهانی برای نشست و برخاست در فرودگاه ها مورد پذیرش سازمان های هواپیمایی کشورها قرار گرفته و معروف به Low Level Noise می باشد) طبقه بندی EPND db میباشد که Noise موتور MD-۹۰ ، ۲/۴EPNdb است، یعنی صدای موتور MD-۹۰ ، ۵۸ درصد از استاندارد مطلوب تر است.
توجه به آلودگی زیست محیطی که توسط گازهای خروجی موتور هواپیما ایجاد می شود از جمله عواملی است که مورد نظر کلیه فرودگاههای جهان بر اساس مقررات سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری (ICAO) می باشد.
از این رو شرکت IAE با طراحی که روی موتورهای V۲۵۰۰ انجام داد موفق شد آن را به سطح Low Specific Consumption(حداقل مصرف سوخت) ارتقا دهد.
بر اساس اطلاعات منتشره، انتشار گازهای CO(منواکسید کربن)، NOx و UHC(گازهای سمی) در هواپیماهایی که مجهز به این موتور هستند در پایین ترین حد قرار دارد (NOX ۲/۲۲ درصد پایین تر از حد مجاز، CO ۶/۷۷ درصد پایین تر از حد مجاز، UHC۹/۹۷ درصد پایین تر از حد مجاز) که در نتیجه میتوان از محصولات این شرکت هواپیماسازی بعنوان محصولات با کیفیت بالا یاد نمود.
منبع:انجمن هوافضا