مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

رادار آمریکایی در فلسطین اشغالی قدرت بازدارندگی ندارد

 

به گزارش فارس، "امیر موسوی" در گفت‌‌وگو با شبکه خبری "الجزیره" قطر درباره اخبار حاکی از اینکه آمریکا اخیرا سامانه راداری قدرتمندی را برای رژیم صهیونیستی در صحرای نقب فلسطین اشغالی نصب کرده، کم اهمیت و بی‌ارزش خواند.
وی تاکید کرد: این سامانه هرگز تا دو سال دیگر کامل و فعال نمی‌شود.
موسوی اظهار داشت: کاربرد رادار آمریکایی این است که به اسرائیلی‌ها هشدار می‌دهد در صورت مواجه شدن با حمله موشکی قبل از اصابت موشک به زمین به پناهگاه روند.
کارشناس امور نظامی در ایران ادامه داد: این سامانه قدرت حقیقی بازدارندگی را ندارد.
وی افزود: زرادخانه موشکی ایران که تهران هنوز آن را به طور کامل نشان نداده قادر است به همه اهداف در رژیم صهیونیستی ضربه زند.
روزنامه صهیونیستی هاآرتص دیروز نوشت: آمریکا در روزهای اخیر مشغول عملیات هوایی برای انتقال تجهیزات ساخت یک پایگاه نظامی در صحرای "النقب" در سرزمین‌های اشغالی است که شامل سیستم‌های رادار پیشرفته است که به پایگاه نظامی "ناباطم"، که به پایگاه اصلی نیروی هوایی رژیم صهیونیستی تبدیل شده، فرستاده است.
آمریکا در روزهای اخیر طی عملیات هوایی، 14 هواپیمای باربری بزرگ را برای انتقال سیستم رادار و تجهیزات آن و همچنین بیش از 120 افسر و سرباز ارتش این کشور را برای به کار انداختن این رادار که با ماهواره‌ها و یکی از سیستم‌های رادار آمریکا در اروپا در ارتباط است به سرزمین‌های اشغالی اعزام کرده است.
ورود اسرائیلی‌ها به محل نصب این رادار در پایگاه نظامی ناباطم ممنوع شده و به مثابه یک پایگاه بسته آمریکایی است و این امر انتقادات شدیدی را در محافل سیاسی و امنیتی اسرا ئیل به همراه داشته و مقامات امنیتی و سیاسی اسرائیل این قرارداد با آمریکا را "توافقنامه ننگین ملی" نامیده‌اند.

تجهیز جنگنده‌های ایران به سامانه‌های پیشرفته جنگ الکترونیک


 10 سامانه مخابراتی و 19 سامانه امنیت الکترونیکی، مخابراتی و جنگ الکترونیک، در شرکت صا ایران وابسته به وزارت دفاع به بهره‌برداری رسید. 
سردار مصطفی محمدنجار وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در آئین بهره‌برداری از این طرح‌ها با ابراز خرسندی از پیشرفت‌های سریع، مبتکرانه و هوشمندانه صنایع الکترونیکی و مخابراتی اظهار کرد: در سال نوآوری و شکوفایی متخصصان متعهد و خلاق صنعت دفاعی با شعار "ما می‌توانیم" توانستند تمام نیازمندی‌های جدید نیروهای مسلح را در حوزه حساس و مهم الکترونیک، اپتوالکترونیک، میکرو الکترونیک، مخابرات، اپتیک و لیزر و سیستم‌های جنگ الکترونیک و ضد جنگ الکترونیک تامین کنند.
وی با بیان اینکه صنایع دفاعی ما امروز صنایعی کارآمد، پیشرفته و کاملا بومی شده است، افزود: از آنجا که امروز و در آینده تهدیدات بر محور سامانه‌های هوشمند و الکترونیکی استوار است، وزارت دفاع سرمایه‌گذاری گسترده‌ای را در این زمینه انجام داده که حاصل آن را در این پروژه‌ها می‌توان مشاهده کرد.
نجار یکی از اصول مهم دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران را هوشمندسازی تجهیزات نیروهای مسلح برشمرد و افزود: در چارچوب این دکترین قادریم با اقتدار، تهدیدات و جنگ الکترونیکی دشمنان را بی‌اثر سازیم.
وی در تشریح یکی از پروژه‌های افتتاح‌ شده اظهار کرد: سامانه برج مراقبت سیار، یک سامانه پیشرفته است که دارای قابلیت گیرندگی تعیین موقعیت ماهواره‌ای (GPS) اعلام حریق، برق اضطراری با استفاده از باتری و شارژر، کنترل ارتباطات صوتی، هواشناسی با نمایش‌گر دیجیتالی، پردازش شرایط جوی و حمل و نقل آسان است.
وزیر دفاع با بیان اینکه ساخت و تولید رادیوهای هوایی و زمینی از پیچیدگی و حساسیت خاصی برخوردار است، اعلام کرد: با ساخت فرستنده - گیرنده‌های هوایی، هواپیماهای جنگنده، ترابری و بالگردهای کشورمان به سامانه‌های پیشرفته جنگ الکترونیکی مجهز می‌شوند و این سامانه‌ها با استانداردهای نظامی هوایی جهان مطابقت دارد.
وی گفت: تولید سامانه‌های رادیو زمینی اقدامی موثر در جهت ایجاد ارتباطات زمین به هواست که در برج‌های مراقبت پروازی، مراکز کنترل هوایی و راداری کارآیی دارد.
وزیر دفاع هم‌چنین از راه‌اندازی شبکه جدید فرماندهی و کنترل بیسیم‌های HF پرتوان که قادر است ارتباطات مخابراتی نظامی پرظرفیت، امن و پایدار را در کلیه سطوح استراتژیک فراهم کند، خبر داد و افزود: از دیگر پروژه‌های افتتاحی راه‌اندازی خط تولید انواع بی‌سیسم‌های زمینی جدید با توان ضد جنگ الکترونیک است که ارتباطات نظامی را در مقابله با تهدیدات دشمن، کاملا امن می‌کند.
سردار نجار در پایان تصریح کرد: امروز با قاطعیت اعلام می‌کنیم که صنایع الکترونیک وزارت دفاع موفق به طراحی و ساخت محصولات غیرقابل شکستی شده که نتیجه آن برقراری ارتباطات امن و پایدار برای نیروهای مسلح است. 

 عکس های مرتبط:  
 

 
اما عکس آخر  که عکس جالبی است مربوط می شود به  برج مراقبت پرتابل نظامی که در زمان های  اضطراری و فرودگاههایسیار کاربرد زیادی خواهد داشت. 
 
 
سامانه برج مراقبت سیار
 

ایران به نمایشگاه هوافضای اوکراین رفت

ششمین نمایشگاه بین المللی هوا فضا با حضور بیش از 220 شرکت داخلی و خارجی در پایتخت اوکراین برگزار شد.

نمایندگانی از 22 کشور جهان شامل جمهوری اسلامی ایران، آخرین دستاوردها و فناوری‌های خود را در زمینه صنعت هواپیماسازی، در نمایشگاه بین‌المللی هوا فضای اوکراین در معرض دید عموم قرار دادند.

کاظمی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در اوکراین در جریان بازدید از بخش‌های مختلف این نمایشگاه با حضور در غرفه شرکت هواپیماسازی ایران (هسا) از آخرین فناوری‌ها و پیشرفت‌های این شرکت در زمینه طراحی و ساخت هواپیما مطلع شد.

داورزنی، معاون نمایندگی شرکت ایرانی هسا در این نمایشگاه با اشاره به استقبال بازدیدکنندگان از غرفه ایران گفت: اکنون شش فروند هواپیمای آنتونف 140 به همت مهندسان ایرانی و با همکاری شرکت اوکراینی آنتونف در ایران ساخته شده است.

مدیر نمایشگاه بین المللی هوا فضای اوکراین در کی‌یف با استقبال از حضور کشورمان در این نمایشگاه گفت: ما خوشحالیم که امسال برای اولین بار ایران در نمایشگاه بین‌المللی هوا فضای اوکراین شرکت کرده است. امیدواریم همکاری‌های ایران و اوکراین در زمینه صنعت هواپیماسازی بیش از پیش گسترش یابد و هر سال شاهد حضور ایران در این نمایشگاه باشیم.

پروازهای نمایشی هواپیماها و بالگردهای مختلف و همچنین به نمایش گذاشتن بزرگ‌ترین هواپیمای باری غول پیکر جهان که در اوکراین طراحی و ساخته شده است، از جمله برنامه های این نمایشگاه بود.

نظرسنجی "اسکای ترکس" از مسافران شرکت "ایران ایر"



ترجیح می‌دهم پای پیاده سفر کنم، ولی با "هما" سفر نکنم



خبرگزاری فارس: موسسه تحقیقاتی اسکای ترکس (SKYTRAX) که از معتبرترین شرکتهای رتبه بندی شرکتهای هواپیمایی دنیا است، طی گزارشی به نظرسنجی از مسافران در خصوص پروازهای شرکت هواپیمایی هما پرداخت.


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، موسسه تحقیقاتی اسکای ترکس (SKYTRAX) از معتبرترین موسسات رتبه بندی شرکتهای هواپیمایی و فرودگاههای دنیا است و در حال حاضر 225 شرکت هواپیمایی دنیا را سالانه رتبه بندی می کند. این شرکت که در سال 1989 در لندن تاسیس شد، متعلق به بخش خصوصی است و 19 سال سابقه فعالیت دارد.
یکی از مهمترین ابزار رتبه بندی این شرکت که از یک تا پنج ستاره به شرکتها هواپیمایی اختصاص می دهد، نظرسنجی از مسافران شرکتهای هواپیمایی است. در این راستا نظر سنجی "اسکای ترکس" از مسافران شرکت هواپیمایی ایران ایر به شرح زیر منتشر می شود.


*ترجیح می‌دهم پای پیاده سفر کنم، ولی با "هما" سفر نکنم

"میم شمس که روز 14 اوت 2008 با یک فروند هواپیمای قدیمی بوئینگ 747 از کپنهاگ به تهران بازگشته است می گوید ، ترجیح می دهم دفعه بعد که بخواهم به تهران سفر کنم تمام مسیر را پای پیاده بروم ولی با شرکت ایران ایر مسافرت نکنم . خدمه هواپیما هیچ توجهی به مسافرین ندارند . زمانی که زنگ مخصوص را می زنیم ، خدمه هیچ توجهی به شما ندارند و به سراغتان نمی آیند . اگر خوش شانس باشید و اگر کنارتان رد شوند ، می توانید درخواست خود را با آنها مطرح کنید" .

*سیستم تهویه هوا کار نمی کرد

استیو تان که چهارم ژوئن 2008 با یک فروند ایرباس قدیمی از دوبی به تهران آمده است ، می گوید: سیستمهای تهویه هوای هواپیما کار نمی کرد ، بنابراین مسافرین مجبور بودند بیش از 30 دقیقه هوای نامساعد را تحمل کنند . خدمه هواپیما با درخواست مسافرین آب خنک می آوردند . غذا خوب بود . با توجه به عمر هواپیما ، انتظارات ما برآورده شد . تنها از این خوشحالم که به سلامت فرود آمدیم .

*پرواز سر ساعت و به موقع انجام شد

محمد ضیا ابراهیمی 27 می 2008 که با پرواز بیزینس کلاس مسافرت کرده ، می گوید ، خدمه هواپیما کمک و یار مسافرین بودند . هواپیمای 747 بسیار قدیمی بود ولی پرواز سر ساعت و به موقع انجام شد .

*دریغ از یک لبخند خدمه پرواز

ام یالفانی 22 ژانویه 2008 با هواپیمای ایرباس 300-600 از آمستردام به تهران آمده است . وی می گوید ، پرواز از آمستردام به موقع انجام شد . رفتار خدمه هواپیما دوستانه بود ، گرچه آنها از یک لبخند خشک و خالی خودداری می کردند . سیستم هدفون در صندلی من کار نمی کرد . غذا خوب بود . پرواز برگشت به علت بارش برف سنگین ، 5/2 ساعت تاخیر داشت . در مجموع با توجه به عمر هواپیما و امکانات آن ، از خدمات ایران ایر راضی بودم .  

ادامه این گزارش جالب را در ادامه مطلب دنبال نمائید

ادامه مطلب ...

فانتوم در ایران(بخش دوم)

دوستان خوب و همیشگی وبلاگ مجله هوایی ۲۷ شهریور سال ۱۳۴۷ سالروز ورود اولین اف ۴(فانتوم)به ایران عزیز بود یعنی حدود چهل سال پیش.به همین مناسبت مقاله ای برای شما آماده گردیده که منبع آن سایت انجمن هوافضا (دوست خوبمان jsfعزیز) می باشد.در مقاله ذیل به نکاتی اشاره گردیده که اگرچه در بعضی خطوط  نقد های دور از انصاف روا داشته شده است ولیکن در برگیرنده رویدادهایی  است که بر نیروی هوایی ما صورت پذیرفته .با این اوصاف این مقاله می تواند تاریخچه ورود و خدمت این جنگنده در کشور عزیزمان ایران را برای شما بزرگواران روشن سازد.مقاله فوق بدلیل حجم بالا در چند بخش به شما تقدیم می گردد.در پایان لازم به ذکر است این وبلاگ در مورد صحت مسائل عنوان شده در مقاله فوق هیچ گونه مسئولیتی نداشته و پاسخگو نخواهد بود. 

 نکته:بدلیل رعایت مسائلی که این وبلاگ خود را پایبند آن می داند آن دسته از اطلاعات و آمار و ارقامی که در این مقاله ذکر شده در بخش هایی که لازم بوده دستخوش خود سانسوری گردیده است. 

 خرید RF-4E ملقب به دم سفیدهای ایرانی 

بر اساس پروژه ای با نام ژن تیره یا Dark Gene قرار بر این شد تا علاوه بر ساخت ایستگاههای راداری برد بلند CIA و NSA آمریکا چندین فروند RF-5A و RF-4C/E تحویل نیروی هوایی شوند در صورتی که مورد استفاده نیروی هوایی در ماموریتهایی در خاک شوروی قرار گیرند.طبق قرار دادی میان ایران و آمریکا 12 فروند RF-5A تحویل نیروی هوایی ایران شد تا پیش از ورود RF-4 به نیروی هوایی دو فروند از آنها هنگامی که در حال انجام ماموریتهای شناسایی در خاک شوروی بودند و با خلبانان آمریکایی پرواز میکردند ساقط شدند.به دلیل ضعف دفاعی این پرنده هاو دوربینهای عکسبرداری ضعیف آنها نسبت به فانتوم.نیروی هوایی آمریکا دو فروند از RF-4C های مستقر در انگلستان و آلمان خود را به ایران میفرستد شماره سریالهای این دو ۰۳**-69 و ۰۶**-69 بود این فانتومها علاوه بر آموزش خلبانان ایرانی به ماموریتهای مشترک خلبانان ایرانی و آمریکایی در خاک شوروی میرفتند.این دو هواپیما پس از چند ماه خدمت در ایران در روز 17 مرداد 1349 به پایگاههای خود در انگلستان و آلمان بازگشتند.
یک ماه بعد نیروی هوایی ایران سفارش ؟ فروند RF-4E را به شرکت McDonnell Douglas میدهد.گفته میشود در سال 1349 این پرنده ها تحویل ایران شدند اما به نظر میرسد به جای تحویل این فانتوم ها چند فروند RF-4C نیروی هوایی آمریکا به ایران فروخته شده یا موقتا تحویل داده شدند.این فانتومهای آمریکایی در ایران از سال 1350 تا سال 1357 دهها ماموریت شناسایی و جاسوسی در جنوب شوروی بر فراز کشورهای آذربایجان و ارمنستان و در موارد نادر بر فراز ترکمنستان نیز انجام دادند.
در حقیقت نخستین RF-4E های خریداری شده و تحویل داده شده به ایران به سریالهای 02**-72 الی 02**-72بودند و در نیروی هوایی ایران دارای سریالهای ***-2 الی ***-2 بودند.در سال 1353 نیز چندین فروند RF-4E دیگر به چند فروند فانتوم شناسایی دیگر موجود در ایران اضافه شدند.نخستین اسکادران فانتومهای شناسایی ایران اسکادران 11 شناسایی تاکتیکی مهرآباد بود.اسکادران 31 شکاری تاکتیکی نیز دومین اسکادران شناسایی بود و در سالهای بعد به خصوص در زمان جنگ فانتومهای باقیمانده اسکادران 11 به اسکادرانهای 31 و 61 شناسایی تاکتیکی شاهرخی و بوشهر اعزام شدند.
درکنار فانتومهای تحویل شده به ایران صدها دوربین KA-56 و KA-91 و KS-87 به همراه لنزهای 3 و 6 و 18 اینچی تحویل داده شدند این دوربینهای در زمان خود بهترین دوربینهای تصویربرداری هوایی بودند و بوسیلهء پرتاب و Flare یا شراره توانایی تصویربرداری در شب را نیز داشتند.
در اواخر عمر حکومت فقید پهلوی چند فروند RF-4E به ایالات متحده سفارش داده شد که با وقوع انقلاب هیچ کدام تحویل نیروی هوایی ایران نشدند سریال این  فروند ها عبارت بود از 057*-78 الی 086*-78
بین سالهای 1350 الی 1357 تعدادی  فروند از RF-4D/E های ایران ساقط شدند.
28 نوامبر 1973: RF-4C با شماره سریال *510-2 هنگام ماموریت شناسایی در جنوب روسیه مورد اصابت یک موشک R-3S یک فروند MiG-21MS قرار میگیرد خلبانی آن بر عهده شهید شکوهنیا و ریو آن خلبان جان سندرز بود که هر دو اجکت کرده و 16 روز بعد تحویل نیروی هوایی ایران شدند.
24 نوامبر 1976: RF-4E با شماره سریال *506-2 و به خلبانی شهید داریوش جلالی و ریو یعقوب آصفی مورد اصابت چند موشک سام 7 استرلا نیروی های یمن جنوبی قرار گرفت و در این کشور ساقط شد.
اول ژوئن 1977:RF-4E با شماره سریال *505-2 ساقط شد و خلبانان آن اجکت کردند.

تصویر
تصویر محمد شکوهنیا سمت چپ (که در بهمن ماه 1360 طی یک ماموریت شناسایی بر فراز عراق فانتوم آنها مورد اصابت یک موشک R530 ریو ایشان در این پرواز سرگرد پیروانی بودند که هر دو اجکت کرده ولی شهید محمد شکوهنیا مفقود الاثر میشوند) تصویر سمت راست متعلق به شهید داریوش جلالی (اعدام در سال 1359 به علت شرکت در کودتای نوژه)

تصویر
تصویری از دم سفید ایرانی با شماره سریال *728-74 پیش از تحویل به نیروی هوایی ایران در یک آزمایش پروازی در آمریکا.
اسکادرانهای فانتوم تا سال 1357 عبارت بودند از:
پایگاه یکم شکاری مهرآباد:
اسکادران 11شکاری/آموزشی: متشکل از F-4E
اسکادران 11 شناسایی تاکتیکی:متشکل از RF-4E

پایگاه سوم شکاری شاهرخی:
اسکادران 31 شناسایی تاکتیکی:متشکل از RF-4E
اسکادران 32 شکاری:متشکل از F-4E و F-4D
اسکادران 33 شکاری:متشکل از F-4E

پایگاه ششم شکاری بوشهر:
اسکادران 61 شکاری:متشکل از F-4E
اسکادران 62 شکاری:متشکل از F-4E

پایگاه هفتم شکاری شیراز:
اسکادران 71 شکاری:متشکل از F-4D
پایگاه نهم شکاری بندر عباس:
اسکادران 91 شکاری ملقب به کوسه ها:متشکل از F-4E
اسکادران 92 شکاری:متشکل از F-4E


تصویر
بالا و وسط:خلبانان اسکادران 11 شکاری مهرآباد
پایین:خلبانان پایگاه سوم شکاری شاهرخی
پروژهء بازیگر صلح (ارتقای فانتوم دی های ایرانی):
در سال 1357 هشت فروند از F-4D های نیروی هوایی تحت برنامه بازیگر صلح به جستوجوگر های IRST Housing به همراه RHAW پیشرفته و جدید و همچنین هدف گذار لیزری AN/AVQ-9 ملقب به Zot Box که به این فانتومها توانایی استفاده از بمبهای هدایت لیزری از جمله GBU-10 Paveway I را داشتند. پس از انقلاب نیروی هوایی 20 کیت بمبهای هدایت تلویزیونی GBU-8 و GBU-9از ایالات متحره دریافت میکند تقریبا همهء کیتهای GBU-8 پس از جنگ باقی میمانند. طی پروژه ای تصمیم بر ساخت بمب هدایت تلویزیونی جدید توسط نیروی هوایی تحت نام قدر گرفته میشوند طی این پروژه بیش از 10 بمب Mk-84 بوسیلهء کیتهای هدایت اپتیکالی GBU-8 به بمبهای مجهز به موشک میشوند موتور این بمبها موتور موشک ضدهوایی AIM-120B هاک بود که در آن زمان هنوز تعداد زیادی از آنها باقیمانده بود نام این بمب GBU-67/B قدر نام داشت و از سلاح معدود فانتوم دی های ارتقا یافته باقیمانده از جنگ ایران و عراق بود.سوانح فانتومهای ایرانی تا سال 1357:مجموعا ؟ فروند F-4D به دلایل مختلف ساقط شدند.
شماره سریال آنها عبارت بود از: (به ترتیب تاریخ تحویل از بالا به پایین)
*63-3
*02-3
*03-3
*05-3
*68-3
*13-3
77*-3
6*4-3
6**-3

تعداد F-4E های ساقط شده برابر با ؟ فروند که شماره سریال 11 فروند از آنها به ترتیب زیر است:
69*-3
*98-3
6*6-3
*51-3
7*4-3
*64-3
76*-3
7**-3
798-3
**54-3
6**3-3

RF-4Eهمچنین تعداد های ساقط شده سه فروند:
6**5-2
***-2
651*-2 

اسلحه اشباح ایرانی!!
تصویر
F-4D Phantom II
در بعد هوایی:
بعد هوایی:رادار AN/APQ-109A با برد نهایی 50 مایل و برد مفید 35 مایل قابلیت استفاده این فانتوم ها از موشکهای هدایت راداری AIM-7E-2 اسپارو را ایجاد میکند.
دومین سلاح در درگیری هوایی این فانتومها موشکهای گرمایابAIM-9J-1 سایدویندر بود که بعدا با خریداری موشکهای AIM-9P جایگزین آن شد
سومین سلاح فانتوم دی در نبردهای هوایی توپ SUU-23A بود.

در بعد زمینی:
بمبهای سقوط آزاد Mk-82/3/4 و همچنین بمبهای M-117 همچنین فانتوم دی هایی که تحت برنامه بازیکن صلح ارتقا یافتند توانایی حمل بمبهای هدایت لیزری GBU-10LGB را داشتند.

ادامه دارد... 

به امید روزی که خلبانان رشید و دلاور ایران زمین سوار بر  بهترین مرکب ها آسمان ایران زمین را برای تمامی دشمنان نا امن سازند.سرفراز باشید.

سیستم ACARS به زبان ساده

تصویر

سیستم ACARS :
ACARS مخفف Aircraft Communication Addressing and Reporting System می باشد که اطلاعات مربوطه را بصورت Data Communication به ایستگاه زمینی ارسال میکند.

شبکه های موجود در سطح زمین در امریکا ARINC و در اروپا SITA و در باقی مناطق توسط سیستم های رادیویی موجود کار میکنند و اگر هواپیما مجهز به سیستم SATCOM باشد در همه مناطق میتوان از این سیستم استفاده کرد.

• اطلاعاتی که توسط این سیستم بصورت اتوماتیک ارسال میشوند عبارتند از :

- Out, Off, On, In (OOOI) که عبارتند از زمانی که هواپیما شروع به تاکسی میکند (Out) ، زمانی که هواپیما Airborne میشود (Off) ، زمانی که هواپیما به زمین مینشیند (On) و زمانی که آخرین موتور هواپیما خاموش میشود و هواپیما اصطلاحا Chocks In میشود (In) .

- زمانی که مشکلی در یکی از سیستم های هواپیما بوجود بیاید


• اطلاعاتی که توسط Crew بصورت Manually فرستاده میشوند عبارتند از :

- تخمین ساعت ورودی ETA (Estimated Time of Arrival)
- اطلاعات مربوط به نفرات پروازی حاضر در هواپیما
- اطلاعات پروازی از قبیل شماره پرواز،تعداد مسافرین،سوخت موجود در هواپیما،ایستگاه مبدا و مقصد
- پیام های عمومی


سیستم ACARS این اطلاعات را توسط VHF 3 (Center) ارسال میکند.همچنین این سیستم با Management Unit (MU) هواپیما در تماس است تا از طریق این Unit اطلاعات مربوط از همه سیستم های هواپیما جمع آوری کند تا در صورت نیاز اطلاعات مورد نیاز را ارسال کند.

این اطلاعات توسط CDU وارد سیستم شده و ارسال میشوند.

برای استفاده از این سیستم باید از طرف شرکت هواپیمایی مبلغی پرداخت شود که متاسفانه در ایران ، با اینکه اکثر هواپیما ها مجهز به این سیستم هستند، نمی توانند از آن استفاده کنند. 
منبع:http://aerospacetalk.ir/forum/viewtopic.php?f=20&p=89398#p89398

پرتاب موشک ایرانی به فضا(بزودی)

 رئیس‌جمهور با بیان اینکه ایران فن‌آوری پرتاب ماهواره به مدار زمین را به دست آورده گفت: ایران به زودی موشکی را پرتاب خواهد کرد که دارای 16 موتور است و ماهواره را تا 700 کیلومتر بالاتر می‌برد.

 محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور شامگاه چهارشنبه به وقت نیویورک در جمع ایرانیان مقیم این کشور پس از ضیافت افطار اظهار داشت: اگر ملت ایران تصمیم بگیرد یک فن‌آوری را در اختیار داشته باشد چنانچه همه‌ دنیا هم جمع شوند قادر نخواهند بود جلوی آن را بگیرند.
رئیس‌جمهور با اشاره به این که ملت ایران همواره دلسوز بشریت بوده است، خاطر نشان کرد: ملت ایران در طول تاریخ دو ویژگی را در کنار هم حفظ کرده است. اول این که همواره در همه‌ امور در علم، صنعت و فرهنگ پیشتاز بوده است و هیچ وقت ملتی دست دوم و پیش پا افتاده نبود.
وی ادامه داد: ملت ایران پرچمدار تمدن برای همه‌ بشریت بوده است. زمانی که کتاب‌های نجوم و معادلات چند بعدی را حل می‌کرد و در عرصه‌ مهندسی و پزشکی جهان پیشتاز بود خیلی از مدعیان امروز ملت ایران از لحاظ فرهنگی در سطح بسیار پایینی قرار داشتند.
رییس‌جمهور ویژگی دوم ملت ایران را صلح‌دوستی و داشتن فرهنگ انسانی دانست و گفت: ایرانیان همواره خواهان رابطه با سایر ملت‌ها بر اساس احترام و عدالت بودند.
احمدی‌نژاد با اشاره به تولید فیلم 300، اظهار کرد: تولید این گونه فیلم‌ها نشانه‌ ضعف کسانی است که آن را ساخته‌اند.
رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به این که در دوره‌ای از تاریخ با طراحی‌های داخلی و خارجی کاروان پیشرفت ملت ایران عقب نگه داشته شد، تصریح کرد: ما از پیشرفت دیگران ناراحت نیستیم و اگر بتوانیم به آن‌ها کمک می‌کنیم؛ اما دنیا بداند هرگز کسی نمی‌تواند جلوی پیشرفت ایران را بگیرد.
وی با بیان این که قدرت‌های زورگو با بهانه‌ این که از پیشرفت علمی ملت ایران به خاطر احتمال انحراف به تولید سلاح هسته‌ای نگران هستند، تاکید کرد: آن‌هایی که ادعا می‌کنند از سلاح اتمی نگرانی دارند بزرگ‌ترین دروغ‌گویان تاریخ هستند. مگر می‌شود انبارهای خودشان حاوی ده‌ها هزار کلاهک اتمی باشد و آنگاه مدعی نگرانی از احتمال انحراف ایران باشند.
احمدی‌نژاد افزود: آن‌ها اگر نگران بودند اول باید به سراغ خلع سلاح کردن رژیم صهیونیستی می‌رفتند. بنابراین مخالفت آن‌ها با تولید بمب اتم نیست، بلکه آن‌ها مخالف پیشرفت ملت ایران هستند.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: آن‌ها می‌دانند که اگر ملت ایران در مسیر علم و فن‌آوری حرکت کند به سرعت خود را به صف اول علم و فن‌آوری دنیا خواهد رساند و آن‌ها از این موضوع ناراحت هستند. تبلیغات و مانع‌تراشی‌ها برای این است که از این موضوع جلوگیری کنند.
وی با اشاره به این که ملت ایران اهل درگیری و جنگ نیست و علاقه‌مند است با همه‌ ملت‌ها رابطه داشته باشد، تصریح کرد: البته اگر کسی بخواهد با ملت ایران درگیر شود این ملت چنان پاسخی خواهد داد که تا ابد پشیمان شوند.
احمدی‌نژاد اضافه کرد: امروز به لطف تحریم قدرت‌های زورگو ملت ایران هسته‌ای شده است و غنی‌سازی اورانیوم را در اختیار دارد و هم‌چنین فن‌آوری پرتاب ماهواره به مدار زمین را به دست آورده و هم‌چنین موشک‌های دو مرحله‌ای و سه مرحله‌ای را تولید کرده و پشت سر هم پرتاب خواهد کرد و به زودی هم موشکی را پرتاب خواهیم کرد که دارای 16 موتور است و ماهواره را تا 700 کیلومتر بالاتر می‌برد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که ایرانی‌ها در هر جای دنیا که هستند همواره منشأ خیر و اقدامات مثبت بوده‌اند، گفت: امروز مسئولیت و مأموریت ما به خاطر آغاز دوران جدید سنگین‌تر شده است و آن این است که فرهنگ متعالی، انسانی و پاک خود را به ملت‌ها عرضه کنیم.
احمدی‌نژاد اضافه کرد: ملت ایران جزو عزیزترین و محبوب‌ترین ملت‌های جهانند و حتی اگر اجازه داده شود که رفراندوم آزادی در همین کشور برگزار شود، ایران به عنوان محبوب‌ترین کشورها انتخاب خواهد شد.
رئیس‌جمهور در پایان تاکید کرد: قدرت‌های زورگو اگر رفتار خود را با ملت‌ها و به خصوص ملت ایران اصلاح نکنند ایرانیان تمامی مناسبات جهان را تغییر داده و مناسباتی عادلانه و انسانی را جایگزین آن خواهند کرد.
پیش از سخنان رییس‌جمهور محمد خزاعی، نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در سخنان کوتاهی به ایرانیان حاضر در این جلسه خیرمقدم گفت.
در پایان این جلسه نیز شماری از ایرانیان مقیم آمریکا مشکلات و مسائل خود را با رییس‌جمهور، وزیران دادگستری و امور خارجه در میان گذاشتند و عکس یادگاری انداختند.

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8707040284

عکس روز

Click here for full size photo!

پلیس هوایی 

 

Click here for full size photo! 

لزوم تجهیز ناوگان ماهان به سیستم ترمز های ABS 

 

Click here for full size photo! 

بوئینگ 707 تشریفات ایران(مورد علاقه همه عکاسان هوایی جهان) 

 

Click here for full size photo!  

عکس پرتره ای از 747 هما  

 

Click here for full size photo! 

فوکر 100 تازه وارد شرکت نفت 

به ایران خوش آمدی 

 

Click here for full size photo! 

فالکن 900 ایتالیا در مهرآباد 

 

 

آخرین آمار ناوگان شرکتهای هواپیمایی ایران


تاریخ به روز رسانی:2-7-1387
منبع:انجمن هوافضا (با تشکر از مدیریت محترم سایت اتابک عزیز)


http://aerospacetalk.ir/forum/viewtopic.php?f=120&p=89526#p89526

ایران ایر

تصویر 
آسمان

تصویر
ماهان
تصویر
کیش ایر
تصویر

ایران ایرتور

تصویر
ارم ایر

تصویر
سایر شرکتها


تصویر

فانتوم در ایران(بخش اول)

دوستان خوب و همیشگی وبلاگ مجله هوایی ۲۷ شهریور سال ۱۳۴۷ سالروز ورود اولین اف ۴(فانتوم)به ایران عزیز بود یعنی حدود چهل سال پیش.به همین مناسبت مقاله ای برای شما آماده گردیده که منبع آن سایت انجمن هوافضا(دو ست خوبمان jsfعزیز)  می باشد.در مقاله ذیل به نکاتی اشاره گردیده که اگرچه در بعضی خطوط  نقد های دور از انصاف روا داشته شده است ولیکن در برگیرنده رویداد هایی است که بر نیروی هوایی ما صورت پذیرفته .با این اوصاف این مقاله می تواند تاریخچه ورود و خدمت این جنگنده در کشور عزیزمان ایران را برای شما بزرگواران روشن سازد.مقاله فوق بدلیل حجم بالا در چند بخش به شما تقدیم می گردد.در پایان لازم به ذکر است این وبلاگ در مورد صحت مسائل عنوان شده در مقاله فوق هیچ گونه مسئولیتی نداشته و پاسخگو نخواهد بود. 

 نکته:بدلیل رعایت مسائلی که این وبلاگ خود را پایبند آن میداند آن دسته از اطلاعات و آمار و ارقامی که در این مقاله ذکر شده در بخش هایی که لازم بوده دستخوش خود سانسوری گردیده است.

بیست و هفتم شهریور 1387 چهلمین سالگرد ورود فانتوم به نیروی هوایی
تصویر 

چهل سال پیش در چنین روزی یعنی 27 شهریور 1347 مصادف با 17 سپتامبر 1968 نخستین فانتوم های ایران در فرودگاه مهرآباد به زمین نشستند و بدین ترتیب شیرازه قویترین نیروی هوایی خاورمیانه تا سال 1357 تشکیل شد.
در بهار سال 1345 نیروی هوایی ایران به دنبال جنگنده بمب افکنی برای جایگزینی F-84G های نیروی هوایی بود که در آن زمان به تعداد 32 فروند تنها جنگنده بمب افکنهای نیروی هوایی ایران محسوب میشدند.
پس از تحقیق فراوان فرماندهان و مقامات نیروی هوایی سر انجام تصمیم گرفته شد تا برای جایگزینی تاندرجت های نیروی هوایی جنگنده فانتوم انتخاب شود.در ابتدا مجلس سنای آمریکا مخالف فروش این جنگنده ها به ایران بود که در زمان خود از پیشرفته ترین جنگنده های غرب بودند.
در نهایت با اصرار ایران و صلاحدید مقامات آمریکایی در تیرماه 1345 قرارداد خرید 16 فروند F-4D با ایالات متحده آمریکا بسته شد.
ماهنامه ارتش به تاریخ 29 بهمن ماه 1345 در بارهء خرید جتهای جنگنده فانتوم چنین نوشت:
یک اسکادران از قویترین هواپیماهای آمریکا تحویل ایران میشود.
منابع مطلع واشنگتن امروز اعلام کردند که در بهار آینده یک اسکادران هواپیماهای ((فانتوم اف-4)) که از قوی ترین هواپیماهای امریکاست و قرارداد خرید آن قبلا نوشته شده در بهار آینده تحویل دولت ایران خواهد گردید.

در ابتدا قرار بود که 16 فروند F-4D در بهار سال 1346 تحویل نیروی هوایی ایران شوند که در نهایت با درخواست ایران مبنی بر خرید 16 فروند F-4D دیگر تاریخ تحویل نخستین فانتومهای ایران شهریور 1347 تعیین شد. تا پایان سال 1349  32 فروند F-4D تحویل نیروی هوایی ایران شد و نخست فانتومهای تحویلی جایگزین F-84G های اسکادران 11 شکاری مهرآباد شدند.دومین پایگاه شکاری فانتوم ها پایگاه سوم شکاری شاهرخی همدان بود.

سریال بندی F-4D های نیروی هوایی شاهنشاهی ایران بدین گونه بود:
در ابتدا 601-3 الی 632-3 که در سال 1354 به 663-3 الی 691-3 تغییر کرد.

تصویر
تصویری از خلبانان و فرستادگان نیروی هوایی ایران به پایگاه سیمور جانسون کارولینای شمالی در روز 26 تیرماه 1346 این خلبانان برای آشنایی با قابلیتها و تواناییهای فانتوم دی به این پایگاه فرستاده شدند.


تصویر
بالا: جشن تحویل نخستین 4 فروند F-4D در پایگاه یکم شکاری در روز 27 شهریور ماه 1347.
پایین:4 فروند فانتوم دی در رژه ارتش سال 1348


تصویر
بالا:نخستین فانتوم تحویلی به نیروی هوایی ایران با شماره سریال 601-3 در نخستین روزهای تحویل خود.
پایین:تصویر دومین فانتوم تحویلی به نیروی هوایی ایران با شماره سریال 602-3 در نخستین روزهای تحویل.

سفارش های جدید نیروی هوایی ایران در سال 1348:در سال 1348 به منظور قدرتمند ساختن نیروی هوایی ایران و تجهیز پایگاههای شکاری نوین ایران به جنگنده بمب افکنهای مدرن قرارداد خرید 32 فروند F-4E تحت نام کاربر صلح دو بسته شد.تحویل این فانتومهای جدید از اواخر اسفند ماه سال 1349 آغاز شد فانتومهای تحویلی از نخستین فانتومهای سری ئی بودند به همین خاطر فاقد اسلاتهای لبهء حمله بال بودند که در سالهای بعد پس از اورهال بر روی آنها نصب شد همچنین تعدادی از آنها توانایی حمل و استفاده از موشک ماوریک داشتند .
فانتوم ئی های نیروی هوایی آمریکا با شماره سریالهای 7711-69 الی 7742-69 تحویل ایران شدند و بر روی آنها سریالهای نیروی هوایی ایران به ترتیب 633-3 الی 664-3 درج شد.(که در دیماه سال 1354 سریال آنها به ***6-3 تغییر یافت)
پایگاهها:
این پرنده ها در بدو ورود به پایگاههای هفتم و سوم شکاری منتقل شدند و فانتومهایی که توانایی شلیک ماوریک داشتند عمدتا به پایگاه 6 شکاری بوشهر یا 9 شکاری بندعباس منتقل شدند.

از این میان نخستین سری تحویلی فانتوم ئی ها میتوان به فانتوم 6530-3 متعلق به اسکادران 91 شکاری پایگاه 9 شکاری بندر عباس اشاره کرد.
تصویر


قرارداد دومی نیز تحت نام کاربر صلح سه بین دولت ایران و ایالات متحده در سال 1350 بسته شد مبنی بر فروش 73 فروند F-4E این بار به همراه اسلاتهای لبه بالها همچنین مجهز به کابین خلبان پیشرفته تر ملقب به Mod.556 بودند.متعاقبا 49 فروند فانتوم دیگر به قرارداد اضافه شد که به سامانه درخت جنگی (Combat Tree enemy) سری APX-80 به همراه سامانه تشخیص دوست از دشمن جدید و سامانه ناوبری دیجیتالی جدید.همچنین بیشتر آنها مجهز به TISEO بودند و قابلیت استفاده از موشک های AGM-65 ماوریک را داشتند.
شماره سریال تامکتهای تحویلی به ایران به ترتیب 1094-71 الی 1166-71 و 1519-73 الی 1554-73 که به ترتیب سریالهشان در نیروی هوایی ایران 723-3 الی 795-3 و 796-3 الی 831-3 میباشند که در دیماه 1354 به سریال (***6-3 تغییر کردند)
پایگاهها:
پایگاه سوم شکاری
پایگاه ششم شکاری عمدتا سازگار با ماوریک
پایگاه نهم شکاری عمدتا سازگاربا ماوریک

از میان این فانتومها میتوان به **65-3 اشاره کرد این فانتوم یکی از 49 فروند فانتومی هست که مجهز به TISEO و کابین جدید تر نسبت به فانتومهای قبل از خود بود این فانتوم متعلق به اسکادران 31 شکاری ؟ است.
تصویر


آخرین سفارش نیروی هوایی برای خرید فانتوم ئی در سال 1351 بود با نام کابر صلح چهار طبق این سفارش 35 فروند فانتوم ئی از ایالات متحده خریداری شدند. آخرین فانتوم تحویلی از این گروه در سال 1357 تحویل ایران شد.این فانتوم ها بهترین فانتومهای ایران از نظر اویونیک و تجهیزات الکترونیکی و مدیریت جنگ افزار بودند.بدین خاطر که فقط مجهز به دوربین AN/ASX-1 نبودند بلکه مجهز به درخت جنگی APX-80 و سامانهء ناوبری دیجیتالی جدید با نام AN/ARN-101 سیستم تشخیص دوست از دشمن جدید و از همه مهمتر کابین مجهز به سامانه هوتاس.سریال بندی فانتومهای تحویلی به شکل 0222-75 الی 0257-75 بود که سریال آنها در نیروی هوایی به ترتیب 6654-3 الی 6681-3 به همراه 6683-3 الی 6688-3 بعلاوه 6691-3 بود.
پایگاهها:از این میان نخستین فانتومهای تحویلی در پایگاه سوم شکاری
و شمار زیادی در پایگاه ششم و نهم شکاری
و آخرین فانتومهای تحویلی مثل 6688-3 در اسکادران 11 شکاری پایگاه یکم شکاری مستقر شدند.

از میان این فانتومها میتوان به **66-3 متعلق به اسکادران ؟ شکاری اشاره کرد:
تصویر

تصویری از آخرین فانتوم تحویل داده شده به نیروی هوایی ایران یعنی 6688-3
تصویر 

ادامه دارد... 

به امید روزی که خلبانان رشید و دلاور ایران  سوار بر بهترین مرکب ها آسمان ایران زمین را برای تمامی دشمنان نا امن سازند.سرفراز باشید. 

مجله هوایی