مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

تصاویری جدید از هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی

پهپاد آبابیل-1


پهباد آبابیل-2


پهپاد صاعقه-2


پهباد مهاجر-2




پهباد مهاجر-3
 
________________________________________________________________________

اینم کامیون و دستگاه کنترل از راه دور مهاجر 



آتش گرفتن موتور هواپیمای شیراز - تهران !!

آتش گرفتن موتور هواپیمای شیراز - تهران !! 
واحد مرکزی خبر: هواپیمای‌ بوئینگ‌ ام‌ دی‌ متعلق‌ به‌ شرکت‌ قشم‌ ایر ساعت‌ ‌20‌و ‌50‌ دقیقه شنبه شب‌ پس‌ از ‌10‌دقیقه‌ پرواز از فرودگاه‌ شهیددستغیب‌ شیراز، به‌ علت‌ آتش‌ گرفتن یکی‌ازموتورهایش مجبور به‌ بازگشت و فرود اضطراری‌ در این‌ فرودگاه‌ شد.
‌ یک‌ منبع اگاه‌ گفت‌ ‌، این‌ هواپیما متعلق‌ به‌ ترکیه‌ و خلبان‌ ان‌ نیز تابع این کشور و در اجاره‌ شرکت‌ قشم‌ ایر است‌‌.
این هواپیمای‌ از دمشق‌ به‌ شیراز پرواز کرده‌ و قرار بود ساعت‌ 18 و 45 دقیقه مسافران‌ را از ‌ فرودگاه‌ شهیددستغیب‌ شیراز به‌ تهران‌ منتقل‌ کند‌.
این‌ هواپیما به‌ علت‌ وجود مشکل‌ درچرخهایش پس‌ از دو ساعت‌ تاخیر ساعت‌‌20‌ و ‌50‌ دقیقه‌ این‌ فرودگاه‌ را به‌ مقصد تهران‌ ترک‌ کرد اما 10 دقیقه‌ پس‌ از پرواز موتور سمت‌ راست‌ آن‌ اتش‌ گرفت‌ و خلبان‌ مجبوربه‌ فرود اضطراری در فرودگاه‌ شهید دستغیب‌ شیراز شد‌.
او‌ افزود ، از ‌123‌ مسافر این‌ هواپیما ، ‌18‌ نفر از مسافران‌ با احتمال‌ وجود خطر، سوار هواپیما نشده‌ و در شیراز مانده‌ بودند.
‌ این منبع اگاه‌ گفت‌ ، پس از وقوع‌ حادثه‌ دوم‌ و ایجاد حریق‌ در موتور راست‌هواپیما حدود ‌20‌ تا ‌30‌ نفر از مسافران‌ که‌ بیشتر انها زن‌ بودند از حال‌ رفتند و پس‌ از فرود موفق‌ هواپیما درباند فرودگاه‌ شهید دستغیب‌ ،این‌ افراد برای‌ مداوا به‌ بیمارستانهای‌ شیراز منتقل‌ شدند

ایران هواپیماهای خود را به سیستم سوختگیری در هوا مجهز می‌کند




ایران برد عملیاتی ناوگان خود را افزیش می‌دهد

روز پنجشنبه هفته‌نامه دفاعی جینز Jane's Defence Weekly مدعی شد که نیروی هوایی ایران سعی دارد برد عملیاتی هوایی خود را افزایش دهد. این نشریه با استناد به منابع دفاعی غرب مدعی شد که ایران در جستجوی روشهای مختلف برای حملات استراتژیک –مانند حملات هسته‌ای- است و نمی‌خواهد تنها به موشکهای بالستیک بسنده کند.

این نشریه ادعا کرد که ایران مشغول تمرین سوخت‌گیری هوایی شبانه است. همچنین اخیراً خلبانهای ایرانی تمرین مأموریتهای بلندبرد بیشتری انجام می‌دهند. این امر به این معنی است که نیروی هوایی ایران می‌تواند اهدافی در حوزه مدیترانه را مورد تهدید قرار دهد.

این نشریه در بخش دیگری از مقاله خود آورده است که ایران در زمینه تجهزات و منابع سوخت‌گیری هوایی سرمایه‌گذاری بسیار زیادی کرده تا بتواند از از سیستمهای تسلیحاتی راهبردی در شعاع عملیاتی بیشتری استفاده کند. این نشریه هواپیمای Su-24MK را به عنوان یکی از هواپیماهای اصلی دخیل در این تمرینها معرفی کرده است.

همچنین این نشریه در مقاله خود آورده است که بعضی از این تمرینها در خاک سوریه انجام شده است. براساس توافقی که بین ایران و سوریه در نوامبر سال 2005 صورت گرفته، نیروی هوایی ایران می‌توان از آسمان سوریه استفاده کند. براساس توافقی که در آنزمان انجام گرفته، به هواپیماهای جنگی ایران اجازه داده شده تا در هنگام بازگشت از مأموریت و در صورتی نیاز به فرود اضطراری بتوانند در خاک سوریه فرود بیآیند.

«با اینکه در مورد سلاحهایی که قرار است مورد استفاده قرار بگیرد اطلاعات کمی دردست است، منابع مطلع مدعی شده‌اند که تهران اخیراً به شدت در پی گسترش راه‌های استفاده از تسلیحات هسته‌ای است.»

اما در عین حال جین هشدار داده است که ممکن است ایران تنها در حال بزرگ‌نمایی توانایی بازدارنده خود باشد، کمااینکه پیش از این نیز چنین حرکتی از ایران سر زده است. «توان ایران برای انجام عملیاتهای بلندبردی که اهداف منطقه‌ای خاصی را مورد تهدید جدی راهبردی قرار دهد جای بحث دارد.»

«سؤال اینجاست که آیا ایران قصد دارد با جدیت چنین توانایی‌هایی را گسترش دهد و یا اینکه این تمرینها تنها یک تاکتیک برای به ترساندن مهاجمان احتمالی است و در راستای تلاشهای اخیر ایران برای تبدیل شدن به یک قدرت منطقه‌ای است.»

موشکهای سطح به سطح آلمان در جنگ جهانی دوم

در این بخش سعی خواهیم کرد کمی در مورد توان موشکی آلمان ها در زمان جنگ جهانی دوم بحث کنیم




یک فروند راکت A-4 که در اواخر سپتامبر 1945 برای سربازان انگلیسی به نمایش در آمده است. گزارشهای بسیاری موجود است که تعداد زیادی از این موشک بطور عمل نکرده به دست نیروهای متفقین افتاده است.در طول سالهای 1944-45 بیش از 500 فروند موشک V-2 به شهر لندن شلیک شده بود.



یک فروند راکت A-4 در که در پوششی ضد آب قرار رگفته از طریق راه آهن به محل پرتاب خود منتقل میشود .با توجه به تکنولوژی پیشرفته متحدین سایتهای پرتابی موکشهای V-2 در اروپای شمالی در مکانهایی به دور برد موثر هواپیماهای متفقین قرار میگرفت.



نفرات و تجهیزات راکت A-4 از لحاظ لجستکی ضعیف بودند ولی در هنگام عملیات بسیار هماهنگ کار میکردند.(به قرقره ها توجه کنید)



راکت A-4 بدون سرجنگی 975-kg (2150-lb) خود که از مخلوط آماتول تشکیل شده بود میتوانست سوراخ بزرگی در زمین ایجاد کند.تصویر بالا نتیجه آزمایش در  White Sands, US.میباشد.



برخی موشکهای V-2 غنیمت گرفته شده از خاک آلمان به سمت سایتهای پرتاب V-2 شلیک میشد .در این تصویر سربازان انگلیسی با بکار گیری تجهیزات اصلی این موشک و لانچر  Meillerwagen  در حال آماده سازی آن میباشند.



بسیاری از موشکهای V-2 به غنیمت گرفته شده بطور سالم و کامل به همراه تیم طراحی آن به امریکا فرستاده شدند .این موشک آماده پرتاب در  White Sands Proving Ground  در ایالت نیومکزیکو امریکاست.



تکنسینها در حال انجام آخرین تنظیمات سیستم هدایتی موشک V-2  پیش از پرتاب هستند که بوسیله لانچز خود کششی به حالت عمودی در امده است.



مجموعه پرتاب موشک در سایت ازمایش موشک Peenemunde  در میان جنگلهای انبوه جزیره Usedom بدور از سواحل بالتیک .تمامی پرتابهای آزمایشی راکت A-4 از این سایت انجام میپذیرفت.

موشک V-2 که توسط نیروهای انگلیسی به غنیمت گرفته شده در نزدیکی Cuxhaven توسط دانشمندان انگلیسی آزمایش میشود.(1945 )



موشک Fi 103 R که مدل سرنشین دار موشک V-1  میباشد که در طول جنگ دوم جهانی آلمانها از آن استفاده ای نکردند ولی ژاپنیها شبیه چنین موشکی را برای حمله به ناوها استفاده میکردند بدین صورت که جوانان ژاپنی و احساستی بادیدن دوره ای یک هفته ای (عملا برای خودکشی ) آماده میشدند و به ناوهای آمریکایی حمله ور میشدند.( این وسیله های پرنده در بین امریکاییها به حماقت ژاپنی معروف بود)



خط تولید موشک Fi 103 R در یکی از کارخانه های زیر زمینی آلمان.



در شامگاه هفدهم و هجدهم آگوست 1943 نیروی هوای انگلستان حمله ای همه جانبه به Peenemunde محل تولید موشکهای سطح به سطح آلمان کرد و سبب خسارتهای فراوانی به تاسیسات آنجا گردید و سبب کشته شدن بسیاری از اسیران و پژوهشگران آلمانی شد.



 Reichenberg IV مدل عملیاتی بمب پرنده V-1 است که دارای یک سر جنگی پر قدرت میباشد و بدون ارداه فرود و یا Flap . که استفاده عملیاتی از آن نشد.



بسیار کم پیش می آمد که موشکهای V-1 متفقین بیفتد مگر اینکه در هنگام انفجار درست عمل نمیکرد . در اینتصویر پرسنل انگلیسی را  میبینید که حال وارسی این موشک در یک مزرعه نخود در کنت میباشند و این موشک رازهای خود را برای آنها فاش میکند.



تنها راه منهدم کردن این بمبهای پرنده در آسمان منحرف کردن آنها از مسیرشان با نا متعادل کردن آنها بود همانطور که در تصویر میبینید یک فروند Spitfire در حال منحرف کردن این موشک با بال راست خود میباشد.



موشکهای V-1 بصورت کیت (جدا شده ) به سایتهای پرتاب تحویل داده میشدند ولی سر هم کردن این موشکها کار سختی نبود و در عرض مدت کوتاهی انجام میشد . در تصویر سر هم کردن بال این هواپیما در spar لوله ای خود را مشاهده میکنید.



موتور پالس جت (Argus) موشک V-1 دارای flap های کوچکی در ورودی خود است که با فشار هوا در برابر فشار فنر باز میشد و در اثر فشار احتراق سوخت بسته میشد.



مدل هدایت شوند موشک V-1  که پایه موشکهای کروز کنونی شد .دارای سر جنگی 830 کیلوگرمی از آماتول بود و 240 کیلومتر برد داشت.



موشک V-1 در مجموع 2.032 تن وزن داشت و بوسیله سربازان (یا اسیران ) به سایت پرتاب منتقل میشد.



از آنجایی که موشک V-1  در ارتفاع ثابت با سرعت ثابت در یک خط سیر ثابت حرکت میکرد برای نفرات ضد هوایی ایجاد یک خط اتش برای سرنگون کردن آن کاری آسان بود به ویژه در شب که آتش خروجی آن نیز مشخص کننده مسیر ان بود.



موتور موشک V-1  وقتی به سرعت 400 کیلومتر بر ساعت (که بوسیله لانچر به آن داده شده بود ) روشن میشد و بوسیله سیستم هدایت کننده خود به نرمی به ارتفاع کروز خود میرسید.



موشکYokosuka MXY7 'Ohka


منبع:انجمن هوافضا(تامکتر عزیز)

هشداری برای اسرائیل: تمرین جنگنده های ضربتی Su-24 ایران

یک مجله انگلیسی نوشت، ایران هواپیماهای جنگی خود را به سیستم سوختگیری در هوا مجهز می‌کند و به خلبانان این هواپیماها در انجام ماموریت‌ها در مسافت‌های طولانی آموزش می‌دهد.    
 
به گزارش فارس، مجله امور نظامی «جینز دیونس» چاپ انگلیس نوشت، ایران در تلاش است هواپیماهای جنگی خود را به سیستم سوختگیری در هوا مجهز کند و خلبانان آنها را برای انجام ماموریت‌ها در مسافت‌های طولانی آموزش دهد.

این مجله همچنین نوشت نیروی هوایی ایران با هواپیماهای جنگنده سوخوی 24 روسیه در آسمان این کشور و همچنین کشور متحد خود سوریه در زمینه ماموریت‌های هوایی شبانه در ارتفاع پایین آموزش دیده است.

به نوشته این روزنامه، تهران در تلاش است توانایی هواپیماهای بوئینگ 707 و 747 خود را برای سوختگیری در هوا با هدف زدن ضربات احتمالی در مسافت‌های طولانی، افزایش دهد.

مجله جینز به نقل از گزارش مارک لی کارشناس امور نظامی نوشت کشورهای حوزه خلیج‌فارس به شکلی فزاینده از افزایش عملیات در عراق و موضع شدیدتر آمریکا علیه ایران و سوریه به شدت نگرانند و این نگرانی رو به افزایش است.

این ادعای مجله انگلیسی هر چند با تایید و یا تکذیب مقامات ایران همراه نبوده اما در صورتی که صحت داشته باشد نشان از برنامه هایی دارد که ارتش ایران در پاسخ به بعضی اخبار مبنی بر تمرین های احتمالی جنگنده های اسرائیل در کشورهایی همچون ترکیه تدارک دیده است.

منبع:  www.takeoff.ir

علاقه مندی ونزوئلا به خرید سیستم های نسل پنجم TOR-M1

دولت "جرج بوش" به خبری که در باره قصد ونزوئلا برای خرید سیستم های "تور-ام 1" از روسیه منتشر شده علاقمند شده است.

"شون مک کورمک" سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد: "ما آن را مطالعه می کنیم و توضیح خواهیم داد که ما چه چیز در باره این قرارداد می دانیم".

مک کورمک ضمن یادآوری این مطلب که دولت بوش مسئله افزایش بیش از حد تجهیزات نظمی بیش از چارچوب نیازمندی های ونزوئلا را در برابر این کشور مطرح کرده  اعلام کرد که وزارت امور خارجه از کارشناسان آمریکایی توضیح خواسته که آیا چنین قراردادهایی شکاف احتمالی در نیازهای دفاعی و نظامی این کشور را پر خواهد کرد".

سیستم های مدرنیزه شده نسل پنجمی "تور-ام 1" توان آن را دارند که با دقت بالا انواع هواپیما، هلی کوپتر و همچنین موشک های بالدار و هواپیاهای بدون سرنشین را نابود کنند. همچنین محدوده برد این موشک های بیشتر شده و ارتفاع آن نیز از 6 به 10 کیلومتر افزایش یافته است. به غیر از این در سیستم های موشکی مذکور انواع مختلف سیستم های ضد پارازیتی نیز بهبود یافته است. این مجموعه های در نمایشگاه "ماکس 2005" توسط کارخانه "کولون" الکترومکانیک "ایژفسک" که زیر مجموعه "الماز-آنتی" محسوب می شود به نمایش در آمده بود.

سقوط میراژ نیروی هوایی پاکستان

یک فروند هواپیمای نیروی هوایی پاکستان ( از نوع میراژ) چهارشنبه شب در منطقه "مچیوال" ایالت پنجاب سقوط کرد.

تلویزیون خصوصی "جیو" اعلام کرد: این هواپیما از فرودگاه "رفیقی" برای آموزش برخواسته بود که دچار حادثه شد.

این گزارش حاکی است که خلبان این هواپیما با چتر نجات به بیرون پرتاب شده و نجات یافته است.

نیروی هوایی پاکستان بلافاصله پس از سقوط این هواپیما دستور تحقیقات و بررسی را صادر کرده است.

این پنجمین سقوط این نوع هواپیماطی شش ماه گذشته در پاکستان است.

سر لشکر شهید خلبان جواد فکوری

وظیفه ماست یاد شهدا را گرامی بداریم

شهید جواد فکوری در دیماه سال 1317 در محله ((چرنداپ)) کوی شرکت تبریز به دنیا آمد .پدرش فردی مذهبی و از کاسب های جز بود که در آن زمان به علت عدم رونق بازار به همراه خانواده اش به تهران مهاجرت کرد و در این شهر اقمت گزید . جواد پس از گذراندن ایام طفولیت پای به مدرسه نهاد دوران ابتدایی را در مدرسه اقبال واقع در محله قدیم (( دردار )) و تحصیلات متوسطه را در دبیرستان مروی تهران به پایان رساند و در سال 1337 موفق به اخذ دیپلم گردید . وی دارای هوشی سرشار و ذهنی خلاق بود و در طول دوران تحصیل همواره یکی از شاگردان موفق و ممتاز کلاس به شمار می آمد . شهید فکوری در سال 1338 در آزمون سراسری دانشگاه شرکت کرد و در رشته پزشکی پذیرفته شد اما به دلیل علاقه وافری که به آموختن فن خلبانی داشت انصراف داده و در مهر ماه همان سال به استخدام دانشکده خلبانی نیروی هوایی در آمد و پس از گذراندن دوره های مقدماتی اولین پرواز مستقل خود را در خردادماه 1339 با یک فروند هواپیمای تی 33 و به مدت یک ساعت و نیم بر فراز آسمان دوشان تپه در وضعیت های مختلف انجام داد که پس از فرود مورد تشویق استاد  خلبان قرار گرفت .

شهید فکوری پس از گذراندن دوره مقدماتی پرواز در ایران جهت تکمیل دوره تخصصی پرواز به کشور آمریکا اعزام و پس از 82 هفته با 263 ساعت پرواز با انواع هواپیما های شکاری موفق به دریافت گواهینامه خلبانی بر روی هواپیمای اف 4 شد .

پس از آن به ایران بازگشت و با درجه ستوان دومی در پایگاه یکم شکاری مهرآباد مشغول خدمت گردید .

مسولیت عملیات گردان 102 شکاری گردان یکم شکاری شعبه استاندارد گردان پرواز کور و عملیات تیپ سوم شکاری از عمده ترین مشاغل او قبل از پیروزی انقلاب بود .

وی با گذراندن دوره هلی هنر آموزگاری هنر پرواز تیر اندازی در شب و فرماندهی ستاد مجموعا با 3340 ساعت پرواز بر روی هواپیمای اف 4 یکی از خلبانان موفق و برتر نیروی هوایی بود .

شهید فکوری پس از پیروزی انقلاب مشاغل زیر را به عهده داشت : فرماندهی پایگاه دوم شکاری تبریز . فرماندهی منطقه هوایی مهرآباد . و معاون عملیات نیروی هوایی که به علت جدیت و پشتکاری که در مسولیت هایش از خود نشان اد در هفتم خرداد 1359 به سمت فرماندهی نیروی هوایی منصوب شد .

لیاقت و شایستگی شهید فکوری در مسولیت فرماندهی و ارایه طرح های منطقی و کاربردی وی در ساماندهی نیروی هوایی پس از انقلاب باعث شد در بیستم شهریور ماه همین سال به عنوان وزیر دفاع به کابینه شهید رجایی راه یابد و تمامی اوقات خویش را تا آنجا که در توان داشت در این دو سنگر بگذراند .

نقش شهید فکوری در خنثی نمودن ماجرای حزب خلق مسلمان در تبریز زمانی که فرماندهی پایگاه دوم شکاری را بر عهده داشت بسیار حساس بود و او توانست با منسجم کردن نیرو های متعد پایگاه و همکاری برادران انجمن اسلامی توطئه دشمنان را نقش بر آب سازد .

وی زمانی به فرماندهی پایگاه یکم شکاری منصوب گردید که عناصر ضد انقلاب پایگاه مذکور هر روز در لوای شعار های انحرافی و طرح مسائل جنبی قصد داشتند که امور عملیاتی پایگاه را دچار وقفه و اختلال کنند اما با زحمات پی گیر شهید فکوری و کمک کارکنان دلسوز و متعهد نه تنها تلاش های عناصر ضد انقلاب خنثی و بی اثر شد بلکه کارایی عملیاتی پایگاه نیز افزایش یافت .

همچنین نقش شهید فکوری به صورتی قاطع و مصمم در هدایت عملیات خنثی سازی کودتای نوژه و نظارت وی در دستگیری عناصر این کودتا قابل توجه بوده است .

نقش شهید فکوری در طراحی و اجرای بزرگترین عملیات 140 فروندی که تنها به فاصله 10 ساعت از آغاز جنگ تحمیلی و به تلافی اولین حمله ناجوانمردانه رژیم بعث عراق صورت گرفت همواره نقطه عطفی در تاریخ نبردها و جنگ های هوایی به شمار می آید .

شهید فکوری در سال های پس از انقلاب چندین بار توسط عناصر وابسته و ضد انقلاب تا مرز شهادت پیش رفت . سرانجام در شامگاه هفتم مهر ماه 1360 زمانی که به همراه تنی چند از سرداران رشید اسلام ( فلاحی . نامجو . کلاهدوز . جهان آرا و ... ) که حاملان خبر فتح و پیروزی رزمندگان سلحشور اسلام بودند و به منظور دیدار و ارایه گزارش فتح به فرماندهی کل قوا امام خمینی (ره) از منطقه عملیاتی به تهران بازمی گشتند در اثر سانحه سقوط سی 130 در 30 مایلی جنوب شهر تهران ( کهریزک ) به افتخار شهادت نایل آمد.

ایشان به هنگام شهادت 43 سال داشت و از وی سه فرزند . دوپسر و یک دختر به یادگار مانده است .

یادش گرامی و راهش پر رهرو باد       

سیستم دفاع هوایی اس 400 ( سام 20 )

Image


اس 400 از نسل های جدید دفاع هوایی هست برای مقابله با موشکها و هواپیماها
این سلاح به وسیله شرکت آلماز(almaz) که تکامل یافته
سامانه اس 300 پی ام یو (سام 10)هست ساخته شده است.
این سیستم جدید قادر به هدف گیری هدفهای در حال پرواز تا مسافت 400 کیلومتر هست.
دراین سامانه برد رادارهای آن نسبت به اس 300 افزایش یافته و توانایی
ردیابی و انهدام موشکهای بالستیک با برد 3500 کیلومتر با سرعت 4.8 ماخ را دارا هست
این سامانه با مشخص شدن هدف به سرعت فعال شده
و موشک خود را به طرف هدف شلیک می کند
اولین آزمایش این سیستم در فوریه 1999 شروع شد
و پس از آزمایش موفق اس400 اولین نمونه این سامانه
درایالت یار کاپوستین در اختیار نیروی هوایی روسیه قرار گرفت

گروهای دفاعی روسیه یک آزمایش ضد موشکی نیز در 7 آوریل 2000 نیز انجام دادند
در این آزمایش آنتولی کورنکوف فرمانده نیروی هوایی روسیه نیز حضور داشت و
با تایید وی از ژوین 2000 مجهز شدن تمام
مناطق هوایی و پایگاهها نظامی و موشکی روسیه به سامانه اس 400
برای در اختیارگذاشتن نیروهای خود را خواستار شد
اس 400 یکی از پیشرفته ترین سامانه های ضد هوایی هست
که در اختیار نیروهای روسی قرار گرفته هست

Image


منبع fas.org
جمهوری اسلامی ایران هم در سال 2003 خواستار
خرید اس 400 بود ولی اما به دلایلی مثل هزینه زیاد آن
که بالغ بر 4 میلیارد دلار بود و یا فشار غربیها ایران تا الان
موق به خرید این سامانه و مستقر کردن
لانچر های آن برای مقابله با تهدیدات هوایی نشده است

Image
منبع:iran-airforce.blogfa.com