مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

هر آنچه از ایران ۱۴۰ باید دانست!

تصویر



هواپیمای مسافربری منطقه ای، هواپیمایی است کوچک برای حمل 35 تا 100 نفر مسافر از یک منطقه به منطقه ای دیگر که براساس بهترین کارایی (اقتصادی، عملکرد) طراحی می شود. این نوع هواپیما به دو گروه جت و توربوپراپ قابل تقسیم است.

هواپیمای مسافربری منطقه ای دارای سه گروه بهره بردار می باشد:

1- خطوط هوایی که بلیط خود را با تخفیف ارائه می کنند یا هر روز از حومه به شهر و بلعکس سفر می کنند و همچنین هواپیماهای بزرگ امکان پرواز در آن مسیر ها را ندارند (Commuter Airlines).

2- مراکز نظامی برای جابجایی پرسنل از یک منطقه به منطقه دیگر (Government Militaries).

3- شرکت های بزرگ باربری برای استفاده در خطوط منطقه ای (Large Legacy Carriers).

در دهه 60 که هواپیماهای جت وارد بازار مسافربری شدند، پیش بینی می شد هواپیماهای پراپ به طور کامل از رده خارج شوند. ولی هواپیماهای بزرگ جت برای مسیرهای کمتر از 400 مایل (740 کیلومتر) اقتصادی نبودند لذا خطوط هوایی در دهه 80 نسل جدید توربوپراپ ها را سفارش دادند (مثل هواپیمای Havilland Canada Dash 8) از طرفی در دهه 90 با پیشرفت موتورهای جت و کاهش مصرف سوخت آنها، هواپیماهای جت منطقه ای نیز وارد عرصه شدند. در حال حاضر بین این دو نوع هواپیما رقابت سختی به وجود آمده به طوری که ازحدود 5400 فروند هواپیمای منطقه ای در جهان بیش از نیمی از آن را هواپیماهای توربو پراپ به خود اختصاص داده اند.

چرا هزینه های هواپیمای توربوپراپ نسبت به جت کمتر است؟

• مصرف سوخت %28-
• وزن سازه %20-
• هزینه تعمیر و نگهداری سازه %26-
• هزینه تعمیر و نگهداری موتور تا %83-
• هزینه خدمه پروازی %14-

ساخت هواپیمای ایران 140

کشور ما بعد از انقلاب اسلامی با تحریم ابر قدرت ها در زمینه صنعت هوایی روبرو شد لذا در درجه اول مجبور شدیم داشته های خود (هواپیماهای مدرن و به روز دنیا) را که توسط آمریکائیها اداره می شد حفظ و به نحو احسن مخصوصاً در زمان جنگ تحمیلی از آنها استفاده کنیم. اکنون که بیش از 30 سال از زمان انقلاب می گذرد بیشتر این هواپیماها فرسوده شده و باید از رده خارج شوند، این مسئله باعث شده ایمنی پرواز در ایران کاهش یابد. در دوران سازندگی به دلایل زیر دولت تصمیم به ساخت هواپیمای مسافربری در ایران گرفت:

• تقویت ناوگان حمل و نقل هوایی کشور
• انتقال تکنولوژی ساخت هواپیما
• تعلیم نیروهای متخصص در صنعت و دانشگاه
• ایجاد اشتغال برای افراد با تخصص بالا (جلو گیری از فرار مغزها)
• پشتیبانی نیروهای مسلح

انتخاب هواپیمای توربوپراپ با ظرفیت حمل 6 تن بار و با توان جابجایی 60 مسافر و بار همراه برای مسیرهای در حد 700 km و با زمان پرواز 1.5 ساعت در سال 1375 با حضور کارشناسان وزارتخانه های راه و ترابری ، صنایع و دفاع و نمایندگان خطوط هوایی کشور انجام پذیرفت. به دنبال انتخاب نوع هواپیما از کلیه سازندگان این نوع هواپیما دعوت به مشارکت گردید. با توجه به مسائل اقتصادی و روابط بین المللی کشورمان هواپیمای آنتونف 140 از کشور اکراین انتخاب گردید. شرکت طراحی آنتونف بزرگترین طراح هواپیمای در بلوک شرق می باشد که با تجربه صد سال طراحی و تولید هواپیما تا کنون بیش از 10 خانواده هواپیما تولید نموده و افتخار تولید بزرگترین هواپیمای دنیا در انحصار این شرکت می باشد و از هواپیماهای طراحی شده این موسسه در دهها کارخانه تولید هواپیما در سراسر جهان بیش از دهها هزار فروند تولید شده است.

در زمان عقد قرارداد (سال 1375) این هواپیما در مرحله تکمیل طراحی و تولید اولین نمونه های آزمایشی قرار داشت.

شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) واقع در شاهین شهر به عنوان محل تولید این هواپیما انتخاب گردید. میزان مشارکت ایران در ساخت این هواپیما، دریافت مدارک طراحی و تولید و امتیاز به مقدار صد در صد و اجرای عمق عملی ساخت در حدود 70% می باشد. (صرفا به علت رعایت مسائل اقتصادی و صرفه و صلاح کشور ، هسا هر زمان اراده نماید می تواند صد در صد هواپیما را تولید نماید.)

علیرغم انعقاد قرارداد در دسامبر سال 1995 به علت تاخیر در تکمیل مراحل طراحی و تست نمونه های اولیه و اخذ گواهینامه تایپ این هواپیما از طرف اکراین و عدم تامین اعتبارات کافی برای آماده نمودن تاسیسات و خرید تجهیزات مورد نیاز عملا اولین فروند هواپیمای تولیدی هسا در سال 1379 از خط تولید خارج گردید. در سالهای 1379 تا 1383 به علت کاهش شدید قیمت نفت و عدم پرداخت اعتبارات مورد نیاز، پروژه با بی مهری روبرو گردید و هسا نتوانست اقلام وندور هواپیما (موتور، ‌سیستمها و اویونیک) که بیش از 60%‌قیمت هواپیما را تشکیل می دهد، تهیه نماید و در نتیجه تولید مستمر و قابل اعتماد برقرار نگردید و در نتیجه قراردادهای فروش قابل توجهی با مشتریان منعقد نگردید. همچنین به علت اینکه برای اولین بار تولید هواپیما مسافربری در ایران انجام می گرفت، هیچ کدام از ساختارهای قانونی و تجاری آن مانند نحوه بیمه کردن و نرخ بیمه، نحوه تامین اعتبارات بانکی و سود مشارکت، نحوه ثبت هواپیما و گرفتن تضمینهای لازم بانکی و دهها مسائل قانونی دیگر در ایران شکل نگرفته بود و هنوز نیز برطرف نشده است و همچنین قیمت فوق العاده پایین بلیط هواپیما در ایران، خرید هیچ نوع هوپیمای نو را توجیه پذیر نمی داند که این خود بزرگترین دلیل بر وضعیت کنونی ناوگان پیر و فرسوده حمل و نقل هوایی در ایران است.

با روی کار آمدن دولت نهم عنایت بیشتری به این پروژه شد و بخشی از بدهی های پروژه بخشیده شد و اعتباراتی جهت خرید این هواپیما برای خطوط هوایی کشور تخصیص داده شد و پروژه بسیار فعال شد. در حال حاضر چهار فروند از این هواپیما تولید و آماده واگذاری به خطوط هوایی می باشد.

موتور توربوپراپ (Turboprop Engine)

موتور توربوپراپ یک موتور توربین گاز یا همان جت می باشد که نیروی جلوبرندگی هواپیما (thrust) را با چرخش پراپ (propeller) ایجاد می کند در صورتی که در موتور جت توربوفن این نیرو توسط عکس العمل گاز خروجی از موتور تولید می شود. به طور کلی تمام اجزاء اصلی این دو موتور با یکدیگر مشابه است. تنها در موتور توربوپراپ انرژی گاز خروجی توسط یک یا چند مرحله توربین به شافت چرخاننده پراپ منتقل می شود.

دلیل استفاده از توربوپراپ چیست؟

در طراحی هواپیما پارامترهای متنوع وجود دارد که بر اساس ماموریت هواپیما مشخص می شود، البته ماموریت هر هواپیما نیز توسط مشتری آن تعیین می گردد. مسائلی همچون سرعت، قیمت، ارتفاع پروازی و... . اگر پارامتر سرعت را در نظر بگیریم این نوع موتورها در سرعت های زیر 600 کیلومتر بر ساعت راندمان بیشتری نسبت به موتورهای جت توربوفن دارند یعنی با مصرف سوخت کمتر نیروی پیشرانه لازم را ایجاد می کنند. از طرفی قیمت کمتری هم خواهند داشت لذا در هواپیماهای برد کوتاه، طراح موظف است از جدیدترین موتورهای توربوپراپ استفاده کند چراکه بین 10% تا 30% هزینه ها را کاهش می دهد. به طور مثال جدیدترین هواپیمای ایرباس با نام A400M که در سال 2008 به بازار می آید از این نوع موتور استفاده می کند.

هواپیمای ایران 140 نیز از یک موتور توربو پراپ به نام TV3-117VMA-SBM1 با قدرت 2500 اسب بخار استفاده می کند که توسط کامپیوتری به نام RED 2000 کنترل می شود. شایان ذکر است که پراپ این نوع موتورها نسبت به ملخ موتورهای پیستونی قدیمی که در ذهن بیشتر ما می باشد از تکنولوژی خاص و پیچیده ای برخوردار است استفاده از مواد گران قیمت کامپوزیتی، تغییر زاویه پیچش با فرمان گیری از کامپیوتر مرکزی و... باعث شده از نظر قابلیت اطمینان هیچ چیز از موتورهای جت توربوفن بکار رفته در هواپیماهای بزرگ مانند بوئینگ و ایرباس کم نداشته باشد.

مزایای هواپیمای ایران 140 :

- مسافربری/ باربری، برای شرایط گرم، مرتفع و بد آب و هوایی
- مجهز به سیستمهای APU و FADEC
- مجهز به درب ورودی پله دار
- مصرف سوخت پایین و نیروی پسای کم
- بهره برداری و تعمیر و نگهداری با هزینه اندک
- بی نیازی از تجهیزات زمینی
- دارای تجهیزات کامل IFR

مشخصات کلی هواپیمای ایران 140 :

- حداکثر وزن برخاست 21.5 تن
- حداکثر بار 6 تن
- تعداد مسافر 52 نفر
- خدمه پروازی 2 نفر
- حداکثر سرعت کروز 535 کیلومتر بر ساعت
- ارتفاع کروز 600-7200 متر
- طول باند مورد نیاز 1925 متر 
منبع:hesa.ir

۱۹ فروردین روز دلیران

با یاد و احترام به اقدام شجاعانه همافران نیروی هوایی کشور عزیزمان ایران در ۱۹ بهمن سال ۵۷ 

 

دیدار فرماندهان و پرسنل نیروی هوایی با حضرت آیت الله خامنه ای،فرمانده کل قوا 

نمایشگاه هوایی شیراز(به مناسبت دهه فجر)

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر 

تصویر

تصویر 

 تصویر

تصویر 

منبع:انجمن هوافضا(با تشکر از مهدوی عزیز)

ناسا موفقیت ماهواره ایرانی امید را تایید کرد

سازمان فضانوردی آمریکا ناسا موفقیت آمیز بودن پرتاب ماهواره ملی امید به مدار زمین را تایید کرد.

به گزارش ایرنا، "جفری فوردن" تحلیلگر تحقیقاتی دانشگاه "ام آی تی" گفت: ایران با وجود تحریم ها و مخالفت جهانی، به باشگاه کاملا انحصاری کشورهایی که ماهواره در مدار زمین قرار داده اند پیوسته است.
وی طی اظهاراتی که در رسانه های خبری جهان بازتاب داشته است، پرتاب ماهواره ملی امید را یک دستاورد فناوری ارزیابی کرده است.
فوردن ، با استناد به اطلاعاتی که سازمان فضانوردی آمریکا ناسا منتشر کرده و گزارشهای رصدگران آماتور گفت: به نظر می رسد این ماهواره با موفقیت در یک مدار پایینی زمین قرار گرفته است.
وی افزود: مشخص نیست که ایران برای پرتاب این ماهواره از راکت سه مرحله ای نظیر موشکهای اسکاد شوروی سابق بهره گرفته یا یک راکت دو مرحله ای ساخته است.
فوردن اظهار داشت: برخی رصدگران آماتور معتقدند ایران از راکت دو مرحله ای استفاده کرده است، هر چند هنوز هیچ تایید رسمی در این باره وجود ندارد.
وی افزود: چنانچه این راکت یک راکت دو مرحله ای باشد به منزله جهش بسیار بزرگی در فناوری ایران است که بسیار نگران کننده خواهد بود.
به گفته وی ، ناسا اولین عناصر مداری ماهواره و بدنه راکت آن را که با پرتاب از سایت پرتاب کاوشگر در ساعت 18 و 38 دقیقه روز دوم فوریه سال 2009 به وقت گرینویچ کاملا مطابقت دارد، منتشر کرده است.
این تحلیلگر افزود: رصدگران آماتور ماهواره در انگلیس با استفاده از علایم رادیویی وجود این ماهواره را تایید کردند.
رصدهای نوری نشان می دهد بدنه راکت بسیار درخشانتر از ماهواره است که بیانگر آن است که ایران احتمالا ترکیب سوخت / موتور قدرتمندی برای راکت تهیه کرده است.
جاناتان مک داول تحلیلگر برنامه فضایی در مرکز اخترفیزیک اسمیتسونیان هاروارد می گوید برخوداری از راکت چند مرحله ای گام بزرگی در فناوری موشکی است و مهمتر اینکه ایرانی های تحت تحریم ، به تنهایی به این موفقیت دست یافته اند و آنها با این کار خود ثابت کردند پرتاب ماهواره خیلی دشوار نیست.
مک داول گفت: آمریکا می تواند انتظار داشته باشد که ایران ، در سالهای آینده پرتاب ماهواره های فضایی و مخابراتی بزرگتر و با قابلیت های بیشتر را به مدارهای بالاتر آغاز کند.
به گفته فوردن، رصدگران آماتور در ساعت 3 بعدازظهر در ادینبورگ اسکاتلند این ماهواره را مشاهده کرده اند.

پرتاب ماهواره ملی امید که روز سه شنبه با ماهواره بر سفیر 2 به مدار زمین فرستاده شد در صدر اخبار رسانه های خارجی و داخلی قرار گرفته است.

فانتوم زیبای ایرانی

دوستان عزیر  یک فروند از فانتوم های سری RF-4 که مدت های زیادی جهت اورهال در مرکز اورهال صها قرارداشت دیروز با زحمات زیاد کارشناسان این واحد دوره اورهال خود را پشت سر گذاشت و به ناوگان جنگند های کشورمان برگشت ولیکن نکته جالب رنگ استتار زیبا و جدید این فانتوم بود که برای ما که فانتوم های ایرانی را با آن استتار زیبا خاکی می شناسیم تعجب آمیز بود.در تلاشیم اطلاعات بیشتری در مورد آن بدست آوریم که در صورت موفقیت تقدیم شما دوستان خواهیم نمود. 

 

McDonnell Douglas RF-4E Phantom II aircraft picture

امید به روایت تصویر

ارسال اولین ماهواره ایرانی توسط موشک ماهواره بر ایرانی را  به همه مردم فهیم ایران زمین تبریک می گوئیم.   

*مبارک باد*    

پرتاب ماهواره ملی امید  

پرتاب ماهواره ملی امید  

پرتاب ماهواره ملی امید  

 

دیدن عکس های بیشتر:http://www.farsnews.com/imgrep.php?nn=8711150737

همه چیز درباره ماهواره امید

* دست آوردهاى پروژه امید :
ساخت اولین سامانه فضایی بومی جمهوری اسلامی ایران · بومی سازی فناوری فضایی به عنوان قطب مهم مولد دانش و فناوری در سایر صنایع · اقتدار ملی از منظر دستیابی و تسلط به فضا
با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر بومی‌سازی فناوری‌های راهبردی و در راستای تحقق جنبش نرم افزاری، پروژه امید در صا ایران بعنوان اولین گام عملی کشور در عرصه بومی سازی فناوری فضایی از اسفند 84 آغاز شد.
این پروژه حاصل یک کار جمعی و با بسیج امکانات داخلی کشور شامل بخش‌های مختلف صا ایران، وزارت دفاع و پشتیبانی، شرکت‌های خصوصی و امکانات دانشگاه‌ها به ثمر نشست.

* اهداف پروژه ماهواره ملی امید:

از آنجایی که پروژه امید اولین گام علمی در عرصه بومی سازی فناوری ماهواره بوده است لذا مهمتر و پیچیده تر از دستیابی به یک محصول بومی، ایجاد بسترهای لازم برای این صنعت خواهد بود.
بر این اساس شناسایی صنایع داخلی و ظرفیت‌های موجود در خصوص تجهیزات ساخت، مونتاژ و تست ماهواره و ایجاد بستر فعالیت‌های فضایی در شرکت‌های خصوصی بعنوان اهداف بسیار مهم این پروژه بوده است.


* اهداف مهم پروژه امید در راستای بومی سازی صنعت ماهواره:

- شناسایی ظرفیت‌های موجود در خصوص تجهیزات ساخت، مونتاژ و تست ماهواره
- ایجاد بستر فعالیت های فضایی در شرکت‌های خصوصی
- ایجاد فضای عملیاتی ساخت و تست ماهواره در تعامل با موشک حامل داخلی

* ماموریت ماهواره امید:
ماموریت فنی ماهواره امید به گونه ای تنطیم شده که بتوان با حداقل ریسک به حداکثر اطمینان در یک ارتباط ماهواره‌ای رسید. از اینرو ماموریت ماهواره ای امید به این صورت تعریف شده است:

برقراری ارتباط متقابل ماهواره و ایستگاه زمینی شامل ماموریت های :

- تعیین مشخصات مداری ماهواره پس از جدایش از موشک حامل.
- تله متری مشخصات زیرسامانه های ماهواره (ارسال اطلاعات داخلی ماهواره به ایستگاه زمینی) برای بررسی وضعیت ماهواره.
- ارسال فرمان از ایستگاه زمینی به ماهواره.


* مشخصات فنی ماهواره امید:

نوع ماهواره: مخابراتی

ابعاد کلی سازه در حالت بسته : cm 40*40*40
وزن: 27 کیلو گرم
کنترل حرارات: پسیو
باند فرکانس: UHF

* ساختار ایستگاه‌های زمینی ماهواره امید

- ایستگاه‌های رنجینگ ( 4 ایستگاه)
- ایستگاه‌های تله متری و تله کامند(3 ایستگاه)
- ایستگاه کنترل مرکزی (ا ایستگاه)  


فناوریهای کلیدی در پروژه:

- تولید الکترونیک ماهواره
- تولید فرستنده و گیرنده فضایی
- فناوری QSM بعنوان فناوری حساس سازه‌ای در ماهواره
- فناوری TVT بعنوان فناوری حساس طراحی حرارتی ماهواره
- تست‌های محیطی فضایی بعنوان بالاترین رده کیفی قطعات
- فناوری بکارگیری GPS فضایی بخصوص در ماهواره بدون پایداری امید
- فناوری Ranging
- فناوری شبیه‌سازی پرواز ماهواره
- مهندسی سامانه فضایی بصورت کاملاً بومی
- اثبات وجود ماهواره در مدار
- تعیین دوره تناوب و زمان طلوع ماهواره با دقت بالا
- ارتباط تله متری تله کامند با ماهواره
- تهیه نرم افزارهای گزارش‌گیری برای تحلیل اطلاعات تله متری

ادامه مطلب ...

جنگنده رادار گریز ایران سال 88 پرواز می‌کند

 امیر خلبان حسن شاه صفی فرمانده نیروی هوایی ارتش در حاشیه اولین جشنواره تحقیقات صنعتی ارتش در جمه خبرنگاران با بیان اینکه هم اکنون درحال تولید انبوه صاعقه و آذرخش در صنایع وزارت دفاع هستیم، گفت: متخصصان نیروی هوایی ارتش درحال کار روی جنگنده رادار گریز هستند و انشاء‌الله با توجه به اینکه مقیاس یک هفتم آن طراحی و ساخته شده، نیمه اول سال آینده پرواز آزمایشی خود را انجام دهد.
وی اضافه کرد: پس از انجام پروازهای آزمایشی و تست تجهیزات مختلف آن برای تولید انبوه در اختیار وزارت دفاع قرار می‌گیرد.
فرمانده نیروهوایی ارتش با یادآوری اینکه اولویت کار ما اقدامات پدافندی است، تاکید کرد: هر دستاورد و هر اقدام نیروی هوایی ارتش جنبه دفاعی و پدافندی دارد و ما به علوم روز در این زمینه مجهز هستیم.
خبرنگاری از علی شاه صفی درباره تعداد جنگنده‌های آذرخش و صاعقه سئوال کرد که وی پاسخ داد: به هر تعداد که مورد نیاز نیروی هوایی ارتش باشد در وزارت دفاع ساخته خواهد شد و ما با توجه اینکه در تولید جنگنده به خودکفایی رسیده‌ایم تلاش خود را به بخش های دیگر نیز تسری داده‌ایم.
از فرمانده نیروی هوایی ارتش در خصوص سازماندهی جدید بخش پدافندی ارتش سئوال شد که وی این گونه پاسخ داد: بر مبنای تدابیر ابلاغی و انجام بهتر وظایف این کار انجام شده و به سرعت در حال انجام است.
وی یادآور شد: ماموریت‌های نیروی آفندی و پدافندی مکمل یکدیگرند و مراحل پایانی این تفکیک سازمانی در حال انجام است و در آینده معلوم خواهد شد که این تفکیک برای دکترین دفاعی ما بسیار سودمند بوده است.
شاه صفی در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص شلیک موشک حرارتی هوا به هوا گفت: در دو مرحله پروازی این تست با موفقیت انجام شده و ما در راستای دکترین دفاعی خود در حال افزایش برد و مسافت موشک‌های خود هستیم.
وی در پایان تاکید کرد: شلیک موفق این موشک چهل کیلومتری هم در منطقه شبستر تبریز و هم در اطراف تهران انجام شد و هم اکنون درحال افزایش برد آن هستیم که انشاء‌الله به همراه دیگر خبرهای خوب در سال آینده اعلام خواهد شد.

پس لرزه های امید!!

پرتاب ماهواره ملی امید به فضا در صدر اخبار رسانه‌های عرب قرار گرفت 

به گزارش فارس، خبرگزاری فرانسه این خبر را به نقل از خبرگزاری فارس بازتاب داد و نوشت ایران نخستین بار در تاریخ خود، ماهواره ملی امید را به وسیله ماهواره‌بر سفیر2 به فضا پرتاب کرد.
خبرگزاری آلمان نیز از دیگر خبرگزاری بود که به بازتاب این خبر پرداخت و گزارش داد که ایران صبح امروز ماهواره ملی را به فضا پرتاب کرده است.
این خبرگزاری گزارش داد که پرتاب این موشک همزمان با سی سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 میلادی صورت گرفته است.
بنابر این گزارش، تهران پارسال نیز پرتاب دو موشک ماهواره‌بر را آزمایش کرده بود. تهران پرتاب این موشک تحولی بزرگ در فناوری هوافضای این کشور توصیف کرد که با وجود مجازات‌های اقتصادی تحمیلی علیه ایران به دلیل برنامه‌های هسته‌ای ایران بدان دست یافته است.
خبرگزاری رویتر نیز با انعکاس این خبر تلاش کرد که موفقیت ایران در پرتاب ماهواره ملی امید به فضا را بدون ارائه سند یا مدرک خاصی، به برنامه‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران ارتباط دهد.
این خبرگزاری به نقل از تلویزیون سیمای جمهوری اسلامی ایران گزارش داد که ایران نخستین ماهواره بومی را به مدار فضا پرتاب کرد.
خبرگزاری رویترز، موفقیت ایران را در عرصه هوا فضا را به برنامه‌های هسته‌ای ایران ارتباط داد و نوشت که سازمان ملل تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کرده است زیرا آمریکا و دیگر کشورهای عربی مظنون هستند که ایران در تلاش برای دستیابی به توانمندی هسته‌ای برای تولید سلاح هسته‌ای است.
خبر پرتاب ماهواره ملی امید به فضا توسط ماهواره‌بر سفیر2 در خبرگزاری عربستان‌سعودی "واس " نیز بازتاب داشت.
این خبرگزاری به نقل از خبرگزاری دولتی ایران گزارش داد که این ماهواره با هدف برقراری ارتباطات متقابل ماهواره و ایستگاه زمینی در مدار زمین قرار داده شده است. ماهواره امید هر 24 ساعت 15 بار به دور زمین می‌چرخد و در هر دور، دو بار به وسیله ایستگاه‌های زمینی سنجش از دور و بُردسنجی کنترل و هدایت می‌شود.
بنابر این گزارش، همه قطعات و اجزای این ماهواره و ماهواره‌بر، به دست متخصصان صنایع هوافضای ایران طراحی و تولید شده است.
رادیو و تلویزیون مصر با انعکاس این خبر گزارش داد که ایران نخستین ماهواره بومی خود را به فضا پرتاب کرد.
بنابر این گزارش، سیمای جمهوری اسلامی ایران، تصویری از پرتاب این موشک را به نمایش گذاشت و تأکید کرد که دانشمندان ایرانی و در سایه تحریم‌ها توانستند به دستاوردی دیگر دست یابند و ایران نخستین ماهواره ملی را در مدار فضا قرار داد.
این پایگاه خبری همچنین دستاورد ایران در زمینه دفاعی را به برنامه‌های هسته‌ای مرتبط دانست و گزارش داد که شورای امنیت سازمان ملل مجازات‌هایی را علیه ایران وضع کرده زیرا آمریکا و برخی کشورهای عربی ایران را به تلاش برای دستیابی به توانمندی‌های هسته‌ای برای تولید سلاح هسته‌ای متهم می‌کنند.
این در حالی است که ایران با رد این گزارش ها اعلام کرده است که برنامه هسته‌ای‌اش تنها جنبه صلح‌آمیز دارد و با هدف تولید برق برای رفع نیازمندیهای اقتصادی این کشور است.
خبرنگاری شبکه تلویزیونی الجزیره قطر نیز از تهران گزارش داد: مدار ماهواره "امید " بین 250 تا 500 کیلومتر از سطح زمین فاصله دارد و مسؤولان ایرانی با موفقیت‌آمیز خواندن این اقدام، اعلام کردند که سیگنال‌های مثبت را از این ماهواره دریافت کرده‌اند.
به گزارش الجزیره، ایران پارسال نخستین مرکز فضایی کشور را با هدف پرتاب ماهواره به فضا افتتاح کرد.
خبرگزاری "معا " وابسته به تشکیلات خودگردان فلسطین نیز با بازتاب این خبر گزارش داد که ایران نخستین ماهواره بومی را با ماهواره‌بر سفیر2 به فضا پرتاب کرد.
بنابر این گزارش، این آزمایش نقطه عطفی در برنامه‌های هوافضای ایران به شمار می‌رود.
پایگاه خبری "لبنان‌الآن "نیز تیتر خبر خود را به نقل از خبرگزاری فارس برگزید و گزارش داد که خبرگزاری فارس اعلام کرده است که ایران نخستین ماهواره ملی را به فضا پرتاب کرده است.
این گزارش به نقل از خبرگزاری فارس حاکی است: ماهواره ملی امید به وسیله ماهواره‌بر سفیر2 برای نخستین بار در تاریخ کشورمان به فضا پرتاب شد.
خبرگزاری بحرین "بنا " نیز به انعکاس این خبر پرداخت و نوشت پرتاب این موشک با فرمان احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری به فضا پرتاب شد و در مدار قرار گرفت.
بنابر این گزارش، ایران پارسال نیز چند آزمایش پرتاب موشک ماهواره‌بر به فضا را با موفقیت انجام داد.  

 

ایران 2 ماهواره‌بر به فضا پرتاب می‌کند 

 

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، رضا تقی‌پور در جمع خبرنگاران در بیرجند افزود: فناوری‌های فضایی، فناوری‌هایی پیچیده و گران هستند که کشورهای محدودی به آن دست یافته‌اند و تلاش می‌شود در برنامه پنجم و ششم توسعه در زمینه خدمات فضایی به خودکفایی برسیم.
وی با اشاره به استفاده از ماهواره‌های فضایی برای مدیریت بلایای طبیعی، زلزله، منابع طبیعی و کشاورزی و سایر موارد اظهار داشت: در این ارتباط سه طرح دانشجویی در دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت ایران و صنعتی شریف آغاز شده که هر یک 100 میلیارد ریال اعتبار دارد.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه تمام زیر ساخت‌ها برای توسعه دولت الکترونیک در کشور آماده است، گفت: شاخص‌های ارتباطی درکشور ارتقا یافته و طی دولت نهم تعداد دفاتر ICT روستایی نسبت به سال 84 حدود هشت برابر شده است و در حال حاضر به 7 هزار و 347 دفتر افزایش یافته است.
تقی‌پور رشد دایری تلفن همراه در این مدت را چهار برابر خواند و تصریح کرد: مشترکین تلفن همراه از حدود 7 میلیون نفر به بیش از 28میلیون نفر رسیده است.
وی با بیان اینکه از سال 84 تاکنون تعداد تلفن همگانی راه دور و آنتن‌های BTS برابر رشد داشته است، گفت: بیشتر ارائه این خدمات در مناطق محروم و روستایی بوده است.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رشد شبکه فیبرنوری از 56 هزار کیلومتر به 120 هزار کیلومتر را طی سه سال اخیر از جمله شاخص‌های توسعه مخابراتی خواند.
تقی‌پور با اشاره به شرایط سیاسی قبل از انقلاب اسلامی گفت: نابودی حکومت پهلوی که پاتوق اصلی آمریکا و غرب بود، یکی از مهم‌ترین دستاوردهای پیروزی انقلاب اسلامی است.
وی احیای عزت انسانی و اسلامی را از دیگر دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی دانست و افزود: امروز انوار و آثار انقلاب اسلامی در تمام جهان مشهود است.

امید ایرانیان به آسمان رفت

همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و با پیام صلح ریاست جمهوری
ایران ماهواره ملی امید را به فضا پرتاب کرد

خبرگزاری فارس: ماهواره ملی امید همزمان با سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با دستور رئیس‌جمهور به فضا پرتاب شد.


به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، ماهواره ملی امید به وسیله ماهواره بر سفیر 2 برای اولین بار در تاریخ کشورمان به فضا پرتاب شد و در مدار پیش‌بینی شده قرار گرفت.
این ماهواره در اولین اقدام پیام صلح و دوستی رئیس جمهور با صدای وی را به زمین مخابره کرد.
متن فرمان رئیس جمهور به این شرح است :
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه والنصروجعلنا من خیر انصاره واعوانه والمستشهدین بین یدیه .
با استعانت از خدای یگانه وخالق زمین واسمانها حضرت حق وبا توسل به انبیا واولیای الهی به ویژه اخرین ستاره تابناک اسمان امامت و ولایت حضرت مهدی (عج )و با سلام و درود بی پایان به روح بلند امام راحل عظیم الشان و شهدای گرانقدر انقلاب و در ایام خجسته دهه مبارک فجر و سی امین سالگرد پیروزی عظیم "ملت ایران و بشریت "در انقلاب اسلامی ، اجازه پرتاب ماهواره ملی امید به وسیله "ماهواره بر سفیر 2 "را صادر می نمایم وبه مناسبت شعارهای ملت ایران در دهه فجر 57، شعار الله اکبر را سر اغاز این حرکت نوین قرار می دهم .
الله اکبر ، الله اکبر ، الله اکبر.
انشاء الله بر ملت ایران وهمه ملتهای آزاده مبارک باشد.
ماهواره ملی امید بوسیله ماهواره بر سفیر 2 که به صورت کاملاً بومی در کشور طراحی و ساخته شده است، درمدارزمین قرار گرفت. ماهواره ملی امید از نوع ماهواره سبک است، این ماهواره با هدف برقراری ارتباطات متقابل ماهواره و ایستگاه زمینی، تعیین مشخصات مداری و تله متری مشخصات زیرسامانه ها، در مدار زمین قرار داده شده است، ماهواره امید هر 24 ساعت 15 بار به دور زمین می چرخد و در هر دور، دو بار به وسیله ایستگاه‌های زمینی دورسنجی و بردسنجی کنترل و هدایت می شود.
ماهواره ملی امید با دو باند فرکانسی و هشت آنتن، اطلاعاتی را به زمین ارسال و از زمین دریافت می کند.
ماهواره بر سفیر 2 نیز به عنوان پرتابگری دقیق و هدایت پذیر ، قادر است ماهواره‌های سبک را تا ماورای جو پرتاب و در مدار پیش بینی شده قرار دهد . کلیه قطعات و اجزاء این ماهواره و ماهواره بر از جمله موتور ماهواره بر که از تکنولوژی بسیار بالایی برخوردار است، بدست متخصصان افتخارآفرین صنایع هوافضای کشور طراحی و تولید شده است.
ماهواره امید در بهمن‌ماه سال گذشته با حضور ریاست جمهوری اسلامی ایران رونمایی و ماهواره بر سفیر یک در خردادماه سال جاری با حضور ریاست جمهوری بصورت ازمایشی با موفقیت پرتاب شد.
انتهای پیام/