وظیفه سیستم الکتریکی در یک هواپیمای بزرگ مسافربری تولید، تنظیم وتوزیع برق درسرتاسرهواپیما میباشد.ازنیروی الکتریسیته برای راه اندازی آلات دقیق پروازی،سیستم های ضروری وبخش خدماتی به مسافران استفاده میشود . نسل جدید هواپیماها به دلیل استفاده وسیع ازسیستم های الکترونیکی آلات دقیق پروازی به شدت به نیروی الکتریسیته وابسته هستند.
قدرت اصل،قدرتی است که برای عملکرد ایمن هواپیما بسیار ضروری است.این نیروی الکتریسیته برای بخش خدماتی به مسافران بطور وسیعی بکار میرود مانند:روشنایی کابین،به کاراندازی سیستم های سرگرم کننده وهمچنین برای آماده سازی غذا.واضح است که یک هواپیمای مسافربری به یک سیستم الکتریکی نیاز دارد که بتواند قدرت کافی برای تمام هواپیما ایجاد کند وهمچنین بتوان آنرا در بخش هواپیما جا داد وهمچنین قابل اطمینان باشد.برای تأمین این نیازهواپیما مهندسان وپژوهشگران بسیاری تلاش کردند وثمره تلاش آنها را میتوان امروزه در هواپیمای مسافربری مشاهده کرد.
بیشتر هواپیماهای مسافربری ازهردو جریان مستقیم(DC)وجریان متناوب(AC)استفاده میکنند.گرچه ولتاژهای متفاوتی درهواپیماهای موجود استفاده میشود ولی بیشترهواپیمای بزرگ مسافربری ازجریان مستقیم با ولتاژ28V وجریان متناوب سه فازبا ولتاژ115V و فرکانس 400HZ برای تأمین نیازهواپیما استفاده میکنند.
با به کارگیری دستگاه یک سوکننده ها } Transformer Rectifier Unit)) که ولتاژمتناوب115V را به ولتاژ28V جریان مستقیم تبدیل میکند،ترمینالهای جریان مستقیم واجزای سیستم جریان مستقیم از طریق ژنراتورهای جریان متناوب تأمین میشود.در بعضی هواپیماها ولتاژ 115V متناوب به ولتاژ26V متناوب تبدیل وبرای مدارهای روشنایی بکار می رود.
در مواقع اضطراری که ژنراتور الکتریکی بطور کامل ازکارمی افتد ویا در هنگام stand by بودن سیستم،قدرت مورد نیازسیستم های الکتریکی والکترونیکی هواپیما ازطریق باتری های داخل هواپیما که دارای ولتاژ28V جریان مستقیم هستند،تأمین میشود.قدرت اصلی برای جریان متناوب درهنگام stand by بودن سیستم از طریق وسیله ای بنام static inverterکه ولتاژ 28Vجریان مستقیم را به ولتاژ 115Vجریان متناوب تبدیل میکند برای راه اندازی آلات دقیق اصلی پروازی که با ولتاژ 11BACکار میکنند تأمین میشود.قدرت الکتریکی هواپیما درهنگام stand by
بودن محدود است زیرا که قدرت باتری ها محدود است.پس از هردوره استفاده از باتری های هواپیما آنهابوسیله نیروی الکتریکی داخل خود هواپیما ویا منبع خارجی شارژ میشود.
منابع نیرو Power Sources
برخی منابع نیروی الکتریکی عبارتند از: ژنراتورهای جریان متناوب موتور گرد،
Generators) engine driven AC ) دستگاه قدرت کمکی (auxiliary power unit) ،منبع قدرت خارجی external power، وژنراتورهایی که با هوای برخورداری کارمیکنند.
ramair driven genenerators
هرکدام از موتورهای هواپیمای یک جت مسافربری بزرگ یک ژنرانراتورجریان متناوب رامیچرخاند
این ژنراتورها تأمین کننده نرمال قدرت برای تمامی هواپیما میباشد.دستگاه قدرت کمکی یاAPUدر
هنگام پروازبه عنوان پشتیبان منبع قدرت اصلی بکار میرود.(دراین مورد یک استثنا وجود دارد که در مورد هواپیمایB727 است که APU این هواپیما تنها برروی زمین کار می کند
GroundPowerunit
قدرت خارجی برروی زمین وازطریق یک دستگاه قدرت زمینی ایجاد میشود.
GPUها دارای انواع ثابت ومتحرک می باشد که به طورمعمول جریان متناوب را ازطریق یک دوشاخه خارجی که در قسمت دماغه هواپیما وصل میشود به هواپیما منتقل میکنند.
ازیک توربین که با هوای برخوردی کارمیکند به عنوان منبع تأمین قدرت درمواقع اضطراری که هم ژنراتورهای اصلی و هم APU از کار میافتد ،ااستفاده میشود.این توربین نیز جریان متناوب تولید میکند.از باتریهای نیکل کادمیم میتوان به عنوان منبع تأمین قدرت در مواقع اضطراری و یا درهنگامstand by بودن سیستم استفاده کرد.باتریها ولتاژ28DC را بطورمستقیم تأمین میکنند وولتاژ 115V با فرکانس400HZ را با استفاده ازstatic inverter ایجاد میکنند.
اجزای سیستم
وظیفه اساسی و بنیادی اجزای سیستم الکتریکی عبارتند از:تولید قدرت الکتریکی،کنترل قدرت الکتریکی،محافظت از سیستم الکتریکی و توزیع قدرت الکتریکی در سرتاسر هواپیما.ژنراتورهای هواپیما(موتور گرد و APU ) انرژی مکانیکی را با استفاده از constant speed drive)) به انرژی الکتریکی تبدیل می کنند.سرعت چرخش ژنراتورنشاندهنده فرکانس خروجی ژنراتور است و از آنجاییکه بیشتر اجزای الکترونیکی هواپیما با فرکانس400HZ کار میکنند،دور و یا سرعت چرخش ژنراتور باید ثابت باشد. constant speed drive با موتور میچرخد و با بکارگیری یک دیفرانسیل و پمپ های هیدرولیکی ژنراتوررا با سرعت ثابت می چرخاند.
Transformer Rectifier Unit
دستگاه یکسوکننده مبدل ها(TRV) برای تبدیل ولتاژ115V متناوب با فرکانس400HZ به ولتاژ جریان مستقیم28 ولت بکار می رود.برای انجام این کارTRU نیاز به یک مبدل دارد تا ولتاژ115 ولت را به 28ولت کاهش دهد یکسو کننده نیز جریان متناوب را به جریان مستقیم تبدیل میکند.معمولا ً هر یک از ترمینالهای جریان متناوب هر هواپیمایی یکTRU را تغذیه میکند که هر کدام ازTRUها یک ترمینال جریان مستقیم را تغذیه میکند.هر دو جریانهای مستقیم و متناوب در هنگام پرواز بوسیله هواپیما استفاده میشود.
هرکدام از ژنراتورهادارای یک کنترل کننده ولتاژ و یا دستگاه کنترل ژنراتورgenerator control unit میباشد.
CSD:که با بکارگیری آن ژنراتور با سرعت ثابت می چرخد.
مجموعه چرخ دنده ای است.که ولتاژ خروجی ژنراتور را کنترل میکند.مدار محافظ ژنراتور پارامترهای مختلف سیستم الکتریکی از قبیل ولتاژ،فرکانس،overcurrent،undercurrentو همچنین درصد خطاdiffrential fault را در دستگاه نشان دهنده نمایان میکند.دستگاههای کنترلload(میزان مصرف مصرف کننده ها)،load واقعی را حس میکند و برای کنترل فرکانس به CSD سیگنال میفرستد.مبدل های جریان برای حس کردنload جریان بکار میرود و برای محافظت diffrential fault بکار می رود.صفحه آلات دقیق سیستم الکتریکی هواپیما هم می تواند در بالای سر خلبان قرارگیرد و یا در قسمت مهندس پرواز قرار گیرد که بستگی به نوع هواپیما متفاوت است.
External Power Operation
برق سه فاز115ولت جریان متناوب با فرکانس 400هرتز بوسیله 2 منبع قدرت خارجی از طریق مخازن قدرت خارجی برای این هواپیمای غول پیکر تأمین میشود.پیش از اتصال برق به سیستم های هواپیما 2 دستگاه کنترل ترمینال(bus control unit) آنرا تست میکنند.
دستگاه BCU قرارگیری صحیص Plug ها ،میزان ولتاژ فرکانس وتغییر فاز را تست میکند و پس از انجام این تست ها و این دستگاه چراغ AVAIL را در صفحه آلات دقیق سیستم الکتریکی در کابین خلبان روشن میکند .
در صفحه آلات دقیق سیستم الکتریکی 2 کلید فشاری با نام هایEXT PWR 1 و 2 EXT PWR وجود دارد. با فشارEXT PWR،BCU شماره یک سیگنالی مبنی بر بستن external power control را دریافت میکند.اگر کلید EXT PWR2 فشرده شود Split sys breaker(در صورتی که هیچ برقی در ترمینال سینکرو نباشد)بسته می گردد. پس از انجام کارهای بالا برق هواپیما از طریق منبع خارجی تأمین میشود.
APU Power
برق سه فاز 115 ولت جریان متناوب فرکانس 400 هرتز بوسیله ژنراتورهای APU ایجاد میشود.پیش از اتصال برق به سیستم هواپیما 2 دستگاه کنترل ژنراتورکمکی(Auxiliary generator control units) برق تولیدی APU را برای اطمینان از ولتاژ و فرکانس صحیح تست می کنند.پس از اتمام تست برق تولیدی APU، این دستگاه ها 2 چراغ AVAIL ژنراتورAPUرا در صفحه آلات دقیق سیستم الکتریکی در کابین خلبان روشن می کند. با بستن این2 سوئیچ هواپیما اجازه می یابد که برق خود را از طریق ژنراتورهایAPU دریافت کند.
Integrated Drive Generator
بخش ژنراتور موتور گرد سیستم تولید قدرت موتورهواپیما به همراه اجزا مکانیکی و سیستم خنک کننده میباشد.بخش چرخ دنده ثابت کننده سرعت constant speed drive یک وسیله هیدرومکانیکی است.این وسیله با اضافه یا کم کردن سرعت از خروجی متغیر جعبه دنده موتور دور ژنراتور موتورگرد را در RPM 1200 دور ثابت نگه میدارد. از روغن ژنراتور موتور گرد برای کنترل سرعت،روغنکاری وخنک کاری استفاده میشود.گرمایی که بوسیله IDG ایجاد می شود با گذراندن روغن از یک مبدل حرارتی روغن/هوا و یا عبور سوخت از طرف آن خنک می شود. چهار دستگاه کنترل ژنراتور برای کنترل،محافظت وتست داخلی تجهیزات الکتریکی برای هر کدام از ژنراتورها بکارمیرود.
دستگاه کنترل ژنراتور دما وفشار روغن و سیگنال های سرعت ژنراتور موتور گرد را مطابق شکل 14-4 دریافت میکند. این دستگاه دستوراتی را برای سرعت ژنراتور موتورگرد و همچنین سیگنال هائی برای کنترل دریچه مبدل حرارتی ارسال میکند.
اساسا سه نوع متفاوت از ترکیب بندی سیستم های الکتریکی برای هواپیماهای بزرگ مسافربری استفاده می شود:نوع موازی Parallel،Split bus،Splitparallel
منبع:انجمن هوافضا
با تشکر از تامکتر عزیز
انتونف ۲۲۵«مریا» (به معنی رویا) در حال حاضر بزرگترین هواپیمای جهان است. هدف از طراحی مریا ساخت هواپیمایی بود که بتواند شاتل فضایی روسی «بوران» را حمل کند. برای چنین ماموریتی دفتر طراحی آنتونوف گزینه اول برای ساخت چنین هواپیمایی بود. زیرا این دفتر قبلا هواپیمای بزرگ و موفق An-124 را ساخته بود. برای ساخت هواپیمای مناسب با نیاز فضاپیمای بوران نیاز بود آنتونوف 124 قدری درازتر شود. به همین منظور دفتر طراحی آنتونوف، An-225 را طراحی کرد. An-225 در مقایسه با An-124 دارای درب عقبی نمی باشد. علاوه بر آن دارای 32 چرخ در ارابه های فرود است که چهار چرخ در دماغه و 28 چرخ به صورت دو ردیف 14 تایی در زیر بدنه اصلی این غول آهنی قرار دارند. An-225 به لطف اندازه بزرگش قادر است محموله های خارج از اندازه متعارف را حمل کند. این هواپیما با وجود اینکه یک هواپیمای نظامی نیست اما می تواند در بسیاری از مقاصد نظامی به کار گرفته شود. این هواپیما اولین پرواز خود را به مدت 75 دقیقه در اوایل سال 1988 انجام داد و از سال 1989 وارد سرویس شد. بعد از لغو شدن برنامه فضایی بوران، تنها An-225 ساخته شده در محوطه ای پارک شده بود و از موتورهایش در هواپیماهای An-124 استفاده می شد. در سال 2001 بعد از وقفه ای طولانی هواپیمای An-225 برای پرواز مناسب تشخیص داده شد و اولین پرواز خود را در هفتم می همان سال انجام داد. شایعاتی وجود داشت که آژانس فضایی اروپا برنامه هایی برای به پرواز درآوردن یک پرنده بدون سرنشین عمود پرواز از یک فروند هواپیمای An-225 دارد. هر چند این شایعات به واقعیت نرسید اما نشانه هایی از این تصمیم وجود داشت. نکته جالب توجه این است که «مریا» علاقه مندانی در آمریکا یافته است. به طوریکه «بروس بیرد» مدیر بخش چارتر شرکت ارفویل، اعلام کرد An-225 گزینه بسیار مناسبی برای حمل لانچرهای موشکهایی نظیر اطلس و دلتا محسوب می شود. بزرگی بیش از حد آنتونوف 225 این قابلیت را می دهد که بخش های از بدنه بوئینگ 737 در آن به خوبی جای گیرد. ساخت دومین مدل از آنتونوف 225 تا حدودی پیشرفت داشت. اما برای مدتی کنار گذاشته شد تا اینکه در سال 2002 آنتونوف اعلام کرد که کار ساخت این هواپیما را تا آماده شدن برای پرواز ادامه خواهد داد. در صورتی که بازار مناسبی برای این هواپیمای خاص ایجاد شود شاهد تولیدات بیشتری از آنتونوف 225 خواهیم بود.
موتور:
شش موتور توربوفن پرگرس (لاتروف) D18T
بیشترین رانش موتور:
229.5kN معادل 51,590lb
عملکرد:
بیشترین سرعت: 850km/h
برد:
4,500km معادل 2,425nm با بیشترین بار مفید
15,400km معادل 8,310nm بدون بار
اوزان:
بیشترین وزن برخاستن: 600,000kg معادل 1,323,000lb
ابعاد:
طول: 84m معادل 275ft
ارتفاع: 18.10m معادل 59ft
دهانه بال: 88.4m معادل 290ft
گنجایش:
بار: توانایی حمل 250 تن بار
سفارش و تولید:
آمار دقیقی از میزان تولید در دست نیست.
لینکی جهت دیدن عکس های زیبا و گرفتن اطلاعات بیشتر در مورد این هواپیمای زیبا
فرا رسیدن ایام سوگواری امام حسین(ع) را به همه آزادگان جهان تسلیت عرض می نماییم
اگرچه هنوز ایران و آمریکا با هم اختلاف دارند ولیکن انگار هواپیماهای دو طرف برای صلح پیشقدم شده اند
| |||
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه از دبی، شاخه شبکه القاعده در عراق اعلام کرد که بالگرد ارتش آمریکا را در شمال بغداد سرنگون کرده است. |
| |||
به گزارش خبرگزاری فارس از گرمسار، رضا هاشمیان در جمع خبرنگاران افزود: این تمرین موشکی تا 5 روز آینده در گرمسار ادامه دارد و در آن توانمندیهای موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بررسی میشود. |
وزیر دفاع بلاروس روز گذشته وارد کشور شد واین خبر بسیار خوشایندیست .چرا؟
زیرا ایران بدلیل تحریم شدیدی که از سوی غرب وجود دارد نیاز های نظامی و دفاعی خود را از کشور روسیه و شرکای اقماریش مانند بلاروس و تا حدی ارمنستان و... تهیه میکند.پس حضور وزیر دفاع بلاروس را در ایران باید به فال نیک گرفت بخصوص با توجه به شایعاتی که در مورد خرید جنگنده های جدید روسی از سوی ایران در زبان ها وجود دارد.