مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

اخبار هوایی روز

خبرهای داغ 3 بهمن(برقراری پرواز مستقیم بین تهران - کاراکاس) 
سیاتل
همکاری جدید بوئینگ و GE



کمپانی بوئینگ برای تکمیل هواپیماهای خود، قراردادی به ارزش 34/5 میلیارد دلار برای 39 موتور با جنرال الکتریک منعقد می‌سازد. این قرارداد شامل 7 موتور برای B777-300ER، 8 موتور برای B777 و 24 موتور برای مدل B737-800s می‌باشد.
این سفارش در لیست سفارشهای سال گذشته‌ی بوئینگ قرار دارد و تحویل آن از سال 2008 آغاز و تا سال 2010 ادامه می‌یابد.



منبع خبر: www.aeroworldnet.com
لینک خبر: http://avia.ir/Default.asp?@=4161&T=همکاری%20جدید%20بوئینگ%20و%20GE

____________________________________________________________________________________________________________________

خبرگزاری فارس
تایوان به هدفی برای 900 موشک چینی تبدیل شده‌است!



چین قصد دارد در صورت اعلام استقلال تایوان، آن کشور را مورد حمله موشک های خود قرار دهد و به همین منظور 900 موشک بالستیک را به سوی تایوان نشانه رفته است.
به نقل از خبرگزاری فرانسه، یک مقام اطلاعاتی آمریکا که خواست نامش فاش نشود گفت طبق اسناد وزارت دفاع آمریکا این موشک‌ها بردی بین 500 تا 1000 کیلومتر داشته و تعداد آنها نیز دائماً در حال افزایش است.
مقامات وزارت دفاع تایوان اعلام کردند سه پایگاه راکت‌های ضدموشک پاتریوت این کشور، که هریک از آنها شامل 200 موشک می‌باشد، نمی توانند از تایوان در مقابل حملات گسترده موشکی چین حفاظت کنند. طبق این اعلامیه 900 موشک چینی می توانند ظرف 10 ساعت کلیه شبکه های ارتباطی، حمل و نقل و فرماندهی مرکزی این کشور را نابود کنند.
پکن از سال 1949 که تایوان به دنبال جنگ داخلی از چین جدا شد، همواره آن را بخشی از سرزمین خود قلمداد کرده و بارها تهدید کرده بود که در صورت اعلام استقلال رسمی تایوان، به این کشور حمله نظامی خواهد کرد.



منبع خبر: www.farsnews.ir
لینک خبر: http://avia.ir/Default.asp?@=4159&T=تایوان%20به%20هدفی%20برای%20900%20موشک%20چینی%20تبدیل%20شده‌است!

____________________________________________________________________________________________________________________

بریتیش ایرویز خواستار جلوگیری از اعتصاب احتمالی خدمه پرواز این شرکت شد  


شرکت هواپیمایی انگلیسی بریتیش ایرویز روز دوشنبه از چند مقام واسطه خواست تا از وقوع اعتصاب احتمالی خدمه پرواز این شرکت جلوگیری کنند.
شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان با اعلام این خبر افزود، شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز اعلام کرده است که قصد دارد از یک واسطه بخواهد تا مقدمات گفت وگو با اتحادیه کارگری را به منظور جلوگیری از طرح اعتصاب خدمه پرواز که قرار است آخر ماه میلادی انجام شود، فراهم آورد.
شرکت بریتیش ایرویز افزود که از شرکت آکاس خواسته است تا از طرح اعتصاب۳روزه خدمه پرواز که گفته می‌شود به خاطر اعتراض به شرایط نا مناسب مرخصی، حقوق و غیره برنامه ریزی شده است، جلوگیری کند. مقامات خط هوایی مذکور امروز با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که مایل هستند مسولان شرکت آکاس را درهر زمانی ملاقات کنند تا راهی برای حل وفصل اختلافات بیابند و به این ترتیب از بروز هرگونه اختلال در صدها پرواز و امور مربوط به هزاران مشتری جلوگیری کنند.
بنا براین گزارش، خدمه و مهمانداران خطوط هوایی بریتیش ایرویز پس از به بن بست رسیدن مذاکرات میان اتحادیه و مدیریت شرکت مذکور، قرار است از تاریخ۲۹تا۳۱ژانویه اعتصاب کنند.
همچنین گفته می‌شود که اگر تا تاریخ اعتصاب مذکور اختلاف‌های موجود میان مدیران و کارکنان حل نشود، احتمال دارد که یک اعتصاب۲روزه دیگر نیز در ماه فوریه صورت گیرد.
ویلی والش مدیر اجرایی بریتیش ایرویز درخصوص اعتصاب مذکور گفت:
این اعتصاب غیرضروری است و هیچ توجیهی در خصوص آن قابل قبول نیست. وی افزود: ما براین باوریم که همه چیز از طریق مذاکرات قابل حل است و به همین خاطر هم از شرکت آکاس خواسته‌ایم تا زمینه انجام مذاکرات با خدمه و مهمانداران را فراهم آورد تا به نتایج مطلوب دست یابیم.



منبع خبر: www.irna.ir
لینک خبر: http://avia.ir/Default.asp?@=4155&T=بریتیش%20ایرویز%20خواستار%20جلوگیری%20از%20اعتصاب%20احتمالی%20خدمه%20پرواز%20این%20شرکت%20شد

_________________________________________________________________________________________________________________________

برقراری پرواز مستقیم بین تهران - کاراکاس در آینده نزدیک  


مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) اعلام کرد: پرواز مستقیم بین تهران - کاراکاس از۱۰اسفند امسال با استفاده از هواپیمای مدرن ایرباس۳۴۰آغاز می‌شود.
"سعید حسامی" روز دوشنبه در جمع خبرنگاران، مسیر این خط پروازی را از طریق تهران - دمشق - کاراکاس ذکر کرد و گفت: پرواز افتتاحیه این مسیر طی دو هفته آینده با حضور رییس جمهوری ونزوئلا در تهران انجام خواهد شد.
وی با اشاره به همکاریهای گسترده ایران و ونزوئلا، افزود: رشد و توسعه ارتباطات و تعاملات بین دو کشور تنها از طریق حمل و نقل صورت می‌گیرد لذا گسترش ناوگان هوایی بین ایران و کشورهای آمریکای لاتین جزو سیاستهای دولت نهم است.
به گفته وی، برنامه‌های گسترده‌ای را برای ایجاد پرواز بین ایران و ونزوئلا از مدتها پیش آغاز شده است.
وی سپس در خصوص هواپیمای مدرن ایرباس، ۳۴۰اظهار داشت: ورود این هواپیما به ناوگان هوایی کشور با آغاز پروازهای تهران - کاراکاس صورت می‌گیرد ضمن آنکه از این هواپیما در دیگر مسیرهای پروازی استفاده خواهد شد.
حسامی با بیان اینکه هواپیمای ایرباس۳۴۰یکی از هواپیماهای مدرن دنیا است، گفت: این هواپیما از مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین نوع ایرباس است که هم اکنون در ناوگان‌های روز دنیا فعالیت دارد و ما نیز سعی کردیم از این هواپیما در مسافتهای طولانی از جمله توکیو، کوالالامپور و پکن استفاده کنیم.
مدیرعامل هما سپس در خصوص نقل و انتقال حجاج ایرانی، گفت: عملیات جابه‌جایی حجاج (دوشنبه) به پایان می‌رسد، ضمن اینکه امسال یکی از منظم‌ترین عملیات پروازی حج را داشتیم.
وی افزود: امسال بدون هیچگونه تنش و مشکلی عملیات جابه‌جایی حجاج انجام گرفت.
وی، استفاده از هواپیمای بوئینگ برای نخستین بار در عملیات پروازی حجاج، تنوع غذایی در مسئله پذیرایی و تغییر رویکرد مهمانداران در برخورد با حجاج را از جمله ویژگیهای اصلی پروازهای حج امسال برشمرد.
مدیرعامل هما با اشاره به عملیات برگشت حجاج به کشور، گفت: امسال نیز همانند سالهای گذشته در چند روز نخست عملیات برگشت به علت تجمع و ترافیک در فرودگاه جده، خطوط پروازی ما نیز به ناچار با تاخیرهایی مواجه شد اما صرفنظر از چند روز اول، در سایر پروازهای برگشت حجاج، هیچگونه تاخیری وجود نداشت.
وی سپس تصریح کرد: همچنین در خصوص مسئله بار حجاج نیز امسال هیچ مشکلی نداشتیم با توجه به حدود۶۰۰هزار بسته همراه حجاج، گزارشی از مفقود شدن و یا دیر به دست حاجی رسیدن، نداشتیم.
حسامی ادامه داد: امسال حدود۱۵۲پرواز رفت و۱۴۷پرواز برگشت برای حجاج انجام شد که سهم هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران حدود۵۰درصد بوده است.
وی افزود: این شرکت هواپیمایی هم اکنون در حال برنامه‌ریزی برای انجام پروازهای حج عمره است که این پروازها از۱۵اسفند ماه امسال شروع خواهند شد.
مدیرعامل هما در خصوص "عملیات ممیزی ایمنی یاتا" (‪ ،(IOSAگفت: این عملیات یک نوع ممیزی ایمنی است به جهت اینکه "یاتا" از سطح ایمنی تمام شرکتهای هواپیمایی عضو خود مطمئن شود، لذا ایرلاین‌هایی که اعلام آمادگی کنند آنها را مورد ممیزی قرار می‌دهد و پس از اطمینان از سطوح ایمنی این شرکتها گواهینامهIOSAرا به آنها اعطا می‌کند.
حسامی افزود: هما نیز از یکسال گذشته آمادگی خود را برای این ممیزی اعلام کرده و به این سبب یک تغییر ساختار در هواپیمایی جمهوری اسلامی انجام داده است.
وی ادامه داد: در این خصوص نمایندگانی از یاتا به کشور خواهند آمد و تمام فعالیتهای هما را کنترل و ممیزی خواهند کرد و چنانچه تمام سطوح ایمنی و استانداردهای لازم از نظر یاتا را رعایت شده باشد، گواهینامهIOSAبه هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) اعطا خواهد شد.
وی اظهار امیدواری کرد: در خردادماه سال آینده هما بتواند از این ممیزی و کنترل سربلند بیرون بیاید.
مدیرعامل هما، سپس اجرایی کردن طرح "بلیت الکترونیکی" را یکی دیگر از پروژه‌های در دست اقدام این شرکت هواپیمایی عنوان کرد و گفت: در تلاش هستیم این پروژه را تا پایان امسال اجرایی کنیم.
وی افزود: براساس این پروژه دیگر بلیت کاغذی(به صورت سنتی)به متقاضیان فروخته نخواهد شد و تمام مراحل تهیه بلیت هواپیما از طریق رایانه و اینترنتی انجام خواهد شد.
حسامی ادامه داد: براساس این طرح همچنین تمام مراحل کنترل مسافر در فرودگاهها نیز به صورت رایانه‌ای انجام خواهد گرفت و هم اکنون درحال تجهیز فرودگاههای کشور برای انجام این طرح هستیم.
وی سپس در خصوص بودجه تخصیص یافته به هما در سال، ۸۶گفت: خوشبختانه تعامل خوبی بین ما، دولت و مجلس وجود دارد و تاکنون هیچ مشکلی در خصوص تخصیص بودجه نداشتیم.
حسامی با بیان اینکه تخصیص بودجه عموما برای تهیه ناوگان است، گفت: سال گذشته و امسال حدود۲۵۰میلیون دلار از طریق حساب ذخیره ارزی در اختیار ما گذاشته‌اند که همین میزان را برای سال آینده برای تهیه ناوگان هوایی به ما اختصاص داده‌اند.
وی در خصوص مسئله تحریم نیز گفت: از یکسال پیش در این شرکت کمیته تحریم تشکیل شده که به دنبال آن تلاش گسترده حقوقی و فنی با طرفهای خود انجام داده‌ایم و هم اکنون هیچ مشکلی احساس نمی‌شود هرچند که کار سخت تر و هزینه بیشتری باید پرداخت شود.

منبع خبر: www.irna.ir

بهینه سازی ارابه فرود هواپیماهای نظامی در اسراییل

بهینه سازی ارابه فرود هواپیماهای نظامی در اسراییل 
سلام . نیروی هوایی اسراییل تصمیم به انجام تغییرات جدید به روی هواپیماهای نظامی خود و بهینه سازی دوباره آنان دارد . این تغییرات در ارابه فرود هواپیماهای نظامی صورت خواهد گرفت تا آنان از توانایی های بیشتر برای به پرواز درآمدن و یا فرود به روی باند های کوتاه و یا آسیب دیده  برخوردار شوند . در حال حاضر دو نمونه از هواپیماهای F_16A نیروی هوایی اسراییل برای تحقیقات در این زمینه گزینش شده اند و و بروی آنان تغییراتی برای کارایی بیشتر انجام پذیرفته است در همین حال اسراییل در حال مذاکره با ایالات متحده برای کسب اطلاعات لازم از سیستم ارابه فرود هواپیماهای ناو نشین این کشور  و در حقیقت در حال گزینش وسایل و قطعات مورد نیاز خود برای خرید و استفاده در این طرح از ایالات متحده میباشد .  بعد از پایان مراحل تحقیقاتی در این زمینه هواپیماهای F_16 و F_15 و به احتمال بسیار دیگر هواپیماهای نیروی هوایی اسراییل با انجام تغییرات در ارابه فرود و یا تعویض کامل ارابه فرود خود بهینه سازی خواهند شد . بنا بر اظهار مقامات نیروی هوایی اسراییل این طرح مانند دیگر طرح های تحقیقاتی این نیرو  میباشد و از اولویت ویژه برخوردار نیست و این تمرینات برای آمادگی خلبانان است اما مبلغ اختصاص داده شده برای انجام این تحقیقات و تعجیل در اتمام سریع مراحل تحقیقاتی این طرح نشان از اهمیت این طرح برای مقامات نیروی هوایی اسراییل دارد . از دلایلی که برای این طرح عنوان شده است نارضایتی اسراییل از طرح سیستم پدافند موشکی پیکان(=Arrow) است که نتوانسته انتظارات این کشور را تامین نماید و  تهدید موشکهای شهاب 3 از جانب ایران مقامات دولت اسراییل با توجه به اینکه نیروی هوایی و هواپیماهای این کشور مهمترین بازوی دفاعی اسراییل است و در صورت آسیب دیدن پایگاه ها و فرودگاهای این کشور و ایجاد مشکل در استفاده کامل امکانات نیروی هوایی اسراییل بخش عمده ای از توان این کشور را از خدمت خارج خواهد شد برای اقدامات پیش گیرانه اقدام نموده اند تا هواپیماهای این کشور بتوانند از باند های اسیب دیده و ... به پرواز درآیند. از دلایل دیگر عنوان شده برای اینکه این اقدامات برای آمادگی خلبانان نیروی هوایی اسراییل نیست انجام این آزمایش و تحقیقات از جانب تعداد معدودی از خلبانان با تجربه نیروی هوایی اسراییل است . مبلغ در نظر گرفته شده برای انجام این تحقیقات 40 ملیون دلار است و پیش بینی میشود در 5 سال آینده این طرح به طور کامل در نیروی هوایی اسراییل به اتمام رسد بودجه در نظر گرفته شده برای این بهینه سازی 450 ملیون دلار است .

شما به دیدن تصاویر مراحل تحقیقاتی این طرح دعوت مینمایم :

دو فروند هواپیما F_16A قبل از انجام پرواز و فرود تحقیقاتی در یکی از پایگاهای رزرو ارتش اسراییل در صحرای نقب :



یک هواپیمای F_16A  قبل از پرواز :





دو فروند هواپیمایF_16A در نظر گرفته شده برای تحقیقات در هنگام پرواز :



نمونه اول از هواپیمای تحقیقاتی F_16A که در آن تمهیداتی برای انجام نشست و برخاست بهتر در باندهای کوچک در نظر گرفته شده است :

این هواپیما در حال برخاست از روی باند :



این هواپیما در حال انجام مراحل فرود بروی باند :







نمونه دوم از هواپیمای تحقیقاتی F-16A که در آن تمهیداتی برای انجام نشست و برخاست از باند های آسیب دیده در نظر گرفته شده است :







نکته مرتبط با موضوع :
دلایل موجود نشان از آن دارد که سیستم پدافند موشکی پیکان(=Arrow) در آینده نزدیک ( = 5 سال آینده) توانایی مقابله مناسب و قابل اطمینان در برابر موشک شهاب3 را ندارد و این طرح موازی و هزینه بر در کنار سیستم پدافند موشکی پیکان(=Arrow) طرحی میان مدت برای مقابله با تهدیدات موشک شهاب 3 میباشد .

مبدا خبر: http://www.Ynetnews.com
تاریخ خبر : 26 می 2006
مبدا تصاویر: http://www.Fresh.co.il
(با تشکر از برخیا عمیران-انجمن هوافضا)

ایران طی رزمایشی موشک "زلزال" و "فجر-5"

خبرگزاری «نووستی» / ایران طی رزمایشی که از روز یکشنبه آغاز شده است، موشک "زلزال" با برد 350 کیلومتر و "فجر-5" با برد 70 کیلومتر را پرتاب نمود.

خبرگزاری فارس روز سه شنبه به نقل از نمایندگان بلند پایه نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اطلاع داد که پرتاب موشک ها موفقیت آمیز بود.

مانور پنج روزه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، در استان سمنان برگزار می شود.

پیشتر نماینده سپاه پاسداران اطلاع داده بود: "هدف از برگزاری رزمایش، ارزیابی از پتانسیل دفاعی و تهاجمی موشک هاست".

این اولین پرتاب موشک از سوی ایران پس از اعمال تحریم شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه این کشور در اواخر دسامبر 2006 میلادی در رابطه با برنامه هسته ای ایران بود.
دیپلماسی موشکی 
سالانه ایران از تحریمات اعمال شده در حدود 2 میلیارد دلار خسارت می بیند

ایران به مانور سه روزه خود پایان می دهد. این مانورهای نظامی برای نشان دادن آمادگی دفع هر گونه تعرض به خاک این کشور انجام شده اند. احتمال مناقشه نظامی از نظر بسیاری از ناظران به خاطر اعزام یک ناو هواپیمابر آمریکایی به خلیج فارس بیشتر به واقعیت نزدیک می شود. تحلیلگران به حالت تهاجمی "روبرت گیتس" وزیر دفاع جدید آمریکا اشاره می کنند که معتقد است که مذاکره با ایران اشتباه است.

چند هفته به پایان مهلت داده شده به تهران از سوی جامعه بین المللی بیشتر باقی نمانده است. در ماه دسامبر سال گذشته شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه ای را صادر نمود که ایران را موظف ساخته که طی 60 روز کلیه امور هسته ای خویش از جمله غنی سازی اورانیوم را متوقف سازد.اما ایران از این کار خودداری نموده و بعلاوه تهران از ورود 38 مامور آژانس بین المللی انرژی اتمی  نیز جلوگیری بعمل خواهد آورد.

در این میان بر اساس نتایج و گزارشات آنها ریس آژانس باید گزارشی از نحوه اجرای قطعنامه توسط ایران که روز 23 دسامبر صادر شد را به شورای امنیت ارائه نماید. "محمود احمدی نژاد" رییس جمهور ایران در همین زمان فهماند که قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برنامه هسته ای ایران را متوقف نخواهد کرد.

جمهوری اسلامی در حاشیه حاد شدن اوضاع دیروز موشک برد کوتاه خود را آزمایش کرد. به موازات آن از ایران علائمی داده شد که این کشور برای مذاکرات آماده است. از جمله درباره برنامه تشکیل گروه جدیدی از مذاکره کنندگان که از نظر تفکر میانه روتر هستند اخباری به گوش می رسد که پاسخ گوی حل بحران پیرامون پرونده هسته ای ایران خواهند بود. بنا به گزارش روزنامه عربی زبان "الشرق الاوسط" چاپ لندن ریاست این گروه ممکن است بر عهده "محمد موسویان" یکی از مذاکره کنندگان عمده ایرانی باشد که یکی از همقطاران نزدیک " علی اکبر هاشمی رفسنجانی" رییس جمهور اسبق ایران باشد. در ضمن هاشمی اخیرا بعد از کسب رای به مراتب بیشتر در مبارزه بر سر کسب کرسی ریاست مجلس خبرگان  با آیت الله " محمد تقی مصباح یزدی"- معلم معنوی رییس جمهور فعلی ایران- به صحنه سیاسی بازگشته است.

همراه با رفسنجانی هواخواهان وی یعنی محافظه کاران میانه رو و همچنین اصلاح طلبان نیز به صحنه بازگشته اند. این امر بعد از پیروزی قانع کننده آنها در انتخابات شوراهای شهر و روستا و مجلس خبرگان که در ماه دسامبر سال گذشته برگزار شد میسر شده است. نتایج این انتخابات را کارشناسان به عنوان رای عدم اعتماد به سیاست محافظه کاران تندرو به رهبری احمدی نژاد تلقی می کنند. در این رابطه تغییر دیدگاه مقامات عالیرتبه ایران به نظر می رسد که بیشتر به خاطر عدم رضایت جامعه از حکومت اجرایی کشوری است تا واکنش بر تهدید خارجی.

آنطور که ناظران خاطر نشان می کنند ایرانی ها از دسته ای که به قول های خود در زمینه اجتماعی عمل نمی کند سر خورده شده اند. چرا که احمدی نژاد بعنوان رهبر "فقرا" به روی کار آمد و قول برابری و نیکوکاری داده بود. سخنان وی مبنی بر اینکه "حتی 10 قطعنامه در سیاست و اقتصاد ایران تاثیر نخواهد گذاشت" دیگر به اندازه سابق در میان توده مردم و رجال سیاسی میانه رو و تجار کلان کشور خوشبینانه به نظر نمی رسد.

این دسته اخیر از هشدار "کاندولیزا رایس" وزیر امور خارجه آمریکا نگران شده اند که از کمپانی های خارجی خواسته که با در نظر گرفتن تشدید تحریمات احتمالی با ایران وارد معامله نشوند. بعنوان مثال نشریه فرانسوی" موند" گزارش داد که در چارچوب مباحث بودجه سال آینده ایران گزارش محرمانه ای به مسئولین ایرانی ارائه شده که طبق آن خسارات سالانه کشور از تحریمات به 2 میلیارد دلار می رسد.

"ایوان گروشکوف"، "نزاویسیمایا گازیتا"
منبع:انجمن هوافضا

electrical system هواپیماهای مسافربری

وظیفه سیستم الکتریکی در یک هواپیمای بزرگ مسافربری تولید، تنظیم وتوزیع برق درسرتاسرهواپیما میباشد.ازنیروی الکتریسیته برای راه اندازی آلات دقیق پروازی،سیستم های ضروری وبخش خدماتی به مسافران استفاده میشود . نسل جدید هواپیماها به دلیل استفاده وسیع ازسیستم های الکترونیکی آلات دقیق پروازی به شدت به نیروی الکتریسیته وابسته هستند.
قدرت اصل،قدرتی است که برای عملکرد ایمن هواپیما بسیار ضروری است.این نیروی الکتریسیته برای بخش خدماتی به مسافران بطور وسیعی بکار میرود مانند:روشنایی کابین،به کاراندازی سیستم های سرگرم کننده وهمچنین برای آماده سازی غذا.واضح است که یک هواپیمای مسافربری به یک سیستم الکتریکی نیاز دارد که بتواند قدرت کافی برای تمام هواپیما ایجاد کند وهمچنین بتوان آنرا در بخش هواپیما جا داد وهمچنین قابل اطمینان باشد.برای تأمین این نیازهواپیما مهندسان وپژوهشگران بسیاری تلاش کردند وثمره تلاش آنها را میتوان امروزه در هواپیمای مسافربری مشاهده کرد.
بیشتر هواپیماهای مسافربری ازهردو جریان مستقیم(DC)وجریان متناوب(AC)استفاده میکنند.گرچه ولتاژهای متفاوتی درهواپیماهای موجود استفاده میشود ولی بیشترهواپیمای بزرگ مسافربری ازجریان مستقیم با ولتاژ28V وجریان متناوب سه فازبا ولتاژ115V و فرکانس 400HZ برای تأمین نیازهواپیما استفاده میکنند.
با به کارگیری دستگاه یک سوکننده ها            ‏‏‏‎‍}  Transformer Rectifier Unit)) که ولتاژمتناوب115V    را به ولتاژ28V  جریان مستقیم تبدیل میکند،ترمینالهای جریان مستقیم واجزای سیستم جریان مستقیم از طریق ژنراتورهای جریان متناوب تأمین میشود.در بعضی هواپیماها ولتاژ 115V متناوب به ولتاژ26V متناوب تبدیل وبرای مدارهای روشنایی بکار می رود.
در مواقع اضطراری که ژنراتور الکتریکی بطور کامل ازکارمی افتد ویا در هنگام  stand by بودن سیستم،قدرت مورد نیازسیستم های الکتریکی والکترونیکی هواپیما ازطریق باتری های داخل هواپیما که دارای ولتاژ28V جریان مستقیم هستند،تأمین میشود.قدرت اصلی برای جریان متناوب درهنگام stand by  بودن سیستم از طریق وسیله ای بنام  static inverterکه ولتاژ 28Vجریان مستقیم را به ولتاژ 115Vجریان متناوب تبدیل میکند برای راه اندازی آلات دقیق اصلی پروازی که با ولتاژ  11BACکار میکنند تأمین میشود.قدرت الکتریکی هواپیما درهنگام stand by
بودن محدود است زیرا که قدرت باتری ها محدود است.پس از هردوره استفاده از باتری های هواپیما آنهابوسیله نیروی الکتریکی داخل خود هواپیما ویا منبع خارجی شارژ میشود.
منابع نیرو Power Sources   

                        برخی منابع نیروی الکتریکی عبارتند از: ژنراتورهای جریان متناوب موتور گرد،
Generators) engine driven AC ) دستگاه قدرت کمکی (auxiliary power unit) ،منبع قدرت خارجی external power، وژنراتورهایی که با هوای برخورداری کارمیکنند.
ramair driven genenerators
هرکدام از موتورهای هواپیمای یک جت مسافربری بزرگ یک ژنرانراتورجریان متناوب رامیچرخاند
این ژنراتورها تأمین کننده نرمال قدرت برای تمامی هواپیما میباشد.دستگاه قدرت کمکی یاAPUدر
هنگام پروازبه عنوان پشتیبان منبع قدرت اصلی بکار میرود.(دراین مورد یک استثنا وجود دارد که در مورد هواپیمایB727 است که APU این هواپیما تنها برروی زمین کار می کند

GroundPowerunit

قدرت خارجی برروی زمین وازطریق یک دستگاه قدرت زمینی ایجاد میشود.
GPUها دارای انواع ثابت ومتحرک می باشد که به طورمعمول جریان متناوب را ازطریق یک دوشاخه خارجی که در قسمت دماغه هواپیما وصل میشود به هواپیما منتقل میکنند.
ازیک توربین که با هوای برخوردی کارمیکند به عنوان منبع تأمین قدرت درمواقع اضطراری که هم ژنراتورهای اصلی و هم APU از کار میافتد ،ااستفاده میشود.این توربین نیز جریان متناوب تولید میکند.از باتریهای نیکل کادمیم میتوان به عنوان منبع تأمین قدرت در مواقع اضطراری و یا درهنگامstand by بودن سیستم استفاده کرد.باتریها ولتاژ28DC را بطورمستقیم تأمین میکنند وولتاژ 115V با فرکانس400HZ را با استفاده ازstatic inverter ایجاد میکنند.

اجزای سیستم

وظیفه اساسی و بنیادی اجزای سیستم الکتریکی عبارتند از:تولید قدرت الکتریکی،کنترل قدرت الکتریکی،محافظت از سیستم الکتریکی و توزیع قدرت الکتریکی در سرتاسر هواپیما.ژنراتورهای هواپیما(موتور گرد و APU ) انرژی مکانیکی را با استفاده از constant speed drive)) به انرژی الکتریکی تبدیل می کنند.سرعت چرخش ژنراتورنشاندهنده فرکانس خروجی ژنراتور است و از آنجاییکه بیشتر اجزای الکترونیکی هواپیما با فرکانس400HZ کار میکنند،دور و یا سرعت چرخش ژنراتور باید ثابت باشد. constant speed drive با موتور میچرخد و با بکارگیری یک دیفرانسیل و پمپ های هیدرولیکی ژنراتوررا با سرعت ثابت می چرخاند.


Transformer Rectifier Unit

دستگاه یکسوکننده مبدل ها(TRV) برای تبدیل ولتاژ115V متناوب با فرکانس400HZ به ولتاژ جریان مستقیم28 ولت بکار می رود.برای انجام این کارTRU نیاز به یک مبدل دارد تا ولتاژ115 ولت را به 28ولت کاهش  دهد یکسو کننده نیز جریان متناوب را به جریان مستقیم تبدیل میکند.معمولا ً هر یک از ترمینالهای جریان متناوب هر هواپیمایی یکTRU را تغذیه میکند که هر کدام ازTRUها یک ترمینال جریان مستقیم را تغذیه میکند.هر دو جریانهای مستقیم و متناوب در هنگام پرواز بوسیله هواپیما استفاده میشود.
هرکدام از ژنراتورهادارای یک کنترل کننده ولتاژ و یا دستگاه کنترل ژنراتورgenerator control unit میباشد.
CSD:که با بکارگیری آن ژنراتور با سرعت ثابت می چرخد.
مجموعه چرخ دنده ای است.که ولتاژ خروجی ژنراتور را کنترل میکند.مدار محافظ ژنراتور پارامترهای مختلف سیستم الکتریکی از قبیل ولتاژ،فرکانس،overcurrent،undercurrentو همچنین درصد خطاdiffrential fault را در دستگاه نشان دهنده نمایان میکند.دستگاههای کنترلload(میزان مصرف مصرف کننده ها)،load واقعی را حس میکند و برای کنترل فرکانس به CSD سیگنال میفرستد.مبدل های جریان برای حس کردنload جریان بکار میرود و برای محافظت diffrential fault بکار می رود.صفحه آلات دقیق سیستم الکتریکی هواپیما هم می تواند در بالای سر خلبان قرارگیرد و یا در قسمت مهندس پرواز قرار گیرد که بستگی به نوع هواپیما متفاوت است.

External Power Operation

برق سه فاز115ولت جریان متناوب با فرکانس 400هرتز بوسیله 2 منبع قدرت خارجی از طریق مخازن قدرت خارجی برای این هواپیمای غول پیکر تأمین میشود.پیش از اتصال برق به سیستم های هواپیما 2 دستگاه کنترل ترمینال(bus control unit) آنرا تست میکنند.
دستگاه BCU  قرارگیری صحیص Plug ها ،میزان ولتاژ فرکانس وتغییر فاز را تست میکند و پس از انجام این تست ها و این دستگاه چراغ AVAIL را در صفحه آلات دقیق سیستم الکتریکی در کابین خلبان روشن میکند .
در صفحه آلات دقیق سیستم الکتریکی 2 کلید فشاری با نام هایEXT PWR 1 و  2 EXT PWR وجود دارد. با فشارEXT PWR،BCU شماره یک سیگنالی مبنی بر بستن external power control را دریافت میکند.اگر کلید EXT PWR2 فشرده شود Split sys breaker(در صورتی که هیچ برقی در ترمینال سینکرو نباشد)بسته می گردد. پس از انجام کارهای بالا برق هواپیما از طریق منبع خارجی تأمین میشود.

APU Power        

 برق سه فاز 115 ولت جریان متناوب فرکانس 400 هرتز بوسیله ژنراتورهای APU ایجاد میشود.پیش از اتصال برق به سیستم هواپیما 2 دستگاه کنترل ژنراتورکمکی(Auxiliary generator control units) برق تولیدی APU را برای اطمینان از ولتاژ و فرکانس صحیح تست می کنند.پس از اتمام تست برق تولیدی APU، این دستگاه ها 2 چراغ AVAIL ژنراتورAPUرا در صفحه آلات دقیق سیستم الکتریکی در کابین خلبان روشن می کند. با بستن این2 سوئیچ هواپیما اجازه می یابد که برق خود را از طریق ژنراتورهایAPU  دریافت کند.

Integrated Drive Generator  
  
 بخش ژنراتور موتور گرد سیستم تولید قدرت موتورهواپیما به همراه اجزا مکانیکی و سیستم خنک کننده میباشد.بخش چرخ دنده ثابت کننده سرعت constant speed drive یک وسیله هیدرومکانیکی است.این وسیله با اضافه یا کم کردن سرعت از خروجی متغیر جعبه دنده موتور دور ژنراتور موتورگرد را در RPM 1200 دور ثابت نگه میدارد. از روغن ژنراتور موتور گرد برای کنترل سرعت،روغنکاری وخنک کاری استفاده میشود.گرمایی که بوسیله IDG ایجاد می شود با گذراندن روغن از یک مبدل حرارتی روغن/هوا و یا عبور سوخت از طرف آن خنک می شود. چهار دستگاه کنترل ژنراتور برای کنترل،محافظت وتست داخلی تجهیزات الکتریکی برای هر کدام از ژنراتورها بکارمیرود.
دستگاه کنترل ژنراتور دما وفشار روغن و سیگنال های سرعت ژنراتور موتور گرد را مطابق شکل 14-4 دریافت میکند. این دستگاه دستوراتی را برای سرعت ژنراتور موتورگرد و همچنین سیگنال هائی برای کنترل دریچه مبدل حرارتی ارسال میکند.


اساسا سه نوع متفاوت از ترکیب بندی سیستم های الکتریکی برای هواپیماهای بزرگ مسافربری استفاده می شود:نوع موازی Parallel،Split bus،Splitparallel

منبع:انجمن هوافضا

با تشکر از تامکتر عزیز

An-225(غول پیکر و دوست داشتنی)

 

Short final shot of Mriya in all her glory! The most aircraft in the world; the Antonov 225.  Enjoy this fascinating marvel of aviation and engineering!   انتونف ۲۲۵«مریا» (به معنی رویا) در حال حاضر بزرگترین هواپیمای جهان است. هدف از طراحی مریا ساخت هواپیمایی بود که بتواند شاتل فضایی روسی «بوران» را حمل کند. برای چنین ماموریتی دفتر طراحی آنتونوف گزینه اول برای ساخت چنین هواپیمایی بود. زیرا این دفتر قبلا هواپیمای بزرگ و موفق An-124 را ساخته بود. برای ساخت هواپیمای مناسب با نیاز فضاپیمای بوران نیاز بود آنتونوف 124 قدری درازتر شود. به همین منظور دفتر طراحی آنتونوف، An-225 را طراحی کرد. An-225 در مقایسه با An-124 دارای درب عقبی نمی باشد. علاوه بر آن دارای 32 چرخ در ارابه های فرود است که چهار چرخ در دماغه و 28 چرخ به صورت دو ردیف 14 تایی در زیر بدنه اصلی این غول آهنی قرار دارند. An-225 به لطف اندازه بزرگش قادر است محموله های خارج از اندازه متعارف را حمل کند. این هواپیما با وجود اینکه یک هواپیمای نظامی نیست اما می تواند در بسیاری از مقاصد نظامی به کار گرفته شود. این هواپیما اولین پرواز خود را به مدت 75 دقیقه در اوایل سال 1988 انجام داد و از سال 1989 وارد سرویس شد. بعد از لغو شدن برنامه فضایی بوران، تنها An-225 ساخته شده در محوطه ای پارک شده بود و از موتورهایش در هواپیماهای An-124 استفاده می شد. در سال 2001 بعد از وقفه ای طولانی هواپیمای An-225 برای پرواز مناسب تشخیص داده شد و اولین پرواز خود را در هفتم می همان سال انجام داد. شایعاتی وجود داشت که آژانس فضایی اروپا برنامه هایی برای به پرواز درآوردن یک پرنده بدون سرنشین عمود پرواز از یک فروند هواپیمای An-225 دارد. هر چند این شایعات به واقعیت نرسید اما نشانه هایی از این تصمیم وجود داشت. نکته جالب توجه این است که «مریا» علاقه مندانی در آمریکا یافته است. به طوریکه «بروس بیرد» مدیر بخش چارتر شرکت ارفویل، اعلام کرد An-225 گزینه بسیار مناسبی برای حمل لانچرهای موشکهایی نظیر اطلس و دلتا محسوب می شود. بزرگی بیش از حد آنتونوف 225 این قابلیت را می دهد که بخش های از بدنه بوئینگ 737 در آن به خوبی جای گیرد. ساخت دومین مدل از آنتونوف 225 تا حدودی پیشرفت داشت. اما برای مدتی کنار گذاشته شد تا اینکه در سال 2002 آنتونوف اعلام کرد که کار ساخت این هواپیما را تا آماده شدن برای پرواز ادامه خواهد داد. در صورتی که بازار مناسبی برای این هواپیمای خاص ایجاد شود شاهد تولیدات بیشتری از آنتونوف 225 خواهیم بود.

موتور:
شش موتور توربوفن پرگرس (لاتروف) D18T

بیشترین رانش موتور:
229.5kN معادل 51,590lb

عملکرد:
بیشترین سرعت: 850km/h
برد:
4,500km معادل 2,425nm با بیشترین بار مفید
15,400km معادل 8,310nm بدون بار

اوزان:
بیشترین وزن برخاستن: 600,000kg معادل 1,323,000lb

ابعاد:
طول: 84m معادل 275ft
ارتفاع: 18.10m معادل 59ft
دهانه بال: 88.4m معادل 290ft

گنجایش:
بار: توانایی حمل 250 تن بار

سفارش و تولید:
آمار دقیقی از میزان تولید در دست نیست.

لینکی جهت دیدن عکس های زیبا و گرفتن اطلاعات بیشتر در مورد این هواپیمای زیبا

http://www.air-and-space.com/Antonov%20An-225%20Mriya.htm

راهش پر رهرو

فرا رسیدن ایام سوگواری امام حسین(ع) را به همه آزادگان جهان تسلیت عرض می نماییم

یک عکس خبری

اگرچه هنوز ایران و آمریکا با هم اختلاف دارند ولیکن انگار هواپیماهای دو طرف برای صلح پیشقدم شده اند

القاعده مسئولیت سرنگونی بالگرد آمریکا در عراق را برعهده گرفت

القاعده مسئولیت سرنگونی بالگرد آمریکا در عراق را برعهده گرفت

خبرگزاری فارس: شبکه تروریستی القاعده در عراق امروز مسئولیت سرنگونی بالگرد ارتش آمریکا را که به مرگ 12 سرباز آمریکایی منجر شد، برعهده گرفت.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه از دبی، شاخه شبکه القاعده در عراق اعلام کرد که بالگرد ارتش آمریکا را در شمال بغداد سرنگون کرده است.
این سازمان در بیانیه‌ای که در یکی از پایگاه‌های اینترنتی منتشر کرد، تاکید کرده است که یگان دفاع هوایی این سازمان ساعت 3 بعدازظهر روز شنبه در منطقه "بحراز" در استان دیاله عملیات کمین انجام داد و موفق به سرنگونی این بالگرد بلک هاوک شد.
در این بیانیه آمده است: «پس از آن درگیری‌ با صلیبیون درگرفت و به نابودی کامل دو خودروی زرهی از نوع "هاموی" و کشته‌ شدن سرنشینان آن انجامید.»
پیش از این یکی از مقامات ارشد وزارت دفاع آمریکا علت احتمالی سقوط بالگرد ارتش این کشور در عراق و کشته شدن 12 سرباز این کشور را اصابت موشک‌های قابل حمل توسط انسان موسوم به موشک‌های دوش‌پرتاب به این بالگرد عنوان کرد.
این مقام که خواست نامش فاش نشود، افزود: «برخی از گزارش‌های رسیده از عوامل عملیاتی مؤید این امر است که این بالگرد هدف قرار گرفته و ممکن است هدف موشک دوش‌پرتاب قرار گرفته باشد.»
این گزارش در حالی انتشار می‌یابد که پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) پیش از این اعلام کرد که تحقیقات اولیه درباره علت سقوط بالگرد "بلک هاوک UH-60" در شمال بغداد در جریان است.

تمرین موشکی نیروی زمینی سپاه در گرمسار آغاز شد

 

خبرگزاری فارس: مسئول روابط عمومی گردان 63 خاتم‌الانبیا نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: تمرین موشکی نیروهای زمینی سپاه از امروز در منطقه عمومی گرمسار آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرمسار، رضا هاشمیان در جمع خبرنگاران افزود: این تمرین موشکی تا 5 روز آینده در گرمسار ادامه دارد و در آن توانمندی‌های موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بررسی می‌شود.
وی با اشاره به اجرای این مانور تمرینی در مراحل مختلف تصریح کرد: مرحله نخست این تمرین شامل شناسایی، استقرار و اشغال موضع است که روزهای یکشنبه و دوشنبه انجام می‌شود.
مسئول روابط عمومی گردان 63 خاتم‌الانبیا نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پایان گفت: از عصر امروز دوشنبه اجرای سایر مراحل این تمرین که شامل موشک‌گذاری و پرتاب موشک است، آغاز می‌شود.

یک خبر خوشایند (تا حدی پنهان)

وزیر دفاع بلاروس روز گذشته وارد کشور شد واین خبر بسیار خوشایندیست .چرا؟

زیرا ایران بدلیل تحریم شدیدی که از سوی غرب وجود دارد نیاز های نظامی و دفاعی خود را از کشور روسیه و شرکای اقماریش مانند بلاروس و تا حدی ارمنستان و... تهیه میکند.پس حضور وزیر دفاع بلاروس را در ایران باید به فال نیک گرفت بخصوص با توجه به شایعاتی که در مورد خرید جنگنده های جدید روسی از سوی ایران در زبان ها وجود دارد.