آتش گرفتن موتور هواپیمای شیراز - تهران !!
واحد مرکزی خبر: هواپیمای بوئینگ ام دی متعلق به شرکت قشم ایر ساعت 20و 50 دقیقه شنبه شب پس از 10دقیقه پرواز از فرودگاه شهیددستغیب شیراز، به علت آتش گرفتن یکیازموتورهایش مجبور به بازگشت و فرود اضطراری در این فرودگاه شد. یک منبع اگاه گفت ، این هواپیما متعلق به ترکیه و خلبان ان نیز تابع این کشور و در اجاره شرکت قشم ایر است. این هواپیمای از دمشق به شیراز پرواز کرده و قرار بود ساعت 18 و 45 دقیقه مسافران را از فرودگاه شهیددستغیب شیراز به تهران منتقل کند. این هواپیما به علت وجود مشکل درچرخهایش پس از دو ساعت تاخیر ساعت20 و 50 دقیقه این فرودگاه را به مقصد تهران ترک کرد اما 10 دقیقه پس از پرواز موتور سمت راست آن اتش گرفت و خلبان مجبوربه فرود اضطراری در فرودگاه شهید دستغیب شیراز شد. او افزود ، از 123 مسافر این هواپیما ، 18 نفر از مسافران با احتمال وجود خطر، سوار هواپیما نشده و در شیراز مانده بودند. این منبع اگاه گفت ، پس از وقوع حادثه دوم و ایجاد حریق در موتور راستهواپیما حدود 20 تا 30 نفر از مسافران که بیشتر انها زن بودند از حال رفتند و پس از فرود موفق هواپیما درباند فرودگاه شهید دستغیب ،این افراد برای مداوا به بیمارستانهای شیراز منتقل شدند |
منبع:www.iraviation.com
در این بخش سعی خواهیم کرد کمی در مورد توان موشکی آلمان ها در زمان جنگ جهانی دوم بحث کنیم
یک فروند راکت A-4 که در اواخر سپتامبر 1945 برای سربازان انگلیسی به نمایش در آمده است. گزارشهای بسیاری موجود است که تعداد زیادی از این موشک بطور عمل نکرده به دست نیروهای متفقین افتاده است.در طول سالهای 1944-45 بیش از 500 فروند موشک V-2 به شهر لندن شلیک شده بود.
یک فروند راکت A-4 در که در پوششی ضد آب قرار رگفته از طریق راه آهن به محل پرتاب خود منتقل میشود .با توجه به تکنولوژی پیشرفته متحدین سایتهای پرتابی موکشهای V-2 در اروپای شمالی در مکانهایی به دور برد موثر هواپیماهای متفقین قرار میگرفت.
نفرات و تجهیزات راکت A-4 از لحاظ لجستکی ضعیف بودند ولی در هنگام عملیات بسیار هماهنگ کار میکردند.(به قرقره ها توجه کنید)
راکت A-4 بدون سرجنگی 975-kg (2150-lb) خود که از مخلوط آماتول تشکیل شده بود میتوانست سوراخ بزرگی در زمین ایجاد کند.تصویر بالا نتیجه آزمایش در White Sands, US.میباشد.
برخی موشکهای V-2 غنیمت گرفته شده از خاک آلمان به سمت سایتهای پرتاب V-2 شلیک میشد .در این تصویر سربازان انگلیسی با بکار گیری تجهیزات اصلی این موشک و لانچر Meillerwagen در حال آماده سازی آن میباشند.
بسیاری از موشکهای V-2 به غنیمت گرفته شده بطور سالم و کامل به همراه تیم طراحی آن به امریکا فرستاده شدند .این موشک آماده پرتاب در White Sands Proving Ground در ایالت نیومکزیکو امریکاست.
تکنسینها در حال انجام آخرین تنظیمات سیستم هدایتی موشک V-2 پیش از پرتاب هستند که بوسیله لانچز خود کششی به حالت عمودی در امده است.
مجموعه پرتاب موشک در سایت ازمایش موشک Peenemunde در میان جنگلهای انبوه جزیره Usedom بدور از سواحل بالتیک .تمامی پرتابهای آزمایشی راکت A-4 از این سایت انجام میپذیرفت.
موشک V-2 که توسط نیروهای انگلیسی به غنیمت گرفته شده در نزدیکی Cuxhaven توسط دانشمندان انگلیسی آزمایش میشود.(1945 )
موشک Fi 103 R که مدل سرنشین دار موشک V-1 میباشد که در طول جنگ دوم جهانی آلمانها از آن استفاده ای نکردند ولی ژاپنیها شبیه چنین موشکی را برای حمله به ناوها استفاده میکردند بدین صورت که جوانان ژاپنی و احساستی بادیدن دوره ای یک هفته ای (عملا برای خودکشی ) آماده میشدند و به ناوهای آمریکایی حمله ور میشدند.( این وسیله های پرنده در بین امریکاییها به حماقت ژاپنی معروف بود)
خط تولید موشک Fi 103 R در یکی از کارخانه های زیر زمینی آلمان.
در شامگاه هفدهم و هجدهم آگوست 1943 نیروی هوای انگلستان حمله ای همه جانبه به Peenemunde محل تولید موشکهای سطح به سطح آلمان کرد و سبب خسارتهای فراوانی به تاسیسات آنجا گردید و سبب کشته شدن بسیاری از اسیران و پژوهشگران آلمانی شد.
Reichenberg IV مدل عملیاتی بمب پرنده V-1 است که دارای یک سر جنگی پر قدرت میباشد و بدون ارداه فرود و یا Flap . که استفاده عملیاتی از آن نشد.
بسیار کم پیش می آمد که موشکهای V-1 متفقین بیفتد مگر اینکه در هنگام انفجار درست عمل نمیکرد . در اینتصویر پرسنل انگلیسی را میبینید که حال وارسی این موشک در یک مزرعه نخود در کنت میباشند و این موشک رازهای خود را برای آنها فاش میکند.
تنها راه منهدم کردن این بمبهای پرنده در آسمان منحرف کردن آنها از مسیرشان با نا متعادل کردن آنها بود همانطور که در تصویر میبینید یک فروند Spitfire در حال منحرف کردن این موشک با بال راست خود میباشد.
موشکهای V-1 بصورت کیت (جدا شده ) به سایتهای پرتاب تحویل داده میشدند ولی سر هم کردن این موشکها کار سختی نبود و در عرض مدت کوتاهی انجام میشد . در تصویر سر هم کردن بال این هواپیما در spar لوله ای خود را مشاهده میکنید.
موتور پالس جت (Argus) موشک V-1 دارای flap های کوچکی در ورودی خود است که با فشار هوا در برابر فشار فنر باز میشد و در اثر فشار احتراق سوخت بسته میشد.
مدل هدایت شوند موشک V-1 که پایه موشکهای کروز کنونی شد .دارای سر جنگی 830 کیلوگرمی از آماتول بود و 240 کیلومتر برد داشت.
موشک V-1 در مجموع 2.032 تن وزن داشت و بوسیله سربازان (یا اسیران ) به سایت پرتاب منتقل میشد.
از آنجایی که موشک V-1 در ارتفاع ثابت با سرعت ثابت در یک خط سیر ثابت حرکت میکرد برای نفرات ضد هوایی ایجاد یک خط اتش برای سرنگون کردن آن کاری آسان بود به ویژه در شب که آتش خروجی آن نیز مشخص کننده مسیر ان بود.
موتور موشک V-1 وقتی به سرعت 400 کیلومتر بر ساعت (که بوسیله لانچر به آن داده شده بود ) روشن میشد و بوسیله سیستم هدایت کننده خود به نرمی به ارتفاع کروز خود میرسید.
موشکYokosuka MXY7 'Ohka
منبع:انجمن هوافضا(تامکتر عزیز)
دولت "جرج بوش" به خبری که در باره قصد ونزوئلا برای خرید سیستم های "تور-ام 1" از روسیه منتشر شده علاقمند شده است.
"شون مک کورمک" سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد: "ما آن را مطالعه می کنیم و توضیح خواهیم داد که ما چه چیز در باره این قرارداد می دانیم".
مک کورمک ضمن یادآوری این مطلب که دولت بوش مسئله افزایش بیش از حد تجهیزات نظمی بیش از چارچوب نیازمندی های ونزوئلا را در برابر این کشور مطرح کرده اعلام کرد که وزارت امور خارجه از کارشناسان آمریکایی توضیح خواسته که آیا چنین قراردادهایی شکاف احتمالی در نیازهای دفاعی و نظامی این کشور را پر خواهد کرد".
سیستم های مدرنیزه شده نسل پنجمی "تور-ام 1" توان آن را دارند که با دقت بالا انواع هواپیما، هلی کوپتر و همچنین موشک های بالدار و هواپیاهای بدون سرنشین را نابود کنند. همچنین محدوده برد این موشک های بیشتر شده و ارتفاع آن نیز از 6 به 10 کیلومتر افزایش یافته است. به غیر از این در سیستم های موشکی مذکور انواع مختلف سیستم های ضد پارازیتی نیز بهبود یافته است. این مجموعه های در نمایشگاه "ماکس 2005" توسط کارخانه "کولون" الکترومکانیک "ایژفسک" که زیر مجموعه "الماز-آنتی" محسوب می شود به نمایش در آمده بود.
یک فروند هواپیمای نیروی هوایی پاکستان ( از نوع میراژ) چهارشنبه شب در منطقه "مچیوال" ایالت پنجاب سقوط کرد.
تلویزیون خصوصی "جیو" اعلام کرد: این هواپیما از فرودگاه "رفیقی" برای آموزش برخواسته بود که دچار حادثه شد.
این گزارش حاکی است که خلبان این هواپیما با چتر نجات به بیرون پرتاب شده و نجات یافته است.
نیروی هوایی پاکستان بلافاصله پس از سقوط این هواپیما دستور تحقیقات و بررسی را صادر کرده است.
این پنجمین سقوط این نوع هواپیماطی شش ماه گذشته در پاکستان است.
وظیفه ماست یاد شهدا را گرامی بداریم
شهید جواد فکوری در دیماه سال 1317 در محله ((چرنداپ)) کوی شرکت تبریز به دنیا آمد .پدرش فردی مذهبی و از کاسب های جز بود که در آن زمان به علت عدم رونق بازار به همراه خانواده اش به تهران مهاجرت کرد و در این شهر اقمت گزید . جواد پس از گذراندن ایام طفولیت پای به مدرسه نهاد دوران ابتدایی را در مدرسه اقبال واقع در محله قدیم (( دردار )) و تحصیلات متوسطه را در دبیرستان مروی تهران به پایان رساند و در سال 1337 موفق به اخذ دیپلم گردید . وی دارای هوشی سرشار و ذهنی خلاق بود و در طول دوران تحصیل همواره یکی از شاگردان موفق و ممتاز کلاس به شمار می آمد . شهید فکوری در سال 1338 در آزمون سراسری دانشگاه شرکت کرد و در رشته پزشکی پذیرفته شد اما به دلیل علاقه وافری که به آموختن فن خلبانی داشت انصراف داده و در مهر ماه همان سال به استخدام دانشکده خلبانی نیروی هوایی در آمد و پس از گذراندن دوره های مقدماتی اولین پرواز مستقل خود را در خردادماه 1339 با یک فروند هواپیمای تی 33 و به مدت یک ساعت و نیم بر فراز آسمان دوشان تپه در وضعیت های مختلف انجام داد که پس از فرود مورد تشویق استاد خلبان قرار گرفت .
شهید فکوری پس از گذراندن دوره مقدماتی پرواز در ایران جهت تکمیل دوره تخصصی پرواز به کشور آمریکا اعزام و پس از 82 هفته با 263 ساعت پرواز با انواع هواپیما های شکاری موفق به دریافت گواهینامه خلبانی بر روی هواپیمای اف 4 شد .
پس از آن به ایران بازگشت و با درجه ستوان دومی در پایگاه یکم شکاری مهرآباد مشغول خدمت گردید .
مسولیت عملیات گردان 102 شکاری گردان یکم شکاری شعبه استاندارد گردان پرواز کور و عملیات تیپ سوم شکاری از عمده ترین مشاغل او قبل از پیروزی انقلاب بود .
وی با گذراندن دوره هلی هنر آموزگاری هنر پرواز تیر اندازی در شب و فرماندهی ستاد مجموعا با 3340 ساعت پرواز بر روی هواپیمای اف 4 یکی از خلبانان موفق و برتر نیروی هوایی بود .
شهید فکوری پس از پیروزی انقلاب مشاغل زیر را به عهده داشت : فرماندهی پایگاه دوم شکاری تبریز . فرماندهی منطقه هوایی مهرآباد . و معاون عملیات نیروی هوایی که به علت جدیت و پشتکاری که در مسولیت هایش از خود نشان اد در هفتم خرداد 1359 به سمت فرماندهی نیروی هوایی منصوب شد .
لیاقت و شایستگی شهید فکوری در مسولیت فرماندهی و ارایه طرح های منطقی و کاربردی وی در ساماندهی نیروی هوایی پس از انقلاب باعث شد در بیستم شهریور ماه همین سال به عنوان وزیر دفاع به کابینه شهید رجایی راه یابد و تمامی اوقات خویش را تا آنجا که در توان داشت در این دو سنگر بگذراند .
نقش شهید فکوری در خنثی نمودن ماجرای حزب خلق مسلمان در تبریز زمانی که فرماندهی پایگاه دوم شکاری را بر عهده داشت بسیار حساس بود و او توانست با منسجم کردن نیرو های متعد پایگاه و همکاری برادران انجمن اسلامی توطئه دشمنان را نقش بر آب سازد .
وی زمانی به فرماندهی پایگاه یکم شکاری منصوب گردید که عناصر ضد انقلاب پایگاه مذکور هر روز در لوای شعار های انحرافی و طرح مسائل جنبی قصد داشتند که امور عملیاتی پایگاه را دچار وقفه و اختلال کنند اما با زحمات پی گیر شهید فکوری و کمک کارکنان دلسوز و متعهد نه تنها تلاش های عناصر ضد انقلاب خنثی و بی اثر شد بلکه کارایی عملیاتی پایگاه نیز افزایش یافت .
همچنین نقش شهید فکوری به صورتی قاطع و مصمم در هدایت عملیات خنثی سازی کودتای نوژه و نظارت وی در دستگیری عناصر این کودتا قابل توجه بوده است .
نقش شهید فکوری در طراحی و اجرای بزرگترین عملیات 140 فروندی که تنها به فاصله 10 ساعت از آغاز جنگ تحمیلی و به تلافی اولین حمله ناجوانمردانه رژیم بعث عراق صورت گرفت همواره نقطه عطفی در تاریخ نبردها و جنگ های هوایی به شمار می آید .
شهید فکوری در سال های پس از انقلاب چندین بار توسط عناصر وابسته و ضد انقلاب تا مرز شهادت پیش رفت . سرانجام در شامگاه هفتم مهر ماه 1360 زمانی که به همراه تنی چند از سرداران رشید اسلام ( فلاحی . نامجو . کلاهدوز . جهان آرا و ... ) که حاملان خبر فتح و پیروزی رزمندگان سلحشور اسلام بودند و به منظور دیدار و ارایه گزارش فتح به فرماندهی کل قوا امام خمینی (ره) از منطقه عملیاتی به تهران بازمی گشتند در اثر سانحه سقوط سی 130 در 30 مایلی جنوب شهر تهران ( کهریزک ) به افتخار شهادت نایل آمد.
ایشان به هنگام شهادت 43 سال داشت و از وی سه فرزند . دوپسر و یک دختر به یادگار مانده است .
یادش گرامی و راهش پر رهرو باد
اس 400 از نسل های جدید دفاع هوایی هست برای مقابله با موشکها و هواپیماها این سلاح به وسیله شرکت آلماز(almaz) که تکامل یافته سامانه اس 300 پی ام یو (سام 10)هست ساخته شده است. این سیستم جدید قادر به هدف گیری هدفهای در حال پرواز تا مسافت 400 کیلومتر هست. دراین سامانه برد رادارهای آن نسبت به اس 300 افزایش یافته و توانایی ردیابی و انهدام موشکهای بالستیک با برد 3500 کیلومتر با سرعت 4.8 ماخ را دارا هست این سامانه با مشخص شدن هدف به سرعت فعال شده و موشک خود را به طرف هدف شلیک می کند اولین آزمایش این سیستم در فوریه 1999 شروع شد و پس از آزمایش موفق اس400 اولین نمونه این سامانه درایالت یار کاپوستین در اختیار نیروی هوایی روسیه قرار گرفت گروهای دفاعی روسیه یک آزمایش ضد موشکی نیز در 7 آوریل 2000 نیز انجام دادند در این آزمایش آنتولی کورنکوف فرمانده نیروی هوایی روسیه نیز حضور داشت و با تایید وی از ژوین 2000 مجهز شدن تمام مناطق هوایی و پایگاهها نظامی و موشکی روسیه به سامانه اس 400 برای در اختیارگذاشتن نیروهای خود را خواستار شد اس 400 یکی از پیشرفته ترین سامانه های ضد هوایی هست که در اختیار نیروهای روسی قرار گرفته هست منبع fas.org جمهوری اسلامی ایران هم در سال 2003 خواستار خرید اس 400 بود ولی اما به دلایلی مثل هزینه زیاد آن که بالغ بر 4 میلیارد دلار بود و یا فشار غربیها ایران تا الان موق به خرید این سامانه و مستقر کردن لانچر های آن برای مقابله با تهدیدات هوایی نشده است |