مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

عکس های یادآور دوران افتخار

 

دوسX2GUrv0.jpgتان چندی پیش به همراه تعدادی از دوستانم به کاخ موزه سعد آباد رفته بودیم(مکانی بسیار بسیار زیبا که بازدید آنجا برای هر ایرانی توصیه می کنم)ودرموزه نظامی آنجا با یک صحنه عجیب مواجه شدم

یک میل ۲۴(ارابه آتش)صحیح و سالم در فضای باز موزه موجود بود که با بررسی های که انجام دادم متوجه شدم این میل غنیمتی از نیروهای متخاصم عراقی است که نیروهای ایرانی مستقر در کرمانشاه آن را وادار به فرود در ایران کرده و خلبانان آن را اسیر و هلی کوپتر را سالم به غنیمت گرفته اند

اما اولین چیزی که در لحظه دیدار با این هلی کوپتر نظر افراد را جلب می کند اندازه و ابعاد بسیار بزرگ آن است که به جرات می توانم بگوییم از تعدادی از جنگنده ها نیز بزرگتر است ونکته دوم شکل خاص ان است که گویی الهام گرفته از حشرات می باشد تعدادی عکس نیز از این هلی کوپتر گرفته ام که در آینده نزدیک برای شما دوستان قرار خواهم داد.

مروری بر وضعیت جهانی پهپاد ها

هر روزه با افزایش تعداد و تنوع پهبادها، کشورهای بیشتری در این زمینه به تحقیق و توسعه و فعالیت می‌پردازند.


به عقیده برخی هواپیماهای بدون سرنشین یا پهباد پیش از برادران رایت وجود داشتند. شاید اولین پهبادها از سوی طرفین درگیر در جنگ داخلی ایالات متحده به کار رفته باشد. در آن جنگ، طرفین بالنهایی را با مواد منفجره پر می‌کردند و آنها را به آسمان می‌فرستادند به این امید که این وسایل پرنده بر روی انبار مهمات و یا آذوقه دشمن بیفتد و منفجر شود.


اولین کشوری که از پهباد به عنوان یک ابزار استاندارد در جنگ بهره برداری کرد اسرائیل بود. به عقیده اسرائیلی‌ها استفاده – و از دست دادن- یک پهباد نسبتاً ارزان قیمت برای مأموریتهای شناسایی خطرناک به مراتب بهتر از به خطرانداختن جان یک خلبان و یک هواپیمای چند میلیون دلاری است.


سرگذشت این وسیله پر فراز و نشیب بوده است. یکی از مدیران سابق رایان ایروناتیکال، سازنده پرنده  افسانه‌ای Firebee Lightning Bugs در دهه 1950، پهباد را خون‌آشام فنآوری دفاعی نامید و گفت که دشمنان سعی می‌کنند جلوی این وسیله را بگیرند اما در نهایت پهبادها برآنها فائق خواهند شد. این روند در تاریخ نمایشگاه‌های هوایی به چشم می‌خورد. در حالی که زمانی در این نمایشگاه‌ها هیچ پهبادی حضور نداشت چند سال بعد دهها شرکت نمونه‌های اولیه خود را به نمایش گذاشتند.


با اینکه در جنگ ویتنام از پهباد Firebee استفاده فراوانی شد، می‌توان جنگ خلیج در دو دهه بعد را آغاز عصر حضور گسترده این نوع پرنده در استراتژی نظامی بسیاری از کشورها دانست. پهباد پایونیر Pioneer نیروی دریایی ایالات متحده که برداشتی مستقیم از پهبادهای مراقبت و شناسایی اسرائیلی بود نقش تعیین کننده‌ای در هدفگیری رزمناوها در جنگ خلیج داشت. تأثیر آنها چنان بود که سربازان عراقی بعد از شنیدن صدای موتور دوزمانه کوچک این هواپیما، انتظار یک بمباران ویرانگر را داشتند. شاید این مسئله را بتوان اولین مورد از تسلیم شدن انسان در مقابل ربات دانست.


 




پهباد پایونیر در جنگ خلیج نقشی تعیین‌کننده داشت


تنها یک دهه بعد، ایالات متحده نسلی از پهبادها را تولید کرد که نسبت آنها به پهبادهای جنگ خلیج همانند نسبت F/A-22 به هواپیمای برادران رایت بود. بااین حال در حالی که پهبادهای آمریکایی پریدیتور Predator، گلوبال هاوک Global Hawk، شدو Shadow، و دیگر پهبادهای پیشرفته حد اعلای فنآوری پهباد را نشان می‌دهند، اما این پرنده‌ها تنها نیستند. حداقل چهل کشور دیگر در حال حاضر در زمینه پهبادها تحقیقات انجام می‌دهند و قصد دارند نیروهای خود را به آن مجهز کنند.


 


اروپا


وزارت دفاع بریتانیا در سال 2003 دو شرکت ثیلز Thales و نورثروپ گرومن را برای فاز آخر از پروژه واچکیپر Watchkeeper خود انتخاب کرد. این پرنده که به اختصار ISTAR (Information, Surveillence, Target Acquisition, Reconnaissance) نامیده می‌شود جزیی از برنامه 778 میلیون دلاری این کشور برای توسعه پهبادهای شناسایی است. این پروژه تنها یکی از 18 برنامه پهبادی است که هم اکنون توسط بریتانیا در حال توسعه می‌باشند. بعضی دیگر از این برنامه‌ها شامل پهباد شناسایی هوایی کوتاه‌برد CSV-20، پهباد شناسایی میدان نبرد فونیکس و پهباد شناسایی هدف سویفت‌آی Swift-eye می‌شوند.



 



پهباد واچکیپر یکی از برنامه‌های اصلی وزارت دفاع بریتانیا می‌باشد


در آلمان کار بر روی پهباد تایفن/موکه Taifan/Mucke ادامه دارد. این پهباد که با هدف حمله و عملیات الکترونیک طراحی شده است، یک رادار با دقت بالا از نوع K-band با طول موج میلیمتری حمل می‌کند و قرار است اهداف متحرک را شناسایی کند. آلمانها تاکنون پهباد X-2000 را که با هدف مراقبت، شناسایی و رهگیری هدف از نزدیک در میدان نبرد ساخته شده است در نیروهای خود بکار گرفته‌اند. همچنین انتظار می‌رود پهباد VTOL سیماس Seamos که با هدف شناسایی و رهگیری اهداف دریایی طراحی شده تا سال 2008 عملیاتی شود. این پروژه‌ها تنها نمونه‌ای از حداقل نه پروژه این کشور در زمینه پهباد می‌باشند.


فرانسه با بیش از 25 برنامه یکی از فعالترین و مشتاقترین کشورها در زمینه توسعه پهباد است. آزیموت Azimut و بیودرون Biodrone دو نمونه از پهبادهای سبک وزن و قابل حمل توسط افراد هستند. به غیراز ایندو پهباد فاکس TX و دراگون برای جنگ الکترونیک طراحی شده‌اند و پهبادهای سرواِل Sarohale و فروگیت Fregate پهبادهایی با ارتفاع پرواز بالا و مداومت پرواز طولانی می‌باشند.


روسیه یکی از پیشگامان صنعت پهباد است. در دهه شصت سالها پیش از آنکه آمریکایی‌ها گلوبال هاوک را بسازند روسها پهبادی جاسوسی و فراصوت با ارتفاع پرواز بالا ساختند. این پهباد یسترب- باز- نام داشت و در سال 1964 عملیاتی شد. بعد از فروپاشی شوروی در ابتدای دهه نود تلاشهای این کشور در این زمینه متوقف شد اما در طی چند سال اخیر این کشور فعالیت خود در این زمینه را گسترش داده است. در حال حاضر حداقل 18 پروژه پهباد در روسیه در جریان است. معروفترین این پروژه‌ها آلباتروس Albatross و استرکوزا Strekoza هستند که با هدف تجسس و کنترل محیط زیست می‌باشند. همچنین پهباد چند منظوره Ka-137 با بالهای گردان نمونه‌ای دیگر از برنامه‌های این کشور می‌باشد. بعلاوه انتظار می‌رود اولین پهباد رزمی روسیه Tu-300 Korshun باشد که می‌تواند در ارتفاع کم و با سرعت بالا پرواز کند. به غیر از این موارد کارخانه هواپیماسازی سوخو در حال کارکردن بر روی پهبادهایی با توانایی‌های پریدیتور Predator و گلوبال هاوک می‌باشد.


 


سالها پیش از آنکه آمریکایی‌ها گلوبال هاوک را بسازند روسها پهبادی فراصوت با ارتفاع پرواز بالا به نام یسترب ساختند


 


شرکت سوخو برنامه‌های مختلفی از جمله زوند 1،2 و 3 دارد که مشابه گلوبال هاوک و پریدیتور هستند


دیگر کشورهای اروپایی نیز در این زمینه فعالیتهایی انجام می‌دهند. برای مثال شرکت سیمی‌کان روتور کرفت SiMiCon Roto Craft نروژ در حال کارکردن بر روی پهبادی است که بتواند همزمان از توانایی نشست و برخواست عمودی هلیکوپتر و سرعت بالای حرکت هواپیماهای بال ثابت بهره‌مند شود.


 


خاورمیانه


اسرائیل به عنوان یکی از پیشگامان این صنعت هنوز جایگاه خود را با در دست داشتن حداقل 20 پروژه حفظ کرده است. پهباد تاکتیکی هرمیز Hermes 180، پهباد بال مثلثی Cutlass و تعدادی مینی و میکروپهباد جزئی از برنامه‌های گسترده اسرائیل در این زمینه می‌باشند. اسرائیل همچنین یکی از پیشگامان در زمینه فنآوری کاهش صدای موتور پهبادها است. صدای پهبادها بعضاً چنان بوده است که به عقیده منتقدان آنها را بجای وسیله شناسایی، به شکل اهدافی آسان برای دشمن درآورده است. لازم به ذکر است که اسرائیل بزرگترین صادرکنندۀ پهباد در دنیاست.



 



اسرائیل به عنوان پر سابقه‌ترین کشور در صنعت پهباد، چندین برنامه موفق در این زمینه در دست دارد


 


پیش از حمله ایالات متحده به عراق، این کشور برنامه محرمانه‌ای در زمینه هواپیماهای بدون سرنشین داشت. پیش از حمله، آمریکا مدعی شد که عراق بیش از یک دهه است که بر روی پهبادهای مختلف کار می‌کند. همچنین گزارش شد که عراق سعی دارد تا میگ 21 را بدون سرنشین به پرواز درآورد و اینکار را تا حد قابل قبولی بر روی هواپیمای دیگری به نام L-29 انجام داده است. بدیهی است که با وضع فعلی، عراق هرگونه برنامه‌ای در این زمینه را متوفق کرده است.


یکی دیگر از کشورهای خاورمیانه که در زمینه پهبادها فعالیت گسترده‌ای دارد ترکیه است. درحال حاضر حداقل شش برنامه شامل ساهین Sahin (بلندبرد و با مداومت بالا)، سرچه Serce (میانبرد) و UAV-X1 کوتاهبرد در این کشور در جریان است.


ایران به عنوان یکی دیگر از کشورهای مهم منطقه فعالیت نسبتاً گسترده‌ای در زمینه توسعه پهبادهای تهاجمی و چند منظوره دارد. این کشور که برنامه خود دراین زمینه را از زمان جنگ با عراق در دهه هشتاد میلادی آغاز کرده هم اکنون چندین نوع پهباد از جمله پهبادهای مهاجر 1، 2، 3 و 4 و همچنین ابابیل را در اختیار دارد.


 



ابابیل تنها یکی از چندین برنامه پهباد در ایران است


 


آسیا


درحالی که بیشتر توجهات و نگرانی‌ها در جنوب آسیا بر مسئله هسته‌ای بین هند و پاکستان متمرکز شده، هر دو کشور برنامه‌های گسترده‌ای را در زمینه توسعه هواپیماهای بدون سرنشین دنبال می‌کنند. هند با پهباد شناسایی، تجسس و رهگیری هدف نیشانت Nishant و مدل پیشرفته لاکشیا Lakshya برنامه خود را دنبال می‌کند و پاکستان در حال توسعه مدل دریایی پهباد بال دلتای نیشان Nishan Mk 2TJ است.


هند علاوه بر پیگیری برنامه‌های خود به خریدهای گسترده‌ای از اسرائیل نیز دست زده است و پهبادهای Search I,II، هرون2 Heron-2 (بلندبرد با مداومت پرواز بالا در ارتفاع متوسط) و هارپی Harpy (ضدرادار) را خریداری کرده است.


 



پهباد نیشانت هند بدنه‌‌ای کامپوزیتی دارد و هم اکنون عملیاتی شده است


 


از سویی دیگر پاکستان معتقد است که می‌تواند با بررسی دقیق یک فروند پهباد اسرائیلی Searcher Mark-II که در مأموریتی شناسایی برای هند در پاکستان سرنگون شد، فنآوری پهباد خود را یک دهه جلو بیاندازد. ژنرال محمد یوسف خان توسعه و تهیه پهبادها را برای پاکستان بسیار حیاتی می‌داند و گفته است که پاکستان علاوه بر پیگیری برنامه‌های خود، به احتمال زیاد چند ده پهباد پردیتور از ایالات متحده خواهد خرید.


درحالی که بیشتر فعالیتهای ژاپن در زمینه پهباد روی جنبه‌های تجاری آن متمرکز شده نیروهای دفاعی ژاپن یک فروند پهباد عمود پرواز و VTOL در اختیار دارد. این کشور تحقیقات خود را بیشتر برروی میکروپهبادها با اهداف تجاری و دفاعی متمرکز کرده‌اند.


وضع در کره جنوبی نیز تقریباً به همین شکل است. صنایع هوافضایی این کشور دو پهباد مراقبت و شناسایی به نامهای TRVP-1 Doyosae و Night Intruder 300 ساخته است. کره جنوبی در چندین پروژه دیگر نیز سرمایه‌گذاری کرده است اما مرکز ثقل پهبادهای این کشور را پهباد اسرائیلی هارپی تشکیل داده است. اخیراً با بالا گرفتن تنشها بین دو کره، کره جنوبی تصمیم گرفته تا چند فروند پهباد گلوبال هاوک نیز خریداری کند.


در نقطه مقابل کره شمالی درحال توسعه برنامه پهباد خود می‌باشد و در عین حال گزارش شده که چند فروند پهباد تاکتیکی شناسایی DR-3 REYS ساخت کشورهای مستقل مشترک‌المنافع CIS را از کشوری در خاورمیانه خریداری کرده است.


چین نیز اخیراً به پهبادها علاقه‌مند شده و سرمایه‌گذاری خود در این زمینه را افزایش داده است. اولین سری پهبادهای چین به نام چنگ هنگ Chang Hong براساس پهباد فایربی Firebee ایالات متحده ساخته شد که در طی جنگ ویتنام به دست این کشور افتاد. این پهباد بعدها با اصلاحاتی از جمله افزودن جی.پی.اس مورد استفاده قرار گرفت. یکی دیگر از پهبادهایی که چین روی آن کار می‌کند گویژو Guizhou WZ-2000 است که می‌توان آنرا به هواپیمای بدون سرنشینی با قابلیت پرتاب بمب تبدیل کرد.


 


مدلهای مختلف پهباد ASN قسمت مهمی از برنامه چین را تشکیل می‌دهند


 


ایالات متحده


ارتش ایالات متحده در زمینه تحقیق، توسعه، تولید و استفاده از پهباد در جهان رتبه اول را دارد. هم اکنون حداقل شصت برنامه، از میکروپهبادهای بالزن گرفته تا پهبادهای غول پیکر گلوبال هاوک در این کشور در جریان است.


 


برنامه پهباد در ایالات متحده از پهباد عظیم‌الجثه گلوبال هاوک آغاز می‌شود و به میکرو پهبادهای بالزن می‌رسد.


 


در دولت بوش سرمایه‌گذاری در صنعت پهباد رشد چشمگیری داشته است. از سال 2002 به 2003 بودجه خرید وزارت دفاع از 716 میلیون دلار به 2/1 میلیارد دلار افزایش یافت و تاسال 2005 این رقم به 2 میلیارد دلار رسید. از سویی دیگر کنگره ایالات متحده از ارتش خواسته است تا بجای موشک، بر روی پهبادهای مجهز به سلاحهای هوشمند متمرکز شود. درهمین حال برنامه‌های تحقیقاتی گسترده‌ای نیز درجریان است. یکی از این برنامه‌ها، هدایت بیش از سه پهباد رزمی توسط یک خلبان است که در هواپیمایی در ارتفاعی فراتر از تیررس موشکهای پدآفند دشمن قرار دارد.


 


وظیفه جدید خلبانان


نقش تعیین کننده پهبادها در دو جنگ اخیر در عراق و افغانستان شرایط کنترل‌کنندگان این وسایل را نیز ارتقا داده است. این مسئله برای خلبانان پهبادها اهمیت زیادی دارد زیرا آنها از بین خلبانان فعال جنگنده، بمب‌افکن و ترابری نیروی هوایی انتخاب می‌شوند. تا پیش از این خلبانان از اینکه برای دو سال در خدمت ناوگان پهباد باشند احساس ناراحتی می‌کردند زیرا تصور می‌کردند که این زمان به سیر اصلی آنها لطمه می‌زند. در حال حاضر چنین وضعی نیست و ساعات پرواز خلبانی با پهباد نیز برای آنها منظور می‌گردد و خلبانان متوجه شده‌اند که این تجربه به آنها کمک هم می‌کند.


 


دیگر مأموریتها


از پهبادها می‌توان برای مأموریتهای غیر نظامی و نیمه نظامی نیز بهره برد. به عقیده بسیاری از پهباد برای مأموریتهای گشت‌زنی درون مرزی و کنترل هوایی نیز می‌توان بهره برد هرچند که بعضی دیگر این مسئله را منافی با حفظ حریم خصوصی افراد می‌دانند.


 به غیر از گارد ساحلی ایالات متحده، گشت مرزی ایالات متحده نیز در پی بکارگیری پهباد در اجرای مأموریت خود است. بغیر از این پهبادها برای مأموریتهای کاملاً غیر نظامی مانند انجام تحقیقات در مورد تغییرات جوی و تشعشعات در ارتفاعات بالا نیز بکار می‌رود. تعدادی دیگر از کاربردهای بالقوه این وسیله کنترل خطوط لوله، کنترل ترافیک دریایی، زمینی و هوایی و حتی حفاظت از سازمانها بزرگ می‌باشد.


 


همکاری‌های مشترک


با توجه به توسعه برنامه‌های جدید و متنوع در نقاط مختلف دنیا و همچنین رشد خرید این وسایل در سطح بین‌المللی انتظار می‌رود که کشورهای هم‌پیمان در زمینه توسعه پهباد همکاری‌های خود را گسترش دهند و حتی دست به تولید محصول مشترک زنند. در این راستا برای مثال تا کنون مدیر برنامه پهباد Watchkeeper بریتانیا برای مقامات ایالات متحده در مورد این پرنده اطلاعاتی ارائه کرده و آنها را با نیازها و توانایی‌های این پهباد آشنا کرده است. از سویی دیگر نیروی هوایی و وزارت دفاع ایالات متحده از ارائه توانایی‌های گلوبال هاوک برای کمک به پیشبرد برنامه یوروهاوک آلمان پشتیبانی کرده‌اند. در واقع ایالات متحده سعی دارد راهی برای همکاری مشترک با آلمان باز کند.


درحال حاضر تحقیقات ایالات متحده بر روی پهبادها شامل فنآوری‌های آینده نیز می‌شود که که بعضاً برای هم‌پیمانان این کشور نیز جالب است؛ برای مثال مداومت پرواز بیشتر با کاهش وزن سوخت مصرفی. دراین راستا شرکت بوئینگ با بکارگیری نوعی پیل سوختی که در صنعت خودروسازی توسعه یافته، سعی دارد نیروی پیشرانه نوعی پهباد را تولید کند. انواع دیگری از پهبادها نیز با همین هدف در دست طراحی و ساخت می‌باشند.


تمامی این سرمایه‌گذاری‌ها و پیشرفتها نویدبخش حضور مؤثرتر این وسیله در جنبه‌های مختلف نظامی و غیر نظامی درآینده خواهند بود و مطمئناً این وسیله جزء لاینفکی از فردا خواهد بود

منبع:http://www.iranianairforce.mihanblog.com/(با تشکر از شروین تقوی عزیز)

u-2 اژدهای خاموش

پاورز به اتهام جاسوسی علیه امنیت ملی جماهیر شوروی برای آمریکا به ۳ سال زندان و ۶ سال کار اجباری محکوم شد اما پس از ۹ ماه در زندان با جاسوس حرفه ای شوروی در آمریکا به نام کلنل رودلف ایوانویچ بل مبادله شد



چند روزی بیش نیست که به پرواز در آوردن هواپیمای جاسوسی U-2 بر فراز بغداد

به مشاجره ای سخت بین هانس بلیکس، رئیس گروه بازرسان خلع سلاح سازمان ملل در عراق با مشاوران نظامی صدام حسین تبدیل شده است.
آمریکا هواپیمای جاسوسی U-2 را که بر آن لقب «اژدها خانم» گذاشته را بارها در آسمان عراق به پرواز در آورده است، اما این بار همراه با حضور بازرسان سازمان ملل متحد در عراق درخواست مجوز از دولت عراق کرده تا به بهانه همکاری با بازرسان سازمان ملل، اژدها خانم را به عملیات تجسسی موفقیت آمیز دیگری بفرستد. درخواست آمریکا برای به پرواز در آوردن این هواپیما، توجه تمامی رسانه های بین المللی را جلب کرده است و همه منتظرند تا ببینند در صورت اعزام این هواپیمای جاسوسی به عراق که به بهانه یافتن تسلیحات کشتارجمعی عراق انجام می شود، آمریکا چه بهره برداری های موازی از این عملیات خواهد کرد. دولت صدام حسین به شدت نسبت به این عملیات موضع گیری کرده و اصرار بازرسان سازمان ملل را در همراهی با آمریکا به نوعی غرض ورزی تشبیه کرده است. در عین حال هانس بلیکس، رئیس گروه بازرسان سازمان ملل در این خصوص گفت: «اینکه بغداد با پرواز U-2 موافقت نمی کند، نوعی امتناع ورزی از اجرای کامل قطعنامه ۱۴۴۱ است. »
دولت عراق اعلام کرده است در صورت نیاز بازرسان به عکسبرداری از تاسیسات عراق، باید عملیات پرواز با هواپیماهای خود عراق یا ماهواره انجام شود و «امیرالسعدی» مشاور ارشد صدام حسین به بلیکس اخطار داده است که «آمریکا و انگلیس موظف هستند پرواز U-2ها را در مناطق شمالی و جنوبی عراق متوقف کنند. »
اژدها خانم که چشم بینای نیروی هوایی آمریکاست، رقبای بسیاری هم در حیطه تجسس دارد که مشهورترین آنها SR-71 یا «پرنده سیاه» است و هنوز سریع ترین هواپیمای جاسوسی جهان به شمار می رود. نخستین مدل این هواپیما در سال ۱۹۵۵ میلادی توسط شرکت لاکهید ساخته شد و طراح اصلی این هواپیما را می توان «کلارنس کلی جانسون» ((Clarence Kelly Johnson دانست که تلاش های زیادی برای موفقیت این طرح کشید و طراحان هوا ـ فضای مشهور آن دوران بود. مهم ترین تحول در ساخت U-2در سال ۱۹۶۸ اتفاق افتاد که مدل جدید آن U-2R ساخته شد و حدوداً ۴۰ درصد بزرگ تر از مدل قبلی بود. سپس در سال ۱۹۸۰ دو مدل دیگر با نام های TR-1 ۱و ER-2۲ تولید شد که تمامی TR-1ها به ناتو فروخته شد. ER-2 ها نیز برای ناسا طراحی و تحویل داده شد.
این تغییرات برای هواپیمای توانمند U-2 کم بود. پس در سال ۱۹۹۲ تمامی U-2ها و TR-1ها بهسازی شدند. مثلاً موتور آنها که مدل J75 شرکت «پرت وویتنی» ((Pratt and Whitney با قدرت ۱۵۸۰۰ پوند بود به موتور جدیدی از شرکت جنرال الکتریک مدل F-118 با قدرت
GE-101 با قدرت۱۸۳۰۰ پوند تبدیل شد. تمامی سیستم های الکتریکی آن نیز به پیشرفته ترین نوع موجود در زمان مجهز شدند و یک سیستم هدایت کننده اتوماتیک دیجیتالی هم به آن اضافه شد. به علاوه سیستم موقعیت یاب جهانی GPS۳ و بعد از این تحولات تمامی آنها را با نام U-2S و U-2ST می شناسند. اولین پرواز U-2S در اکتبر ۱۹۹۴ با موفقیت تمام انجام شد. البته باید متذکر شویم که ER-2 ها نیز که در مرکز تحقیقات پروازی «درایدن» (Dryden) در ایالت کالیفرنیا بودند چنین تغییراتی را (تا حدودی) یافتند ولی نام آنها عوض نشد و هنوز با نام ER-2 شناخته می شوند.
این هواپیما تجهیزات جاسوسی زیادی از قبیل انواع حسگرهای الکترونیکی، رادیویی و دوربین های مختلف را با خود حمل می کند. این دوربین ها به گونه ای طراحی شده اند که بتوانند در سخت ترین شرایط جوی بهترین بازده را بدهند. در ارتفاعات بالا فشار بسیار زیادی بر خلبان وارد می شود و به همین جهت خلبانان U-2 از لباس های ضدفشار مخصوص در کابین استفاده می کنند، یعنی همان لباس های ضدفشاری که خلبانان در شاتل فضایی استفاده می کنند. اژدها خانم در تمامی عملیات از خود سوابق بسیار خوبی برجای گذاشته است. به جز در یک مورد .U-2 در ابتدا برای پرواز در ارتفاعات بالای جو شوروی در اواسط دهه ۱۹۵۰ طراحی شد تا در اول ماه مه سال ۱۹۶۰ یک فروند U-2 طی یک پرواز شناسایی که تحت نظر نیروی هوایی آمریکا نبود بلکه از طرف سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) هدایت می شد در خاک شوروی سقوط کرد و یکی از نکات جالب توجه این بود که از سال ۱۹۵۵ که اولین U-2 ساخته شد تا ۱۹۶۰ که یک فروند از آن سقوط کرد موضوع ساختش آن قدر محرمانه و سری بود که هیچ کشوری از وجود چنین پرنده ای آگاه نبود. در ۱۴ اکتبر ۱۹۶۲ سرگرد «ریچارد. اس هیسر» خلبانی یکU-2 برای اولین عکسبرداری از تاسیسات موشکی تهاجمی شوروی در کوبا را به عهده گرفت. تنها هشت روز بعد سرگرد رودلف اندرسون، هنگامی که در ماموریت مشابهی قرار داشت، توسط نیروهای دفاعی شوروی مورد هدف قرار گرفت و جان خود را از دست داد.U-2 همچنین در فعالیت نقشه برداری نیز فعال بوده است. مخصوصاً نمونه ER-2 که در خدمت ناسا است. پس از جنگ جهانی دوم، روابط شوروی و آمریکا رو به تیرگی و نظامی شدن گرایید. شوروی درخواست آمریکا برای وجود آسمان آزاد بین دو کشور را رد کرد و موجب ایجاد تنش هر چه بیشتر شد.
آمریکا به خاطر عدم اطمینان به شوروی، به پروازهای شناسایی در فضای بالای جو شوروی اقدام کرد و باز هم U-2 هواپیمای انتخابی برای ماموریت های جاسوسی اش بود. سازمان جاسوسی آمریکا (CIA) رهبری طرح را برعهده گرفت و با کنار گذاردن ارتش از صحنه موجب از بین بردن هرگونه احتمال نبرد فیزیکی شد. تا سال ،۱۹۶۰ ایالات متحده پروازهای بیشماری را بر فراز آسمان شوروی انجام داده بود. اما یک حادثه بزرگ برای سیا (CIA) رخ داد. یک هواپیمای جاسوسی U-2 با خلبانی فرانسیس گری پاورز ( Powers F.G) در نزدیکی اسود لوفسک سقوط کرد. این واقعه باعث ایجاد تفکرات منفی هر چه بیشتر بین آمریکا و شوروی شد. جزئیات این حادثه تا به امروز در پرده ای از ابهام قرار دارد. داستانی که از سوی دولت برای توجیه سقوط U-2 و دستگیری «گری پاورز»۴ به رسانه های جمعی و مردم داده شد توضیح می داد که این سقوط در اثر اصابت یک موشک زمین به هوا به این هواپیما بود. اما نکته مهم و جالب توجه این است که هواپیمای U-2 در مقابل سلاح های آن زمان غیرقابل دستیابی بوده و به گونه ای طراحی و ساخته شده بود که هیچ یک از موشک های شوروی نمی توانستند آن را هدف قرار دهند در اصل قابلیت اژدها خانم این بود که بالاتر از خط آتش دشمن پرواز می کرد. اگر این هواپیما در سقف ارتفاع معین خود پرواز می کرده است و سرنگون شده پس پرسش های بسیار زیادی به وجود می آید که پاورز چگونه نجات یافته است. این احتمال که او بر اثر شدت انفجار و یا فشار بیش از حد پرتاب (Ejection) در ارتفاع بسیار بالا جان خود را از دست می داد بسیار منطقی است. پس به راحتی می توان صحت و درستی این ادعا را زیر سوال برد. چندین تئوری برای بازگو کردن چگونگی سقوط هواپیمای جاسوسی گری پاورز مطرح شده است: ۱) گری پاورز در پایین ارتفاع شناسایی خود پرواز کرده و هواپیمای او توسط تسلیحات ضدهواپیمایی اتحاد جماهیر شوروی مورد اصابت قرار گرفته است. ۲) گری پاورز خود هواپیما را در خاک شوروی رها کرده است. ۳) یک بمب در هواپیما موجود بوده است.   
  



نزدیک ترین و می توان گفت صحیح ترین نظریه درباره سقوط این هواپیما مربوط می شود به یک خلبان روس که درگیر ماجرای فرود U-2 بوده است. او ادعا کرده است که به او دستور داده شده بود که U-2 را مورد هدف قرار دهد. در حقیقت شواهد بسیار کمی برای حمایت از ایران ادعا وجود دارند. اما این موضوع به هر حال اوضاع را پیچیده تر کرد و در اصل هیچ کدام از این نظریات سقوط U-2 را توجیه نمی کند و هنوز این ماجرا در پرده ای از ابهام قرار دارد و باید منتظر اظهارنظرها و انتشار اسناد محرمانه دو کشور مورد بحث در آینده ای احتمالاً نه چندان نزدیک باشیم. این ماجرا پیامدهای زیادی داشت. کنفرانس پاریس بر اثر این واقعه ناکام ماند زیرا نیکیتا خروشچف از آیزنهاور درخواست کرد که آمریکا رسماً باید از شوروی درباره این واقعه عذرخواهی کند، کاری که آیزنهاور به هیچ عنوان نپذیرفت و این امر به نوبه خود جنگ سرد را گرمتر نمود. در این میان گری پاورز به اتهام جاسوسی علیه امنیت ملی جماهیر شوروی برای آمریکا به ۳ سال زندان و ۶ سال کار اجباری محکوم شد. اما امسال، ۹ ماه و ۹ روز در زندان بود و پس از این مدت با جاسوس حرفه ای شوروی در آمریکا به نام کلنل رودلف ایوانویچ بل مبادله شد. در کل بعد از این جریانات U-2 به عملیات خود ادامه داد مثلاً در عملیات طوفان صحرا در خلیج فارس در سال ،۱۹۹۱ بر فراز آسمان بوسنی و کوزوو در حمایت از ناتو در دهه ۱۹۹۰ و در سال ۲۰۰۱ در افغانستان مورد استفاده قرار گرفت. امروز نیز منتظر مأموریتی دوباره بر فراز بغداد است.
پی نوشت:
۱. TR= Tactical Reconnaissance
۲. ER= Eearth Resource
۳. GPS= Global Positioning System

جدول مشخصات
U-2 مدل های A و C و D
نوع: تجسسی تک سرنشین
طول: ۶/۴۹ فوت
ارتفاع: ۱۵ فوت + ۲ اینچ
وزن: ۱۴۲۵۰ پوند
فاصله دوسر بال: ۸۰ فوت + ۲ اینچ
مساحت سطح بال: ۶۰۰ فوت مربع
بیشینه وزن برخاستی: ۲۴۱۵۰ پوند
بیشینه سرعت: ۴۳۰ مایل در ساعت
سقف پرواز: بالای ۶۰ هزار فوت
قدرت موتور: ۱۵۸۰۰ پوند
موتور J75 شرکت پرت وویتنی

منبع:www.iranianairforce.mihanblog.com

نیروی هوایی رویایی ایران از نگاه ش ا ه (کتاب پاسخ به تاریخ)

سلام به همه بچه های خوب فروم

 چند صحفه از کتاب پاسخ با تاریخ نوشته محمدرضا پهلوی شاه ایران که مربوط به خریدهای نظامی ارتش و بیشتر نیرو هوایی و ارتش رویایی شاه تو سال 1362 هست رو براتون میزارم
دلیل این کار هم گفتن و شنیدن بعضی مطالب غیر مستند یا تحریف شده هست که با این کتاب خود شاه از زبان خودش ارتش ایران و خریدهای که داشته به همراه سیاست و دکترین نظامی خود رو تشریح میکنه
پاورقی مترجم کتاب رو هم بخونید که اطلاعات خوبی داره

*پیشنهادمیکنم اگه کتاب رو نخوندید حتما مطالعه کنید

پاسخ به تاریخ
اثر محمدرضا پهلوی

به کوشش شهریار ماکان
نشر البرز / چاپ هفتم / تهران1385
فروشگاه مرکزی: شهرک غرب مرکز تجاری میلاد نور تلفن 88085504-88085503
ALBORZ_PUBLICATION@YAHOO.COM


************


*********

منبع:انجمن هوافضا(با تشکر از امین عزیز)

بلغارستان مبدا بمب افکن های آمریکا در حمله به ایران(خیالی باطل)

 
در حالی که در جنگ عراق، بمب‌افکن‌های «B2» آمریکا از انگلیس پرواز می‌کردند، احتمال دارد با توجه به فاصله مسیر انگلیس با ایران و توافقات تازه، بلغارستان مبدأ پرواز این بمب‌‌افکن‌ها به سوی ایران باشد.

به گزارش سرویس بین‌الملل «بازتاب»، روزنامه «عرب‌تایمز» به نقل از منابع ناشناس نوشت: آمریکا قصد دارد حمله‌ای قدرتمندانه علیه صنایع اتمی و نفتی ایران انجام دهد.
زمان‌بندی این حمله، مطابق با برنامه «تونی بلر»، نخست‌وزیر انگلیس و متحد اصلی آمریکاست که در نوامبر آینده، پست خود را ترک خواهد کرد.

ژنرال «سام گاردینر» از کارشناسان معتبر امنیتی آمریکا، پیش‌بینی می‌کند که یکی از مراحل نهایی پیش از جنگ، حرکت تانکرهای «USAF» به نقاط غیرمعمولی مانند بلغارستان است.

به گفته وی، این امر برای تأمین سوخت بمب‌افکن‌های «B2» آمریکا در این کشور برای حمله به ایران است و زمانی که این امر رخ دهد، ما تنها چند گام با جنگ فاصله خواهیم داشت.

در آوریل گذشته، «ایوایلو کالفین»، وزیر امور خارجه بلغارستان و رایس، موافقتنامه‌ای را امضا کردند تا آمریکا چند پایگاه نظامی خود را در محدوده دریای سیاه، برپا کند. آنان درباره برنامه‌های دفاعی نیز به توافقاتی دست یافتند که تقسیم تجهیزات و پایگاه‌های نظامی در چند نقطه بلغارستان، جزو آن بود.

در کوتاه‌مدت، حدود سه هزار سرباز آمریکایی به بلغارستان خواهند رفت که این تعداد می‌تواند به پنج هزار نفر هم برسد؛ نخستین نیروهای آمریکایی در سال‌های 2007 و 2008 وارد این پایگاه‌ها خواهند شد.

منبع: بازتاب
http://www.baztab.com/news/58869.php


روسیه از فروش موشک ضدهوایی به ایران دفاع کرد

خبرگزاری فارس: گزارش خبرگزاری‌های روسی به نقل از وزارت امور خارجه این کشور حاکی است که مسکو بار دیگر از فروش موشک ضدهوایی به ایران دفاع کرد و آن را مغایر با تعهدات بین‌المللی روسیه ندانست.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس از مسکو، ایتارتاس و اینترفکس به نقل از "میخائیل کامنین" سخنگوی وزارت خارجه روسیه گزارش دادند: «همکاری فنی و نظامی میان دو کشور بر اساس قوانین بین‌الملل و توافقات دو جانبه بنا نهاده شده است.»
این اظهارات در شرایطی بیان می‌شود که مقامات ایرانی و روسی اعلام کرده‌اند تحویل موشک‌های ضدهوایی "تور ام1" بنا بر قرارداد سال 2005 تکمیل شده است.
گزارش رسانه‌های روسی حاکی است که مسکو 29 سیستم متحرک موشکی زمین به هوا را بنا به قرارداد 700 میلیون دلاری با ایران به این کشور تحویل خواهد داد.
آمریکا سال گذشته خواستار توقف فروش تسلیحات به ایران شده و رژیم صهیونیستی نیز از قرارداد تسلیحاتی میان ایران و روسیه ابراز ناراحتی کرده بود.
ایتارتاس نیز به نقل از "سرگی چمزوف" رئیس شرکت صادرات تسلیحاتی روسیه حاکی است این موشک‌ها بطور کامل تحویل ایران شده‌‌اند و این قرارداد تا قبل از پایان دسامبر تکمیل شده است.
بنا به گزارش ایتارتاس،‌ این تسلیحات برای حفاظت از تاسیسات عمده دولتی و نظامی و تاسیسات حساس هسته‌ای بوشهر مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
انتهای پیام/2

روسیه با پیشرفته ترین جنگنده "میگ" خود در نمایشگاه هند شرکت میکن

 

کارخانه تولیدکننده‌ی "میگ" روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد، جدیدترین و پیشرفته‌ترین نسل جنگنده‌های موسوم به "میگ- ‪ ،"۳۵‬ماه آینده میلادی در یک نمایشگاه هوایی در هند به نمایش گذاشته می‌شود.

آسوشیتدپرس از کوالالامپور به نقل از بیانیه‌ی مدیریت کارخانه‌ی یاد شده گزارش داد، ویژگی‌های فنی این جنگنده ششم فوریه و یک روز قبل از گشایش عمومی نمایشگاه هوایی در پایگاهی در شهر "بنگلور" در معرض نمایش عمومی قرار می‌گیرد.

براساس این بیانیه که توسط مجله "دفاعی و دیپلماسی آسیا" چاپ کوالالامپور منتشر شد، تاکنون فقط نمونه‌های آزمایشی میگ- ‪ ۳۵‬در نمایشگاه هواپیمایی "ماکس" روسیه در سال ‪ ۲۰۰۵‬و در نمایشگاه "فارنبورو" در سال ‪ ،۲۰۰۶‬نشان داده شده است.

میگ -‪ ۳۵‬در چارچوب طرح جنگنده‌های کنونی میگ - ‪۲۹‬ام روسیه ساخته شده است، اما پیش‌بینی می‌شود در زمینه‌هایی همچون قابلیت مانور، برد پرواز و سیستم‌های تسلیحاتی، پیشرفت قابل توجهی یافته باشد.

گفته می‌شود، روسیه جنگنده‌های میگ-‪ ۳۵‬را برای استفاده‌ی بسیاری از خریداران بالقوه، از جمله هند که درصدد تخصیص میلیاردها دلار برای مدرنیزه کردن نیروی هوایی خود می‌باشد، ارتقا داده است.

روسیه فروش موشک استرلتز به سوریه را تکذیب کرد

به گفته رئیس سازمان صادرات تسلیحات روسیه روزوبورن‌اکسپرت، روسیه هنوز برای فروش موشکهای ضدهوایی کوتاه‌برد استرلتز Strelets با سوریه به توافق نرسیده است. آقای سرگئی چمزوف ضمن ذکر این خبر گفت که هنوز مشخص نیست که این قرارداد کی منعقد شود. وی همچنین ذکر کرد که مسائل پیچیده شده‌اند.


وی گفت که سوریه موشکهای ضدهوایی دوش‌پرتاب ایگلا Igla خواسته است اما روسیه با فروش این سلاح به سوریه موافق نیست. به گفته وی سوریه باید ابتدا مشخص کند که استرلتز می‌خواهد یا نه.


سوریه یکی از مشتریان تسلیحاتی قدیمی روسیه است و حدود 4 درصد از فروش سالانه 1/6 میلیارد دلاری تسلیحات روسیه را به خود اختصاص داده است.


روزوبورن‌اکسپرت نگفته است که این قرارداد جدید است و یا در ادامه قرارداد سال 2005 این کشور با سوریه می‌باشد. موشک ایگلا می‌تواند برای هر هدف پرنده‌ای از ارتفاع 10 متر تا 5/3 کیلومتر و تا فاصله 6 کیلومتر خطرساز باشد.


موشک استرلتز با وزنی بین 80 تا 120 کیلوگرم از روی سکو پرتاب می‌شود.


www.spacewar.com

توافق روسیه و هند برای ساخت هواپیمای ترابری میانبرد

روسیه و هند روز چهارشنبه توافق کردند تا به طور مشترک هواپیمای ترابری میانبرد چند منظوره‌ای بسازند کنند. این پیشنهاد در کنار پیشنهاد مسکو به دهلی برای همکاری در ساخت جنگنده نسل پنجم مطرح می‌شود.


همچنین هردو کشور توافق کردند که موتور RD-33 جنگنده میگ 29 تحت لیسانس در هند تولید شود. همچنین آنها پیشنهاد روسیه برای فروش جنگنده چندمنظوره میگ 35 به نیروی هوایی هند را مورد بررسی قرار دادند. موتور این هواپیما نیز RD-33 است.


مقاوله‌نامه ساخت هواپیما ترابری چندمنظوره و موتور جنگنده در پی ششمین ملاقات مقامات دولتی دو کشور در زمینه مسائل دفاعی حاصل شد. وزیر دفاع روسیه آقای ولادمیر ایوانف و همتای هندی او آ.ک.آنتونی این توافقها را در کنفرانسی اعلام کردند.


به گفته وزیر دفاع هند صحبتهایی برای خرید سوخو 30 و میل 17 هم انجام پذیرفته است اما در این زمینه‌ها هنوز توافقی حاصل نشده است.


www.air-attack.com


اعتبار کافی برای خرید هواپیما و تجهیز ناوگان هوایی داریم

 

رئیس کمیته راه و ترابری مجلس گفت: دولت وزارت‌خانه‌های دفاع و راه و ترابری را مکلف کند تا برای هر هواپیمای غیر نظامی حامل نیروی انسانی استاندارد‌های پیش‌بینی شده از سوی سازمان هواپیمایی را در نظر بگیرد.



سیدبهلول حسینی در رابطه با تقویت و تجهیز ناوگان هوایی کشور اظهار کرد: در هنگام بروز سوانح تلخ و تاسف بار که به مرگ و کشته شدن عده‌ای نیروی انسانی منتهی می‌شود طبیعی است که آن خسارت قابل جبران نیست، زیرا نیروی انسانی را نمی‌توان بازگرداند؛ ولی قدر مسلم خرید هواپیما و تجهیز ناوگان هوایی هزینه زیادی برای دولت ندارد و می‌توان به سرعت جایگزین کرد.



وی با بیان این‌که استانداردهای لازم در مورد هواپیما‌های مسافری که تابع فرودگاه‌های کشوری بوده ولی در بخش‌های نظامی هستند باید رعایت شود، افزود: دولت باید به وزرای راه و ترابری و دفاع کشور دستور بدهد که هر هواپیمای حامل نیروی انسانی و غیر باری که ماموریتش نیز جنگی نیست استاندارد‌هایی را که در فرودگاه‌های کشور برای تمام هواپیما‌های مسافربری در نظر می‌گیرد، رعایت کند.



نماینده مردم میانه در مجلس تصریح کرد: طبعا هم به لحاظ سالم بودن هواپیما قبل از پرواز، رعایت نکات ایمنی و فنی در حین پرواز و فرود هواپیما باید نکات مورد نظر رعایت شوند و با در نظر گرفتن غیر نظامی بودن هواپیما، آن استاندارد‌هایی که از سوی ایکائو و سازمان هواپیمایی تعریف شده رعایت شود.



رئیس کمیته راه و ترابری مجلس در ادامه در خصوص خرید هواپیما از خارج گفت: در حال حاضر با فشار‌هایی که به لحاظ تحریم‌های خارجی بر ما اعمال می‌شود با محدودیت خرید هواپیما و تجهیز ناوگان هواپیمایی مواجهیم. ولی حتی اگر در بحث تحریم‌ها مشکل داشته باشیم اعتبار مناسبی برای خرید هواپیما دیده شده است که می‌توان جهت نوسازی ناوگان هوایی به کار گرفت.



حسینی اضافه کرد: یکی از علل سقوط هواپیما نقص فنی و معیوب بودن یا فرسودگی هواپیماهاست. عده‌ای معتقدند که در بحث فرسوده بودن هواپیما با تعریض موتور آن و تعمیر هواپیما مشکل موجود مرتفع و منتفی می‌شود در حالی‌که چنین مساله‌ای بار روانی و اثرات منفی خود را بر مردم و جامعه به جا می‌گذارد، لذا دولت و مسوولان باید نسبت به تقویت ناوگان هواپیمایی کشور اقدام لازم را انجام بدهند.




www.isna.ir